Met deze toelichting willen wij graag een algemene uitleg geven op de meting vanverbruikscijfers van auto’s:
· Het brandstofverbruik is gemeten volgens denorm (99/100 EG-norm) die door de EU is vastgelegd en dient door alleautofabrikanten verplicht te worden gehanteerd.
· Degegevens over het brandstofverbruik (en de CO2 uitstoot) die vermeld staan ophet conformiteitscertificaat van voertuigen die op de Europese markt zijngebracht, worden vastgesteld door op het moment dat de typegoedkeuring van hetvoertuig plaatsvindt, een representatief voertuig op een testbank te latenrijden volgens een bepaald rijpatroon. Dit is bekend als de nieuwe Europeserijcyclus, ook wel New European Driving Cycle (NEDC)
· Wettelijkerkende brandstofverbruikscijfers moeten gestandaardiseerd zijn om onderlingevergelijkbaarheid van auto’s mogelijk te maken. De omgevingsfactoren die het verbruikbeïnvloeden zoals de verschillen in buitentemperatuur, vochtigheid en windwordt geen rekening gehouden.
Dezeformele uiteenzetting zou mogelijk suggereren dat in de praktijk de genoemdeverbruikscijfers nooit te realiseren zijn. De waarden zijn haalbaar, maar erzijn veel externe factoren die van invloed zijn op het praktijkverbruik. Naastweersinvloeden die niet altijd onder controle zijn, valt er ook veel te halenuit de wijze van gebruik van de auto. Het gaat hier beslist niet alleen overrijstijl van de bestuurder, het gaat vooral over het bewustzijn van alleelementen welke van invloed zijn op de brandstofconsumptie.
Hierondervindt u tal van zaken welke van invloed zijn op zuinig rijden:
· Gelijkmatigrijden: de auto laten uitrollen en minder remmen. Hierdoor is minderaccelereren wellicht mogelijk wat verbruik sterk beïnvloedt.
· Bijplankgas accelereren verbruikt u 2x zoveel dan wanneer u het gaspedaal slechts¾ intrapt.
· Naarmatede snelheid toeneemt, stijgt het verbruik exponentieel. Dit heeft ermee temaken dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt naarmate de snelheid hogerwordt.
· Zois al boven de 75 km/h de helft van de energie uit brandstof nodig om deluchtweerstand te overwinnen.
· Stationairdraaien kost brandstof, hiervoor biedt uw start-stop systeem uitkomst.
· Meteen dieselmotor kunt u onder de 2.000 toeren al overschakelen naar een volgendeversnelling. Rijd zo kort mogelijk in de eerste versnelling, deze geeft veelkracht maar geeft ook een hoog verbruik.
· Rijdteen koude motor rustig warm. Dit is niet alleen gunstig voor het verbruik maarook minder schadelijk voor de motor.
· Gebruikuw boordcomputer actief. Gebruik de optie van het actueel verbruik zodat u alshet ware een personal coach aan boord heeft.
· Elkekilogram die u vervoert beïnvloedt het verbruik. Dit kan bagage zijn maar ookhet aantal passagiers natuurlijk.
· Fietsendrager,skibox of andere zaken die u op- en aan de auto monteert zijn van invloed ophet verbruik. Rijden met een open raam valt in dezelfde categorie omdat het deluchtweerstand negatief beïnvloedt.
· Stroomverbruikersin de auto hebben energie nodig, dit komt uit uw tank. Airconditioning,stoelverwarming, CD-speler en verwarmbare buitenspiegels zijn voorbeelden dieverbruik beïnvloeden. Airconditioning is een zwaarverbruiker. Soms staanelektrische verbruikers onbewust aan, zonde dus.
· Bandenspanningmoet regelmatig gecontroleerd worden, (het liefst niet warmgedraaid). Te lagebandenspanning is van grote invloed op ongunstig verbruik.