Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

jos_br

Actief lid
Egr zorgt voor een lagere verbrandingstemperatuur waardoor de N0x uitstoot verlaagd word. Nadeel is door er langzaam mee te rijden dat de egr vervuild, niet meer goed afsluit en de turbo(druk) zijn werk niet goed meer doet waardoor de motor niet meer rendabel is. Bij 1,2tdi komt nog iets anders bij, de ECU is van Delphi en (nog) niet te benaderen om de software aan te passen zodat de egr weggeschreven kan worden.

Jos.
 

laagvlieger

Forumguru
Wat leren we hieruit? Af en toe de motor flink laten werken (indien op temperatuur) is goed voor de techniek. Ookal verbruik je dan iets meer, het kan schade voorkomen.
 

MacManiac78

Forumguru
:ot:@Jos: Is de OBD-tuning nog wel te verwachten? Heeft dit ook wel zin? (Aangezien autofabrikanten aangegeven hebben vaker ECU 'updates' uit te gaan brengen, om OBD-tuners het leven moeilijker te maken.) Elke keer terug naar je tuner, omdat de dealer de tuning overschreven heeft lijkt me niet zo praktisch.
 
Afgelopen zaterdag onze Fabia Greenline Combi opgehaald. Gisteren voor het eerst woon-werk gereden. Dit is een gunstig traject voor een laag verbruik. Enkele reis is ongeveer 45km, waarvan 20km 80km/h, 20km 100km/h en 3km 120km/h en nog een klein beetje binnendoor. Het gemiddelde verbruik van dit woon-werk ritje kwam op de boordcomputer uit op 4.0/100. Lijkt me netjes toch?
 

van_der_P

Senior Member
Als je maar kunt blijven rijden, en niet steeds moet afremmen voor een rotonde of verkeerslicht, dan valt het best mee om zuinig te rijden.
 

Chatslet

Forumguru
de ECU is van Delphi en (nog) niet te benaderen om de software aan te passen zodat de egr weggeschreven kan worden.

Jos.

Hoe zit het dan met een externe ECU zoals van JD Engineering? Het lijkt me dat die de EGR klep toch wel dicht kan houden?
 

Noord26

Forumguru
Waarom lijkt je dat? Anders had ik hem al lang dicht laten zetten. Met een externe ECU kun je lang niet alles overbruggen wat je zou kunnen met een originele die volledig aanpasbaar is. Die externe moet blijven samenwerken met originele en daar zitten een hoop limitaties aan vast. Daarom was ik wel zo verrast over het resultaat met de externe chip op de souplesse en het motor-karakter van de 1.2 Tdi.

Hij is er zelfs iets zuiniger van gaan lopen..
 

MacManiac78

Forumguru
EGR zou iets te maken hebben het regenereren van het roetfilter is mij verteld. Helemaal wegschrijven lijkt me dan bij een Greenline ook niet aan te bevelen.
 

Chatslet

Forumguru
Had verwacht dat een externe ECU dat ding ook kon aan sturen maar dat is dus niet het geval? Het zou voor mij namelijk erg zwaar mee wegen om voor chiptuning te gaan. Bedankt voor je info, ik zal in ieder geval zeker even contact op nemen met Race-Eend als de Faab hier voor de deur staat.
 

cali05

Forumguru
Net terug van vakantie met de caravan. Kruissnelheid meestal tussen de 100 en de 110 km/h. Daardoor gemiddeld gebruik gezaakt van 1:18,1 naar 1:17,7
 

alexis

Lid
Inmiddels 29.479 kilometer gereden, waarbij 1328,56 liter diesel door de pijp is gegaan voor een bedrag van 1870,44 Euro. Dus een overal gemiddelde van 1 op 22,19 oftewel 4,51 liter per 100 km. Daarbij 3549,91 kilo CO2 uitgestoten oftewel 120,42 gram/km. O ja, het is een GL Combi.

Alexis
 

alexis

Lid
Europese normen 70/220/EEC (hier te vinden: Directive 70/220/EEC - Automotive - Enterprise and Industry) en 80/1269/EEC (hier te vinden: Directive 80/1268/EEC - Automotive - Enterprise and Industry). Onleesbaar voor ons gewone mensen, maar het komt er op neer dat de fabrikanten deze test zelf op een rollenbank uitvoeren (dus geen weersinvloeden) via een geautomatiseerd programma (dus geen menselijke factoren) en onder ideale omstandigheden. Jammer genoeg zijn deze normen al oud (de eerste, die de uitvoering van de standaard test beschrijft) is al uit 1970. Toen waren er nog geen via een ECU geregelde motoren, maar was alles nog lekker ouderwets een carburateur ;) Er wordt gewerkt aan nieuwe normen, maar het zal nog wel even duren vóórdat die door de hele automobielindustrie geaccepteerd worden (die hebben een machige lobby in Brussel). Als je een goede inschatting van het werkelijke verbruik wilt hebben kun je kijken op de website van Travelcard (hier: www.werkelijkverbruik.nl), waar je voor onze FC GL uit 2011 een gemiddeld verbruik ziet van 5,16 liter per 100 km. Da's dan gebaseerd op het gemiddelde van alle FC GL's in het bestand van Travelcard.

Alexis
 

Chatslet

Forumguru
Toch blijf ik een verschil van meer dan 35% (co2 uitstoot) fors vinden. Autofabrikanten optimaliseren hun zuinige modellen waarschijnlijk op het testprogramma en niet op de werkelijkheid. Ik verwacht dat het voor andere merken niet anders zal zijn.
 

jos_br

Actief lid
Toch blijf ik een verschil van meer dan 35% (co2 uitstoot) fors vinden. Autofabrikanten optimaliseren hun zuinige modellen waarschijnlijk op het testprogramma en niet op de werkelijkheid. Ik verwacht dat het voor andere merken niet anders zal zijn.


+1, vindt dit (hoe goed ook uitgelegd) diep en diep triest. Gewoon een (ouderwetse) Lupo of A2 3L kopen. Het de enigste auto (zolang deze niet stuk gaat) die het opgegeven verbruik kan halen blijkbaar.....

Jos.
 
De kilometerstand is op dit rond de 56000. Met een volle tank haal niet meer dan 900 km. Volgens mag dit wel beter. Wat vinden jullie ervan?
Auto is van september 2010.

80 km snelweg
10 km provincialeweg
5 km binnen de bebouwde kom
 

Noord26

Forumguru
Dat hangt helemaal af van hoe je rijstijl is en wat je traject is. Dus zonder deze informatie kan er niet veel inhoudelijks over gezegd worden..

Ik kan ook 900km op een tank doen in de winter met alleen stadsverkeer. Maar over het algemeen zit ik rond de 1:22 met een redelijk sportieve rijstijl.
 

djmshell

Senior Member
Vandaag even een filmpje gemaakt van het actuele verbruik op de snelweg A58 Bergen op zoom -> Roosendaal
Was erg rustig dus cc op 120km/h en cruisen maar. Verder Omstandigheden ( weinig wind, zonnig. Geen airco en radio aan). misschien niet geheel representatief maar toch........

[video=youtube;yFYARtw78Ww]http://www.youtube.com/watch?v=yFYARtw78Ww[/video]
 
Bovenaan Onderaan