Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

laagvlieger

Forumguru
Ik ben zeer trots op mijn Fabia. Bij het tanken vandaag ging er 39,21 liter in en dat voor 955 km! De BC gaf in modus 2 3,9l/100km aan en dat is exact het verbruik dat Skoda opgeeft voor mijn 1.2 TDI. Aan de pomp komt dit neer op 1 op 24,3. Ondanks veel kritiek vind ik het een heerlijk motortje: Stil, soepel, en zuinig.
 

Max5

Senior Member
Ik denk inderdaad niet dat je een greenline hebt.:laugh:
Soepel? Alles behalve, na een tijdje wat anders te hebben gereden (maakt niet uit wat) is het altijd weer even wennen aan de koppelkromming van de 1.2.
Stil? Niet de mijne (en zelfs niet als ik het met mijn 20 jaar oude roadstertje vergelijk).
Wat betreft verbruik zitten we wel op ongeveer hetzelfde, maar met het verschil dat het opgeven verbruik van een greenline 1:29 is.
 

Noord26

Forumguru
Het zijn de verhoudingen van de versnellingsbak waaraan je moet wennen. Motortje op zich heeft voldoende souplesse en kracht.
 

Max5

Senior Member
Haha, dat klopt dus niet hè!
Ik weet niet of het grappig bedoeld is, maar ik zie er wel humor in :)

Òf een motor is soepel, òf je moet rekening houden met de bakverhoudingen.
Dus; wennen aan de bakverhoudingen betekend geen soepele motor...
 

laagvlieger

Forumguru
Wacht, ik zal het anders formuleren: ik vind hem soepel, stil en zuinig, wetende dat de kracht voortkomt uit een 1199 cc metende driecilinder dieselmotor die vaart brengt aan minimum 1200kg auto.
 

Chatslet

Forumguru
@Max5: Ik moet Noord26 hier toch echt wel gelijk geven. De bakverhoudingen van de Greenline zijn gewoon erg lang waardoor je dus later (lees: bij hogere snelheid) moet schakelen, anders schakel je te vroeg en zit je te laag in de toeren en dus mis je koppel en gaat de boel resoneren. Dat is inderdaad even wennen. Als je die 20 jaar oude roadster met 30 in ze 4 gooit dan is die ook niet soepel meer.
 

Noord26

Forumguru
Ik heb eerst gereden in een oudere 1.4 Tdi 'greenline' en daarna in een nieuwe met 20Dkm op de teller. De 1.2 Tdi is een stuk soepelerer en stiller als de oude 1.4 Tdi. Het is daarom maar net wat je gewend bent?

Ook al eens in een 1.6 Tdi Superb kunnen rijden met handbak (leenauto van de dealer). Niets mis mee, maar ook dankzij de lange bakverhoudingen heb je het gevoel dat hij enorm tegen gehouden wordt. En dat kan ik momenteel alleen maar onderstrepen toen mijn vader met zijn splinternieuwe Caddy voor de deur stond: 1.6 Tdi (dezelfde als in de SuperB die ik gereden had), maar dan icm een DSG-7. Zeer sceptisch toen natuurlijk, omdat ik reeds aan die motor had kunnen proeven.. Een Caddy weegt ook bijna 1500kg, meer nog als een superB- die weegt iets van 1425kg! Wat een wereld van verschil! Laat ze maar eens die 1.2 Tdi aan een DSG-7 koppelen. Dan wordt je zeker wel vrolijk van dat motortje. Hij klimt zo lekker in toeren, maar het is de bak die hem tegenhoud. 100%
 

Max5

Senior Member
Een DSG-7 zou inderdaad een mooie bak zijn op de greenline. Een gemiste kans dat dat geen optie is, ik heb er bij aankoop nog naar gevraagd maar volgens de verkoper zouden dan de uitstootcijfers niet meer gehaald kunnen worden. Ik heb het maar ter kennisgeving aangenomen...

Maar wat betreft de soepelheid van de 1.2tdi, daar zullen we het oneens blijven ben ik bang. :rolleyes:
 

van_der_P

Senior Member
Men had er een zesversnellingsbak in moeten monteren. Dan was die GL zuiniger geweest dan dat die nu is. Een motor die onder zijn toeren loopt gebruikt meer brandstof. En in de huidige situatie moet je dus eigenlijk te ver doortrekken om nog iets aan trekkracht over te houden. Slecht voor het gebruik.
De versnellingsbak van de GL is gelijk aan de versnellingsbak van de 1.6 variant, alleen heeft men de eindreductie verandert. Dus een ander tandwieltje erin en je hebt 5 lange versnellingen. Dat is een kleine aanpassing gemakkelijk en goedkoop voor VAG.
Die versnellingsbak stoort mij na 2 jaar nog steeds, vooral in stadsverkeer en op 80 km-wegen.
Ik ben eigenlijk alweer langzaam naar iets anders opzoek.
 

ahuy

Nieuw lid
Ik heb voor de eerste keer getankt 39.94 liter en daarmee 752 km mee gereden 60% snelweg dus dat is 5.3 zeer slecht dus
na de tweede tankbeurt kom ik er weer op terug
 

djmshell

Senior Member
Vandaag antwoord van Pon over mijn verbruik. Ze hebben ook bij mijn dealer geinformeerd en die gaven aan aldus het antwoord van pon: "Van de dealer heb ik vernomen dat zij ten tijde van een werkplaatsbezoek geen technisch defect of storing aan uw auto hebben vastgesteld.
Dit betekent dat er geen technische mogelijkheden (aanpassingen en/of reparaties) zijn om het de verbruikswaarden positief te beïnvloeden."

verder kreeg ik in de reactie de volgende uitleg:
Met deze toelichting willen wij graag een algemene uitleg geven op de meting vanverbruikscijfers van auto’s:



· Het brandstofverbruik is gemeten volgens denorm (99/100 EG-norm) die door de EU is vastgelegd en dient door alleautofabrikanten verplicht te worden gehanteerd.

· Degegevens over het brandstofverbruik (en de CO2 uitstoot) die vermeld staan ophet conformiteitscertificaat van voertuigen die op de Europese markt zijngebracht, worden vastgesteld door op het moment dat de typegoedkeuring van hetvoertuig plaatsvindt, een representatief voertuig op een testbank te latenrijden volgens een bepaald rijpatroon. Dit is bekend als de nieuwe Europeserijcyclus, ook wel New European Driving Cycle (NEDC)

· Wettelijkerkende brandstofverbruikscijfers moeten gestandaardiseerd zijn om onderlingevergelijkbaarheid van auto’s mogelijk te maken. De omgevingsfactoren die het verbruikbeïnvloeden zoals de verschillen in buitentemperatuur, vochtigheid en windwordt geen rekening gehouden.



Dezeformele uiteenzetting zou mogelijk suggereren dat in de praktijk de genoemdeverbruikscijfers nooit te realiseren zijn. De waarden zijn haalbaar, maar erzijn veel externe factoren die van invloed zijn op het praktijkverbruik. Naastweersinvloeden die niet altijd onder controle zijn, valt er ook veel te halenuit de wijze van gebruik van de auto. Het gaat hier beslist niet alleen overrijstijl van de bestuurder, het gaat vooral over het bewustzijn van alleelementen welke van invloed zijn op de brandstofconsumptie.



Hierondervindt u tal van zaken welke van invloed zijn op zuinig rijden:

· Gelijkmatigrijden: de auto laten uitrollen en minder remmen. Hierdoor is minderaccelereren wellicht mogelijk wat verbruik sterk beïnvloedt.

· Bijplankgas accelereren verbruikt u 2x zoveel dan wanneer u het gaspedaal slechts¾ intrapt.

· Naarmatede snelheid toeneemt, stijgt het verbruik exponentieel. Dit heeft ermee temaken dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt naarmate de snelheid hogerwordt.

· Zois al boven de 75 km/h de helft van de energie uit brandstof nodig om deluchtweerstand te overwinnen.

· Stationairdraaien kost brandstof, hiervoor biedt uw start-stop systeem uitkomst.

· Meteen dieselmotor kunt u onder de 2.000 toeren al overschakelen naar een volgendeversnelling. Rijd zo kort mogelijk in de eerste versnelling, deze geeft veelkracht maar geeft ook een hoog verbruik.

· Rijdteen koude motor rustig warm. Dit is niet alleen gunstig voor het verbruik maarook minder schadelijk voor de motor.

· Gebruikuw boordcomputer actief. Gebruik de optie van het actueel verbruik zodat u alshet ware een personal coach aan boord heeft.

· Elkekilogram die u vervoert beïnvloedt het verbruik. Dit kan bagage zijn maar ookhet aantal passagiers natuurlijk.

· Fietsendrager,skibox of andere zaken die u op- en aan de auto monteert zijn van invloed ophet verbruik. Rijden met een open raam valt in dezelfde categorie omdat het deluchtweerstand negatief beïnvloedt.

· Stroomverbruikersin de auto hebben energie nodig, dit komt uit uw tank. Airconditioning,stoelverwarming, CD-speler en verwarmbare buitenspiegels zijn voorbeelden dieverbruik beïnvloeden. Airconditioning is een zwaarverbruiker. Soms staanelektrische verbruikers onbewust aan, zonde dus.

· Bandenspanningmoet regelmatig gecontroleerd worden, (het liefst niet warmgedraaid). Te lagebandenspanning is van grote invloed op ongunstig verbruik.



Tevens ook een mooie samenvatting van wat hier in dit toppic allemaal al naar voren is gebracht.
 

Ridley

Forumguru
Conclusie: iets met kluitje en riet :( fail PON. Niets zo slecht als niet serieus omgaan met klantklachten. Dat de GL geen 1:30 haalt wisten we vooraf, maar hij zou toch zeker beduidend zuiniger moeten lopen. Ik zou toch nog niet akkoord gaan met dit onbevredigende antwoord. Succes!
 

cali05

Forumguru
Originele velgen en banden eronder en kijken wat het verbruik dan is. Als het dan nog slecht is heb je in ieder geval een poot om op te staan. Nu kunnen ze het altijd gooien op de niet originele banen en velgen.
 

Captain Hook

Forumguru
1:17, 1:19 en dat met een diesel die speciaal op zuinigheid zou moeten zijn afgeregeld.

Eigenlijk een beetje teleurstellend, als ik zie wat ik met een benzine 1.2 TSI DSG-7 al haal...:crazy:
 

djmshell

Senior Member
Originele velgen en banden eronder en kijken wat het verbruik dan is. Als het dan nog slecht is heb je in ieder geval een poot om op te staan. Nu kunnen ze het altijd gooien op de niet originele banen en velgen.

bandenwissel/ velgen wissel is een feit. en om het enigzins te vergelijken liggen de gigaros nu op de gl van mijn neef. en ik heb zijn stock antares. kunnen we beiden kijken.:)

Nu maar eens 1 a 2 tankjes leegrijden en dan kijken naar verschil. Mijn neef gaat ook bijhouden hoeveel hij meer verbruikt
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb nu zo'n 1300 KM met mijn Fabia gereden en ik moet zeggen dat het verbruik door vrij veel zaken wordt beinvloed. Beetje wind tegen bijvoorbeeld en je zit zo op 1:17. Ik heb vandaag een flinke rit gereden, A wegen en N wegen. Klein stukje file hier en daar, maar heb voor de rest goed op mijn verbruik gelet, max 110, veel cruise control, beetje achter bussen en vrachtwagens blijven hangen en vrij lang van te voren bij stoplichten en rotondes uit laten rollen. Verbruiksmeter gaf regelmatig waarden van tussen de 1:25 en 1:31 aan. Maar toch, met dit weer vandaag en stukken over wegen met weinig beschutting is het verbruik daar terug gevallen naar waarden rond de 1:17 en dus is het gemiddeld verbruik omlaag gehaald naar 1:21.
Ik denk dus zeker dat jouw band/velg combinatie van invloed kunnen zijn en als er bij jou in de buurt wegen zijn met veel wind dan zal dat samen het verbruik negatief beinvloeden. Ook je rijstijl weegt erg zwaar mee, want ik heb best wel mijn best moeten doen om deze verbruikscijfers te kunnen halen, vooral omdat ik gewent ben om flink de gang er in te houden.
 

djmshell

Senior Member
De wind is hier in zeeland zeker een factor die constant meespeelt in dit geheel.:)

voor nu kan ik alleen de band/velg combinatie testen. en zien hoe dat staat tegen mijn huidige verbruik en hoeveelm invloed dat dan daadwerkelijk heeft.
 

laagvlieger

Forumguru
Het heeft volgens mij veel te maken met dat woordje Greenline en zijn aanpassingen zoals start-stop, eco-banden, verlaging, energie winnen bij het remmen etc... Zoals al geweten heb ik een Fabia Combi 1.2 TDI zonder al deze aanpassingen en ik haal met een redelijk gemak jullie verbruikscijfers. Ik kom de laatste tankbeurten zelfs akelig dicht in de buurt van de fabrieksopgave die voor mijn auto vastgesteld is. Op de BC het vaakst getallen tussen 3,4 tot 4,2. Omgezet naar Geenline-waarden zouden jullie dan 2,9 tot 3,7 moeten zien op jullie BC. En dat als gemiddelde na een rit.
.
Daar kan je conclusies uit trekken. Ofwel is mijn rijgedrag helemaal anders (alhoewel ik dat betwijfel), ofwel heb ik een uitzonderlijk goede driecilinder onder de kap(en dat betwijfel ik ook), ofwel halen die Greenline-aanpassingen in de praktijk nauwelijks iets uit.
 
Bovenaan Onderaan