Wat verbruikt jouw niet greenline?

piair1982

Forumguru
1 op 14,5 is de tussenstand na ruim 42000 km. Oftewel net geen 7 liter op de 100 km.
Verbruik maximaal is 1 op 12,7 geweest en minimaal 1 op 19,5.

Dagelijkse enkele reis is 20 km met 20 stoplichten. Heenreis meestal krap 1 op 16 en terug 1 op 14,5.

Gemiddelde snelheid is ongeveer 38 km/h.
 

mbrook

Nieuw lid
Onze Fabia Combi 1.2 TSI (benzinemotor, handgeschakeld en climate control, aanschaf juli 2013, vanaf november 2013 winterbanden gemonteerd, nu in totaal 4700 km gereden) gebruikt gemiddeld 1:15 - 1:16 bij veelvuldig korte ritten (rit-afstand 5 - 10 km) en 1:17 - 1:18 bij ritten over filevrije hoofd- en snelwegen (rit-afstand meer dan 30 km). Laagst geregistreerde verbruik tijdens voorjaarsvakantie 1:18.5. Rijstijl: rustig, op-schakelen bij 3000 toeren, maar niet sloom, echter zelden sneller dan 125 km/uur.

mbrook
 

hpolie

Senior Member
@mbrook dat is een heel mooi verbruik. Die van ons rijd 1:13 op korte dorps ritjes van 2 a 5km. 1:15 rijkswegen.

Mijn vraag is, heb je ook dakrails? en een volwaardig reservewiel in de auto?. En wat is uw bandenspanning voor en achter?. Daar dit nu net van die dingen zijn die het verschil misschien kunnen maken.

[Edit] en hoeveel pk zit er bij u in de motor, die van mij is 86pk.

Bij voorbaat vriendelijke dank voor de te nemen moeite,

Henk
 
Laatst bewerkt:

piair1982

Forumguru
Ik rijd altijd op 2.5 bar rondom. Inclusief reservewiel en dakrails.

Lagere bandenspanning zorgt bij mij voor hoger verbruik. ( Winter 185/60r15 en zomer 205/45r16 )
 

hpolie

Senior Member
@piair1982 hier kan ik tenminste wat mee, die van mij rijd zomer en winter op de jaarrond banden 185/60r15 en had eerst achter 2,2 bar en voor 2,1 bar. Maar dat is nu achter 2,8 bar en voor 2,6 bar geworden.
Zodra de auto van zijn schade is hersteld, morgen daar voor wegbrengen dan zal ik hem weer eens af tanken en kijken wat dan het verbruik is. Lijk mij dat er toch ergens een verschil in moet zitten zolang ik het moderne rijden aan houd. En wij zitten niet veel uit elkander wat verbruik betreft en dagelijks gebruik.

Maar wat dan weer wel opvalt dat @mbrook zo voordelig rijd, dus ben benieuwd wat zijn gegevens zijn.

Henk
 

Ridley

Forumguru
Ik rijd snelweg ook rond 1:17 en stadsverkeer 1:14 / 1:15. Tsi 86 pk met powerbox. 185-60-15 zowel zomer als winter en hanteer altijd voorgeschreven bandenspanning (bij echt winterweer nog iets zachter zelfs)

Dakrails en reservewiel present!
 

hpolie

Senior Member
Ik rijd snelweg ook rond 1:17 en stadsverkeer 1:14 / 1:15. Tsi 86 pk met powerbox. 185-60-15 zowel zomer als winter en hanteer altijd voorgeschreven bandenspanning (bij echt winterweer nog iets zachter zelfs)

Dakrails en reservewiel present!

Daar zou ik ook dik tevreden mee zijn. Maar was dat gebruik ook zo voor die powerbox?

Henk
 

Ridley

Forumguru
Ik moet zeggen dat ik het idee heb dat hij toen iets schadelijker liep. Maar aan de andere kant: de auto had toen pas iets van 8.000 km op de teller (nu 22.000)

In het begin erg enthousiast over het meer aan vermogen, maar inmiddels is rijstijl weer wat rustiger en haal ik deze nette waarden.
 

hpolie

Senior Member
Ik moet zeggen dat ik het idee heb dat hij toen iets schadelijker liep. Maar aan de andere kant: de auto had toen pas iets van 8.000 km op de teller (nu 22.000)

Kijk zo zie je toch maar weer dat er verschillen zijn in samenstelling van de auto wat het gebruik betreft.
En nu gaat het mij echt niet over een paar liter benzine extra verbruik ten opzichte van de fabrieks opgave. Alleen wil ik dan wel graag weten waar dat het verschil in zit, omdat er meerdere TSI motoren zijn van 86 pk 105 pk en 140 pk enz. en dan is het natuurlijk appels met peren vergelijken. Maar die van je zelf en die van piair1982 komen met die van mij goed overeen.

Henk
 

Ridley

Forumguru
Hoeveel km heb je al gereden? Wellicht dat het motortje nog niet op zijn best snort.
Het gevaar zit hem in de T, het voelt namelijk zo lekker om even het gas in te duwen t.o.v. de oude 1.4 16v met 86pk.
 

mbrook

Nieuw lid
Beste Henk,

De auto (Fabia Combi 1.2 TSI "Fresh", juli 2013) heeft dakrails en een volwaardig stalen reservewiel. De wagen werd verder met licht-metalen (Skoda) wielen met Dunlop "Sport" banden geleverd. De winterbanden (Continental) liggen ook om lichtmetalen (vreemd-merk) velgen. De bandenspanning weet ik niet precies, maar ik denk de door de fabriek/dealer voorgeschreven spanning bij matige belasting (2 personen) voor de zomerbanden en 0.3 bar hoger voor de winterbanden. De motor is de 86 pk versie.

Vriendelijke groet,

Martin

PS voor de degenen die het motorolieverbruik in de gaten houden: na c.a 2500 km inrijden 1/4 liter olie bijgevuld tot 1/2 - 2/3 van het maximum op peilstok. Was dus nog niet echt dringend nodig, maar voor de zekerheid toch maar gedaan.
 
Laatst bewerkt:

piair1982

Forumguru
Daar sluit ik mij bij aan. Sterkte!

Wat de afleiding betreft.
Zou het kunnen dat de manier waarop het verbruik gemeten wordt het verschil veroorzaakt?

Ik deel het gereden aantal kilometers door de getankte liters. Daarbij rijd ik de tank leeg tot het lampje al een tijdje brand.

Gemiddeld 620 a 670 km op een volle tank.

Zal ook nog te maken hebben met de hoeveelheid stoppen en weer optrekken.

Als je alleen maar door kan rijden ben je ook zuiniger uit dan stad. Dus de gemiddelde snelheid over het verbruik is ook van belang in het vergelijk.
 

mbrook

Nieuw lid
Tja nog geen 5dkm daar ik behoorlijk in de lappenmand heb gezeten de afgelopen 5 jaar en nog zit.
De reden daar van staan hier.
Daar ik er hier eigenlijk niets over kwijt wilde, maar om dat je nu om de km vraagt kom ik er niet onderuit ten zij ik ga liegen en daar heb ik ook geen zin in.

Henk

Beste Henk,

Ik las je bericht hierboven pas later.
Mijn condoleances en sterkte!

Martin
 
Laatst bewerkt:

hpolie

Senior Member
Ik deel het gereden aantal kilometers door de getankte liters.
Zal ook nog te maken hebben met de hoeveelheid stoppen en weer optrekken.

Als je alleen maar door kan rijden ben je ook zuiniger uit dan stad. Dus de gemiddelde snelheid over het verbruik is ook van belang in het vergelijk.

Gisteren de auto weer even af getankt om het verbruik te meten.
Ik deel ook altijd de gereden km door het aantal liters, en wat ik de afgelopen dagen gereden heb was allemaal in de BK met stoppen en optrekken en heel veel rotondes een stuk of 10 achter elkander na 6 a 7 honderd meter.

En de gemiddelde snelheid heb ik niet in de gaten gehouden maar ik denk dat die ook niet hoger als 35km was.
Zoals ik al eerder hier vermelde heb ik de banden spanning flink verhoogd, en het verbruik er voor was 1:13 en nu dus 1:14 dat is dus al een stuk gunstiger.

Maar de banden spanning gaat toch weer terug naar de fabriek opgaven met dan wel 10% extra verhoging, daar ik nu de spanning achter 2.8 bar en voor 2.6 bar niet fijn en veilig vind rijden. Maar ja het was ook maar een test. :D

Fabriek opgave via een rollenband opname,
- Stad 6,60 L/100km (1 op 15,2 km)
- Buitenweg 4,30 L/100km (1 op 23,3 km)
- Gecombineerd 5,10 L/100km (1 op 19,6 km)
Check het hier met uw kenteken in te voeren aan de rechterzijde, en alle andere gegevens van uw auto, of van andere!

Dus al met al heb ik op dit moment dus niets te klagen, maar was alleen maar benieuwd naar de gelijke auto's en uit voeringen. dus allemaal hartelijk bedankt voor de input. :lezen:

Henk
 
Laatst bewerkt:

RS-initialen

Donateur
We zitten na 24k km op 7.8 per 100 km. Tussen de 1 op 12 en 1 op 13 dus. Beter zal dat vanwege mijn rechtervoet niet worden. 80% rijd ik vrij rustig, maar in die 20% weet ik vrij veel te verbruiken :bloos:. Het inschakelen van de compressor en de turbo is een te leuk geluid.
 

laagvlieger

Forumguru
We zitten na 24k km op 7.8 per 100 km. Tussen de 1 op 12 en 1 op 13 dus. Beter zal dat vanwege mijn rechtervoet niet worden ...

Een erg mooie waarde voor een RS hoor! Zeker als je het vermogen gebruikt is dat nog een erg nette waarde. Eco-rijstijl is een zonde als je deze motor in het vooronder hebt :jaja:
 

Winged

Nieuw lid
Mijn gemiddelde komt, na 26.500 km met DSG en normale rechtervoet, uit op 7.0 per 100 km.
Gemiddeld rij ik 40% korte ritten. Cruizen op de snelweg over langere afstanden heb ik maximaal 100 km gereden op 4.7 liter, als ongunstigste kan ik 11 liter/100 km melden.
 
Bovenaan Onderaan