Wat is dat groene nippeltje bij mijn tank?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dcd

Nieuw lid
Als ik ga tanken zit er een groen knopje in me tank als ik die indruk kan er nog 5 liter bij waar is dit voor???

Cordoba

Forumguru
Dat is de ontluchtingsnippel (google daar maar eens op), maar die is niet specifiek voor de Fabia II.

djmshell

Senior Member
bij de faabII zit het links net iets in de vul nozzle ( 1 an 2 cm binnenin) Weet niet of bij de superB daar ook zit.

turboturbo

Forumguru
Reservetank bestaat niet meer, toch?
Daar heb je nu metertjes, verklikkertjes, boordcomputer en lampjes voor.

Die 5 liter expansieruimte is nodig voor als je vandaag je auto een daggie in de brandende zon zet bij het strand. Dan heeft die 45 liter peut nog wat ruimte om uit te zetten in de tank, ipv via het overloop ventiel of dop een weg naar buiten (onder de auto) te zoeken.
:cool:
Zodra je de tankdop erop draait, wordt dat nippeltje ingedrukt, zodat er 'ineens' 5 liter ruimte over is (voor het uitzetten)

Anyhow, er zijn al meerdere draadjes hierover als je op de termen expansieruimte, nippeltje, nippetruuc, zoekt.

Chatslet

Forumguru
Is allemaal leuk maar kun je beter niet mee spelen. Is voor de ontluchting en je kunt je tank er te vol mee gooien waardoor er brandstof uit de dop gaat lekken. (spreek uit ervaring)

djmshell

Senior Member
Mee eens. Voor je vedbruik te bedekenen aan de pomp is het ook acurater. tank vol is vol. Als je dan met het xe onluchting gaat werken. Krijg je in mijn ogen ook weer een vertekenend verbruik.

Dus wij rijden tank zo goed als op en vol gooien tot hij vol is en ontluchten doen we niet.

Canon-Eye

Forumguru
Voor je vedbruik te berekenen aan de pomp is het ook acurater. tank vol is vol. Als je dan met het xe onluchting gaat werken. Krijg je in mijn ogen ook weer een vertekenend verbruik.
Verbruik per tankbeurt is eigenlijk altijd onnauwkeurig, juist omdat je geen echte controle hebt over de feitelijke vullingsgraad.

Daarom werkt m'n excelletje zo handig - die berekent tevens het cumulatief gemiddeld verbruik over alle kms en alle getankte liters vanaf aankoop, zodat die verschillen per tankbeurt na verloop van tijd vanzelf voor meer dan 99% geëlimineerd zijn. Tevens hou ik er alle andere aan de auto en/of het rijden bestede kosten in bij - levert me een mooi duidelijk totaalplaatje aan kosten per km op.

Zoals al eens eerder geschreven: wie er interesse in heeft, kan een lege versie krijgen. Stuur maar een PM...

darkprojectx

Forumguru
Als je je verbruik ECHT wilt weten snij je je benzine slang door en zet je er een watermeter tussen met een reset knopje.
Dan weet je wat hij ECHT verbruikt tussen de tankbeurten.
Dat ge-emmer altijd over wat een auto verbruikt.. durf te leven, geef gas en betaal aan de pomp.

djmshell

Senior Member
daarom maak ik ook gebruik van spritmonitor.
heb zelf ook o een excel bestandje maar dan zonder alle overige bestede kosten.

tot nog toe werk dat prima...

EdK

Forumguru
Als je je verbruik ECHT wilt weten snij je je benzine slang door en zet je er een watermeter tussen met een reset knopje.
Dan weet je wat hij ECHT verbruikt tussen de tankbeurten.
Dat ge-emmer altijd over wat een auto verbruikt.. durf te leven, geef gas en betaal aan de pomp.

Hou je er wel rekening mee dat die meter een stroomrichting heeft !!
te zien aan de pijl die op het huis staat !

Canon-Eye

Forumguru
Er zijn ook nog mensen die om geheel andere redenen dan de kosten opzich geïnteresseerd zijn in het verbruik, of beter: in reductie ervan.
Juist om (langer, gezonder) leven te bevorderen - en niet alleen voor zichzelf. Kostenbesparing is een bijproduct.

Niemand hoeft dat voor mij te doen, overigens, laat dat duidelijk zijn. Maar ik verlang wel het recht om daar naar te mogen streven en bij tijd en wijle iets over te zeggen/schrijven. Dat heet: vrije meningsuiting (zie ook art. 7 van de Grondwet). En als iemand dat "emmeren" wil noemen, dan mag dat uiteraard ook van diezelfde Grondwet. Maar 't geeft wel te denken...

EdK

Forumguru
tsja doe dan die auto de deur uit en neem een fiets !

En oh ja ik beroep me op artikel 7 van diezelfde grondwet !

EdK

Forumguru
dat bulshit is ook op basis van artikel 7 van de grondwet ?

Fiets en openbaar vervoer en je wagen de deur uit dan ?

Canon-Eye

Forumguru
Uiteraard.
En ook openbaar vervoer vertoont grote hiaten in het bereik, zowel geografisch als in de tijd gezien.

Auto's (en tal van andere apparaten) zijn ongetwijfeld voor veel mensen nodig - inclusief mijzelf - maar dat hoeft een mens nog niet te verhinderen om er verstandig en met mate gebruik van te maken.

EdK

Forumguru
Uiteraard.
En ook openbaar vervoer vertoont grote hiaten in het bereik, zowel geografisch als in de tijd gezien.

Auto's (en tal van andere apparaten) zijn ongetwijfeld voor veel mensen nodig - inclusief mijzelf - maar dat hoeft een mens nog niet te verhinderen om er verstandig en met mate gebruik van te maken.

Hier klinkt alleen maar een probleem in van er geen moeite voor willen doen en in je planning rekening houdend dat je langer onderweg bent met openbaar vervoer.
Het gemaksprobleem weegt hoger dan wat moeite doen voor het milieu en dan maar een zogenaamd groene wagen kopen om het daarmee goed te praten !

Een auto heeft niemand nodig als hij zijn levensgedrag wil aanpassen , niet meer en niet minder !
Maar zo egoitisch we allen zijn gaan we excuses zoeken om een auto te kunnen rijden.

En ja ik rij ook gewoon me Yeti, en weet dat deze vervuilt maar voel me er niet schuldig over !
En ga geen excuses ervoor zoeken !
Rij er gewoon lekker mee van A naar B en soms neem ik bekenden mee om ze het gevoel te geven dat ze door het meerijden met mij een steentje bijdragen aan het milieu !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan