dj.verhulst
Forumguru
Vandaag ben ik gaan kijken en proefrijden met een Octavia 1.2TSI uit 2010 op LPG
Ding rijd prima kan goed merken dat er bijna 8 jaar ontwikkeling verschil zit in de auto, voor mijn gevoel is ie wel wat smaller dan een O1
Natuurlijk mis ik 50 pk en 135NM maar daar is wel wat aan te doen.
Voor ik ging rijden zag ik dat de voorbanden knikkerkaal waren, en de remschijven kats versleten met werkranden, en de multi V riem niet meer okselfris was, en dat ie een grote beurt nodig had volgens het infoschermpje en dat het koelvloeistof erg laag stond ( te laag ) maar ik heb wel het idee dat ik hier mee weer een jaar of 5 door kan tuffen.
Tot ik na een paar km het rode lampje van het koelsysteem ging branden, dacht nog dat is omdat ie te laag stond, straks even vragen of ze dat kunnen aanvullen.
zie ik na een paar km snelweg waar ik gewoon 120 km per uur rij de koelmeter met een sneltreinvaart naar 130 C schieten ,ik onmiddelijk uitlaten rollen naar een stopplek, motor af gedaan,, kap open, en wat zie ik ,, dat het koelvloeistof vat helemaal tot een cm onder de dop gestegen, en de fan van de radiator draaien, heb 5 min gewacht, en zag de temp weer langzaam zakken en het niveau in het vat zakte tot normaal.
het geen je op deze foto van onder de motorkap ziet.
toen de temp weer op 90 C stond ben ik rustig naar de garage gereden waar ik de proefrit begonnen was.
Maar tijdens die paar km steeg de temp weer onmiddelijk.....
zo ver ik kan zien heeft deze O2 wel een nieuwe nokkenas ketting gehad gezien de kitranden of hebben ze dat af fabriek ook al ?
wat kan er aan mankeren ?
scheurtjes in de cilinderkop ? slechte koppakking ? de koelvloeistof is mooi helder dus geen contact met motor olie ., door uitlaatgassen zou ie toch ook redelijk snel vertroebellen ?
of de waterpomp draait niet ( wat ze bij Renault hebben gehad dat de pomp tubine stil staat maar de as wel draait ) , had nog geen 15 km gereden....
Heb tegen de verkoper gezegd , vind de auto leuk , prijs staat me aan , maar zo neem ik hem niet (mee) kijk er maar eens naar
als je het gemaakt heb en alles is goed kom ik wel weer terug.....
Ding rijd prima kan goed merken dat er bijna 8 jaar ontwikkeling verschil zit in de auto, voor mijn gevoel is ie wel wat smaller dan een O1
Natuurlijk mis ik 50 pk en 135NM maar daar is wel wat aan te doen.
Voor ik ging rijden zag ik dat de voorbanden knikkerkaal waren, en de remschijven kats versleten met werkranden, en de multi V riem niet meer okselfris was, en dat ie een grote beurt nodig had volgens het infoschermpje en dat het koelvloeistof erg laag stond ( te laag ) maar ik heb wel het idee dat ik hier mee weer een jaar of 5 door kan tuffen.
Tot ik na een paar km het rode lampje van het koelsysteem ging branden, dacht nog dat is omdat ie te laag stond, straks even vragen of ze dat kunnen aanvullen.
zie ik na een paar km snelweg waar ik gewoon 120 km per uur rij de koelmeter met een sneltreinvaart naar 130 C schieten ,ik onmiddelijk uitlaten rollen naar een stopplek, motor af gedaan,, kap open, en wat zie ik ,, dat het koelvloeistof vat helemaal tot een cm onder de dop gestegen, en de fan van de radiator draaien, heb 5 min gewacht, en zag de temp weer langzaam zakken en het niveau in het vat zakte tot normaal.
het geen je op deze foto van onder de motorkap ziet.
toen de temp weer op 90 C stond ben ik rustig naar de garage gereden waar ik de proefrit begonnen was.
Maar tijdens die paar km steeg de temp weer onmiddelijk.....
zo ver ik kan zien heeft deze O2 wel een nieuwe nokkenas ketting gehad gezien de kitranden of hebben ze dat af fabriek ook al ?
wat kan er aan mankeren ?
scheurtjes in de cilinderkop ? slechte koppakking ? de koelvloeistof is mooi helder dus geen contact met motor olie ., door uitlaatgassen zou ie toch ook redelijk snel vertroebellen ?
of de waterpomp draait niet ( wat ze bij Renault hebben gehad dat de pomp tubine stil staat maar de as wel draait ) , had nog geen 15 km gereden....
Heb tegen de verkoper gezegd , vind de auto leuk , prijs staat me aan , maar zo neem ik hem niet (mee) kijk er maar eens naar
als je het gemaakt heb en alles is goed kom ik wel weer terug.....