Wat zijn de punten om op te letten bij een 1.2 tdi

@bobracing , rechts naast het motorblok (de cilinderkoppen) Daar steekt rechts vooraan de aanvoerbuis van de EGR uit en die gaat vrij snel met een bocht naar links de EGR in (als ik het goed zeg) De foto is van onderen genomen +/- 10 centimeter onder alle bedradingen/buizen etc.

Deze foto is van bovenaf gemaakt, bij het rode stipje steekt het plaatje uit. 20150720_184935 klein.jpg
 

Vlaar032

Senior Member
@Vlaar Gefeliciteerd dat je toch weer aan de slag kunt. Dat is 'n hele opgave geweest! Maar bovenal geldt: "De aanhouder wint"! Overigens wij zijn vorig jaar ook in die buurt op vacantie geweest. Lac de Ste Croix. Bijzonder mooi gebied! Succes met je nieuwe baan en 'n onbezorgde storingsvrije vacantie en vooral gezond weer thuis. Oja, die 1,4 td EGR, die kun je nog af laten doppen en uitschrijven. Vraag eens of ze dat inmiddels ook kunnen bij de 1,2 TDGL, want daar was laatst discussie over met ZIP. Zie EGR zelf vervangen. Zou je dat willen doen?

Goede reis en behouden vaart,
Joop.

Dank je wel Joop!

Nou Zipp Tuning Houten valt overigens zwaar tegen. Een hoop geklep en gebel, EUR 335,- en de EGR softwarematig weggeschreven. Op de opmerking afdoppen zeiden de dat dan het halve blok uit elkaar moest. Dat konden ze daar niet. Vervolgens keek ik even onder de kap, waren ze de plastic afdekplaten vergeten te plaatsen...Hallo, heren...
En het storingslampje van de motor ging na een kwartier rijden alweer aan vanwege een meting uitlaatgas emissie. Nou voor de vakantie kan ik het niet meer laten maken nu; dus het moet maar even zo. En misschien fikt het wel vanzelf schoon met de lange afstanden.
 

frits183

Forumguru
@Just-in-Time wat zei de ANWB over de mogelijkheid van het afdoppen, hoe lang zou je ermee kunnen rijden, wat voor storing geeft het verder, vertel je bevindingen eens.
Als er enkel een lampje gaat branden maar hij blijft goed functioneren is afdoppen toch nog een optie lijkt mij.

@Vlaar032 heb je nog ruggespraak met zipp gehad, neem aan dat je het niet zo maar accepteert.
Een fijne vakantie en succes met je nieuwe baan.

:thumbsup:
 

emiel10

Senior Member
Bij hoge km stand zoals @bobracing bedoelt, moet je vragen en laten aantonen of de EGR en de binnenventilator vervangen zijn. Reparatie EGR ca € 1000,- en rep. binnenventilator ca € 700,-. Die gaan na ca 150.000 km stuk. Daarna rijd je vele km's onbezorgd en 1:25. Wij zijn ervaringsdeskundigen. Succes,
Joop.

Kosten zijn wel wat overdreven, EGR kost je € 625,- http://www.vagtechniek.nl/garage/prijslijst/egr-koelers/ Als dat hetgene is waarop je een auto niet moet kopen, een beetje een beurt bij een stealer kost tegenwoordig al hetzelfde. Om over de TSI ellende nog maar niet te beginnen als je een bezine variant koopt....
 
@Just-in-Time wat zei de ANWB over de mogelijkheid van het afdoppen, hoe lang zou je ermee kunnen rijden, wat voor storing geeft het verder, vertel je bevindingen eens.
Als er enkel een lampje gaat branden maar hij blijft goed functioneren is afdoppen toch nog een optie lijkt mij.


:thumbsup:

Ik heb met de afgedopte EGR 3 kleine ritjes gemaakt. Na de 1ste 20 meter ging meteen het motormanagement lampje branden. Tijdens het rijden merk ik helemaal niks. Ik heb net zoveel vermogen als normaal. Tot zover is het dus prima om af te doppen.

*ANWB wist niet hoelang ik hiermee door kon rijden. Met dit plaatje sowieso niet al te lang omdat het een dun aluminium plaatje was. Dit was alleen een noodmaatregel om naar de dealer te komen.

Ik denk dat de kans groot is wanneer je zo door blijft rijden de computer elke keer opnieuw de foutmelding krijgt en dus na een aantal keren vanzelf in de noodloop schiet . Dan heb je niet meer je normale vermogen. Dus die proef op de som heb ik maar niet gemaakt en door alle EGR verhalen hier op het forum en van bekende had ik deze reparatie al ingecalculeerd. Dus hij staat nu bij de Dealer in Hoogland.
 

bobracing

Forumguru
gewoon EGR vervangen en niet extreem traag rijden constant, zo nu en dan eens doorrijden..
Ik heb nu al 10.000km gereden nadat ik me EGR had vervangen echt een verademing geen storingen meer op je display :)
 

Spierings

Forumguru
Dank je wel Joop!

Nou Zipp Tuning Houten valt overigens zwaar tegen. Een hoop geklep en gebel, EUR 335,- en de EGR softwarematig weggeschreven. Op de opmerking afdoppen zeiden de dat dan het halve blok uit elkaar moest. Dat konden ze daar niet. Vervolgens keek ik even onder de kap, waren ze de plastic afdekplaten vergeten te plaatsen...Hallo, heren...
En het storingslampje van de motor ging na een kwartier rijden alweer aan vanwege een meting uitlaatgas emissie. Nou voor de vakantie kan ik het niet meer laten maken nu; dus het moet maar even zo. En misschien fikt het wel vanzelf schoon met de lange afstanden.
Ook lekker afgezet, en niks ermee opgeschoten.

Bij een pompverstuivermotor is het afdoppen meestal redelijk simpel.

Bij vagtechniek kun je hem voor 275 laten chippen en dan zetten ze de egr ook meteen dicht als je dat wilt. Alleen de egr wegschrijven is volgens mij nog goedkoper.
 

Vlaar032

Senior Member
Hij loopt wel beter, heb 1 lange afstand gemaakt en daarnet het lampje weer uit laten zetten bij mn eigen garage. Maar inderdaad Corné veel verstand zit er niet bij die tuner.
Ik was er heen gegaan omdat het wel praktisch leek, ik werk ook in Houten. De garageman zei vanmorgen weer: had gewoon je EGR klep vervangen...Kan nog wel natuurlijk, maar dan blijft de nieuwe ook dicht staan, denk ik zomaar. :banghead:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Kogamyata

Senior Member
]Kosten zijn wel wat overdreven, EGR kost je € 625,- http://www.vagtechniek.nl/garage/prijslijst/egr-koelers/ Als dat hetgene is waarop je een auto niet moet kopen, een beetje een beurt bij een stealer kost tegenwoordig al hetzelfde. Om over de TSI ellende nog maar niet te beginnen als je een bezine variant koopt....
- http://www.vagtechniek.nl/garage/prijslijst/egr-koelers/ Als dat hetgene is waarop je een auto niet moet kopen, een beetje een beurt bij een stealer kost tegenwoordig al hetzelfde. Om over de TSI ellende nog maar niet te beginnen als je een bezine variant koopt....[/QUOTE]
@emiel10 Het is niet overdreven. Kijk in het betreffende topic en je ziet dat menigeen € 1000,- tot 1100,- betaalde voor EGR. EGR alleen kost al € 350,- Montage is 1 dag werk. 8x € 90,- = € 720,- werkloon volgens mij.
Binnenventilator stuk prijs opgevraagd bij Skoda en ATU beide € 700,-
 

Frebel

Nieuw lid
Bij de APK keuring van mijn Fabia bij garage Hazelhoff in Vlagtwedde ( VW specialist ) heb ik geïnformeerd hoeveel het vervangen van de EGR klep kost bij een Fabia 1.2 tdi, en dat is ong. € 600,-. ( orginele onderdelen )
Dit is welliswaar geen officiele Skoda/VW dealer maar voor mij heeft de officiele dealer niet veel meerwaarde dan een goede 'dorps' garage.
De Fabia is netjes gepoetst en bevalt prima.
 

Kogamyata

Senior Member
@Frebel Iemand schreef in topic over zeer handige monteur die trucje heeft om EGR te de- en monteren, zonder de halve motor af te breken. Ja en dan win je natuurlijk enorm op werkloon. De meesten praten echter over 1 dag werk. Bij mij duurde het ook 1 dag. Misschien kun je achter het foefje komen, want dat is zeer interessant voor toekomstige EGR problemen en dit topic.
Goeten,
Joop.
 

Spierings

Forumguru
@Frebel Iemand schreef in topic over zeer handige monteur die trucje heeft om EGR te de- en monteren, zonder de halve motor af te breken. Ja en dan win je natuurlijk enorm op werkloon. De meesten praten echter over 1 dag werk. Bij mij duurde het ook 1 dag. Misschien kun je achter het foefje komen, want dat is zeer interessant voor toekomstige EGR problemen en dit topic.
Goeten,
Joop.

Dan zal het over een ander type egr gaan, probleem van deze motoren is dat het roetfilter in de weg zit en je redelijk weinig ruimte hebt om hem opzij te leggen zodat je er goed bij kan.
 

bobracing

Forumguru
Ik vermoed dat het trucje zit dat men 1 bepaald ding niet gaat verwijderen om zodoende wat tijd te sparen.... Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je het toch doet omdat je er dan makkelijker bij kan....
 

Vlaar032

Senior Member
Misgegaan op vakantie. Ik had ivm alle problemen 1 dag voor de vakantie een andere wagen gekocht, een Fabia II 1,2 tdi. Zonder Greenline. Helaas op de 3e dag 100 km voor Castellane begaf de dynamo het (50.ooo KM) waardoor we de wagen achter moesten laten bij een garage en met een taxi verder moesten...
Het werd een horror vakantie en binnen 9 dagen waren we terug.
 

Spierings

Forumguru
Is nooit fijn dat iets op vakantie kapot gaat.

Maar goed verzekerd op vakantie gaan is een tweede, dit wordt wel eens vergeten..
Dan zou het op een paar vervelende dagen je vakantie niet mogen verpesten..
 

Kogamyata

Senior Member
@Vlaar032 Wat vind ik dit erg! Het hele jaar tel je op je zomervacantie... en dan dit? Vlaar je hebt hoop ik zoals @Spierings zegt, toch wel 'n reisverzekering hè? Bovendien met pas 50.000 op de teller nog garantie! De tijd ben je kwijt maar misschien geeft dit nog wat financiële ondersteuning. Hulp nodig...laat horen.

Sterkte, wijsheid en groeten,
Joop.
 

Kogamyata

Senior Member
@bobracing Hallo,

Je geeft aan bij verwijderen EGR, 'n bepaald onderdeel niet verwijderen. Bedoel je daarmee dat koelelement dat vastzit geschroefd aan de EGR-klep? Immers jij weet als geen ander, als ervaringsdeskundige, wat mogelijk die truc zou kunnen zijn? Of zijn er nog andere mogelijkheden? Als de tijd veel korter kan kun je heel wat € op het totaal besparen, nietwaar? Jij vertelde 1 dag werk gehad te hebben met de- en montage. Ik heb die ervaring met mijn garage ook.
Alvast bedankt voor de moeite, groeten,
Joop.
 

bobracing

Forumguru
klopt is 1 geheel en dat krijg je niet van elkaar verwijderd als het op de wagen gemonteerd zit, tenzij je micro micro vingers hebt en gereedschap zo dun als papier.. Nee je moet het geheel verwijderen helaas :(
Het kan sneller dan 1 gehele dag, mits je goede brug hebt en een paar handen extra hebt dan kan het met een halve dag klaar zijn.... Maar doe je het alleen dan tel er maar 1 dagje voor,,,
 

Vlaar032

Senior Member
Ja, had een pech hulp verzekering die waarschijnlijk wel de 500,- euro taxi ritten vergoed en de Bovag garantie van de garage (Smeeing in Soest) De dynamo van 857,- hebben ze al terugbetaald, vanmorgen wezen praten vanwege nog meer technische gebreken...Slechte koppeling, zit ernstig boven in, airco die spontaan afsloeg en recirculatiestand die spontaan steeds aan gaat. De auto is meteen achter gebleven bij Smeeing, ik heb nu een leen auto. (Mitsubishi Space Star)
 
Bovenaan Onderaan