Wanneer krijg jij je nieuwe Octavia III combi geleverd?

widojo

Actief lid
De 'lucky bastards' die hun auto reeds in bezit hebben :)


  • DSG is heerlijk systeem; optie tussen relaxed en lui rijden met de automaat en de mogelijkheid om zelf te schakelen (als je dat wil) spreken me heel erg aan. Handmatig schakelen geeft voor mij persoonlijk toch de meeste controle over de auto. Achteraf wel twijfel of ik de flippers aan het stuur erbij had moeten nemen.
  • Het automatisch afschakelen van de motor als je stilstaat is irritant. Eerste handeling bij instappen is het uitzetten ervan. Iemand een idee of en hoe dit permanent uitgezet kan worden?
  • En dan de 1.8: tja, dat is in 1 woord geweldig. De auto is net ingereden, maar ik merk al, zeker met de DSG op handmatig, dat er niet veel is wat hierbij in de buurt kan komen. Al een paar keer de grens overgewipt bij de buren: tip! Op zondagmorgen is de A52 vanaf Roermond tot aan Mönchengladbach 30km lang helemaal leeg zonder snelheidslimiet. Omdraaien bij afrit 6 als de bordjes met 120 komen.

Helemaal snappen doe ik het niet. Waarom een DSG bestellen als je dan toch zelf wilt schakelen.
DSG is slim genoeg om je aan je rijstijl cq behoefte van dat moment aan te passen en ik vraag mij af of je zelf sneller kunt schakelen. (volgens specificaties scheelt het maar 0,1 sec)

Wat betreft start/stop, dit is ook niet mijn ding. Rempedaal zodanig intrappen, beter gezegd loslaten, tot het punt dat de auto nog net blijft staan en de motor blijft draaien is mij te onhandig.
Ik heb het mijn dealer al eens gevraagd maar hij zegt dit uit te kunnen zetten, zal wel een gevalletje niet mogen zijn.
Blijft vcds over.

edit, mooie motorisering!
 

24qv

Actief lid
@widojo: DSG was niet mijn eerste keuze, maar omdat mijn partner enkel automaat mag rijden, was het voor ons zeker dat de volgende auto een automaat moest zijn. Normaal rijdt ze in haar Alfa, maar ze wilde ook wel in de nieuwe auto kunnen rijden.

En als het dan toch moet, dan is de DSG wel de beste keuze. Ik denk inderdaad dat je zelf niet sneller kunt schakelen, maar zal eerder bij mij tussen de oren zitten :-)
 

doncalitri1984

Forumguru
Wat is er in hemelsnaan irritant aan start stop? Gaat allemaal automatisch. Je hoeft er geen extra acties voor te doen. Leg het me uit.

Ik vind het ook irritant, er zit toch een X vertraging in bij wegrijden.
Daarnaast is het puur iets om de bijtelling (en evt wegenbelasting) te verlagen. Het is niet iets waardoor je auto langer mee gaat of je perse geld zal besparen. Integendeel juist..

Er zal vast rekening mee gehouden zijn , maar hoe zit het met slijtage van startmotor(?) , accu(?), turbo's die abrupt stoppen (afkoeling turbo?, blijft er olie worden gesmeerd?) om de X minuten en weer starten etc etc. Het zal allemaal na X jaar moeten blijken , ben zeer benieuwd hoe deze auto's over 10 jaar technisch er voor staan en hoeveel (extra) slijtage de desbetreffende onderdelen hebben gehad tegenover een vergelijkbare auto zonder SS (of waar SS niet op gebruikt is)
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik ben ook al aardig gewend aan het SS en het werkt prima. Als ik het niet wil dan druk ik even op het knopje om het uit te schakelen.
Bij te verwachten korte stilstand houdt ik de koppeling ingetrapt en in de versnelling. En anders trap ik de koppeling in als ik verwacht dat ik weer kan gaan rijden. Nog voordat je de koppeling helemaal hebt ingetrapt start de motor al weer, dus van vertraging kan ik niets merken.
Tijdens rijden in een file zet ik het systeem meestal uit, zeker 's avonds met koplampen aan.

Betreffende turbo koeling: er zit een apart elektrisch waterpompje in het circuit om de turbo en intercooler te koelen bij motor stilstand. Dat werkt ongeveer tien minuten, zelfs met contact uitgeschakeld.
 

CDK

Forumguru
Betreffende turbo koeling: er zit een apart elektrisch waterpompje in het circuit om de turbo en intercooler te koelen bij motor stilstand. Dat werkt ongeveer tien minuten, zelfs met contact uitgeschakeld.

Dat is nieuw voor mij, niet dat ik me er in verdiept had hoor, maar leuk om te weten. Heb je daar toevallig een linkje van onder handbereik?
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Corné de Kluijver Aanvulling: dit systeem word op meerdere motoren toegepast er is een 2e radiateur geplaatst voor di inlaatluchtkoeling. Kijk voor de grap maar eens of het ook op een Scania Euro 6 is toegepast. Waarschijnlijk zonder elektrisch pompje maar met een verdeel ventiel. (bij zustermerk MAN)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Goh @Pendragon lees net pas dat je je nieuwe bolide hebt mogen ontvangen.....
Dat je voor zo'n Skoda zo lang hebt moeten wachten is me een raadsel hooor...

Wel genietse de aankomende tijd en al leds besteld voor de wagen, kun je weer op de koffie bij de je postNL vriendin...
 
Bovenaan Onderaan