Wat is dat groene nippeltje bij mijn tank?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chatslet

Forumguru
Het is toch wat minder makkelijk dan je denkt. Als er dingen stuk gaan die jou aan te rekenen zijn, dus bijvoorbeeld een opgerookte koppeling omdat je graag op trekt en setjes banden die heel erg hard gaan als ook een filtertje dat je sloopt door telkens te veel te tanken krijg je gewoon een dikke rekening bij de eerstvolgende beurt.
 
Dat lijkt me sterk.
Eerst zal er een waarschuwing moeten komen.

Mijn winterbanden gaan altijd heel hard, het afgelopen seizoen een setje in één winter opgereden.

Ik rijd de auto ALTIJD goed warm, middels de olietemperatuur > 90 graden. En dan geef ik pas wat meer gas.
Al met al gewoon een stevige rijstijl.

Ik maak ook gewoon veel kilometers, de afgelopen 10 maanden 40.000 op de teller gezet.

Maar nogmaals, de leasemaatschappij is het afgelopen jaar duizenden euro's aan vervangend vervoer kwijt geweest aan mij. Je denkt toch niet dat ze zich druk maken om een filtertje, wat nogmaals waarschijnlijk niet eens op de diesel zit!

En VAG kan zich beter druk gaan maken om de kwaliteit en de betrouwbaarheid. 2 keer stil komen te staan met een defecte motor hoort niet in de eerste 10 maanden. 3 keer een kapotte airco hoort ook niet in de eerste 10 maanden.

Als het echt zo'n probleem is het nippeltje te gebruiken, dan moet je het niet zo plaatsen.
 

RefleCs

Forumguru
Dit zegt de handleiding:

Voorzichtig!
  • Gemorste brandstof direct van de wagenlak verwijderen - gevaar voor lakschade!
  • Bij wagens met katalysator nooit de brandstoftank helemaal leegrijden. De onregelmatige brandstofvoorziening kan leiden tot overslaan van de ontsteking, waardoor onverbrande brandstof in het uitlaatsysteem terechtkomt en oververhitting en beschadiging van de katalysator kan optreden.
  • Let er bij het aanbrengen van het tankpistool in de vulpijp op, dat de klep in devulpijp niet wordt opengedrukt. Anders vult u onbedoeld het volume dat dient voor het uitzetten van de brandstof bij opwarming. Dit kan leiden tot het overlopen van brandstof of tot beschadiging van onderdelen van de brandstoftank.
  • Zodra het correct bediende automatische vulpistool de eerste keer afslaat, is de brandstoftank vol. Vul niet meer bij, omdat anders het benodigde volume voor het uitzetten van de brandstof wordt gevuld.
Waarom, als dat zoveel gevaar op kan leveren voor je auto of onderdelen ervan, stoppen ze dan zo'n nippel in de vulopening? :ahum: Ik had er nog niet eens op gelet en verbaasde me er al over dat er vaak zoveel in ging. Maar kennelijk druk ik het nippeltje bij het tanken met het tankpistool al om zonder dat ik het in de gaten heb. Inmiddels al 52000km zo gereden :crazy:
 

turboturbo

Forumguru
Goeie vraag. Ik vermoed omdat de dop de ontluchtingsruimte zou moeten ontgrendelen, dus een nippeltje in de opening ligt dan voor de hand.
 

MarcoO2

Forumguru
Waarom, als dat zoveel gevaar op kan leveren voor je auto of onderdelen ervan, stoppen ze dan zo'n nippel in de vulopening? :ahum:
Hat antwoord op die vraag is eerder al gegeven:

Die 5 liter expansieruimte is nodig voor als je vandaag je auto een daggie in de brandende zon zet bij het strand. Dan heeft die 45 liter peut nog wat ruimte om uit te zetten in de tank, ipv via het overloop ventiel of dop een weg naar buiten (onder de auto) te zoeken. Zodra je de tankdop erop draait, wordt dat nippeltje ingedrukt, zodat er 'ineens' 5 liter ruimte over is (voor het uitzetten)

Anyhow, er zijn al meerdere draadjes hierover als je op de termen expansieruimte, nippeltje, nippetruuc, zoekt.
 
Het meeste wat ik ooit getankt heb is 56 liter, dus de expansie ik meer dan 10 liter...
Nu kun je me veel wijsmaken, maar zelfs met 30 graden wordt het volume van 45 liter diesel echt geen 55 liter!

Daarnaast tank ik of laat in de avond, en staat de auto 's nachts (geen 30 graden) stil, waarop ik vroeg in de ochtend weer vertrek naar werk (100 kilometer, geeft weer wat litertjes ruimte voor de diesel). Of ik tank in de ochtend, voordat ik naar werk ga, waardoor ik ook direct de litertjes weer verstook.

Maar goed, de diesel zou dus over kunnen lopen, dit heb ik nog nooit waargenomen.

Het beste zou gewoon de optie zijn in de optielijst, voor een 70 liter tank! :473:
 

MarcoO2

Forumguru
Skoda maakt niet alleen auto's die op jou zijn toegespitst, Dfrenner...

Neem maar van mij aan dat auto's in de volle zon fors warmer dan 30 graden kunnen worden. Of de brandstof uitzet en in welke mate kan ik geen zinnig woord over zeggen, maar er zit natuurlijk ook altijd een veiligsheidsmarge in, waarbij van extreme situaties uitgegaan wordt. Uiteindelijk levert dat een veilig product op en zal jij in je dagelijkse gebruik niet tegen die extreme omstandigheden aanlopen. Maar of je dan de grenzen moet opzoeken? Ik doe het niet, niet met een eigen auto en niet met een leaseauto.......
 
Maar het ergste wat er blijkbaar kan gebeuren is dat de tank overloopt, aangezien verschillende mensen hier al aangeven dat het filter niet op een diesel zit...

Leaseauto of prive auto, bij beide zou ik het doen.

Een auto van een familielid/vriend daarentegen niet. Just in case.
 

Chatslet

Forumguru
Dop drukt inderdaad de nippel in, dat hoor je ook als je vol tankt en de dop er op zet. Dan doet ie psssjt.
 

deusjevo

Forumguru
Heb net even gegluurd bij m'n O2 maar die heeft dat nippeltje niet meer, m'n oude O1 had 'm wel maar maakte er eigenlijk nooit gebruik van.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is niet van de baas... Het is van de leasemaatschappij...
Wederom: ja, én...?
Het zijn evengoed andermans spullen! Daar behoort dus netjes mee te worden omgegaan, zo simpel is het.

En verwijzen naar de garantie snijdt feitelijk ook geen hout - garantie is bedoeld om de klant te vrijwaren van fabrieksfouten - niet om schade door verkeerd gebruik te dekken. En één ding is vrij zeker, als zo'n filter (indien aanwezig) is volgelopen met brandstof dan is er niet getankt conform de aanwijzingen in het instructieboekje. Dat zou ik een gebruikersfout noemen.

Voor alle duidelijkheid: een ongeluk(je) kan iedereen overkomen, da's het punt niet. Maar de hier gedemonstreerde houding van "wat kan 't rotten, het is niet mijn probleem" vind ik over de grens van het sociaal aanvaardbare.
 
Dat jij dat zo interpreteert is jouw zaak.
Misschien heb je het punt gemist dat ik hem altijd warm rijdt (hoeveel leaserijders doen dat ALTIJD?), voor ik echt gas geef.

Ik zou bij mijn eigen auto ook zo'n nippeltje gebruiken. Het eventuele nadeeltje (vervangen filtertje), weegt totaal niet op tegen de voordelen.
Tanken is zo zonde van je tijd.

Ik heb totaal geen instelling van "wat kan mij het rotten", met betrekking tot de leaseauto... Wel vind ik een nippeltje indrukken of niet een futiliteit, waar hier wel erg hoog aan wordt getild.
Officieel is de leasemij dan wel eigenaar, maar ik zie het meer als een bank. Zij schieten de auto voor en ik betaal per maand een bepaald bedrag, gedurende een looptijd.

Of doe jij ook heel voorzichtig met je huis, omdat het eigenlijk van de bank is?

Het is niet alsof de leasemaatschappij na de looptijd nog iets met de auto gaat doen, behalve verkopen. De leasemaatschappij heeft mijn auto ook niet gekozen en samengesteld... Dat heb ik zelf gedaan.
Zelfs krassen boeit de leasemij helemaal niets.

Heb je het laatste jaar van de looptijd een probleem, dan sturen ze vaak aan op het niet repareren of vervangen... Ik heb het zelfs met banden gehad. Ze proberen liever de banden niet te vervangen als het bijna einde contract is. Redenatie: dat is voor de volgende eigenaar, niet hun pakkie aan.
 

Chatslet

Forumguru
Vreemde leasemaatschappij heb je dan. Een leasemaatschappij wilt er uiteindelijk ook nog wat voor vangen als de wagen in de verkoop gaat. Een uitgewoond hok met krassen gaan ze minder voor vangen dan een goed verzorgde auto. In de meeste gevallen heb je dus ook gewoon een eigen risico van 250 euro per incident. Bij inleveren wordt dat dan gereken en dan gebeurd het vaak dat ieder krasje of deukje als appart incident wordt gezien.
 

Canon-Eye

Forumguru
Misschien heb je het punt gemist dat ik hem altijd warm rijdt (hoeveel leaserijders doen dat ALTIJD?), voor ik echt gas geef.
Heel mooi, hoor.
Maar dit klinkt een beetje als de inbreker die zich verontschuldigt met de opmerking dat hij toch altijd braaf een euro in elke collectebus gooit... (vrij naar Martin Jol: toch een héle góéie jonguh...)

Ik dring blijkbaar niet door een iets te dikke schil heen, dus - om het wat mij betreft af te ronden - alleen nog dit:
Het gaat niet om het nippeltje op zich (dat in een dieselauto bij indrukken vermoedelijk geen AK-filter kan verzieken om zo'n filter daar wrs niet in zit) maar om de mentaliteit die naar voren komt uit de eerder geciteerde opmerkingen. Een andere interpretatie kan ik daar niet uithalen. Zal wel aan mij liggen - het zij zo.
 

Tallguy

Forumguru
Gewoon ontopic blijven aub. Discussies over omgaan met een (lease) auto doen jullie maar in de Samtafel, maar niet hier.
 

BarryXX

Actief lid
Of doe jij ook heel voorzichtig met je huis, omdat het eigenlijk van de bank is?
.

Sinds wanneer is het huis van de bank? Je bent nog steeds juridisch eigenaar en ook het economisch eigendom komt aan jou toe. Het recht van hypotheek heeft namelijk niets met eigendom te maken. Enkel dat de bank een executoriale titel heeft jouw eigendom te mogen verkopen ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan