Wat is er aan de hand Octavia 1.2TSI LPI word te warm

dj.verhulst

Forumguru
Vandaag ben ik gaan kijken en proefrijden met een Octavia 1.2TSI uit 2010 op LPG


SkodaOctavia12TSI02.jpg



Ding rijd prima kan goed merken dat er bijna 8 jaar ontwikkeling verschil zit in de auto, voor mijn gevoel is ie wel wat smaller dan een O1
Natuurlijk mis ik 50 pk en 135NM maar daar is wel wat aan te doen.

Voor ik ging rijden zag ik dat de voorbanden knikkerkaal waren, en de remschijven kats versleten met werkranden, en de multi V riem niet meer okselfris was, en dat ie een grote beurt nodig had volgens het infoschermpje en dat het koelvloeistof erg laag stond ( te laag ) maar ik heb wel het idee dat ik hier mee weer een jaar of 5 door kan tuffen.

Tot ik na een paar km het rode lampje van het koelsysteem ging branden, dacht nog dat is omdat ie te laag stond, straks even vragen of ze dat kunnen aanvullen.
zie ik na een paar km snelweg waar ik gewoon 120 km per uur rij de koelmeter met een sneltreinvaart naar 130 C schieten ,ik onmiddelijk uitlaten rollen naar een stopplek, motor af gedaan,, kap open, en wat zie ik ,, dat het koelvloeistof vat helemaal tot een cm onder de dop gestegen, en de fan van de radiator draaien, heb 5 min gewacht, en zag de temp weer langzaam zakken en het niveau in het vat zakte tot normaal.

SkodaOctavia12TSI01.jpg


het geen je op deze foto van onder de motorkap ziet.
toen de temp weer op 90 C stond ben ik rustig naar de garage gereden waar ik de proefrit begonnen was.
Maar tijdens die paar km steeg de temp weer onmiddelijk.....

zo ver ik kan zien heeft deze O2 wel een nieuwe nokkenas ketting gehad gezien de kitranden of hebben ze dat af fabriek ook al ?

wat kan er aan mankeren ?

scheurtjes in de cilinderkop ? slechte koppakking ? de koelvloeistof is mooi helder dus geen contact met motor olie ., door uitlaatgassen zou ie toch ook redelijk snel vertroebellen ?
of de waterpomp draait niet ( wat ze bij Renault hebben gehad dat de pomp tubine stil staat maar de as wel draait ) , had nog geen 15 km gereden....

Heb tegen de verkoper gezegd , vind de auto leuk , prijs staat me aan , maar zo neem ik hem niet (mee) kijk er maar eens naar
als je het gemaakt heb en alles is goed kom ik wel weer terug.....
 

turboturbo

Forumguru
Warum?!

Vraag ik mij af, als je zoveel ellende tegenkomt op zo'n auto, warum zou je zo'n auto in ellendige staat willen gaan bezitten!? :confused:
Wat je schrijft over remschijven, kale banden, achterstallige beurt, lekkende koelvloeistof - mijn indruk zou zijn: die auto is liefdeloos behandeld en moest hard werken voor zo min mogelijk geld voor een baasje die het niks kon schelen.

En dan rijdt 'ie ook nog op gas, waar je doorgaans een iets rustiger rijstijl op na moet houden wegens de hogere verbrandingstemperatuur in de motor, anders gaan je kleppen naar z'n grootje. :smiley29: (ofzo, toch?)
 

Tachi

Actief lid
Wat je zelf al vermoedt: waarschijnlijk schoepen van het asje van de waterpomp afgebroken, waardoor geen circulatie van koelvloeistof plaatsvindt.
 

Antera

Donateur
zo te horen thermostaat kapot en als er zoveel aan mankeert op zoek naar een andere. Je gaat altijd spijt krijgen als hij al zoveel problemen heeft en zo te koop word gezet
 

dj.verhulst

Forumguru
op het service kaart stond dat de volgende beurt een grote moet zijn, het is een longlive wagen met 145 K op de klok, ding heeft altijd dealer onderhoud gehad maar het kan goed dat ie alweer 35 K geen garage gezien heeft dus banden & remmen slijtage is niet ongebruikelijk,, ik kan ook makkelijk een 35 a 38 K tussen 2 beurten rijden.

auto is ex lease en niet uit gewoond ,, heeft de beschadigingen die horen bij dergelijk km stand.

de motor liep heel rustig en geen abnormale geluiden te horen, je zou verwachten dat als de schoepen afgebroken waren ie onbalans moet hebben en rammels.
en dan zou ie toch snel in de soep lopen ?

als ze er een nieuwe waterpomp in schroeven en het is dan goed ? kan je toch wel weer verder ?
als een theromostaat kapot gaat blijft ie juist open staan en word ie niet warm.

ze schrokken hevig en waren echt verrast ,, ze gingen gelijk de werkplaats bellen en er mee aan de gang, als het een stel louche handelaren waren zouden het het bagatelliseren of ontkennen.
maar niemand zou de auto zo kopen, wel zeiden ze als het te duur word gaat ie naar het buitenland.

nadeel er is amper aanbod naar een TSI op LPG

ik wacht maar eens af met wat ze komen
 

mister9

Actief lid
Staar je aub niet blind op een auto. Als er zo veel mis is met een auto, vind ik het al erg vreemd dat de garage "verast reageerde". Als jij dit zo snel door hebt, moeten zij dit ook weten! Wekt niet echt vertrouwen.
 

dj.verhulst

Forumguru
zij kunnen heel goed weten dat zo'n auto onverkoopbaar is, iedereen gaat proefrijden, en iedereen koopt hem dan niet.

Het is 1 defect de rest is gewoon slijtage delen wat in het onderhoud gevat zou moeten zijn,, heb wel vaker toen ik monteur was , banden moeten vervangen en nieuwe remschijven, alleen toen kwamen auto's nog iedere 10 a 15 K km voor onderhoud nu is dat ruim het dubbele...

als het niks word, kijk ik gewoon verder het zal best wel zijn dat er een andere TSI met gas word aangeboden.
 

bobby45

Actief lid
ik ben te vrede race en rag er mee prima mijn is 14 tsi en temperatuur?? olie verbruik laag ,onder houd doe ik:rockon: zelf
 

Noord26

Forumguru
op gas moet je koken en niet op rijden

Domme reactie. Gas heeft een betere klopvastheid als benzine. Daarnaast probeert men met steeds nieuwere technieken om de vloeistof zo fijn mogelijk in te kunnen spuiten, in feite als een gas.

Er zitten kneuzen tussen de gasleveranciers materialen en inbouwers, jammer dat die de naam van gas daarmee omlaag brengen.

Om een voorbeeld te noemen hebben wij zelf een gas-auto in de familie gehad. En dat ding, met elke 15.000Km de kleppen stellen liep na 4 ton nog als een zonnetje. Was een Civic.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals ook al door Tachi aangegeven: er zijn bij VAG bepaalde series/modeljaren met een waterpomp met kunststofschoepen gebruikt, en die breken soms af. Er zijn overigens ook vervangende waterpompen met metalen schoepen beschikbaar.

Heb je ook gecontroleerd of het radiateur en expensievat ook warm waren? Bij niet functionerende waterpomp moet er nog een deel van het koelcircuit vrij koud blijven.Vooral omdat ook het peil van de koelvloeistof zo omhoog ging, vraag ik me af of er niet meer aan de hand is.
 

dj.verhulst

Forumguru
zo alert was ik niet, wist niet dat ze ook kunststof schoepen gebruiken,, zal wel geen gewoon kunststof zijn

als de vloeistof in het blok gewoon bijna kookt kan het natuurlijk wel dat ie zo stijgt .....
 

Jasper02

Banned
zo alert was ik niet, wist niet dat ze ook kunststof schoepen gebruiken,, zal wel geen gewoon kunststof zijn

als de vloeistof in het blok gewoon bijna kookt kan het natuurlijk wel dat ie zo stijgt .....

Krijg je nog wat garantie erbij? Al Is dit een kleinigheidje en de rest inderdaad onderhoud. Dat doen ze nooit als een auto ingeleverd word.
 

Ronnie

Forumguru
Een defecte thermostaat hoeft niet per-se open te blijven staan.......
Wanneer de wax eruit is gelopen door een lekje opent de thermostaat niet, met genoemde temperaturen als gevolg.
Diagnose: Kachel loeiheet en de radiateur lauwwarm/koud.
Bij circulatie van de pomp zal er vloeistofbeweging in het expasievaatje te zien zijn.
Bij een defecte pomp dus niet......
 

dj.verhulst

Forumguru
ik krijg er 6 maanden garantie bij. inderdaad ze wassen hem wel, maar kijken ze pas na als er iemand interesse heeft.

bij een thermostaat zit een veer die hem open drukt als de was eruit is. de was moet de veer spanning opheffen.

ik hoor van een bevriend monteur de pomp kon inderdaad stuk zijn, er zijn modellen die een elektrische pomp hebben, hij gaat de historie bekijken.
ze schijnen ook boven gemiddeld vaak te lekken,, iemand daar wel eens van gehoord
 

Greenarctic

Donateur
Mocht je met deze auto doorgaan dan kan het ook geen geen kwaad om de gasinstallatie te laten controleren bij een LPG bedrijf die ook vialle Lpdi doet. De gasinstallatie wordt nog steeds verder ontwikkeld, heb net nog weer een nieuwe software update gekregen. De auto rijdt goed op gas.
 

dj.verhulst

Forumguru
Dat is wel een tip, bedankt !

Heb nu inmiddels veel gelezen hier en elders , de kans is redelijk groot dat de pomp stuk is.
 
Bovenaan Onderaan