Tja stalen velgen zijn zwaarder dat zal ik ook zeker niet ontkennen, maar bij het betere gooi en smijt werk heb ik ze er toch liever onder dan lichtmetaal. Bovendien is de auto (BMW E30 325i) standaard al perfekt uitgebalanceerd en als ik de tank voor een kwart vol gooi zit ik al tegen het minimum gewicht uit het reglement. Racen is hele mooie maar vooral ook een erg dure hobby dus is het erg fijn als dingen wat langer mee gaan want in de amateur klasse staan er niet overal sponsoren met een zak geld klaar.
Maar goed om het gewoon bij het normale verkeer te houden, waar ik op doelde was het verschil in verbuik van 17 inch lichtmetalen velgen ten opzichte van 15 inch lichtmetalen velgen. De totale wielomtrek moet ongeveer even groot blijven dus als de velg kleiner wordt dan zal er "meer band" om heen moeten die dus ook weer aardig wat gewicht met zich mee brengt. Als ik bijvoorbeeld bij mijn huidige auto (Ford Mondeo) kijk dan wegen de 16 inch lichtmetalen velgen minder zwaar dan de banden. Dus ja, als 17 inch velgen breder zijn, bijvoorbeeld 7,5J ten opzichte van 6J ten opzichte van een 15 inch velg en je legt daar een brede band om dan kan ik me perfekt voorstellen dat je meer gaat verbruiken. Maar als velg en bandbreedte gelijk blijven dan vraag ik me echt af of er zo veel verschil in gewicht gaat ontstaan. Ik denk dat je dan met de juiste band/velg combinatie zoals bijvoorbeeld pro race velgen met energy saver banden oid totaal nog lichter uit gaat komen. Maar dan nog ik kan gewoon niet geloven dat je met een foute band/velg combinatie bij het verbruik van djmshell in de buurt kan komen. Dat het om 100 km misschien een halve liter scheelt, ok kan ik geloven, maar meer dan dat?