Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

sitechris

Donateur
@rdietel: de reden dat een fabia greenline meer afwijkt van normverbruik is dat de motor enorm zijn best moet doen om hogere snelheid (120) vast te houden. Bij een sterk blok is dat niet het geval. Vandaar dat een 307 pk sterke Golf in de praktijk net zo zuinig kan zijn als een 14% bijtellingswonder. Als je de greenline gaat chippen gaat je verbruik ook omlaag bij normale rijstijl. Is bij mijn golf ook het geval. Maar ik blijf het wel bizar vinden.
 

djmshell

Senior Member
@ sitechris: Filmpjes aan elkaar geknutseld en naar pon gezonden Met mijn eerder mail. Nu maar wachten of er reactie komt.


Verder ga ik ook maar weer eens op debijhouden wat we gereden hebben en wat ik bij de pomp aftank, om het "echte" verbruik te meten.

Heb ik in het begin wel gedaan maar nu toch maar weer eens oppakken. nu er inmiddels ook wat meer km op de teller staan.

Heb net even in mijn exel bestandje gekeken eerste tank met antares velgen en fabrieks af banden ( met lage rolweerstand) 1: 17,7
 

djmshell

Senior Member
Nee... heb hem op mijn laptop ff snel an elkar geplakt. Staat niet op YT

@ Sitechris: staat in middels op Youtube.

Heb alleen problemen met de beeld kwaliteit deze krijg ik niet beter. :( na upload)
 

sitechris

Donateur
Jammer, kan ik hem niet zien. Ik wil filmpje graag als voorbeeld gebruiken om te tonen dat tuning een auto ook zuiniger maakt. Je kunt filmpje ook naar mij mailen, zet ik hem zelf online. Desgewenst kan ik je mijn mailadres even per pm sturen.
 

Chatslet

Forumguru
@djmshell:
Het verbruik voor een diesel is inderdaad erg fors te noemen. Met een diesel moet zeker 1:18 te halen zijn, al helemaal met lege auto. Pas je wel "het nieuwe rijden" toe?
 
Wat ik al eerder aangaf heb ik de Fabia nog maar kort en dus nog maar 2x getankt. Toch beide tankbeurten netjes 1 op 22 waarbij ik een normale rijstijl gebruikt heb. 100 km of 120 km waar het toegestaan is en dat 70% snelweg en 30% stadsverkeer.

Nu ben ik mijn tank wel op een hele zuinige manier aan het leeg rijden. Puur om te kijken waartoe deze Faab in staat is. Dus uitrollen, sss, 50 km in z'n 4 en het liefst op cruisecontrol waar het kan. Zo krijg ik een ritje 's ochtends naar mijn werk van 18 kilometer met gemak op 1 op 25 volgens BC. Totaal nu volgens BC 500 km op 1 op 23,2. Nog een week wachten en dan weet ik wat het werkelijke verbruik is geweest als ik getankt hebt, maar tot nu toe valt mij de Faab nog niet tegen.
 

djmshell

Senior Member
@ Chatslet, Ja ik en mijn ega rijden volgens het nieuwe rijden. hebben zo ook leren auto rijden dus weten niet beter.


Doet me iig goed om hier te lezen dat ik iig meerdere hier hoor die mijn verbruik extreem vinden.

Ik begon na het verhaal van mijn dealer en de reactie van PON erg te twijfelen of het idd niet aan mezelf lag enz. enz.
 
Ik vraag me steeds meer af of de EGR klep misschien wel veel te veel op NOx reductie afgesteld is, d.w.z. te veel bijmenging van de rookgassen. Ik zal eens bij de dealer navragen hoe dat zit.
 

jos_br

Actief lid
Ook ik blijf het verbruik van de GL verbazend slecht vinden, vooral bij effe steviger rijden schiet het verbruik blijkbaar onvoorstelbaar omhoog. Zelfs mijn Audi TT tdi (270pk/500nm)loopt met een redelijk lompe rijstijl nog steeds gemiddeld 1;14. Constante snelheden van 170km/u zijn meer regel dan uitzondering, snel accelereren is zelfs verslavend......

Jos.
 

erik2907

Actief lid
Ook ik blijf het verbruik van de GL verbazend slecht vinden, vooral bij effe steviger rijden schiet het verbruik blijkbaar onvoorstelbaar omhoog. Zelfs mijn Audi TT tdi (270pk/500nm)loopt met een redelijk lompe rijstijl nog steeds gemiddeld 1;14. Constante snelheden van 170km/u zijn meer regel dan uitzondering, snel accelereren is zelfs verslavend......

Jos.

@Jos
Natuurlijk gaat het verbruik omhoog bij steviger rijden. De fabriek opgave wordt ook via Europese richtlijnen vastgesteld in een laboratorium omgeving. En dat geldt voor alle auto's zodat je tenminste een reëel vergelijk hebt onder de zelfde omstandigheden. Maar mijn gemiddelde is na 48.000 km nog steeds 1:24 zonder daar al teveel moeite voor te hoeven doen. Enne, ik mag toch hopen dat die 170 km per uur op de Duitse snelweg gereden wordt en niet in Nederland?
 

djmshell

Senior Member
@ Sitechris.: Nee Nog geen reactie ontvangen van Pon...:(

Gisteren reactie gehad van PON...

Of ik wat meer gegevens wilde opsturen zodat ze mijn klacht beter konden behandelen.

Verder werd er in de reactie niets gezegt over het verbruiks filmpje wat ik had meegestuurd mede met dank aan Sitechris.

HET FILMPJE



Wordt vervolgd.


Wie hier op het forum rijd met dezelfde velgen als ik met hun GL en wat is jullie verbruik....
ben ik benieuwd naar want als ik er mee naar de dealer moet zullen ze het brandstof verbruik 100% op de velgen steken. ( daar heb ik inmiddels al ervaring mee)
ALs er nu meerdere zijn die met de 17" wel redelijk zuinige cijfers halen. dan han ik ze dat laten voorhouden....
 

Ridley

Forumguru
Mmm, dat zijn gewoon waarden die mijn TSI ook haalt. Leuk filmpje heren! @Sitechris: stuur het even naar de belastingdienst, wellicht kun je nog 2 jr genieten van vrijstelling :super:
 

Chatslet

Forumguru
In hoe verre kan het verbruik dan van je velgen af hangen? Zijn de 17 inch velgen soms ook breder dan de originele 15 inch velgen?
 

Noord26

Forumguru
Het zal idd iets breder zijn meestal 195 of 205 ipv de standaard 185. Maar het gaat voornamelijk om het hogere gewicht. Dat moet continu op snelheid gehouden worden.

Dat zou je toch moeten herkennen uit de racerij? Zo licht mogelijke velgen, mits ze vormvast blijven, hebben enorm veel invloed op je gehele weg-gedrag. ;)
 

Chatslet

Forumguru
Nee hoor, gewoon stalen velgen op het circuit. Lichtmetaal gaat snel stuk en als je een keer een randje mee pakt in de bocht blijft er helemaal niets van over.
 

sitechris

Donateur
Willen ze de Greenline echt zuinig maken, kunnen ze beter in een komende modelwisseling een iets sterker blok erin hangen. Kijk bv naar de Megane, die heeft net wat meer power en dus meer reserves. Daar rijden gebruikers makkelijk 1 op 20 of zuiniger mee, zonder met 90 km/h over de rechterbaan te moeten kruipen om een acceptabel gebruik te halen. Of gewoon je Greenline tunen, kun je ook net wat meer op reserves en koppel rijden. Collega van mij heeft zijn ecomotive ibiza gechipt (bij JD), maar dat rijdt wel stuk prettiger en zuiniger.
 
Mooi filmpje, maar het mag duidelijk zijn dat iedereen wel weet dan zo'n opgave van 1 op 29 de uiterste gunstige voor de milieu eis fabrieksopgaves zijn en dat 120 km/u niet de juiste meet snelheid is. Ik durft me handen in het vuur te steken dat op een snelheid van 80 km/u de vergelijking heel anders uitpakt. De Fabia mist duidelijk een 6de versnelling voor de snelheid van 120 km/u.

Waardoor jouw waarden er anders uitzien dan bij mij weet ik niet. Wel weet ik dat ik de standaard Premium contact 3 15 inch banden en velgen er onder heb. Misschien is dat het verschil ? Mijn BC geeft vrij constant 1 op 19/20 aan bij een snelheid van 120 km/u. Ik zal eens kijken of ik binnenkort dit ook eens kan filmen.
Maar rijd ik rustig 50 en 80 wegen dan heb ik na een ritje van 18 km (woon-werk) vaak een waarde van 1 op 25 volgens BC.

Zie hier een mooie uitslag na hetzelfde ritje:
IMAG0087.jpg

Mijn tank was vrijdag dan eindelijk leeg ik ik kon me dan eindelijk opmaken voor de uitslag; Eén tank lang zuinig rijden op binnendoor wegen. Waarde na 845 kilometer gemiddeld 1 op 23,9 volgens BC.


DSC_0004.jpg

Werkelijke waarde was helaas toch anders. Volgens tank bon 1 op 22,1
Die waarde haalde ik ook volgens de tankbon bij de 2 afgelopen tankbeurten waarbij ik een gewone rijstijl gebruikte en meer snelweg reed.
De BC wijkt dus meer af bij stadsverkeer dan bij snelwegverkeer.

Al met al 3x getankt met 3x 1 op 22 als uitslag. Ik ben een tevreden Fabia rijder, al heb ik de laatste keer wel hier echt naar gestreefd, door alleen zuinig stadsverkeer te rijden.
Met 80 km/u op de snelweg zou je dus aardig in de beurt van de 1 op 24 moeten komen,... maar dat gaan we dus mooi niet doen. Het moet wel "normaal" blijven.
 
Bovenaan Onderaan