De dealer geeft aan dat deze tuning toch onder Skoda garantie valt en dus dat ze (ondanks dat ze min of meer onderkennen dat de motor exact hetzelfde is) dit niet doen omdat de registratie op basis is van 86pk en niet 105pk.
De dealers kunnen hier uiteraard ook niet onderuit omdat bij garantie kwesties ze toch bij PON aan moeten kloppen. Schijnbaar is het toch ook PON die deze tuning niet rechtstreeks maar via geauthoriseerde dealers aanbiedt. De ABT tuning mocht (wat ik ervan begrijp) alleen door PON uitgevoerd worden.
Uiteindelijke conclusie die ook de dealer trok is dat PON met ABT tuning de belasting ontduikt door na het betalen van de belastingen op basis van de standaard auto, de auto tuned waardoor de BPM veel hoger zou worden omdat ze waarde toevoegen aan de auto (dit had ik ook al ergens anders op fora gelezen.)
Doordat er toch bij dealers vraag is naar tuning hebben ze dit anders opgelost waardoor het veel minder op de radar staat van bijvoorbeeld de belastingdienst. (althans dit kan ik me voorstellen)
Ik mocht van m'n vrouw iig niet meer twijfelen en moest gewoon de tuning naar 115 pk laten doen met deze garantie.
Je kan uiteraard alsnog na 3 jaar bij JD aankloppen voor een tuning op maat was haar antwoord.
Daar zijn we dan mooi klaar mee