Waarschuwing maxidot bij servicebeurt

BiBo

Lid
Als ik via maxidot het aantal nog te rijden kilometers voor de servicebeurt opvraag, krijg ik de melding "service now", terwijl de auto pas 5500km gereden heeft?? Krijgen de mede-O2-eigenaren dit ook gepresenteerd. Het betreft een O2 RS mldj 2007 en Voi(longlife)onderhoudsinterval. Of is de dealer iets vergeten te activeren, omdat het motorblok zelf ook de oliekwaliteit in de gaten houdt??
Groet
BiBo
 

Racer

Lid
Ha die Bibo,

Volgens mij komt 'ie na 1500 km met een dergelijke melding. Dan moet de dealert de vitale deeltjes even checken (kosteloos). Na de reset komt 'ie pas weer bij 30k.

PS. Lekkere auto he, zo'n RS
 

BiBo

Lid
PS. Lekkere auto he, zo'n RS

Ja gelukkig is de "deutsche autobahn" niet ver weg.

Maar even terugkomend op je 1500km check-up. Dit heb ik reeds bij aflevering nagevraagd en vlgs de dealer was dit niet nodig, gewoon doorrijden tot de servicebeurt max 30000km/of indien hij dit zelf aangeeft/of 2jaar. Bij mijn vorige auto(Seat Altea) werd 1500km check wel gedaan en werd zelfs de olie vervangen(geen VOI/longlife). Het betreft dezelfde dealer(Skoda&Seat). Ik ga morgen gewoon eens even bij de dealer langs.
 

hemi24

Forumguru
service-bug

Heb ook een dergelijk probleem:
Na 30k service gaf de service indicator alleen maar ---- aan zowel bij km's als bij aantal dagen tot volgende servicebeurt.

Terug naar de dealer, vroeg de monteur hoe ik daarbij kwam, volgens hem kwam er pas een melding rond de 4.500 km voor de volgende servicebeurt.

Hem uitgelegd dat je service kunt opvragen door:
1. sleutel op contact;
2. nulstelknop indrukken (dagteller gaat op nul)
3. nulstelknop ingedrukt houden (dagtellerstand verschijnt weer);
4. melding verschijnt: service in ##.### km of nnn dagen.

Lang verhaal kort te maken: hij kwam er niet uit!

Aan de diagnosekast: motorstuurapparaat geeft aan serviceinterval 30.000 terwijl mijn maxidot nu met 15.000 of 365 dagen rekent?

Is dit normaal?
 

Lars

Lid
Volgens mij moeten ze hem als ze long-life intervallen aanhouden dit via de diagnose kast/software instellen / resetten.
Zelf kan je handmatig ook resetten maar dan inderdaad alleen maar de
15.000 km / 365 dagen interval.
 
Heb het probleem ook gehad toen ze na de beurt vergeten waren om de teller te resetten. Met de hand alleen op vast interval van 15000, met de computer op variabel (+-30000). Die ----- geeft de boordcomputer de eerste 1000 km of zo. Als je niet te nieuwsgierig bent zie je het nooit....
 

vdijk

Lid
Heb ook een dergelijk probleem:
Na 30k service gaf de service indicator alleen maar ---- aan zowel bij km's als bij aantal dagen tot volgende servicebeurt.

ik dacht ook dat ik pas na 30k een servicebeurt nodgi had.
Ik heb er nu 22k opzitten (in 5 maanden) en de maxidot geeft aan dat ik al op 24k een servicebeurt nodig heb.
ben toen naar de dealer geweest en deze zeiden dat het wel vaker voorkomt dat de km's verschillen. Dit is van de rijstijl afhankelijk. Ik rij veel ( 250 km per dag), naar rij het begin rustig (om de moter varm te krijgen) en hierna zet ik de cc (+/- 140) aan. ik neem aan dat de moter dan niet veel moet werken.

heeft iemand anders eerder zijn beurt moeten hebben dan de 30k die in de boekjes staan ?
 

ThCTLo

Nieuw lid
Als ik via maxidot het aantal nog te rijden kilometers voor de servicebeurt opvraag, krijg ik de melding "service now", terwijl de auto pas 5500km gereden heeft?? Krijgen de mede-O2-eigenaren dit ook gepresenteerd. Het betreft een O2 RS mldj 2007 en Voi(longlife)onderhoudsinterval. Of is de dealer iets vergeten te activeren, omdat het motorblok zelf ook de oliekwaliteit in de gaten houdt??
Groet
BiBo

Hi Ik kreeg eerst meldingen..
service in 1000Km or 210 Days..

Nu heb ik Service Now.. ( op 27500Km ) ( al weer een paar weekjes ) , maar mijn auto doet het nog prima hoor, die service kan best nog wel even wachten.
Ik rij een Octavia II 1.9 TDI,
 
heeft iemand anders eerder zijn beurt moeten hebben dan de 30k die in de boekjes staan ?

Ja, ik heb ook dergelijke ervaring. M'n eerste beurt heb ik gehad bij 19.000 km. Maxidot telde vanaf circa 17.000 km terug. Vanaf 18.500 met melding Service now.
Ik vond dit behoorlijk vroeg en heb aan dealer gevraagd of onderhoudsinterval wel variabel stond ingesteld. Zou het geval zijn. Enkele weken geleden, bij 36.000 km heb zelfs al de 2e beurt gehad. Maxidot gaf toen wederom de melding 'Service now'.
Ik heb wederom uitdrukkelijk gevraagd vast te stellen of interval variabel stond en dealer heeft mij gegarandeerd dat dit het geval is. Inmiddels zit op ik 41.000 km en als ik nu check moet ik over 15.500 weer een beurt hebben. Voor mij zijn de intervallen dus niet erg 'verlengd'...
 
ik heb iedere keer netjes op de km nauwkeurig een Service Now melding bij de 15.000km en vorige week ook bij de 60.000 km wel kloppen de dagen niet die de maxidot aangeeft dit waren nog 464 dagen dus daar gaat het wel fout. Mijn vorige golf V diesel ging wel variable om met de service intervallen de service kwam steeds vroeger eerste keer bij 30.000 km daarna iedere 24.000 km, volgens mij is dit ook zeer lucratief voor de garages, want ik reed iedere dag dezelfde 210 km heen en terug altijd grote weg, en de intervallen werden toen steeds kleiner dus meer werk voor de garage, dus meer service in de garage als ik het zo bekijk, dit is nu niet het geval bij mijn O2 1.9 tdi.
 

adee

Senior Member
Mijn ervaring met de zogenaamde 30k km beurt is dat ik bij lange na niet de interval van 30.000 km haal. De eerste beurt moest volgens de Maxidot bij circa 25000 km worden gegeven. Ben toen nog ruim 2000 km doorgereden omdat men in de garage geen gaatje kon vinden voor de beurt. Dat betekent dat de onderhoudbeurt bij circa 27.000 heeft plaatsgevonden. Laats ben ik weer voor een beurt gegaan omdat de Maxidot dit aangaf. Kilometerstand was nu 52000. Pas geleden weer eens de maxidot geraadpleegd om te zien over hoeveel kilometer ik weer voor een beurt zou moeten: over 22500 km. (Inderdaad zoals hierboven al door MarsTDI werd opgemerkt, de circa eerste duizend km na een beurt geen info op de Maxidot.)

Om kort te gaan: de onderhoudsintervallen volgens de Maxidot moeten aanmerkelijk eerder worden uitgevoerd dan wat longlife servicebeurt als uitgangspunt hanteert (30.000km)
 
Ja, ik heb ook dergelijke ervaring. M'n eerste beurt heb ik gehad bij 19.000 km. Maxidot telde vanaf circa 17.000 km terug. Vanaf 18.500 met melding Service now.
Ik vond dit behoorlijk vroeg en heb aan dealer gevraagd of onderhoudsinterval wel variabel stond ingesteld. Zou het geval zijn. Enkele weken geleden, bij 36.000 km heb zelfs al de 2e beurt gehad. Maxidot gaf toen wederom de melding 'Service now'.
Ik heb wederom uitdrukkelijk gevraagd vast te stellen of interval variabel stond en dealer heeft mij gegarandeerd dat dit het geval is. Inmiddels zit op ik 41.000 km en als ik nu check moet ik over 15.500 weer een beurt hebben. Voor mij zijn de intervallen dus niet erg 'verlengd'...

Het kan nog extremer hoor. Vorig jaar mei kreeg ik op 12.500 kilometer de Service now melding in het scherm. De dealer maar even gebeld en deze verzekerde me dat de motor zelf een check doet of de auto voor service naar de dealer moet.

Ik heb toen een servicebeurt laten uitvoeren ondanks dat ik Long Life onderhoud zou moeten hebben. In het serviceboekje staat toch echt de code QG1!

Nu op 22.200 kilometer krijg ik weer de melding Service now (17 days oy 7.800 km). Ik moet dus binnen de 10.000 kilometer weer voor service naar de garage. Vanmiddag maar even een afspraak gemaakt om de maxidot uit te leze want ik heb sterk het vermoeden dat deze niet goed ingesteld staat.
 

Desperado

Forumguru
Vorig jaar mei en nu weer, dus 1 keer per jaar.
Zou theoretisch moeten kloppen;of xxxxx km of jaarlijks.
 

vdijk

Lid
Het kan nog extremer hoor. Vorig jaar mei kreeg ik op 12.500 kilometer de Service now melding in het scherm. De dealer maar even gebeld en deze verzekerde me dat de motor zelf een check doet of de auto voor service naar de dealer moet.

Ik heb toen een servicebeurt laten uitvoeren ondanks dat ik Long Life onderhoud zou moeten hebben. In het serviceboekje staat toch echt de code QG1!

Nu op 22.200 kilometer krijg ik weer de melding Service now (17 days oy 7.800 km). Ik moet dus binnen de 10.000 kilometer weer voor service naar de garage. Vanmiddag maar even een afspraak gemaakt om de maxidot uit te leze want ik heb sterk het vermoeden dat deze niet goed ingesteld staat.

heb hetzelfde gehad.
de eerste beurt op 22.000 km, de tweede beurt op 45.000 km, terwijl de garage zegt dat het normaal om de 30.000 km een beurt nodig is.

het enige wat ik kan bedenken is dat ik de 45.000 km binnen de 10 mnd heb gereden en daarom er extra onderhoud nodig is.
 

Okki

Donateur
Ik zal eens kijken wat mijn mini-dot zegt. Bij m'n vorite O1 hield die in ieder geval keurig de 30.000 beurten bij (ik rijdt minder dan 30.000 km per jaar)
 

MadDog2K

Actief lid
Ik heb 'm op 25800/25900 staan (very, very close)
Ga nog op vakantie met de auto begin mei, dan ga ik er dik overheen :)
Is geen punt, zit een (vrij grote) marge op heb ik begrepen.
 

Rallye

Forumguru
heb hetzelfde gehad.
de eerste beurt op 22.000 km, de tweede beurt op 45.000 km, terwijl de garage zegt dat het normaal om de 30.000 km een beurt nodig is.

De eerste beurt voor mijn RS was ook bij ongeveer 22.000 kilometer, na iets meer dan een jaar (half november 2007, auto is van half oktober 2006).
 

Frankie

Actief lid
in beide mijn O2's klopt(e) de aanduiding van de service interval tot op een paar tientallen kilometers.. zit nu 2500 van de 60.000 vandaan en de interval melding zit aardig dicht id buurt.. Moet toch ergens aan liggen als het héél erg afwijkt..
 
Bovenaan Onderaan