Mooi filmpje, maar het mag duidelijk zijn dat iedereen wel weet dan zo'n opgave van 1 op 29 de uiterste gunstige voor de milieu eis fabrieksopgaves zijn en dat 120 km/u niet de juiste meet snelheid is. Ik durft me handen in het vuur te steken dat op een snelheid van 80 km/u de vergelijking heel anders uitpakt. De Fabia mist duidelijk een 6de versnelling voor de snelheid van 120 km/u.
Waardoor jouw waarden er anders uitzien dan bij mij weet ik niet. Wel weet ik dat ik de standaard Premium contact 3 15 inch banden en velgen er onder heb. Misschien is dat het verschil ? Mijn BC geeft vrij constant 1 op 19/20 aan bij een snelheid van 120 km/u. Ik zal eens kijken of ik binnenkort dit ook eens kan filmen.
Maar rijd ik rustig 50 en 80 wegen dan heb ik na een ritje van 18 km (woon-werk) vaak een waarde van 1 op 25 volgens BC.
Zie hier een mooie uitslag na hetzelfde ritje:
Mijn tank was vrijdag dan eindelijk leeg ik ik kon me dan eindelijk opmaken voor de uitslag; Eén tank lang zuinig rijden op binnendoor wegen. Waarde na 845 kilometer gemiddeld 1 op 23,9 volgens BC.
Werkelijke waarde was helaas toch anders. Volgens tank bon 1 op 22,1
Die waarde haalde ik ook volgens de tankbon bij de 2 afgelopen tankbeurten waarbij ik een gewone rijstijl gebruikte en meer snelweg reed.
De BC wijkt dus meer af bij stadsverkeer dan bij snelwegverkeer.
Al met al 3x getankt met 3x 1 op 22 als uitslag. Ik ben een tevreden Fabia rijder, al heb ik de laatste keer wel hier echt naar gestreefd, door alleen zuinig stadsverkeer te rijden.
Met 80 km/u op de snelweg zou je dus aardig in de beurt van de 1 op 24 moeten komen,... maar dat gaan we dus mooi niet doen. Het moet wel "normaal" blijven.