Waarschuwing maxidot bij servicebeurt

Gisteren even langs de garage geweest om de boordcomputer uit te lezen en er bleek inderdaad een verkeerde instelling in te staan. Er stond QG0 i.p.v. QG1 en alle waardes waren voor de rest prima dus voorlopig geen beurt voor mij.

Bij de 30.000 beurt gaan ze nieuwe software laden want dit probleem schijnt (met name bij de diesel variant) meer voor te komen.
 
De mijne doet het dan wel goed als ik dat zo hoor. Zit nu boven de 118000 en moet binnekort weer. Volgens mij ongeveer 500 km voordat ik de km haal begint de maxi dot te piepen.

Zal maar gelijk alvast een afspraak maken denk ik....
 

Fabia

† In Memoriam
Het zou nog mooier zijn als maxi dot gelijk de afspraak voor je zou maken. Zo van piep ik heb een beurt nodig en de afspraak is volgende week woensdag.
 

vdijk

Lid
heb hetzelfde gehad.
de eerste beurt op 22.000 km, de tweede beurt op 45.000 km, terwijl de garage zegt dat het normaal om de 30.000 km een beurt nodig is.

het enige wat ik kan bedenken is dat ik de 45.000 km binnen de 10 mnd heb gereden en daarom er extra onderhoud nodig is.

heb weer eens gekeken in de maxi-dot wanneer ik (de auto) weer een controle nodig heb.
hij staat weer op de 22.000 km ingesteld. ik ga maar weer eens naar de garage om dit te herstellen.
 

Dutch

Actief lid
Bij mij gaat het elke keer weer fout. Ik heb een 'long life' diesel, maar elke keer krijg ik na 15.000 km weer een waarschuwing. Ik ben een paar keer terug geweest naar de dealer en die past het dan weer aan, maar nu ben ik het zat. Hij zeurt nu al een tijdje dat onderhoud nodig is (Service Now!), maar ik blijf doorrijden tot ik er weer 30.000 op heb zitten sinds de laatste beurt.
 

Rallye

Forumguru
heb weer eens gekeken in de maxi-dot wanneer ik (de auto) weer een controle nodig heb.
hij staat weer op de 22.000 km ingesteld. ik ga maar weer eens naar de garage om dit te herstellen.

Bij mij zegt hij ook dat ik over 10.000 kilometer weer moet (kilometerstand nu 32.000). Zo slecht behandel ik hem toch niet...... Vreemd.
 
Bij mij zegt hij ook dat ik over 10.000 kilometer weer moet (kilometerstand nu 32.000). Zo slecht behandel ik hem toch niet...... Vreemd.

Bij mij was precies hetzelfde aan de hand en waarschijnlijk staat er in de maxidot een instelling van XG0 i.p.v. XG1 (long life interval). Bij mij gaan ze de komenden 30.000 beurt een software update doen omdat dit probleem meer schijnt voor te komen.

Laat de garage anders alles even uitlezen, ze kunnen bijvoorbeeld bekijken wat de staat van de olie is. Aan de hand van deze gegevens kun je zelf wel bepalen of je je auto slecht behandeld :D
 

erik099

Nieuw lid
variabel onderhoud op 23000/43000

Mijn skoda Octavia II (juni 2007, 1.9TDI 105, DPF, DSG) met variabel onderhoud, gaf rond 23.000 km het eerste onderhoud aan (+/- na een half jaar). Het tweede onderhoud werd aangegeven rond 43.000 km.

Ik vind dit vrij snel. Ik ging er vanuit dat dit ongeveer elke 30.000 km zou plaatsvinden. Ik ga dit bij de garage nog eens navragen of bij mij de juiste configuratie is ingesteld.

Kan de garage overigens in de computer zien wanneer onderhoud gepleegd is, dan wel wanneer de vorige reset heeft plaatsgevonden? :cheer:
Het eerste onderhoud (23.000 km) is namelijk door een andere garage uitgevoerd. De tweede garage (43.000 km) wist niet precies welk onderhoud uit te voeren. Bij het maken van de afspraak voor de 43000 km had ik verder de indruk dat de garage niet goed wist wat precies uit te voeren. Is dit een 30.000 km? Of een 60.000 km? Het is mijzelf ook niet duidelijk wanneer nu wat uitgevoerd moet worden (en ik heb geen zin de auto vaker in onderhoud te doen dan strikt noodzakelijk). Als de 2e beurt op 43.000 km wordt uitgevoerd, is dit in principe een 60.000 km beurt? Op deze manier worden bepaald onderhoud misschien te 'vroeg' uitgevoerd. Weet iemand hoe hier mee om te gaan? :cheer:
 

vdijk

Lid
Ik word een beetje gek van de intervallen voor onderhoud

1e beurt -> 22.672 km
2e beurt -> 45.884 km
3e beurt -> 69.739 km

en nu op 72.000 km geeft hij alweer aan dat ik binnen 19.000 km een beurt nodig heb. Het zijn toch mooie intervallen van rond de 23.000 km ipv de 30.000 en de garage blijft volhouden dat het aan de rijstijl ligt.

Er stond QG0 i.p.v. QG1 en alle waardes waren voor de rest prima dus voorlopig geen beurt voor mij.

Bij de 30.000 beurt gaan ze nieuwe software laden want dit probleem schijnt (met name bij de diesel variant) meer voor te komen.

Ik zal de garage eens vragen of ze de waarde goed hebben staan. Vraag waar moet de garage zoeken om de waarde te kunnen veranderen ??
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb ook even in mijn maxidot gezocht, maar (in de haast) nog geen interval gevonden... weet iemand waar ik dat kan vinden?
 
Druk na uitschakeling van de motor maar met de sleutel nog in het contact langer dan 3 seconden op het knopje voor de dagteller. Dan verschijnt een mededeling in de MaxiDot over het aantal dagen resp. de kilometers die je (volgens de boordcomputer) nog hebt te gaan voor de eerstvolgende beurt.
 

MarcoO2

Forumguru
Ha Cant55, thanx! Ga het morgen ff proberen. Dus dan zet hij niet de dagteller op nul, maar laat hij die info zien. Ben benieuwd of hij bij mij wel op 30.000 staat! Zo niet, krijg ik de melding over ruim 3000 km.
 

hemi24

Forumguru
Misschien kan de dealer eens en voor altijd aantonen dat hij de auto's bij een beurt met de juiste olie afvult, of een groot aantal mensen moet inderdaad hun rijstijl drastich wijzigen...

Heb zelf in elk geval weinig last, netjes rond de 30k heb het vanochtend nog even gechecked huidige stand 113.000 en volgende beurt in 8.000.
Klopt precies aangezien de laatste beurt bij krap 91 is uitgevoerd.
Dus dat verhaaltje van 'vdijk' met 45.000 in 10 mnd mag weinig verschil maken. Tenzij bij >70k/jr de interval pas goed wordt aangegeven.. :grin:
 
Bij mij gaf hij de eerste onderhoudsbeurt aan bij 28.000km.
Heb er nu bijna 56.000 opstaan en heb nog 4300km te gaan voor de volgende beurt.
Dus bij mij klopt het toch redelijk met de onderhoudsinterval. Maar ik rijd bijna alleen maar snelweg. Misschien dat het daaraan ligt. En blijkbaar berekend de computer zelf de onderhoudsintervallen (afhankelijk van rijgedrag).
 

Rallye

Forumguru
Ik word een beetje gek van de intervallen voor onderhoud

1e beurt -> 22.672 km
2e beurt -> 45.884 km
(...)
Ik zal de garage eens vragen of ze de waarde goed hebben staan. Vraag waar moet de garage zoeken om de waarde te kunnen veranderen ??

Dat lijken mijn kilometrages wel. Volgens de garage kunnen ze er niets aan doen: een sensor meet de oliewaarden en bepaalt wanneer de service nodig is.
 

MarcoO2

Forumguru
Druk na uitschakeling van de motor maar met de sleutel nog in het contact langer dan 3 seconden op het knopje voor de dagteller. Dan verschijnt een mededeling in de MaxiDot over het aantal dagen resp. de kilometers die je (volgens de boordcomputer) nog hebt te gaan voor de eerstvolgende beurt.

Dit werkt inderdaad prima. EN de interval klopt ook precies, tenminste, in kilometers. Ik heb 11.800 km o de teller staan en hij geeft aan dat hij over 18.200 km een beurt wil hebben. Mag ook over 628 dagen..... en dat lijkt me dan weer een vrij grote interval...
 
Dit werkt inderdaad prima. EN de interval klopt ook precies, tenminste, in kilometers. Ik heb 11.800 km o de teller staan en hij geeft aan dat hij over 18.200 km een beurt wil hebben. Mag ook over 628 dagen..... en dat lijkt me dan weer een vrij grote interval...

Dat laatste heeft te maken met de digitale vertaling van het onderhoudsconcept: onderhoud moet plaatsvinden bij 30.000 km, maar uiterlijk binnen twee jaar. Wat het eerst komt, moet aangehouden worden. Maar zo te zien zal die tweejarentermijn met jouw kilometrage nooit relevant worden ... ;)

Bij mij klopt de opgave van de resterende kilometers voor de beurt trouwens ook: keurig een interval van 30.000 km. Als de nog te rijden kilometers 1000 of minder worden, krijg je elke keer bij het starten van de auto gedurende een aantal seconden automatisch de melding in het display die je dus ook via het dagtellerknopje kunt oproepen.
 

MarcoO2

Forumguru
Okay, duidelijk. Ik dacht dat het één jaar was in plaats van twee. Maar je hebt gelijk: dat is voor mij een uiterst theoretisch vraagstuk, aangezien ik ook het jaar lang niet ga halen. Althans, niet met minder dan 30.000 km op de teller! ;)
 

bat

Lid
Bij mij de melding dat ik nog 1.000 km te gaan heb voor mijn eerte beurt. Mijn km-stand is nu net boven de 29.000 dus dat klopt heel netjes met de 30k interval.

Het aantal dagen klopt ook ongeveer als je uitgaat van "óf 2 jaar": ik heb de auto nu nog net geen half jaar, en er worden ongeveer 560 dagen aangegeven (is 1,5 jaar). Moet wel zeggen dat het heel verwarrend er uit ziet... die 1.000 km is echt al wel 90 keer voorbij voor ik zoveel dagen verder ben...
 
Bovenaan Onderaan