Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Begin deze week voor het eerst getankt. Na zelf rekenen kwam ik uit op 1 op 22. Dit waren dus mijn "kennismakings" kilometers dus ik verwacht dat dit nog beter kan met de volgende tankbeurt.
Ik rij ook niet altijd op de snelweg. Nu was het ongeveer 70/30 (snelweg/stad)

Weet iemand of de brandstof verbruiksmeter van de boordcomputer een beetje accuraat is van de greenline ? Bij sommige auto's kloppen ze totaal niet.
Ik zet reset hem ook wel even bij de volgende tankbeurt om even te checken.

Al met al dik tevreden over het verbruik.
 
Gisteravond weer getankt,

1 op 21,9 volgens tankbon :xyxthumbs: (volgens BC nog geen goede indicatie, want wist "nog" niet hoe die gereset moest worden)
 

Noord26

Forumguru
Sorry? Mijn BC zit er altijd maar 0,1 - 0,2 km/l gunstiger boven. Dat is geen flinke afwijking. Verschil wellicht per auto?
 

djmshell

Senior Member
BC heeft in mijn geval ook behoorlijke afwijking.

BC geeft nu na 10000 km rijden steeds 1 op 19.2 aan.

Als ik dan in mijn excel bestand kijk naar Liters getankt en km gereden kom ik op 1 op 17.9
Dus scheelt behoorlijk.
 
Inmiddels 41.783km op de teller sinds Mrt vorig jaar. (Nieuw gekocht)
Gemiddeld verbruik 1 liter diesel per 19,48km

2108 Liter diesel
61 tankbeurten (gem dus 34,55 liter per beurt)
€ 2889,- aan brandstofkosten ( € 1,37 p/liter gemiddeld)

Ter vergelijk;

Velsatis, 3116 Liter benzine voor 29.564km...hahahah tegen € 4438,-

Maar goed dan wel de helft minder auto...maar contrast blijft leuk..
 
Net de zomerbanden gemonteerd. Verbruik lijkt zelfs hoger te zijn dan met de winterbanden, maar goed, de zomerbanden zijn nog nieuw en ik moet de eerst volgende tankbeurt nog afwachten.
Het verbruik wat ik bij spritmonitor opgeef, is altijd gebaseerd op de tankbonnen, de BC boeit me niet zo. Jammer alleen dat ik nog steeds op 1 op 17 zit :confused:
 

MacManiac78

Forumguru
Misschien moet je dan wat minder doortrappen?
Kijk ook eens op de BC om te kijken wat je in welke versnelling bij welke snelheid (toerental) verbruikt.
Je zal opkijken: Lagere versnellingen (hogere toeren) is veelal echt zuiniger.
 
Ik ben echt geen trapkees, hoor. Voorbeeld: 80 km/h, 5e versnelling, CC aan, recht stuk, nauwelijks wind - volgens de BC zit ik dan tussen de 3.5 en 4.5 l per 100 km. Dat is gewoon te veel. Onder de 3.5 kom ik alleen als ik veel wind mee heb of ergens "naar beneden" rij. Hetzelfde liedje op de snelweg met 120 km/h en CC aan, dan kom ik volgens de BC tussen 5 en 5.5 l per 100 km uit.

PS. Dat ik gemiddeld op 1:17 kom, is dan ook niet gek omdat ik veel stad met veel stoplichten rij. Ben benieuwd naar volgende week, dan ga ik weer 1500 km snelweg pakken.
 

djmshell

Senior Member
om even met de woorden van mijn dealer te quoten toen ik het verbruik aankaarte.:" Meneer deze auto is bedoelt om zijn zuinige verbruik te halen bij 80 km/h dus ik adviseer u om op de snelweg achter een vrachtwagen te gaan hangen." "verder is de auto ook niet bedoelt voor veel stadsverkeer".

kortom mijn dealer geeft dus aan dat onze auto alleen geschikt is voor provinciale lange wegen waar je niet veel moet optrekken, schakelen en vooral niet sneller dan 80 rijden.
:shocked:

PS. dit is geen grapje het is bijna letterlijk zo gezegd..
 

Canon-Eye

Forumguru
om even met de woorden van mijn dealer te quoten
En wat de dealer zegt, is altijd waar omdat de dealer het zegt? Kom, kom... zelf ook blijven nadenken!

Theoretische verbruikscijfers zoals volgens de normen vastgesteld hebben slechts "op afstand" enige overeenkomst met de realiteit. De norm is bedoeld om ze onderling vergelijkbaar te maken, maar ga nu niet denken dat je met een FII Greenline op de lange duur aan een gemiddelde van tegen de 1 op 30 gaat komen.

Alleen met een heleboel geluk, een superbeheerste rechtervoet en totale minachting voor een vlotte doorstroming van het verkeer zul je dat wellicht incidenteel onder gunstige omstandigheden kunnen bereiken... Maar voorlopig merk ik met genoegen op dat de mijne thans (met ca. 28000km op de klok) op tankbeurtbasis nu aardig onder de 1:20 / 1:22 gemiddeld begint te komen, zonder dat ik me daarvoor heel erg hoef in te houden. Cumulatief berekend is het zover uiteraard nog niet, maar met zo'n 1:19,5 overall gemiddelde vanaf dag 1 hoor je mij niet klagen.

Terzijde: met mijn NSU Prinz-4 (598cc luchtgekoelde 2-cilinder) reed ik in 1969 ook al gemiddeld zo'n 1 op 18 à 20 (benzine, uiteraard - toen ongeveer ƒ0,58 of 26 eurocent per liter!). Dus je kunt ook beredeneren dat we met al die moderne motortechniek op dit punt blijkbaar toch minder ver zijn opgeschoten dan het lijkt...:)
 

Canon-Eye

Forumguru
op de snelweg met 120 km/h en CC aan
Onder precies diezelfde omstandigheden (met tomtom-snelheid, dus echte km) zie ik tegenwoordig steeds vaker getallen tussen de 4,2 en 4,9 verschijnen, en heus niet alleen bij helling-af plus wind-mee... Dus "we komen er wel", denk ik dan maar.
 

Canon-Eye

Forumguru
Gezien de smiley en de "ps"
Juist in die ps meende ik - ondanks de smiley - enige verontwaardiging over de achterblijvende zuinigheidsprestatie te ontdekken - maar dat kan ook een foute interpretatie mijnerzijds zijn natuurlijk.
 
Dat de opgegeven normcijfers veel te optimistisch zijn en behalve de vergelijkbaarheid ook commercieel e.e.a. uitgebuit wordt, is welbekend. Echter vind ik bij de Greenline het verschil wel erg groot. Maar ja, ik hoop op geleidelijk dalend verbruik met stijgende kilometers. Met 1:20 tot 22 zou ik al erg tevreden zijn zonder "totale minachting voor een vlotte doorstroming" :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Met 1:20 tot 22 zou ik al erg tevreden zijn zonder "totale minachting voor een vlotte doorstroming"
Geloof me, er is hoop!
Zolang ik ritten van 250+ km (omgeving Rotterdam naar omgeving Oosterwolde, met een flink stuk snelweg erin maar ook een 40 à 50 km over 80km-wegen) kan maken in ca. 2u15 tot 2u30 minuten - afhankelijk van de spitsdrukte - en daarmee nu toch een ritgemiddelde volgens de boardcomputer realiseer van rond de 4,8L/100km, vind ik dat (1) behoorlijk vlot en (2) behoorlijk zuinig. En het wordt langzaamaan zuiniger: een 10.000km geleden lag dat gemiddelde nog iets boven de 5,0.
 

dh68

Nieuw lid
hallo allemaal, ben nieuw op het forum en omdat ik de fabia gekocht heb om voordelig te rijden is het verbruik belangrijk. Vanaf het begin heb ik het verbruik bijgehouden. Na 50000km zit ik op een gemiddelde van 1 op 23,2. Hierbij zit ook circa 5000 km met de klapkar. Mijn laagste is 1 op 17,5, mijn hoogste 1 op 27. Vreemd dat ik niet de 1 op 30 gehaald heb, met een C1 op benzine haal ik tussen de 1 op 23,5 en 1 op 26,1 het gemiddelde voor deze auto is 1 op 22,4 volgens fabrieksopgave. Dit rij ik voornamelijk op 80km weg. Zijn er wel gebruikers die bij normaal gebruik de 1 op 30 halen die in de folder staat? Groet dh68
 
Ik heb tot nu toe 2x getankt. Allebei 1 op 22 en ik rij dan 70% snelweg 30% stad.
Toevallig volg ik de BC nauwkeurig en heb ik pas bij de laatste tankbeurt hem gereset. Overall gezien (bijna 60k) stond hij op 1 op 22,9.
Ver ernaast zit ik dus niet.

Het grappige is dat ik de laatste dagen telkens 18 kilometer binnendoor rijd ivm file op de snelweg. (Stadsverkeer en geen 80 km wegen) Als ik dan "normaal" rijd en laat uitrollen waar mogelijk dan kom ik op 1 op 23 volgens de BC.
Weet dus niet of dat echt klopt,.... lijkt onwaarschijnlijk maar ik zie wel dat ik dan meestal op 1500 toeren zit. 50 in z'n 4 en 80 in z'n 5. Start Stop en uitrollen daarbij en ik heb echt het idee dat ik nog zuiniger rijd dan op de snelweg.
Daar je gauw 100 a 120 rijd en dus boven de 1500 toeren komt verbruikt hij dan meer. Voordeel van snelweg is wel dat je minder optrekt, maar volgens de BC is voor mij binnendoor toch zuiniger (maar dat ga ik natuurlijk wel echt testen op tankbon)
 

wanderer

Senior Member
@dh68
even voorstellen misschien..?
en dan in je handtekening wat relevante gegevens vermelden....?
zoals welke auto etc..
 
Bovenaan Onderaan