Wat kost een lederen stuur?

miles

Senior Member
Zoals reeds in een ander topic gemeld: het stuur van mijn Octavia elegance businessline uit 2011 vertoont na twee jaar en nog geen 40.000 km slijtplekken. Ik merk dat deze oneffenheid mij stoort en overweeg het stuur te vernieuwen.

Iemand enig idee wat zo'n stuur mag kosten? ( Enne.....een antwoord: "bij de dealer informeren" kan ik zelf bedenken ;) ).

Er zitten overigens wel een aantal knoppen op het stuur. Je bedient er de boardcomputer mee en je kan er de Columbus mee harder en zachter zetten.

Reparatie via dr.Vinyl is ook een optie, maar eigenlijk prefereer ik nieuw. Ben benieuwd of een van de kenners op dit forum voor mij een antwoord heeft. Oh ja, ik ben benieuwd naar een prijs inclusief montage.

veld94

Lid
Je hoeft helemaal geen prijs te zoeken, dit is gewoon garantie, wettelijk gezien moet een leren stuur veel langer meegaan dan 2 jaar of 40.000 km. Als er inderdaad nu al slijtageplekken aanwezig zijn, gewoon naar de dealer en aangeven dat zij het stuur moeten vervangen. Je hebt betaald voor een goed stuur, en dan mag je ook een goed product verwachten. Kom je er niet uit met de dealer, licht dan de consumentenbond in, en even een cc-tje naar PON in Leusden. Succes.

Steerclear

Senior Member
Beste "Miles",
Met het risico vervelend of pedant te klinken wil je adviseren ook even kritisch te kijken naar je stuurtechniek.
Het slijten van stuurwielen is meest vooral veroorzaakt door het met één hand sturen.
Voor het geval je overweegt naar Consumentenbond of Pon te stappen, mag je ervan uitgaan dat het op "onoordeelkundig gebruik" gegooid wordt.
En -zonder je direct voor het hoofd te willen stoten- ik geef ze geen ongelijk.
In mijn praktijk als rijvaardigheidsinstructeur / Chauffeur zie ik een overgrote meerderheid van de bestuurders met één hand sturen met alle gevolgen van dien.
Het slijten van je stuur is het meest onschuldige gevolg. Wel eens gehoord van "de bestuurder is de macht over het stuur verloren" ? Voila.
Het is een feit dat sturen met één hand je absoluut niet de controle geeft die gewenst is.
Andere gevolgen: peesonstekingen, slijmbeursonstekingen , nek- en rugklachten.
Ik heb inmiddels vele auto's naar zeer hoge kilometerstanden gereden en in alle gevallen zagen de sturen er na 200.000 / 300.000 / 400.000 km er nog als nieuw uit. Ik kan je eventueel helpen met het vinden van een goede zitpostitie in je auto zodat de juiste stuurbehandeling / handhouding bereikt wordt en je met je volgende stuur makkelijk 200.000 km kan doen.

Groeten, Eric de Bree

Rallye

Forumguru
@Steerclear: afgezien van het feit dat je twee handen aan het stuur zou moeten hebben, vraag ik mij af waarom een stuur sneller zou slijten wanneer je met één hand aan het stuur zit, dan wanneer je met twee handen aan het stuur zit. Kun je dat toelichten?

Noord26

Forumguru
Je doet nogal wat aannames in je verhaal Steerclear. Maar zou het niet zo maar eens kunnen zijn dat de kwaliteit leder niet is zoals bedoeld?

EdK

Forumguru
zou dat koeienleren stuur dan toch ook paardenleer zijn ??
Want tja met dat vele paardenvlees is er ntuurlijk ook veel paardenleer op de markt....

Kiswum

Forumguru
Ik stuur met 1 hand, maar ik kan me de slijtage wel voorstellen als het wordt veroorzaakt door deze aanname. Je hebt het stuur over het algemeen op dezelfde plaats vast en de druk die je op dat punt uitoefend is net wat hoger dan de 2 punten die je gebruikt bij het sturen met 2 handen.

Steerclear

Senior Member
Beste reageerders, zoals "kwisum" aangeeft is de druk op het stuur hoger omdat je niet het stuur vastpakt, maar aandrukt, anders kan je het stuur niet draaien.
Maar die druk is niet een béétje hoger, maar veel hoger dan bedoeld door de fabrikant.
Bij een veilige(r) stuurtechniek zoals doorgeven , statisch pakken of overpakken is er vrijwel geen druk op het stuurwiel en de bekleding ervan. Door het wringen als gevolg van met één hand sturen ontstaan er slijtplekken.
Overigens, er is is hier geen sprake van aannames.
Dagelijkse ervaring in het geven van rijvaaardigheids-trainingen leidt niet tot aannames, maar constatering van feiten.
Zoals de constatering dat met één hand sturen feitelijk betekent: "de bestuurder is de macht over het stuur kwijt"

miles

Senior Member
Dank voor alle reacties. Even voor de volledigheid: ik heb de auto anderhalve maand geleden als occasion gekocht. Geen idee wat de vorige eigenaar met het stuur heeft gedaan dus. Zelf heb ik nooit een probleem met lederen sturen gehad, dus aan mijn manier van sturen zal het niet liggen.

Kiswum

Forumguru
Wellicht biedt de site van Corné uitkomst (Corné, wanneer bouw je een NL versie van je site;)), ik weet niet hoe betrouwbaar die site is, maar de prijzen zien er in ieder geval interessant uit.
Ik kan mee voorstellen dat het lastig is om een claim bij Skoda/Pon neer te leggen, wellicht kan een expert hier iets over zeggen.

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Wellicht biedt de site van Corné uitkomst (Corné, wanneer bouw je een NL versie van je site;)), ik weet niet hoe betrouwbaar die site is, maar de prijzen zien er in ieder geval interessant uit.
Ik kan mee voorstellen dat het lastig is om een claim bij Skoda/Pon neer te leggen, wellicht kan een expert hier iets over zeggen.
ik heb ze zelf zojuist gemaild, wil namelijk ook een nieuw stuur :D maar heb ook superskoda een mail gestuurd, die hebben het niet in hun assortiment, maar gaan proberen er 1 te regelen voor me hebben ze me zojuist laten weten :)

Bovenaan Onderaan