Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

MacManiac78

Forumguru
Waarschijnlijk is er indd een software update uitgevoerd en rekent de BC nu "gunstiger", maar blijft het reële verbruik gelijk.
CanonEye heeft een mooie excel-sheet voor het berekenen van verbruik.

Volgens mijn BC haal ik nu met regelmaat 1:35-40.... En wordt er een gemiddeld verbruik van 1:23-25 aangegeven. (Had dit niet 1:29 moeten zijn?)
Maar toch sta ik na +/- 900 km weer bij de pomp. :crazy:
Schijn bedriegt hoor mensen! Geloof alleen de harde cijfers.
 

MacManiac78

Forumguru
@ Markdespark het is zachter rubber. En meer plooibare delen in het loopvlak. Dus meer weerstand. Ook op het ijs. ;)

Ja en Nee.... ik rijdt zuiniger op mijn winterbanden (Michelin Alpin A4) dan op de Dunlop SP01. De rolweerstand van de Dunlop is hoger dan die van Michelin.
Dunlop op 2.8 bar (rondom) en Alpin A4 op 3 bar (rondom) zoals wordt voorgeschreven. Later heb ik de Dunlop's ook op 3 bar gezet, maar dat gaf geen meetbaar verschil. Met het banden wisselen, merk ik het wel. De Dunlop's moet ik continu bijsturen, wil ik ze naar de berging rollen. De Alpin's geef ik een zetje en die rollen kaarsrecht vooruit. Loopvlak profiel zeg ik op mijn beurt.
 

Canon-Eye

Forumguru
CanonEye heeft een mooie excel-sheet voor het berekenen van verbruik.
Klopt - en ook de andere autokosten, vaste én variabele en incidentele, kunnen erin bijgehouden worden. Zodoende rolt er na verloop van voldoende tijd en kms per saldo een reële km-kostprijs uit voor je eigen situatie - wat dan weer even schrikken is voor degenen die alleen de brandstofkosten in gedachten hebben.

Ik heb een lege versie klaarstaan. Wie 'm wil hebben stuurt maar 'n PB met mailadres!
 

laagvlieger

Forumguru
Afb0379.jpg Dat begint hier al serieus Greenline-waardig te worden. Afstand 45 km, windstil, enkele stoplichten, 30 km snelweg aan 95 km/u (veel meer liet het drukke verkeer niet toe). Dit is in ieder geval beter dan de fabrieksopgave, met een Greenline kun je dus nog wat beter doen dan dit hier.
 

erik2907

Actief lid
Hieronder 2 foto's met aardige waarden bij 90 km per uur gedurende 1 uur op de snelweg (rechter baan!). Bereik 1.242 km met één tank!

IMG_2857.jpg IMG_2858.jpg
 

Noord26

Forumguru
Die waardes zijn dan idd gemakkelijk te realiseren. Echter wordt er door mij en de wederhelft gewoon gereden wat er daar als de maximum snelheid opgegeven wordt. Dus ook 130km/h, wat ik tegenwoordig steeds vaker zie.
 

sitechris

Donateur
En om nu voor je lol 90 km/h op de snelweg te moeten rijden, dat lijkt me eerder erg vermoeiend. Lijkt me niet prettig rijden als een vrachtwagen je aan het opjagen is.
 

erik2907

Actief lid
En om nu voor je lol 90 km/h op de snelweg te moeten rijden, dat lijkt me eerder erg vermoeiend. Lijkt me niet prettig rijden als een vrachtwagen je aan het opjagen is.

1. Ik rij niet voor mijn lol op de snelweg maar vanwege mijn werk;
2. Het is voor mij helemaal niet vermoeiend, ik kom relaxed aan op mijn bestemming;
3. Op 150 kilometer w/w verkeer scheelt het 's ochtends 15 minuten dat ik er langer over doe, 's middags wel geteld 5 minuten.
4. Als vrachtauto's mij zouden opjagen dan rijden ze per definitie 10 km/u te hard. Daarom rij ik soms ook 92 als een vrachtauto 90 rijd, kwestie van aanpassen aan de omstandigheden en afstand bewaren;
5. Kom vaak de automobilisten op de linkerbaan in zeer druk verkeer weer tegen als ik ze op de rechterbaan inhaal. Veel minder afremmen / optrekken;
6. Feit is dat Skoda de beloofde waardes waarmaakt bij 90 km/u op de snelweg.
7. Het gemiddelde van mij na 45.000 km .............................. zie mijn handtekening. Helaas is het van de winter wat naar beneden gegaan door het gebruik van een aanhanger.
 

MacManiac78

Forumguru
1:24 is ook zeker wel haalbaar. Alleen... wat me opvalt, om die waardes te kunnen halen, moet je een langere weg afleggen om het gemiddelde verder omhoog te trekken. Wil je op korte ritten toch richting de 1:23 of hoger behalen, dan moet je niet meer mee kunnen willen met het overige verkeer. Wil je wel mee met het overige verkeer dan ga je die waardes niet halen.
 

Noord26

Forumguru
Dat zit er zeker wel in. Geen idee waar het verschil dan vandaan komt (rolweerstand 4 seizoensbanden/juiste bandenspanning?). Mijn ervaring met lange ritten:

Afgelopen zomer naar zuid Spanje gereden. Met 1 overnachting erin in Frankrijk. Overal rijden wat toegestaan was (dus meestal 130 km/h). Met een ramvolle kofferbak en 2 personen gemiddeld 1:22/23 gereden.
 

Gerke

Forumguru
ik rijd nog weleens naar Portugal, in 1 ruk, 1900km, maar meer dan 1:20 zit er niet in....dus....

Dat haal ik ook niet naar Italie, maar 1 op 18,5 met aanhanger, 5 personen en dakkoffer is daar debet aan, en dan voor 100 euro 1600 km rijden, tegen 250 euro met de vorige auto, scheelt toch wel een hele hoop ;)
 
Ik heb op autoweek.nl een eigen pagina waar ik al mijn tankbeurten invoer. Erg handig en weinig moeite. Na 45.000 km in anderhalf jaar kom ik op 1:19,2 uit. Rij dagelijks 90 km waarvan 80 km snelweg en cruiscontrol op 110. Tijdig spiegels in de gaten houden om op tijd naar links te gaan om in te halen en dit gaat prima. Zuiniger gaat ie echt niet rijden tenzij ik achter een vrachtwagen ga rijden maar daar bedank ik voor.
 

Noord26

Forumguru
Daar sta ik van te kijken. Mijn vader rijdt nu 1 jaar in zijn GL en gemiddeld 1:24/25. Vrijwel dezelfde combi als wat u aan geeft van 80-90% snelweg en 10-20% stadsverkeer. Hij rijdt altijd met de CC op 110-115 km/h. Ritjes van circa 100km enkele reis.

Ongunstiger als 1:19,2 is mij ook gelukt in de koude periode van een paar weken terug en veel stadsverkeer, toen 1:18 geloof ik. Maar een dergelijk gemiddelde bij veelal snelweg met 110 km/h op de CC resulteerd ook bij mij al snel in 1:23 of gunstiger.

:confused:
 

josk

Lid
Bij mij dezelfde ervaring, ik rij 2 keer per week zo'n 200Km voornamelijk snelweg.
ik heb vorige week met CC max 91km/u gereden (op GPS) gevolg 24,18Km/l
de week ervoor met CC max 120km/u gereden (op GPS) gevolg 18,68Km/l (altijd maximaal de toegestane snelheid, dus 160km 120km/u en 40Km 100km/u)
Het lijkt er dus op dat ik een onzuinige Fabia heb, alhoewel de Skoda garage waar hij in onderhoud is vindt van niet. (Meerdere keren over het verbruik geklaagd)
 

peperskoda

Forumguru
Gisteren een rit gehad van 100km(v.v.) het verbruik over de totale rit was 1 op 28,2. De snelheid was 92 km/h op de GPS. Nu net even door de stad gereden voor wat boodschappen, in totaal 22 km met een verbruik van 1 op 21,3. Ik heb nog niet zo lang geleden een cursus zuinig rijden moeten volgen(die is verplicht in de 35 uur scholing voor beroepschauffeurs) en die technieken pas ik nu ook toe in mijn GL. Wordt het apparaat toch echt zuiniger van terwijl mijn reistijd is afgenomen. Verbruik heeft heel veel te maken met de manier waarop je anticipeert reageert op het overige verkeer.
 

Canon-Eye

Forumguru
het verbruik over de totale rit was 1 op 28,2. De snelheid was 92 km/h op de GPS.
Was dit de gemiddelde snelheid over deze rit? Zo ja, dan zat er een flink stuk snelweg in, schat ik zo - anders red je zo'n gemiddelde toch niet?

Ik heb het net even nagekeken - mijn FII GL (mei 2011) deed over 23000 km een overall gemiddelde van 1 op 19,24 liter. Daarbij de kanttekening dat mijn vrouw er ook zeer regelmatig mee rijdt, en ze heeft een iets andere rijstijl dan ik. Als ik af en toe de boordcomputergegevens vergelijk (na afloop van een rit door mij resp. door haar) dan blijkt daaruit telkens dat zij een meerverbruik van zo'n 10% realiseert, hoewel ze er veel minder snelwegkm mee maakt dan ik. Waarschijnlijk komt dat doordat ze toch iets "ongeduriger" rijdt, terwijl ik toch meer van vooruitkijken en cruisecontrolgebruiken ben.
Op de snelweg ga ik niet in de luwte van een vrachtwagen hangen of zo. Ik ga gewoon mee met het geldende maximum +1 tot 5 km (volgens de satnav), oftewel nét binnen de bekeurbaarheidsnormen. Alleen om een inhaalmanoevre wat te bekorten wil ik 'm wel eens heel even "er voorbij trappen", maar dat kortstondige meerverbruik compenseert hij daarna grotendeels weer door het 0-verbruik bij het terugzakken naar de cc-snelheid. Al met al verstook ik dus gemiddeld tot nu toe 6,8 eurocent/km aan diesel - dat is nog te overzien...
 
Bovenaan Onderaan