Ik vind mijn 1.2 TDI een klein wonder, en dat die wel zuinig is mag ook gezegd worden. Eigenlijk moet ik posten in het niet-greenline topic, maar dat zou alleen maar schokkende reacties teweeg brengen
Het 'Greenline' aspect is opzich niet verkeerd. Maar de winst die je uit al die middeltjes haalt is ook in de praktijk weer erg klein. En dan heb ik het over start/stop, verlaging, recupereren van remenergie, en wat nog allemaal. Vele kopers die zich niet zo verdiepen in het hele concept kopen meestal 'blind' zo'n 'groene' auto en denken automatisch: wauw met al die extra's zal mijn verbruik wel drastisch dalen. In mijn ogen een grote verkooptruc. Nou dat is dat verbruik zoals iedereen weet dus zwaar tegengevallen. Neemt niet weg dat men nog steeds voordeliger rijdt met hun eco-model.
Dat haalde ik gisteren over 85km. De heenweg scoorde ik met 3,7 marginaal slechter.
Over diezelfde route behaalde ik vorige week 3,2l/100km. Helaas heb ik daar geen foto van.
Dat zijn enkele willekeurige foto's, ik kan zo blijven doorgaan ...
Zoals geweten hangt alles van de rijstijl af, en als je die beheerst dan is de 1.2 TDI veel zuiniger dan de grotere diesels met meer 'adem' - zoals graag gezegd wordt. Deze zomer 2x door Duitsland gereden met een snelheid tussen 135 en 195 (bergje af) km/u en ik haalde nog steeds 1 op 20, ja dan weet je dat je een zuinige diesel hebt met een toereikende longinhoud!
Het is echt niet dat je moet slipstramen op 10 meter van een vrachtwagen om al deze waarden te halen, helemaal niet :grin: Ik rijd met het verkeer mee en op de snelweg meestal 100 - 110 en inhalen met de maximaal toegelaten snelheid. Je komt al heel ver met vooruit kijken en de CC niet te gebruiken!