heb er van de week PON eens over gemaild ( dat ik het verbruik bij mijn GL diep triest vind)
Vandaag kreeg ik antwoord........
Zal het hier even posten:
Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw bericht.
Allereerst vinden wij het vervelend om te vernemen dat u niet tevreden bent over het brandstofverbruik van uw auto.
De opgegeven waarden zouden niet gerealiseerd worden.
Hierbij willen wij een algemene toelichting geven op de meting van verbruikscijfers van auto’s:
- Het brandstofverbruik is gemeten volgens de norm (99/100 EG-norm) die door de EU is vastgelegd en dient door
alle autofabrikanten verplicht te worden gehanteerd.
- De gegevens over het brandstofverbruik (en de CO2 uitstoot) die vermeld staan op het conformiteitcertificaat
van voertuigen die op de Europese markt zijn gebracht, worden vastgesteld door op het moment dat de
typegoedkeuring van het voertuig plaatsvindt, een representatief voertuig op een testbank te laten rijden
volgens een bepaald rijpatroon. Dit is bekend als de nieuwe Europese rijcyclus, ook wel
New European Driving Cycle (NEDC)
- Wettelijk erkende brandstofverbruikcijfers moeten gestandaardiseerd zijn om onderlinge vergelijkbaarheid van
auto’s mogelijk te maken. De omgevingsfactoren die het verbruik beïnvloeden zoals de verschillen in
buitentemperatuur, vochtigheid en wind wordt geen rekening gehouden.
Deze wellicht formele uiteenzetting zou mogelijk suggereren dat in de praktijk de genoemde verbruikscijfers
nooit te realiseren zijn. De waarden zijn haalbaar, maar veel factoren hebben invloed op het verbruik.
Naast weersinvloeden die niet altijd onder controle zijn, valt er ook veel te halen uit de wijze van gebruik van de auto.
Het gaat hier beslist niet alleen over rijstijl van de bestuurder, het gaat vooral over het bewustzijn van alle
elementen welke van invloed zijn op de brandstofconsumptie.
Hieronder vindt u tal van zaken welke van invloed zijn op zuinig rijden:
- Gelijkmatig rijden: de auto laten uitrollen en minder remmen. Hierdoor is minder accelereren wellicht
mogelijk wat verbruik sterk beïnvloedt.
- Bij plankgas accelereren verbruikt u 2x zoveel dan wanneer u het gaspedaal slechts ¾ intrapt.
- Naarmate de snelheid toeneemt, stijgt het verbruik exponentieel. Dit heeft ermee te maken dat de
luchtweerstand kwadratisch toeneemt naarmate de snelheid hoger wordt.
- Zo is al boven de 75 km/h de helft van de energie uit brandstof nodig om de luchtweerstand te overwinnen.
- Stationair draaien kost brandstof, hiervoor biedt een start-stop systeem uitkomst.
- Met een dieselmotor kunt u onder de 2.000 toeren al overschakelen naar een volgende versnelling.
Rijd zo kort mogelijk in de eerste versnelling, deze geeft veel kracht maar geeft ook een hoog verbruik.
- Rijdt een koude motor rustig warm. Dit is niet alleen gunstig voor het verbruik maar ook minder schadelijk voor de motor.
- Gebruik een boordcomputer actief. Gebruik de optie van het actueel verbruik zodat u als het ware een
personal coach aan boord heeft.
- Elke kilogram die u vervoert beïnvloedt het verbruik. Dit kan bagage zijn maar ook het aantal passagiers natuurlijk.
- Fietsendrager, skibox of andere zaken die u op- en aan de auto monteert zijn van invloed op het verbruik.
Rijden met een open raam valt in dezelfde categorie omdat het de luchtweerstand negatief beïnvloedt.
- Stroomverbruikers in de auto hebben energie nodig, dit komt uit uw tank. Airconditioning, stoelverwarming,
CD-speler en verwarmbare buitenspiegels zijn voorbeelden die verbruik beïnvloeden.
Airconditioning is een zwaarverbruiker. Soms staan elektrische verbruikers onbewust aan, zonde dus.
- Bandenspanning moet regelmatig gecontroleerd worden, (het liefst niet warmgedraaid).
Te lage bandenspanning is van grote invloed op ongunstig verbruik.
U ziet dat een hele reeks van zaken uw brandstofverbruik beïnvloeden. Reden te meer om alle auto’s onder
gelijke omstandigheden op een rollenbank te testen.
Het is anders werkelijk onmogelijk om auto’s onderling met elkaar te vergelijken.
Met vriendelijke groet,
ŠKODA Klantenservice