Wat voor een zomerbanden?

Loesje

Nieuw lid
Hallo,

Ik als autodyslect heb een maand terug een skoda fabia combi 2001 gekocht. De verkoper zei dat er allseason banden onder zaten maar ik kwam er achter dat dit winterbanden zijn... Nu is mijn vraag wat voor een zomerbandjes kan ik er het beste onderleggen. Wil graag banden met velg al dan niet lichtmetaal. Want dan kan ik ze zelf omleggen. De bandjes die er nu onder liggen zijn: Bridgestone Blizzak 185/60 R14 82T

Groetjes, Loesje

peperskoda

Forumguru
Er zijn heel veel verschillende mogelijkheden. Laat er in elk geval geen chinese dropveters onder plaatsen, daar zul je alleen maar spijt van krijgen. Er zijn genoeg budgetbanden te koop die wel voldoen aan de europese criteria. Wanneer je een leuke actie tegenkomt(ik meen dat Euromaster nu tot 80% korting geeft op banden) zou ik de keuze laten vallen op de bekende merken(Michelin, Conti, Pirelli, Good-Year etc.) wanneer dat niet het geval is dan zou je kunnen kiezen voor Hankook. Dat is een Koreaans merk dat in de vele bandentesten van de afgelopen jaren steevast met de groete merken mee kan komen of daar direct onder valt. Ik zou met de bandenmaat niet gaan veranderen, tenzij je voor het uiterlijk van je auto over wilt naar 15" lichtmetaal. Kijk bijvoorbeeld eens op velgenland.nl daar kun je band/wiel combinaties vinden en krijg je ook een indruk van het prijsniveau. Daarnaast zijn er nog diverse bandensites waar je naar het prijsniveau kunt kijken en ook testresultaten van de diverse banden kunt zien.

andrehj

Forumguru
De keuze is dit jaar weer makkelijk, want Michelin heeft een nieuwe serie Energy Savers uit, de Energy Saver +. Deze is vooral op het gebied van natte grip t.o.v. de vorige serie Energy Saver erg verbeterd, en wint daardoor veel tests.
Omdat deze band zeer lang (denk aan 100.000 km bij een rustige rijstijl) mee gaat, is ie ook nog eens erg goedkoop.

En nee, ik heb geen aandelen in Michelin.

Loesje

Nieuw lid
dank voor jullie reacties. nu rijst bij mij nog een vraag vaak zie je dat mensen bij de zomerbanden een grotere velg hebben is dit nog met een bepaalde reden of kan ik gewoon 14" zomerbanden en velgen kopen?

Volgens velen zijn grotere velgen mooier. Qua comfort zal je met 14" gewoon goed zitten en dat kan absoluut onder je auto, mits je een passende band erbij neemt (maar dat spreekt voor zich).

Cordoba

Forumguru
Mensen hebben niet zozeer grotere (bredere) zomerbanden, maar kleinere (smallere) winterbanden en dat heeft te maken met grip. Overigens kun je onder een Fabia I zowel 14" als 15" velgen en banden hebben, beide maten zijn ook origineel. Stalen velgen zijn er (origineel) in beide maten, mogelijk dat lichtmetaal er alleen in 15" is, maar dat weet ik niet zeker.

Waar je wel even op letten moet zijn de verschillen maten:
- steekmaat 5 x 100 (dat betekent dat er 5 wielbouten inzitten verdeeld op een denkbeeldige cirkel met 100 mm diameter)
- naaf diameter 57,1 (dat is dus de diameter van het gat in het midden van de velg)
- J-waarde (de breedte van de velg, de juiste breedte weet ik zo niet uit mijn hoofd)
- de ET-waarde, die geeft aan hoever de velgen naar binnen/buiten komen. (in feite de afstand tussen het midden van de velgbreedte en het vlak waar de wielbouten door gaan). De ideale ET-waarde voor een Fabia I is een ET-waarde van 43 mm, en algemeen wordt geadviseerd om hier niet meer dan 5 mm van af te wijken, vanwege scheve belasting van je wiellagers die daardoor plaats vindt. Je moet dus velgen vinden met een ET-waarde tussen 38 en 48. Overigens: een lagere ET-waarde, betekent dat de velgen/banden verder naar buiten komen, dus dat de auto breder op zijn wielen staat.

Voor stalen velgen, kun je op de sloop kijken bij Skoda Fabia (I en II), Seat Ibiza/Cordoba (de 6L en 6J, dus vanaf 2003 tot heden) en de vergelijkbare VW Polo, en mogelijk ook nog Skoda Roomster. Overigens staat er op originele stalen velgen geen Skoda, maar VW AG (dus het overkoepelende VW-concern)

Ik heb een foto gevonden met de specs van mijn oude stalen 15 inch velgen:
avr388.jpg

Zoals je ziet, is de J-waarde 6J. Overigens heb ik de standaard bandenmaat 195/50 x 15", en rij ik op Conti Premium Contact 2, en daar heb ik 2 jaar terug iets minder dan 100 euro per band voor betaald inclusief montage en balanceren. Toen ik de auto kocht lagen er Bridgestone Turanza's onder, een band die ik niet prettig vond rijden, veel afrolgeluid en snel piepende banden bij een snel genomen bocht.

EdZ

Donateur
vaak zie je dat mensen bij de zomerbanden een grotere velg hebben is dit nog met een bepaalde reden of kan ik gewoon 14" zomerbanden en velgen kopen?
Grappig want ook ik heb 14" winter en 15" zomerbanden. Geheel toevallig, ik kon een setje 14" winterbanden met velg kopen voor weinig, was dus geen bewuste keuze. Wat een mogelijke verklaring is, is de prijs. Kleinere/smallere banden en velgen zijn goedkoper. En bij winterbanden/velgen vinden mensen het uiterlijk niet zo belangrijk denk ik.

Let, als je toch voor 15" gaat, wel op de maat, anders wijkt je werkelijke snelheid nogal af tov de teller. Er is hier op het forum wel het nodige over te vinden. Kijk ook eens naar deze link. Vul één van de bandenmaten in die bij je auto hoort (zie instructieboekje) en kijk wat je voor banden met 15" kunt hebben. De afwijking mag maar iets van 2% (geloof ik) zijn.

Loesje

Nieuw lid
tanx voor de info mensen denk dat het wel gaat lukken nu :) morgen maar eens op jacht dan ben ik een dagje vrij

Canon-Eye

Forumguru
Let, als je toch voor 15" gaat, wel op de maat, anders wijkt je werkelijke snelheid nogal af tov de teller. Er is hier op het forum wel het nodige over te vinden. [...] De afwijking mag maar iets van 2% (geloof ik) zijn.
EU Richtlijn nr 443/EEG van 26 juni 1975 zegt hierover het volgende:
4.4
De aangewezen snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid. Bij de in bovengenoemd punt 4.3.5 genoemde waarden en daartussen moet tussen de op de wijzerplaat van de snelheidsmeter afgelezen snelheid V1 en de werkelijke snelheid V2 het volgende verband bestaan:
0 < V1 - V2 < V2/10 + 4km/h.​

Oftewel in begrijpelijke taal:
De afgelezen snelheid moet (gelijk aan of) groter zijn dan de werkelijke snelheid en kleiner zijn dan 110% van de werkelijke snelheid plus 4 km/h.

Nog simpeler met een voorbeeld:
Als je tomtom aangeeft dat je werkelijke snelheid 100 km/u is, moet de snelheidsmeter minstens 100 aanwijzen, maar niet meer dan 114.

Dit is overigens een eis voor de typegoedkeuring - bij mijn weten is het geen APK criterium, dus als je afwijking groter is geworden dan boeit het nog niet zo. Maar het zijn wel de grenzen waarbinnen de telleraanwijzing behoort te blijven.

ArjanGr

Senior Member
Voor stalen velgen, kun je op de sloop kijken bij Skoda Fabia (I en II), Seat Ibiza/Cordoba (de 6L en 6J, dus vanaf 2003 tot heden) en de vergelijkbare VW Polo, en mogelijk ook nog Skoda Roomster. Overigens staat er op originele stalen velgen geen Skoda, maar VW AG (dus het overkoepelende VW-concern)

Let op: Stalen velgen van een Skoda fabia II hebben een andere steekmaat. Dus deze zullen niet passen onder een fabia I.

Ik zelf heb 2e hands originele skoda velgen gekocht via marktplaats. Wel te verstaan 16" lichtmetalen velgen. Op de binnenkant van je tankklepje staat een heel overzicht van welke velgen en de daarbij behorende bandenmaten je onder jou auto mag zetten.

Ik heb net 2 nieuwe zomerbanden om de velgen laten leggen. De Hankook Evo K107. Alleen voor 16" zijn ze redelijk prijzig omdat de banden maat 205/45 r16 weinig voorkomt. Ik kan nog niet vertellen hoe ze bevallen, want ik rijdt nog op m'n stalen velgen, 14", met winterbanden

Dus als het uiterlijk je allemaal niet zoveel interesseert, zou ik gewoon voor stalen velgen gaan 14". Dan heb je de goedkoopste bandenmaat vermoed ik. Of je koopt alleen nieuwe banden en laat deze om je al aanwezige stalen velgen draaien. Je moet dan voor de winter wel weer de winterbanden erom heen laten leggen(meestal zo'n 60 á 70 euro voor een Euromaster ofzo).

Succes met je zoektocht.

hemi24

Forumguru
Let op: Stalen velgen van een Skoda fabia II hebben een andere steekmaat. Dus deze zullen niet passen onder een fabia I.
Ik weet niet waar deze "wijsheid" vandaan komt, maar volgens mij heeft zowel de F1 (type 6Y) als de F2 (type 5J) een steek van 5x100 met een naafgat van 57,1..?!? ET waarde is (afhankelijk van velgbreedte) tussen ET35 tot ET43.

Noord26

Forumguru
Voor die link op marktplaats: 4/4,5mm profiel is al behoorlijk afgesleten om eerlijk te zeggen. Een nieuwe zomerband zou 8/9mm profiel moeten hebben en bij 2mm moet hij vervangen worden (1,8mm is APK afkeur). Dan kun je er dus niet zo lang meer tegenaan. Ik bemerk zelf dat een band in de regen met 3mm toch wel soms het moeilijker heeft als een nieuw setje. Daarom zou ik die even laten liggen om eerlijk te zijn.

Merk en type zijn een van de betere. Zou ze alleen overwegen als men aan kon tonen per band hoeveel mm er exact nog aanwezig is (dmv een pofieldiepte-metertje bijvoorbeeld).

Canon-Eye

Forumguru
Voor die link op marktplaats: 4/4,5mm profiel is al behoorlijk afgesleten
Ik zeg toch niet dat ze "als nieuw zijn" of zo... Ze zitten d'r gewoon nog om en zijn over - in principe kun je ze nog gebruiken, maar 't hoeft niet (misschien geeft de bandenboer nog wat voor de karkassen).

En verder worden er vier stalen velgen zonder banden genoemd (als voorbeeld eentje op de foto).
Contactlenzen afspoelen?:smirk:

Overigens: ik zou dit Skoda-forum toch maar liever niet meer uitschelden voor Marktplaats! :shocked:

Noord26

Forumguru
@ Canon: ik reageer direct op de link die Loesje zelf op geeft. Volgens mij interpreteer je het als een reactie op je eigen aanbod. Wie leest er hier nu niet goed? Lees reactie #12 even of klik op die link?

Contactlenzen afspoelen; forum uitschelden voor marktplaats.. Pfoe he. Ik zal netjes blijven en geen minachtige reactie terug plaatsen, prima?

:smiley29:

Canon-Eye

Forumguru
Volgens mij interpreteer je het als een reactie op je eigen aanbod
Klopt.
Dat komt er nou van als we echt gaan doen wat de mods zeggen: "niet quoten als je meteen reageert, want dan staat 't er toch meteen onder c.q.boven". Niet, dus...:winkie:

Een (deel)quootje kan dus veel verduidelijken - je weet immers nooit of er niet een andere reactie tussensluipt...

Loesje

Nieuw lid
even met de beste man getelefoneerd en hij wou aardig met de prijs zakken. Dus ik ben voorzien van velgen en banden :). En aangezien hij aardig met de prijs wou zakken is het niet zo erg als er op korte termijn andere bandjes op moeten heb dan iig mooie velgjes :D.

Noord26

Forumguru
Prima deal dus! Bekijk wel even of ze daadwerkelijk zijn zoals omschreven in de advertentie. Dus in prima staat en minimaal de profieldieptes van 4 a 4,5mm. Anders kun je er nog wat aflullen..

@ Canon: daarom zei ik er ook bij dat het om de link naar marktplaats ging.. Ik heb geen contactlenzen en zou niet durven om het aanbod van hier te vergelijken met marktplaats. :smirk:

Cordoba

Forumguru
@Loesje: ik zie helaas nu pas je vraag over de velgen op marktplaats. De ET-waarde is namenlijk net wat te laag voor een Fabia: de verkoper geeft op ET35, terwijl de Fabia ideaal ET 43 vraagt, maar in elk geval volgens algemeen advies tussen de 38 en 48.

De invloed van een flink afwijkende ET-waarde is, dat wiellagers verkeerd belast worden waardoor ze heel veel sneller slijten (er is een topic met uitleg over, ik denk dat je even moet zoeken op 'ET-waarde').

Bovenaan Onderaan