Wat zijn de punten om op te letten bij een 1.2 tdi

Frebel

Nieuw lid
In het verleden heb ik 9 jaar probleemloos 210000km in een Fabia I 1.4 MPI van 2001 gereden en na een uitstapje naar een Citroen Berlingo 1.9 D heb ik besloten weer een Fabia te kopen.
waarschijnlijk een 1.2 TDI van 2010-2012 of evt. een 1.4 of 1.6 TDI uit Duitsland inporteren.
Nu lees ik veel over de problemen met de EGR ( onze dorpsgarage vertelde dat veel moderne diesels hiermee kampen )maar zijn er verder nog zwakke punten waar je extra op moet letten bij de Fabia II ?
 

Joske

Forumguru
Ik denk dat EGR en roetfilter zowat de meest bekende motorproblemen (kunnen) zijn op een 1.2TDI. Als ik de topics hier op het forum toch lees :).

1.6 TDI uit Duitsland inporteren
dat maakt je vast en zeker een uniek exemplaar in NL ;) (er zijn er wel, maar héél weinig volgens mij)


Wat ik vooral op zou letten bij aankoop van zo een diesel is waarvoor ie gebruikt is geweest, in zoverre dit te achterhalen is natuurlijk.. Maar mijn voorkeur zou dan toch gaan naar eentje dat veel km's per jaar gelopen heeft. Theoretisch gezien heeft die dan naar alle waarschijnlijkheid veel snelweg gezien en dus steeds goed warm geworden.
 

Spierings

Forumguru
Het roetfilter is bij korte stukjes ook een probleem. Weet zo niet je rijstijl..

Een 1.4 TDI heb je naar mijn weten niet in het gefacelift model. 1.6 TDI is daarnaast erg zeldzaam. Maar voordeel van de 1.6 is wel dat de ECU wel gekraakt is en de bovenstaande problemen/onderdelen eventueel te verwijderen zijn...zonder storingen door middel van software veranderingen..
 

bobracing

Forumguru
als je een 1.2TDI koopt dan eentje met veel kilometers ivm kans dat problemen al eens aan de orde zij geweest of gemaakt en de kans kleiner is dat je deze hebt. EGR is te verhelpen voor gemodificeerde versies... mijn oude was versie B de nieuwe die ik toen kocht was al versie D... nu is er al E!
 

CDK

Forumguru
Ik zou hem sowieso alleen maar kopen als ik veel kilometers zou maken, als je rond het omslagpunt benzine / diesel zit moet je deze motoren gewoon te mijden :jaja: Roetfilter en EGR zijn de grote vergallers van de pret en afdoppen en softwarematig wegschrijven is niet mogelijk helaas.
 

bobracing

Forumguru
Buiten die punten betaal je gewoon minder geld voor een Volkswagen audi product, maar dan voor een skoda prijsje :)
 

Vlaar032

Senior Member
Volgende week laat ik bij mijn 1,4 tdi de EGR klep sluiten/afdoppen en softwarematig verwijderen bij ZippTuning in Houten. Het motor storings lampje ging aan, en de storing had met de gemeten uitlaatgas-samenstelling te maken. De garage wilde dat spul alleen maar schoonmaken, maar dan komt het weer terug. En ik ga bijna op vakantie naar Z-Frankrijk, Castellane en de Gorges du Verdon, dan wil ik niet de hele tijd dat gele lampje aan hebben, en de power is nodig voor de bergen...

Verder overigens heftig voorjaar gehad, niet vaak op deze site geweest, ontslagen bij mijn werkgever in maart 2015 i.v.m. stoppen van deel bedrijf, ik werk in Houten. Ontslag gaat in per 31 augustus en ik had er ruim 35 jaar opzitten daar. Maar na 160 sollicitatiebrieven en CV's, die dan weer 3 x gesprekken opleverden, vond ik ook weer nieuw werk...Ook per 31 augustus en weer in Houten. Iets verder van huis, maar kan eventueel met de trein.
 
Laatst bewerkt:

Marvin

Nieuw lid
Ik heb een 1.2 TDI uit 8/2010 en mijn koppeling is dit jaar stuk gegaan rond 77000 km. Er staat hier ergens een topic over van andere mensen die het ook al voorgehad hebben. Er breekt een stukje af, dus het is niet door slijtage of door verkeerd gebruik (zoals de koppeling te laten slepen).

Kost bij mij in België bij een officiële dealer met officiële wisselstukken was ongeveer 820 euro.
 

Frebel

Nieuw lid
Hallo Fabianen,

Hartelijk dank voor jullie reacties !!

We hebben inmiddels een 1.2 TDI Greenline / Businessline van 6-2012 met 140000 km. gekocht op een veiling in Groningen.
De kleur is precies wat we zochten nl. Granny Smith groen. Volgende week ophalen, wel spannend !
Altijd wel een risico zo'n veiling, maar bij een auto van 3 jr. met volledige onderhoudshistorie en ca. 2500 euro onder de gangbare marktprijs lijkt me dit een aanvaardbaar risico.
Kleine tip van mijn klant: Ga bij een veiling altijd naar de kijkdag, er stonden exemplaren bij die veel minder km's op de teller hadden maar volledig "uitgeleefd" waren, dan weet je meteen hoe er met de auto is omgegaan.
En op de foto's kun je niet alles goed zien.
Op naar volgende week....
 

Kogamyata

Senior Member
Bij hoge km stand zoals @bobracing bedoelt, moet je vragen en laten aantonen of de EGR en de binnenventilator vervangen zijn. Reparatie EGR ca € 1000,- en rep. binnenventilator ca € 700,-. Die gaan na ca 150.000 km stuk. Daarna rijd je vele km's onbezorgd en 1:25. Wij zijn ervaringsdeskundigen. Succes,
Joop.
 

Kogamyata

Senior Member
@Vlaar Gefeliciteerd dat je toch weer aan de slag kunt. Dat is 'n hele opgave geweest! Maar bovenal geldt: "De aanhouder wint"! Overigens wij zijn vorig jaar ook in die buurt op vacantie geweest. Lac de Ste Croix. Bijzonder mooi gebied! Succes met je nieuwe baan en 'n onbezorgde storingsvrije vacantie en vooral gezond weer thuis. Oja, die 1,4 td EGR, die kun je nog af laten doppen en uitschrijven. Vraag eens of ze dat inmiddels ook kunnen bij de 1,2 TDGL, want daar was laatst discussie over met ZIP. Zie EGR zelf vervangen. Zou je dat willen doen?

Goede reis en behouden vaart,
Joop.
 

bobracing

Forumguru
Jij hebt dus 1 van die groene gekocht met oplopende kentekens? Auto's zijn van beveiligingsbedrijf geweest en er hebben honden in gezeten dus dat verklaard het ;)
Maar ze gingen voor toch nog redelijke hoge prijzen weg vond ik zelf zo rond de 6200 incl alle kosten enzo. Had me pa ook getipt gezien die ook een 1,2 greenline zoekt....
Maar plaats zsm eens wat foto's van die wagen! Ben benieuwd!
Afgelopen weekend naar de Mosel geweest in duitsland, en dan met wagen vol en lekker 120/130 rijden vol daar in dat gebied toch 1 op 20 gereden incl fietsendragen... anders rij je rond de 1 op 22/25 ongeveer.
 

Frebel

Nieuw lid
@bobracing, ik heb inderdaad één van de 7 groene fabia's gekocht.
We hebben al een afspraak gemaakt bij een poetsbedrijfje bij ons in de buurt.;)
Ik ben wel benieuwd naar dat mooie brandstofverbruik, nu 1 op 14, straks 1 op 23.
Bij 30000km pj. dan kan de Fabia zichzelf deels terug betalen.:thumbsup:
 
1:23......, reserveer alvast wat centjes voor een nieuwe egr klep dan @Frebel ;)

Dat lijkt me een goed plan,... want zojuist is de mijne nu ook ermee opgehouden. Geen enkele storingslampje, maar geen zuurstof in de motor dus geen verbranding. Slimme ANWB man heeft hem provisorisch afgedopt, zodat ik nog naar de dealer kan rijden.... dus daar gaat mijn vast weg gelegde centjes ;)
 

Bijlagen

  • 20150720_185028 klein.jpg
    20150720_185028 klein.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 50
Bovenaan Onderaan