Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Noord26

Forumguru
Die lust hem nogal? Gisteren nog naar Rotterdam geweest over de A16 en daar mag je al een heel stuk 130km/h. Daar gaf mijn BC rondom 1:20 aan. Bij thuiskomst 1:23 gemiddeld, want er zitten ook stukken van max 100km/h tussen.
 

wanderer

Senior Member
ik ben jaloers, mag blij zijn dat ik gemiddeld de 1:20 haal, ondanks de update bij de laatste beurt.....
 

sitechris

Donateur
Bizar filmpje. Ik durf bijna mijn GTI met 300 pk plus ernaast te zetten. Die is bijna net zo zuinig bij dit soort snelheden. Eigenlijk vind ik dit echt schandalig, dat een auto zo afwijkt van fabrieksopgave. Kun je hier niet mee naar de dealer gaan?
 

Noord26

Forumguru
Je reed daar toch wel in je eigen 1.2 Tdi GL? Want dat verbruik zou meer overeenkomen met een 1.4 TSI RS..
 

djmshell

Senior Member
@ Site chris: dat heb ik ook gedaan kreeg daar leuk antwoord toen ik aangaf dat ik vind hij veel verbruikt. ( enige afwijking van fabrieks opgave mag je verwachten maar dit is te veel in mijn ogen)
Antwoord was meneer deze auto is zeer zuinig. mag ik vragen hoe hard u rijd ???? mijn antwoord : 120 waar je 120 mag 130 waar 130 is toegestaan enz enz,

Zegt hij nou dan wil ik u adviseren om eerder van huis te gaan en in het vervolg achter de vrachtwagens te gaan hangen en 80 te tuffen dat scheelt enorm...... mijn mond viel open:shocked:

Maar men zou de auto uitlezen.. zei men. Dit heb ik zelf niet gezien en later kreeg ik te horen dat alles is volgens specs.

en ja daar sta je dan.

van een diesel mag je toch op zijn minst 1 op 20 verwachten zeker met huidige technieken enz. ( mijn Vader rijd Peugot 5008 allure 1.6 hpt 16 v....... en die rijd echt stevig door vergeleken met ons) die rijd met 2 vingers in de neus 1:19, 1 op 20
 

djmshell

Senior Member
Je reed daar toch wel in je eigen 1.2 Tdi GL? Want dat verbruik zou meer overeenkomen met een 1.4 TSI RS..


:uitlachen:
Euhm..... Nou.... ik filmde en mijn vrouw reed. En ja het was onze GL . Maar je gaat toch twijfelen. Zal straks nog eens onder de neus kijken of er niet toevallig een ander blok in ligt :)
 

vinshi

Lid
Haal de gigaro velgen er maar eens onderuit en zet de origineele banden en velgen er eens onder wedden dat hij zeker zuiniger wordt!!!.Banden spelen een grote rol bij het verbruik van de greenline.
 

EdK

Forumguru
die rijd met 2 vingers in de neus 1:19, 1 op 20

Misschien ook eens je vingers in je neus stekken ??
Of mag dat niet van de vrouw ?
Vraag wel even aan je Pa of het linker of rechter vingers zijn.
 

djmshell

Senior Member
@ Vinshi: ik begrijp je helemaal. waar het niet het feit dat er hier op het mensen zijn die op Gigaros rijden en ook redelijk zuinige cijfers kunnen tonen.... liggen iig banden onder met zogenoemde lage rolweerstand met rondom 2.8 bar

@ EdK : Mag van mijn vrouw en was Linker hand :grin:
We gaan het eens proberen:tongue:
 
Ben net terug uit Duitsland. Heb ca. 1600 km gereden, heuvelachtig, bijna alles snelweg (zoveel mogelijk op cc bij 120 km/h), af en toe ingehaald, twee keer ca. 10 km lang vol doorgetrapt (ook eens leuk), daar ook wel een beetje in de stad gereden en soms de airco aan (29°C !! buiten). Alles bij elkaar een redelijk verbruik van 1 op 20 (volgens tankbonnen, niet BC). Ben voor het eerst niet ontevreden.
 

cali05

Forumguru
Die velgen met deze banden hebben in ieder geval een negatief effect op je verbruik. Ik heb Mak veloce 16 inch met 205 banden erop. Met de smallere winterbanden rijdt de auto zuiniger. Toch is een dergelijk verbruik dat je beschrijft extreem. Onlangs vanuit Limburg naar de Veluwe gereden 240 km cc op 110. De bc gaf een verbruik van 1:25 aan. Gemiddeld verbruik over het algemeen 1:22
 

sitechris

Donateur
Toch blijf ik het bizar vinden dat een 1.2 TDI een dergelijk verbruik van 1 op 15 heeft bij constante 120 km/h. Ook zonder eco-banden. Dat noem ik geen vooruitgang. Ik zou bij dealer zeker verder onderzoek laten doen, alhoewel het niet zo lijkt alsof dealer daar zin in heeft.
 
Ja dat is wel een erg groot verschil met de fabrieksopgave! Ik heb de greenline nu anderhalve week maar vind dat er toch vrij gemakkelijk boven de 1:20 te rijden is, en bij 80-100 km/h 1:25 gemiddeld.

Qua banden/wielen kan ik het me wel voorstellen dat dat veel kan schelen. Ik heb ook nog een VW Lupo 3L 1.2tdi, en daarbij constateerde ik bij dezelfde banden, maar dan met stalen velgen ipv de lichtgewicht alu/magnesium legering velgen een verschil in verbruik van ca. 18%!
 

laagvlieger

Forumguru
Mijn Fabia geeft ~ 1 op 18 aan bij 125 km/u op de teller. Dit is met 195/55 banden op 2,4 bar rondom en zonder verlaagd onderstel. Een Greenline zou dit toch beter moeten kunnen denk je dan.

Zo heeft een vriend van me een Seat Ibiza Ecomotive, nu met 3.000 km op de teller. Verbruik aan de pomp: 1 op 15,4!!! Kon ik ook niet begrijpen! Totdat ik eens zijn passagier was. Reed totaal ongehoord, verstand van zuinig autorijden was ook 0. Maar dat beseft hijzelf niet.

Ik ben van mening dat je met die kleine eco-dieseltjes heel zuinig kunt rijden, maar ook erg onzuinig. En die twee liggen erg kort bij elkaar. Als je er niet mee omgaat zoals de fabrikant het bedoeld heeft, ga je de fabrieksopgave ook niet halen. Daarom haalt maar een kleine groep 1 op 30. Dat zijn de vrachtwagenplakkers.
 

djmshell

Senior Member
heb er van de week PON eens over gemaild ( dat ik het verbruik bij mijn GL diep triest vind)

Vandaag kreeg ik antwoord........

Zal het hier even posten:


Geachte heer,


Hartelijk dank voor uw bericht.


Allereerst vinden wij het vervelend om te vernemen dat u niet tevreden bent over het brandstofverbruik van uw auto.
De opgegeven waarden zouden niet gerealiseerd worden.


Hierbij willen wij een algemene toelichting geven op de meting van verbruikscijfers van auto’s:
- Het brandstofverbruik is gemeten volgens de norm (99/100 EG-norm) die door de EU is vastgelegd en dient door
alle autofabrikanten verplicht te worden gehanteerd.

- De gegevens over het brandstofverbruik (en de CO2 uitstoot) die vermeld staan op het conformiteitcertificaat
van voertuigen die op de Europese markt zijn gebracht, worden vastgesteld door op het moment dat de
typegoedkeuring van het voertuig plaatsvindt, een representatief voertuig op een testbank te laten rijden
volgens een bepaald rijpatroon. Dit is bekend als de nieuwe Europese rijcyclus, ook wel
New European Driving Cycle (NEDC)

- Wettelijk erkende brandstofverbruikcijfers moeten gestandaardiseerd zijn om onderlinge vergelijkbaarheid van
auto’s mogelijk te maken. De omgevingsfactoren die het verbruik beïnvloeden zoals de verschillen in
buitentemperatuur, vochtigheid en wind wordt geen rekening gehouden.


Deze wellicht formele uiteenzetting zou mogelijk suggereren dat in de praktijk de genoemde verbruikscijfers
nooit te realiseren zijn. De waarden zijn haalbaar, maar veel factoren hebben invloed op het verbruik.
Naast weersinvloeden die niet altijd onder controle zijn, valt er ook veel te halen uit de wijze van gebruik van de auto.
Het gaat hier beslist niet alleen over rijstijl van de bestuurder, het gaat vooral over het bewustzijn van alle
elementen welke van invloed zijn op de brandstofconsumptie.


Hieronder vindt u tal van zaken welke van invloed zijn op zuinig rijden:
- Gelijkmatig rijden: de auto laten uitrollen en minder remmen. Hierdoor is minder accelereren wellicht
mogelijk wat verbruik sterk beïnvloedt.

- Bij plankgas accelereren verbruikt u 2x zoveel dan wanneer u het gaspedaal slechts ¾ intrapt.
- Naarmate de snelheid toeneemt, stijgt het verbruik exponentieel. Dit heeft ermee te maken dat de
luchtweerstand kwadratisch toeneemt naarmate de snelheid hoger wordt.

- Zo is al boven de 75 km/h de helft van de energie uit brandstof nodig om de luchtweerstand te overwinnen.
- Stationair draaien kost brandstof, hiervoor biedt een start-stop systeem uitkomst.
- Met een dieselmotor kunt u onder de 2.000 toeren al overschakelen naar een volgende versnelling.
Rijd zo kort mogelijk in de eerste versnelling, deze geeft veel kracht maar geeft ook een hoog verbruik.

- Rijdt een koude motor rustig warm. Dit is niet alleen gunstig voor het verbruik maar ook minder schadelijk voor de motor.
- Gebruik een boordcomputer actief. Gebruik de optie van het actueel verbruik zodat u als het ware een
personal coach aan boord heeft.

- Elke kilogram die u vervoert beïnvloedt het verbruik. Dit kan bagage zijn maar ook het aantal passagiers natuurlijk.
- Fietsendrager, skibox of andere zaken die u op- en aan de auto monteert zijn van invloed op het verbruik.
Rijden met een open raam valt in dezelfde categorie omdat het de luchtweerstand negatief beïnvloedt.

- Stroomverbruikers in de auto hebben energie nodig, dit komt uit uw tank. Airconditioning, stoelverwarming,
CD-speler en verwarmbare buitenspiegels zijn voorbeelden die verbruik beïnvloeden.
Airconditioning is een zwaarverbruiker. Soms staan elektrische verbruikers onbewust aan, zonde dus.

- Bandenspanning moet regelmatig gecontroleerd worden, (het liefst niet warmgedraaid).
Te lage bandenspanning is van grote invloed op ongunstig verbruik.


U ziet dat een hele reeks van zaken uw brandstofverbruik beïnvloeden. Reden te meer om alle auto’s onder
gelijke omstandigheden op een rollenbank te testen.
Het is anders werkelijk onmogelijk om auto’s onderling met elkaar te vergelijken.


Met vriendelijke groet,


ŠKODA Klantenservice




 
Allemaal leuk en aardig wat PON daar schrijft en zeker niets nieuws onder de zon. Men blijft wel het antwoord op de enige echt belangrijke vraag schuldig: Waarom wijkt de Fabia Combi Greenline zoveel meer van het normverbruik af dan heeeeeeeeel veel andere auto's?
 

sitechris

Donateur
https://www.youtube.com/watch?v=ijhwGx_lGcQ&feature=youtube_gdata_player

@djmshell: ik heb ook even filmpje geschoten van mijn zwaar gechipte gti. En tot mijn verbazing geeft de VAG boordcomputer (mss wel dezelfde) een vergelijkbare waarde aan als jouw Greenline. Misschien een suggestie dat je deze twee filmpjes aan elkaar plakt in 1 filmpje en terugstuurt naar Pon? Zoals je hoort had ik ook gewoon nog de radio aan en ook aircootje stond aan. Ik vind het persoonlijk misleidend als een fabrikant een belofte doet (bv verbruik, topsnelheid etc) en dit in de praktijk by far niet haalbaar is.
 
Bovenaan Onderaan