Mensen hebben niet zozeer grotere (bredere) zomerbanden, maar kleinere (smallere) winterbanden en dat heeft te maken met grip. Overigens kun je onder een Fabia I zowel 14" als 15" velgen en banden hebben, beide maten zijn ook origineel. Stalen velgen zijn er (origineel) in beide maten, mogelijk dat lichtmetaal er alleen in 15" is, maar dat weet ik niet zeker.
Waar je wel even op letten moet zijn de verschillen maten:
- steekmaat 5 x 100 (dat betekent dat er 5 wielbouten inzitten verdeeld op een denkbeeldige cirkel met 100 mm diameter)
- naaf diameter 57,1 (dat is dus de diameter van het gat in het midden van de velg)
- J-waarde (de breedte van de velg, de juiste breedte weet ik zo niet uit mijn hoofd)
- de ET-waarde, die geeft aan hoever de velgen naar binnen/buiten komen. (in feite de afstand tussen het midden van de velgbreedte en het vlak waar de wielbouten door gaan). De ideale ET-waarde voor een Fabia I is een ET-waarde van 43 mm, en algemeen wordt geadviseerd om hier niet meer dan 5 mm van af te wijken, vanwege scheve belasting van je wiellagers die daardoor plaats vindt. Je moet dus velgen vinden met een ET-waarde tussen 38 en 48. Overigens: een lagere ET-waarde, betekent dat de velgen/banden verder naar buiten komen, dus dat de auto breder op zijn wielen staat.
Voor stalen velgen, kun je op de sloop kijken bij Skoda Fabia (I en II), Seat Ibiza/Cordoba (de 6L en 6J, dus vanaf 2003 tot heden) en de vergelijkbare VW Polo, en mogelijk ook nog Skoda Roomster. Overigens staat er op originele stalen velgen geen Skoda, maar VW AG (dus het overkoepelende VW-concern)
Ik heb een foto gevonden met de specs van mijn oude stalen 15 inch velgen:
Zoals je ziet, is de J-waarde 6J. Overigens heb ik de standaard bandenmaat 195/50 x 15", en rij ik op Conti Premium Contact 2, en daar heb ik 2 jaar terug iets minder dan 100 euro per band voor betaald inclusief montage en balanceren. Toen ik de auto kocht lagen er Bridgestone Turanza's onder, een band die ik niet prettig vond rijden, veel afrolgeluid en snel piepende banden bij een snel genomen bocht.