Een nieuwe lease auto
Elke 5 jaar weer een nieuw hoogtepunt aan het einde van het leasecontract weer een nieuwe auto uitzoeken.
Ik rij nu in een Megane 110 Dci Bose edition die het 5 jaar probleemloos gedaan heeft. Nog steeds niet outdated en nog prettig bij de tijd qua accessoires vind ik. De keuzeregels blijken vrij eenvoudig, naast het budget per maand zijn benzine en max 115 gram CO2 per kilometer de beperkende randvoorwaarden. De leasemaatschappij geeft me toegang tot een bestelwebsite waarmee ik een auto kan kiezen en waar deze randvoorwaarden ook al ingesteld zijn. Tot mijn verrassing zou ik nog niet eens een nieuwe Megane in een benzine uitvoering kunnen bestellen. Trouwens heel veel auto’s uit C segment en hoger vallen weg. Bijna alle Suvjes zijn niet te kiezen maar b.v. de Peugot 3008 weer wel. De CO2 uitstoot van max 115 gram maakt dus een behoorlijke schifting. Opvallend is wel dat er veel VAG producten in de keuzelijst staan.
Mijn wensen: een representatieve en vooral comfortabele, vlotte auto met voldoende ruimte voor 3 pubers, lekkere automaat, keyless entry, Apple carplay, adaptive cruise control en fatsoenlijk geluid. Mijn droom om een Audi te rijden zou wel kunnen. Maar na wat passen vind ik een A3 te klein en de A4 wordt dan wel een sobere uitvoering. De combi’s met automaat vallen ook af net als de 3008 die met een automaat net te veel uitstoot. De Leon en Golf vind ik mooi maar als hatch net te klein. Zo wordt ik langzaam maar zeker richting de Skoda Octavia hatchback gedirigeerd. Na uitgebreid snuffelen in de showroom en een proefrit ben ik overtuigd. Dit moet hem gaan worden, nog wat twijfel over de kleur zwart, grijs of wit. Ik kies uiteindelijk voor zwart in de volgende configuratie.
Skoda Octavia 1.4 TSI Greentech Style Business DSG (uitlevering begin januari)
- Adaptive Cruise Assistant inclusief Front Assistant
- DAB (digitale radio ontvangst)
- Dynamic Chassis Control
- Elektrisch verstelbare voorstoelen
- Functiepakket (SFC)
- Parkeer Plus Pakket
- Techpakket Style Business
- Travel pakket
- Verwarmbare voorruit
- Reservewiel (thuiskomer)
- Luxe kentekenplaten, geen dealerreclame en merk en type aanduiding van kofferbak verwijderen
Belachelijk eigenlijk dat een reservewiel tegenwoordig een optie is. En iemand die wel eens een scheur heeft gereden midden in de nacht in de polder kiest echt nooit meer voor zo’n reparatie setje. Maar ik ben erg tevreden met mijn keuze en voor mijn gevoel is hij fully loaded. Uiteindelijk zit ik 8 euro onder het besteedbare maandbedrag. Ik heb een parkeerpluspakket genomen waarbij ik het gemis van station ruimte compenseer met een trekhaak, en kies voor elektrisch verstelbare stoelen met geheugen ipv een panorama dak. Een pano had ik wel in de Megane maar door het gebruik van de auto door mijn vrouw, dochter en een incidentele collega denk ik dat de stoelen met geheugen meer toegevoegde waarde bieden.
De 18”Alaris velgen vind ik kwa vorm mooi maar eigenlijk te zilverkleurig en te contrasterend met een zwarte auto. Liever kies ik iets met wat zwart of grijs tinten in het ontwerp, maar ook niet weer volledig zwart. De dealer zegt hierin niets te kunnen betekenen want de pakket samenstelling (tech pakket) staat vast vanuit de fabriek. Ha en door het techpakket met die 18" velgen schiet de CO2 uitstoot naar 116 gram zie ik later, toch onbewust de regel overtreden
En nu begint het lange wachten :-), gek is dat ….als je eenmaal gekozen hebt dan wil je hem zo snel mogelijk hebben. Ondertussen maar meer info en kennis sprokkelen op sites zoals het Skoda forum. Her en der schrik ik wel weer wat van de opmerkingen over de drive ability en standaard afstelling van de DSG, Canton geluid en van de kwaliteit van de navigatie zelf. Maar goed op elke forumsite van elk merk vind je op en aanmerkingen op een model. In januari ga ik ervaren wat ik er zelf van vind.