Wanneer krijg jij je nieuwe Octavia III combi geleverd?

Waarheid als een koe, van vriendelijk en servicegericht naar "schouderophalende lege blik in de ogen" :jaja:

Niet allemaal hoor, ook mijn Skoda dealer doet z'n best, de sales manager wat meer dan de verkoper, maar dat hoort een beetje denk ik.

Recent ook een huis gekocht trouwens, en is toch wel een verschilletje: kan precies berekenen vanaf tekenen koopovereenkomst en vanaf overdracht bij de notaris wat de uiterste opleverdatum mag zijn. Hierna gaat de bouwer boetes betalen.

Nadat mij eerste Octavia na nog geen maand total loss was gereden op 15 februari wederom een Octavia Style Business besteld. Auto is gisteren bij de dealer aangekomen, 28 juni mag ik hem op gaan halen.

Heb afgelopen vrijdag een combi business ambition besteld (lease).
Productieweek is week 33, maar dealer geeft aan dat met de nieuwe emissie normen de levertijd kan worden vertragen naar oktober.

Veel plezier!!! Ik mag nog minimaal tot half augustus wachten voordat de auto in NL zou kunnen zijn... en aangezien de type goedkeuring per 1-9 vervalt heeft de dealer ook al meldingen gekregen van de importeur over bestellingen die niet meer gebouwd gaan worden omdat de productiecapaciteit tot 1-9 overvol is.

CharlesTucker

Forumguru
En je had 'm in februari besteld toch, eerder nog dan ik. Wel heel vreemd dat dat zo lang moet duren. Komt het door die dieselmotor, of is je dealer of leasemaatschappij geen goede vrienden met PON? Behoorlijk balen, en vooral die onzekerheid lijkt me vervelend. Maar ik neem eigenlijk in mijn naieviteit aan dat er ook in de toekomst nog wel Octavia's in Nederland verkocht zullen gaan worden toch, er zal dus toch wel een nieuwe typegoedkeuring komen. Of gaat dan heel erg lang duren of zo?

En je had 'm in februari besteld toch, eerder nog dan ik. Wel heel vreemd dat dat zo lang moet duren. Komt het door die dieselmotor, of is je dealer of leasemaatschappij geen goede vrienden met PON? Behoorlijk balen, en vooral die onzekerheid lijkt me vervelend. Maar ik neem eigenlijk in mijn naieviteit aan dat er ook in de toekomst nog wel Octavia's in Nederland verkocht zullen gaan worden toch, er zal dus toch wel een nieuwe typegoedkeuring komen. Of gaat dan heel erg lang duren of zo?
Ja, eind februari besteld, misschien dat de leasemaatschappij/dealer hem begin maart heeft doorgezet. Op 26-2 akkoord gegeven voor de offerte richting mijn werkgever... op 9 maart terugkoppeling van de leasemaatschappij met leverdatum 16-5 (en na navraag 30-6, en nog een keer vragen 30-8...).

Hier op mijn detacheringsplek heeft iemand een Octavia Station Business Style 1.5 tsi begin april besteld en rijdt er sinds deze week in rond, ook wel het 1 en ander gepimpt. Dit bedrijf koopt overigens zelf de auto's en stelt ze ter beschikking, geen lease. Maar dat is zoals je aangeeft ook geen diesel...

Bij de dealer wijzen ze alleen naar Pon, en ze zeggen dat het niets te maken heeft met 1 van de opties of kleur. Waarom ze zo stellig beweren dat mijn auto of voor 1-9 wordt geproduceerd of helemaal niet, weet ik niet.

Ja, eind februari besteld, misschien dat de leasemaatschappij/dealer hem begin maart heeft doorgezet. Op 26-2 akkoord gegeven voor de offerte richting mijn werkgever... op 9 maart terugkoppeling van de leasemaatschappij met leverdatum 16-5 (en na navraag 30-6, en nog een keer vragen 30-8...).

Hier op mijn detacheringsplek heeft iemand een Octavia Station Business Style 1.5 tsi begin april besteld en rijdt er sinds deze week in rond, ook wel het 1 en ander gepimpt. Dit bedrijf koopt overigens zelf de auto's en stelt ze ter beschikking, geen lease. Maar dat is zoals je aangeeft ook geen diesel...

Bij de dealer wijzen ze alleen naar Pon, en ze zeggen dat het niets te maken heeft met 1 van de opties of kleur. Waarom ze zo stellig beweren dat mijn auto of voor 1-9 wordt geproduceerd of helemaal niet, weet ik niet.

Bijna hetzelfde verhaal als bij mij, 15-02-18 auto definitief besteld. Verwachte leverdatum: 15-05-18, bij navraag leverdatum: 22-06-18. Als het goed is wordt de auto morgen (28-06) afgeleverd.

Bestelde auto:

Octavia Combi 2.0 TDI Greentech 150pk Style Business
Kleur: Race Blue
Adaptive Cruise Control Adaptive Cruise Assistant, inclusief Front Assistant
Centrale vergrendeling Elektrisch te openen en sluiten achterklep
Lane assist Dynamic Chassis Control (Comfort, Normaal of Sport) inclusief Driving Mode Select en 3 sleutels
Pack Functie pakket Vanuit bagageruimte neerklapbare achterbank, bagagenettenset en 230V socket
Pack Techpakket Style Business Lederen 3-spaaks multifunctioneel sportstuurwiel
Sunset
Lichtmetalen velgen 18 inch Alaris
Stoelbekleding leder
Verwarmbare voorruit
Trekhaak Afneembaar 13 polig Trekhaak Afneembaar 13 polig

• Leuk
Waarderingen: JosJ

Potr

Nieuw lid
ik heb ook weleens begrepen dat auto's nu lang bij Pon blijven staan ivm problemen met de Connect software...

CharlesTucker

Forumguru
Dat geloof ik niet zo eigenlijk, de mijne heeft voldoende problemen met die connect-meuk, maar is gewoon op tijd geleverd. En die problemen waren toen ook al wel een tijdje bekend. Het is trouwens absoluut niet relevant, hoewel wel irritant dat je er indirect (veel) voor betaalt, maar niets voor terugkrijgt. En gisteren is de auto van @megasound nog geleverd, dat is een RS, lijkt me sterk dat dat connect-spul daar niet in zit.

Laatst bewerkt:

TristanT

Nieuw lid
Dit is em: (de laatste 2 opties worden door de dealer gedaan)
ŠKODA Octavia Combi FL (3) Style Business 1.5 110 kW / 150 pk TSI Combi 7 versn. DSG
Quartz grey metallic, Zwart interieur

Opties:
Elektr. verstelb. voorstoelen
Techpakket style business
Panoramisch glazen dak
Elek. open en sluit achterklep
Adaptive cruise assistant
Travel pakket
Verwarmbare voorruit
Functie pakket
Optical parking assistent
KA2 - Optical parking assistent

Afneembare trekhaak Octavia (1D7),
Uitlaat sierstukken

Ik heb een gelijkaardige Octavia (1.5 TSI, DSG, Style) besteld op 27 januari 2018 (week 4). De leverdatum was toen 11 juni (week 23), maar op 11 juni was hij nog niet eens geproduceerd.

Volgens de dealer is de nieuwe leverdatum 11 december 2018 (week 49). Oorzaak: "WLTP".

Dit is/was in België.

Ik heb een gelijkaardige Octavia (1.5 TSI, DSG, Style) besteld op 27 januari 2018 (week 4). De leverdatum was toen 11 juni (week 23), maar op 11 juni was hij nog niet eens geproduceerd.

Volgens de dealer is de nieuwe leverdatum 11 december 2018 (week 49). Oorzaak: "WLTP".

Dit is/was in België.
Is in Belgie de bpm (als jullie die hebben) ook afhankelijk van de co2 uitstoot ? Hier kan dat zeg maar duizenden euro's schelen tussen pre- en post WLTP. Zo niet dan kan het natuurlijk damage control zijn, "In Belgie duurt het alleen langer maar kost het niks extra, dus starten we die ná WLTP (1-9-2018)" ?

TristanT

Nieuw lid
Is in Belgie de bpm (als jullie die hebben) ook afhankelijk van de co2 uitstoot ? Hier kan dat zeg maar duizenden euro's schelen tussen pre- en post WLTP. Zo niet dan kan het natuurlijk damage control zijn, "In Belgie duurt het alleen langer maar kost het niks extra, dus starten we die ná WLTP (1-9-2018)" ?

Er is in België geen BPM. Er is wel de "belasting op de inverkeerstelling" (BIV) die je eenmalig betaalt, en daarna de jaarlijkse verkeersbelasting (VB). Die worden bepaald door allerlei factoren, zoals de CO2-uitstoot, de Euro-norm, het vermogen in kW en de cilinderinhoud ("fiscale PKs").

Met de NEDC waarden levert dat voor de Octavia 1.5 TSI met 114 g CO2/km
Code:
Jaarlijkse verkeersbelasting: € 194,4
Belasting op inverkeerstelling: € 181,02

Mocht uit de WLTP-test blijken dat diezelfde Octavia ineens 150 g CO2/km zou uitstoten, dan wordt het
Code:
Jaarlijkse verkeersbelasting: € 219,82
Belasting op inverkeerstelling: € 645,83

Er is zelfs een online simulator!

Voor lease-/firmawagens is er ook nog "voordeel alle aard" (VAA), vergelijkbaar met de Nederlandse bijtelling en die is ook op CO2 gebaseerd. Deze zal dus ook stijgen.

Bovenaan Onderaan