Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

djmshell

Senior Member
Juist in die ps meende ik - ondanks de smiley - enige verontwaardiging over de achterblijvende zuinigheidsprestatie te ontdekken - maar dat kan ook een foute interpretatie mijnerzijds zijn natuurlijk.
heb je inderdaad verkeerd geinterpreteerd. Maar dat kan gebeuren. Aan alleen typewerk is moeilijk intonatie e.d te ontdekken. Ik was alleen erg verontwaardigd dat dealer met die verklaring kwam..

Zaols ik in eerder post ook aangaf hebben ze er naar gekeken en het voor me opgelost.......(not:tongue:) auto rijd nu stukken zuiniger........OP DE BC...:uitlachen: mijn daadwerkelijke verbruik is nog precies hetzelfde. Maar daar kan ik mee leven
 

Gerke

Forumguru
Ik ben echt geen trapkees, hoor. Voorbeeld: 80 km/h, 5e versnelling, CC aan, recht stuk, nauwelijks wind - volgens de BC zit ik dan tussen de 3.5 en 4.5 l per 100 km. Dat is gewoon te veel. Onder de 3.5 kom ik alleen als ik veel wind mee heb of ergens "naar beneden" rij. Hetzelfde liedje op de snelweg met 120 km/h en CC aan, dan kom ik volgens de BC tussen 5 en 5.5 l per 100 km uit.

PS. Dat ik gemiddeld op 1:17 kom, is dan ook niet gek omdat ik veel stad met veel stoplichten rij. Ben benieuwd naar volgende week, dan ga ik weer 1500 km snelweg pakken.

Dat klinkt niet goed.
Wat is je bandenspanning?
 
Hmm, ik vond 2.6 al redelijk hoog. Zijn 2.7 / 3.0 de juiste waarden als de auto vol beladen is? Ik zal het proberen, wie weet helpt het.
Overigens had ik de auto met winterbanden af laten leveren, die waren dus helemaal nieuw. En nu rij ik voor het eerst met de nog gloednieuwe zomerbanden (de velgen zien er echt wel strak uit trouwens). Ik hoop op minder verbruik na de eerste paar honderd km.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zijn 2.7 / 3.0 de juiste waarden als de auto vol beladen is
De advieswaarden bij verschillende beladingstoestand staan (bij mijn GL in elk geval) aan de binnenkant van het brandstofklepje.
Logische plek, eigenlijk - meestal zul je bij een tankstation de bandjes bijpompen...
 
Ik neem aan dat deze advieswaarden trouwens wel gebonden zijn aan het merk + type band? De waarden zijn vrij hoog, en voor zover ik het weet heb je deze hoge waarden alleen bij de zogenaamde ECO banden, dus hier dient wel rekening mee gehouden te worden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik kan het zelf niet vergelijken - maar ik veronderstel dat de advieswaarden bij een niet-GL dan ook wel gericht zijn op niet-ecobanden...
Zó hoog vind ik ze trouwens niet. Misschien 2 of 3 tienden hoger dan vroeger, toen er nog helemaal geen eco-banden bestonden (maar vanwege de oliecrisis al wel werd geadviseerd om de bandenspanning te verhogen ten bate van zuiniger rijden).
 

Noord26

Forumguru
2,7/3,0 is zelfs het voorschrift vanuit Skoda voor de GL als er 4 personen in zitten. Niets mis mee dus. Anders is het 2,7 rondom.

Overigens wordt de GL helemaal niet op eco-banden afgeleverd. De Dunlops SP01 of Conti EcoContact2 zijn normale banden.
 

Greenliner

Senior Member
Bij mijn Fabia wordt volgende week voor de tweede keer de EGR-klep vervangen. Ik wacht al enkele weken op m'n klep maar kan gelukkig gewoon rijden met de auto. Sinds de auto vanwege brandende lampjes op het dashboard bij de dealer is geweest en deze aangaf dat opnieuw de EGR-klep moest worden vervangen rijdt hij formidabel zuinig. Ik vermoed dat het EGR-systeem tijdelijk buiten werking is gesteld door de dealer. Ik verbruik nu 3.6 l op een traject van 99.8 km dat ik vele malen per week rij. Eerst kwam ik nooit onder de 4.2 l op dat stuk.
On topic: 3.61 l/100 km (1 op 27.7). Koude start, stadsverkeer, provinciale weg, snelweg 100km/u, provinciale weg, stadsverkeer.
 

Max5

Senior Member
Dat is een opmerkelijk verschil Greenliner!
Enig idee wat je dealer heeft gedaan?
Heb je nu geen storingslampjes?
 

djmshell

Senior Member
@ noord: zie hier op het forum is hier ook al eens over gesproken... kon het draadje niet 1, 2, 3 vinden.

maar het enige nut is dat er minder troep uit de uilaat komt. ( om er voor te zorgen dat de auto fabriekanten aan de emissie eisen voldoen)
 
Ik heb dit ook al eens gehad (op heenweg wintersport brandend gloeispiraal lampje en motormanagement storing) kon volgens dealer ook doorrijden en heb geen echt verschil in verbruik ondervonden met normaal (Ondanks de bergen en zwaardere belading). Heb later toen ook gedacht waarom ik er iets aan heb laten doen, al is het natuurlijk wel zo etisch als je met een groen auto rijdt. Verder blijk je zonder EGR nog iets meer pk's te hebben ook!

Ik rijdt nu 3.0/3.0 vind dit best te doen (wellicht iets oncomformtabeler door hardere voorbanden), waarom mag er voor niet zoveel in, zit toch juist motor en is zwaarste punt toch? Kan me voorstellen dat bij eventuele noodstop remweg langer wordt (door minder oppervlak band).
 
Toch even :ot:: Het zal wel aan mij liggen maar logisch vind ik dat niet. Als ik zonder EGR duidelijk minder brandstof verbruik, komt er uiteindelijk minder roet, NOx, etc. vrij. Ik vraag me af of ooit iemand de lange-termijn-balans van de toegevoegde waarde van deze klep opgemaakt heeft. Ik heb immers totaal gezien meer uitstoot en meer onderhoud door de vervuiling van het systeem met roet en dat moet je ook meetellen. Verder is het een illusie te denken dat het roetfilter zo geweldig is. Nu komt namelijk alleen nog het ultrafijne roet uit de uitlaat en juist dat is errug ongezond.
 
Bovenaan Onderaan