Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

peperskoda

Forumguru
Nee, het was niet de gemiddelde snelheid. Ik rij op de snelweg strak 100km/h op de klok en dat komt in mijn auto overeen met 92km/h op GPS. Het grootste deel van de reis verliep inderdaad via de snelweg(zo'n 80km) de rest is binnenwegen en bebouwde kom.
 

peperskoda

Forumguru
Dat heeft dan meer met je gevoel te maken als met de feitelijke reistijd. Van mijn woonplaats naar Utrecht(100km) doe ik op werkdagen in de spits in ongeveer 1 uur en 45 minuten(afhankelijk van de file bij Hoevelaken) Mijn overbuurman die waar het maar even kan het maximale uit zijn GL haalt doet daar in het beste geval 5 minuten korter over, maar heeft wel veer meer brandstof verbruikt dan die maximaal 5 minuten tijd winst hem opleveren. Hij klaagt dus ook over het verbruik van zijn GL(hij is geen lid van dit forum overigens...) zijn verbruik ligt volgens zijn zeggen op 1 op 17.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij tegenwoordig zelden meer in de spits - en sowieso weinig in het drukke centrum van het land. Op de redelijk lege snelwegen in Groningen, Friesland en Drenthe ligt het toch even anders...
 

robinnoordzij

Nieuw lid
(peperskoda)
ik zou samen gaan carpoolen, met de overbuurman zijn auto. bent u soms 5 minuten eerder ter plaatse. en het gemiddeld ligt dan op 2 x 17, ofwel 1:34 in de spits ;) geintje!
ik begrijp wat u zegt, dat hardere rijden heeft meer zin als je bijv 500 km rijd naar een vakantiebestemming, maar niet tijdens de spits in nederland.
 
Na nu een jaar en 50.000 km met mijn GL gereden te hebben kan ik melden dat mij het verbruik alleszins meevalt. Zeker hoe ik hem gebruik. Ik rij gewoon met het overige verkeer mee, en ook wel eens harder.
Ik ga gewoon op het hele trajekt de max toegestane snelheid rijden (op de teller en indien mogelijk).
Afgelopen maandagavond, bij ca. 9 gr C en geen noemenswaardige wind volgens mij, een trajekt van 65 km over Duits grondgebeid, dus met snelheden van 50,70,100 bij de stoplichten het SSS niet gebruikt (gewoon met ingetrapte koppeling wachten voor het verkeerslicht) en laatste stuk op de Autobahn even lekker tot de max tegen het lui worden :winkie: (volgens mij is dat een stuk van 8-10 km). Verbruik: 4,4L/100 km .

Verbruik op het laatste tankje Diesel is 1:23,8 (aantal km's gedeeld door aantal getankte liters) , nog op de wintersloffen.
 

josk

Lid
Ik heb deze week met CC max 110Km/u gereden (GPS snelheid), gevolg 22,08Km/l
Vorige week met CC max 91km/u gereden (op GPS) gevolg 24,18Km/l
De week ervoor met CC max 120km/u gereden (op GPS) gevolg 18,68Km/l
(altijd maximaal de toegestane snelheid, dus 160km 120km/u en 40Km 100km/u)
Ik blijf erbij dat mijn fabia onzuiniger lijkt dan de meeste fabia´s
 

peperskoda

Forumguru
BCGL3.jpg BCGL2.jpg Vandaag wederom een lange rit gehad. Prachtig weer dus erg weinig stroomverbruikers ingeschakeld, eigenlijk alleen de radio en cruise control. Bij thuiskomst de auto geparkeerd en een verbruik afgelezen van 1 op 28,4. Mijn snelheid was constant 96km/h GPS. Volgens mijn BC kan ik nu nog 1330km afleggen op mijn tank terwijl de dagteller een stand te zien geeft van 291,7km volgens de huidige prognose zou ik dus maar liefst 1621,7 km kunnen afleggen op mijn tank. Ik maak dus nog maar niet al te druk om de stijgende dieselolieprijs.
@Josk: Je zou eens een andere GL gebruiker die wel zuinig rijdt in jou auto moeten laten rijden om te kijken of het aan jou of aan de auto ligt.
 

josk

Lid
@peperskoda: ik denk niet dat een andere rijder invloed kan hebben op de CC, maar je mag best een keertje in mijn auto komen zitten hoor, of misschien beter, leen me jou auto dan kan ik zien of het aan de route ligt.
 
Na nu een jaar en 50.000 km met mijn GL gereden te hebben kan ik melden dat mij het verbruik alleszins meevalt. Zeker hoe ik hem gebruik. Ik rij gewoon met het overige verkeer mee, en ook wel eens harder.
Ik ga gewoon op het hele trajekt de max toegestane snelheid rijden (op de teller en indien mogelijk).
Afgelopen maandagavond, bij ca. 9 gr C en geen noemenswaardige wind volgens mij, een trajekt van 65 km over Duits grondgebeid, dus met snelheden van 50,70,100 bij de stoplichten het SSS niet gebruikt (gewoon met ingetrapte koppeling wachten voor het verkeerslicht) en laatste stuk op de Autobahn even lekker tot de max tegen het lui worden :winkie: (volgens mij is dat een stuk van 8-10 km). Verbruik: 4,4L/100 km .

Verbruik op het laatste tankje Diesel is 1:23,8 (aantal km's gedeeld door aantal getankte liters) , nog op de wintersloffen.

Ik hoop nog steeds dat ik met meer kilometers hetzelfde kan vertellen, ik zit nu op ruim 6000 km. Ik rij niet anders dan jij maar kijk eens naar mijn verbruik :crazy:
 

erik2907

Actief lid
Ik hoop nog steeds dat ik met meer kilometers hetzelfde kan vertellen, ik zit nu op ruim 6000 km. Ik rij niet anders dan jij maar kijk eens naar mijn verbruik :crazy:


Ik zie op Spritmonitor dat je regelmatig de 'park heating / standheizung' hebt gebruikt, tja, dat kost brandstof zonder dat er kilometers worden afgelegd. Dat zal zeer waarschijnlijk je verbruik verklaren.
 

erik2907

Actief lid
Zo kan het ook, 1:31,9 met een GPS snelheid van 90 km/u. En wat mijn gemiddelde betreft na 45.000 km, zie mijn handtekening.

IMG_2858.jpg
 
Ook zonder de standkachel verbruikt ie te veel. Cruise control op 80: met moeite 1:22. Laat staan 120 op de snelweg, ook cc - dan zit ik op 1:19. Bovendien verbruikt de standkachel maar 0,3 l per half uur, daar staat tegenover dat de motor geen koude start meer heeft.
Wie weet ligt het aan de winterbanden, ik heb de auto in oktober gelijk met winterbanden laten afleveren. Ik zal binnenkort de nog gloednieuwe zomersloffen erop laten zetten, wie weet.
 
@rdietel: Het betere weer komt er aan, de zomerbanden kunnen erop: kijken wat je de komende maanden kunt realiseren! Je bent pas 6000 km onderweg, het ding is nog niet los.
Die van mij is ook steeds beter en zuiniger gaan lopen.
Men zegt dat dit soort motoren na 15 a 20.000 km pas een beetje loskomt.

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het vebruik bij mijn Fabia vast nog lager kan: ik betaal de brandstof immers niet zelf. Als ik dat wel zou moeten zou ik denk niet de auto zo nu en dan uitlaten tot 180 km/h en zou het vebruik beslist NOG lager zijn.

Ik ben trouwens ook niet overtuigd van het positieve effect wat het SSS zou hebben op het brandstof verbruik, ik gebruik het eigenlijk nooit. Aleen als ik weet dat het lang kan gaan duren, zoals bij een open brug oid.
 
Gemiddelde verbruik van mijn Fabia (aug 2011) is 1:20 / 1:22, nu 40.000 gereden. Dit is een zeer groot deel snelweg (129 of 139 op de teller).
 
Ik wil ook m'n wagen goed inrijden en heb al veel info gevonden de enige vraag waar ik nog mee zit is; wanneer is een motor eigenlijk warm. Ik baseer me momenteel op 2 parameters: koelvloestoftemperatuur en olietemperatuur. Als beide +/- 90 zijn ga ik al eens enkele toeren hoger bij het inrijden.
Of ben ik fout bezig?
 

Canon-Eye

Forumguru
koelvloestoftemperatuur en olietemperatuur
De olietemperatuur is de betere maatstaf, omdat die overal circuleert terwijl het koelwatercircuit bij koude moter d.m.v. de thermostaat gedeeltelijk kortgesloten kan zijn om redelijk snel kachelwarmte te kunnen leveren. Als de olie boven de 80 graden Celsius komt, kun je van een bedrijfswarme motor spreken.
 
... Ik ben trouwens ook niet overtuigd van het positieve effect wat het SSS zou hebben op het brandstof verbruik, ik gebruik het eigenlijk nooit. Aleen als ik weet dat het lang kan gaan duren, zoals bij een open brug oid.

Ja, dat doe ik ook zo. Ik vraag me trouwens af of het mogelijk is om het SSS standaard gedeactiveerd te houden en met de druk op de knop te activeren. Nu is het precies andersom en meestal zet ik het toch uit omdat ik met koude motor en veel stoplichten met korte wachttijden niet wil dat de motor uit gaat.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik gebruik het eigenlijk nooit. Aleen als ik weet dat het lang kan gaan duren, zoals bij een open brug oid
Juist als het écht lang gaat duren (open brug, al gauw enkele minuten of erger) dan zet ik de motor gewoon uit met het contact, want dan zijn de meeste stroomverbruikers ook meteen uit - in elk geval de grote, zoals de airco (en het dimlicht, mocht je daarmee rijden). Eventueel even wat raampjes open voor de ventilatie...
Het SSS bewijst goede diensten bij verkeerslichten, als je ter plaatse bekend bent en daardoor een beetje kunt inschatten of je langer dan een seconde of 15, 20 moet wachten.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik heb geen SSS, en geen volbloed GL. En toch kan ik dit realiseren met mijn Fabia. Maar dat zal bij een ritje door de stad weer snel stijgen zonder Start-Stop, daar doet een GL het beter.

Afb0398.jpg
 
Bovenaan Onderaan