Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Chatslet

Forumguru
Eco banden zitten er sowieso niet onder, zijn gewoon Continental Sport contact banden. Erg jammer dat er geen Michelin Energy saver banden onder zitten want daar mee is er namelijk veel winst te behalen in het verbruik. Wellicht dat ik die er tzt nog onder ga laten zetten.
 

Noord26

Forumguru
Conti Sport Contact? Die heb ik onder nog geen enkele GL gezien. Ik denk dat je Conti Premium Contact bedoeld?
 

Noord26

Forumguru
Standaard komen de meeste, ook de mijne, op Continental Premium Contact 2 banden. De inmiddels ingerolen GL van mijn vader kreeg standaard Dunlop SP01. Heb hem daar nooit over horen klagen. Vond ze wel iets stiller als de Conti's overigens..
 

van_der_P

Senior Member
Dat vind ik nogal mee vallen voor een nieuwe auto.
Als je dit gemiddeld verbruikt na 20.000 km dan zou ik over slecht spreken.
 

Chatslet

Forumguru
Heb mijn Fabia Combi GL nu zo'n 2000 km gereden en merk dat hij aanzienlijk zuiniger begint te worden. Vandaag een flink stuk snelweg met 100 km/u op de cruise control en het verbruik bleef zonder airco rond de 1:30 hangen en met airco schommelde het verbruik tussen de 1:24 en 1:31. Ik ben er al met al erg blij mee! Heb op de A4 vandaag maar eens een videotje geschoten:

[video=youtube;itCluk32vLY]http://www.youtube.com/watch?v=itCluk32vLY[/video]
 

Noord26

Forumguru
Dit is niet representatief voor een gemiddelde rit. Vrijwel iedere diesel kan met 100km/h op de CC deze waardes halen. Of je nu een 1.2 Tdi of een 3.0 Tdi rijdt..

Mijn vader heeft vandaag voor het eerst zijn tank vol gegooid van de nieuwe Caddy (1.6 Tdi 102pk icm een DSG 7). Die wordt op gegeven voor gemiddeld 5,4 liter op elke 100km. Op aanraden van de garage de eerste tank uitsluitend op de 'S' stand van de automaat gereden ivm lekker inrijden ipv de normale 'D' stand. Resultaat: 4,8 liter gemiddeld aan de pomp verbruikt! Waarom kan deze auto vanaf begin af aan met een sportieve stand van de automaat al zuiniger zijn als opgegeven? Kan een GL nog iets van leren. Hij heeft zijn GL er voor ingerolen en daarmee kwam hij gemiddeld elke tank op 1:23 a 1:24 uit. Dus exact dezelfde rijstijl en zoveel afwijking tussen beiden auto's qua praktijkverbruik en opgegeven verbruik moet toch niet kunnen?

Daarom zie ik liever het praktijkverbruik op bijvoorbeeld spritmonitor van vele verschillende gebruikers. Een filmpje met 100km/h op de CC zegt totaal niets namelijk. ;)
 

Chatslet

Forumguru
Tja, voor mij is het allemaal vrij nieuw dus ik weet natuurlijk niet of dit representatief is. Mijn boordcomputer geeft in ieder geval een gemiddeld verbruik van 1 op 27 aan over zo'n 800 kilometer dus voor zo ver ik kan zien komt het redelijk in de buurt van de fabrieksopgave. Ik zal in ieder geval eens naar dat spritmonitor kijken. De tankbonnen heb ik in iedergeval nog met kilometerstand per bon genoteerd omdat ik dit nu bij hou op autoverbruik.nl en ook daar zie ik dat de auto zuiniger gaat lopen. Zodra ik weer ga tanken zal ik eens checken of het daadwerkelijke verbruik overeen komt met de boordcomputer.
 

turboturbo

Forumguru
Daarom zie ik liever het praktijkverbruik op bijvoorbeeld spritmonitor van vele verschillende gebruikers. Een filmpje met 100km/h op de CC zegt totaal niets namelijk. ;)
Precies. Had je wind tegen en een nat wegdek, dan was het verbruik op dat moment waarsch. hoger dan gemiddeld. Is niet echt een representatieve 'meting' op deze manier; slechts een indruk.

Ik heb ook wel eens de computer richting 1:24 zien gaan met 90 km/u op cruisecontrol op de A2. Wind mee, mooie zomeravond, lege auto, geen verbruikers aan, etc. Maar dat is echt een momentopname zoals je dat noemt :)
 

Chatslet

Forumguru
Laatste tankbeurt over een afstand van 939 kilometer 27,59 liter getankt. Gemiddeld verbruik 1:34
Hoofdzakelijk A wegen en N wegen en meestal 100 of 80 op de cruise control. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik hier bij erg op mijn rijstel heb moeten aanpassen, dus veel uitrollen, zo min mogelijk remmen, start/stop systeem gebruiken, vroeg schakelen en zodra de gewenste snelheid gehaald is onmiddelijk de cruise control er op. Fabrieksopgave halen is dus mogelijk als je het "nieuwe rijden" spelletje een beetje mee speelt. Of het representatief is? Tja wie zal het zeggen. Mijn rijstel op de openbare weg is vrij rustig dus ik kan er zeker zuinig mee rijden. Alleen, een paar ritjes bebouwde kom, paar keer hard optrekken, mede weggebruikers die aan het klooien zijn of een paar keer wind tegen en het gemiddelde verbruik wordt hard onderuit gehaald.
 

Noord26

Forumguru
Wat hij daadwerkelijk verbruikt ben ik mee opgehouden om mijn best voor te doen om eerlijk te zeggen. Als je op jaarbasis 25.000km rijdt en je nu 1:22 of 1:26 gemiddeld rijdt, het scheelt je nog geen €300,- aan besparing op de brandstof per jaar.. En ik merkte dat zeer bewust bezig zijn met brandstof besparen meer moeite kost om alle aandacht op de weg te houden. Vermoeid veel meer als gewoon rijden. Ik bespaar meer door voor ritjes rondom huis de fiets te pakken ipv de auto. En dat is pas echt 'Greenline' bezig zijn.
 

Chatslet

Forumguru
Daar heb je ook helemaal gelijk in en ik denk zelf ook niet dat ik er echt mee bezig zal zijn, dit was puur om te testen wat het beestje kan maar net wat je zegt je bespaard misschien zo'n 300 per jaar wat op maandbasis tientjes werk is. Ik heb zelf een erg luie rijstijl en vind het start/stop systeem niet storend dus misschien dat ik er in mijn geval dan gemiddeld 1 op 24 uit haal en dan is wat mij betreft het doel wel behaald.
 

oghkru

Lid
De laatste keer heb ik sinds heel lang weer eens bij de Shell (de gewone dieselvariant) getankt en ik kom ineens rond de 950 kilometer uit op mijn teller met wel heel veel snelweg maar ook wat stadsverkeer (20%). 120 km op teller nog steeds 4,3 - per 100 km. Volgens mij kun je het beste geen hele korte ritjes rijden want dan zien ik soms waarden voorbij schieten wat je met een benzine-versie ook zou kunnen halen. Laat hem dus voor de korte ritjes gewoon staan en vooral bij 80 km wegen is het een genot om naar het gebruik te kijken.
 
Hier dan nog een filmpje over het dagelijks verbruik tijdens het ritje naar het werk:

Verbruik Skoda Fabia II Greenline (1.2 TDI).wmv - YouTube

Gemiddeld zit ik nog altijd rond de 1 op 21/22 bij echt normaal met het verkeer meerijden, zoals 90% van de weggebruikers doet.

To Chatslet; Leuk te zien dat de waardes idd wel gehaald kunnen worden... als is het voor het dagelijks gebruik niet echt haalbaar, maar dat stond ook niet in het foldertje vermeld :winkie: Hij kan het en daar gaat het om !
 

Noord26

Forumguru
Gisteren eens berekend wat een GL nu doet van de Costa Brava naar Noord-Brabant. Ruim 1400km.

Overal de toegestane snelheid gereden op de GPS. Dus het overgrote gedeelte 135 km/h op de maxidot (= 131 km/h op de GPS); over de tolwegen in Frankrijk. Auto zat lekker vol gepropt met spullen, kofferbak vol en nog wat spullen op de achterbank. Scheelt qua rijgeluiden als de bank gewoon staat ipv plat ligt. Airco natuurlijk aan, evenals andere stroomverbruikers.

Uiteindelijk 1:20,6 aan de pomp.

Gezien de snelheid, zware belading en heuvellandschap een net verbruik, in mijn optiek. Alhoewel een auto met zwaardere dieselmotor wellicht net zo zuinig kan rijden..
 

van_der_P

Senior Member
Als je met dat motortje 130 km gaat rijden (ook nog met zware belading) dan is de rek er ook wel een beetje uit. En dat vertaalt zich in een hoger verbruik.
Ik denk als 20/25 km langzamer rijdt het verbruik je in positieve zin mee zal vallen.
 

Chatslet

Forumguru
130 is wel een beetje de snelheid waarmee een GL flink begint te zuipen. Vanaf 100 km/u neemt het verbruik erg snel toe.
 
Bovenaan Onderaan