Wat voor een zomerbanden?

Havana

Forumguru
Hier de nieuwe Autobild test voor zomerbanden. Wel in 195/65/15 maar geeft een aardig beeld.

Voor de luie lezers, hier de top 5

1. Dunlop Sport Bluresponse
2. Michelin EnergySaver+
3. Fulda Ecocontrol HP
4. Nokian Line
5. Vredestein Sportrac 5

Conti zien we pas terug op plek 12, wat voor een Duitse test ongemeen laag is.

Glenn

Actief lid
et 35 is echt nog een normale maat voor alu velgen op een fabia dat zie je veel rij al jaren zo zelf op et 33 geen probleem

ArjanGr

Senior Member
Ik weet niet waar deze "wijsheid" vandaan komt, maar volgens mij heeft zowel de F1 (type 6Y) als de F2 (type 5J) een steek van 5x100 met een naafgat van 57,1..?!? ET waarde is (afhankelijk van velgbreedte) tussen ET35 tot ET43.

Sorry Hemi24, ik was er zeker van dat de fabia II steekmaat 5x105 had, maar nu ik het nakijk kan ik idd. alleen 5x100 vinden. Dus excuses voor de verkeerde info.

Er staat me alleen nog steeds iets bij dat je banden van een fabia II niet altijd onder een fabia I kan plaatsen. De standaard velg maat van een fabia II is 15" met bandenmaat 185/55r15 of 195/55r15 terwijl een fabia I de standaard velgmaat 14" heeft en als je 15" neemt zit er verschil in bandenmaat, die is bij een fabia I namelijk 195/50r15.

Maar nu wordt het wel aardig offtopic.

Fijn Loesje dat je mooie velgen hebt gevonden. Veel plezier ervan.

Loesje

Nieuw lid
Tnx ArjanGr gaat zeker lukken zaterdag ophalen en als het weer wat meer zomers wordt en ik de winter voor zomer wielen verwissel zal ik een foto posten als ik tegen die tijd weet hoe dat moet :D

EdK

Forumguru
Tsja maar kan vergeten zijn en zijn gewoon goede banden.
Zowel winters als zomerse banden.

CDK

Forumguru
@ Edk, klopt zeker de winterbanden, zomer gaat mijn voorkeur uit naar Michelin en als 2e Continental

EdK

Forumguru
Dat had ik ook Corne tot ik onlangs in de wagen van collega kon rijden en die met vredesteins rijd
En zijn gewoon goede plakkers en redelijk tot goed slijtvast en stil.
Dus als mijn dunlops op de yeti zijn versleten ga ik over op de vredesteins

EdK

Forumguru
Wel ik ben zeker niet ontevreden over de dunlops onder de Yeti hoor.
Maar ik heb een dunlop trauma opgelopen in mijn 25 jarig motorfiets leven.
Had me me leven kunnen kosten met die dunlops toen, totaal geen grip en zijn toen ook na 2000km er weer af gegaan en vervangen voor metzelers.
Maar als autoband nu ben ik er redelijk tevreden mee, maar zodra ze versleten zijn gaan er dus Vredesteins onder

ArjanGr

Senior Member
Ik heb laatst 2 nieuwe zomerbanden aangeschaft. Daarbij eigenlijk vooral gelet op het energielabel. Deze was het beste bij Hankook. Een C voor brandstof en een C voor grip op nat wegdek.
Dit was de Hankook Ventus S1 Evo K107. Voor mijn bandenmaat 205/45r16 had deze gemiddeld het beste energielabel.

Van continental's heb ik wel een gehoord dat ze redelijk snel slijten? Maar dat is van horen zeggen. Misschien kan iemand 't hier bevestigen?

Boet

Actief lid
Dat is in ieder geval mijn ervaring. Zelfs sneller dan Pirelli's. Michelins gaan verreweg het langst mee, maar daar had ik heel weinig grip mee.

Met Conti's bleef ik ruim onder de ton zitten (zo rond de 70.000 km, wat voor mij weinig is). Michelins deden zowat het dubbele.

Bovenaan Onderaan