Wat zijn de regels rond DRL vanaf 2015?

cali05

Forumguru
Dag,
Is de wetgeving rond DRL voor en tevens ingeschakelde achterlichten per 1 januari 2015 gewijzigd. Met andere woorden Moeten auto's geleverd vanaf 1 jan 2015 voor en achter verlichting hebben bij ingeschakelde DRL?
 

Joske

Forumguru
Ik had het zo geïnterpreteerd dat enkel voor auto's is die "nieuw" op de markt gebracht worden. Anders zou je constructeurs verplichten om een "facelift" uit te voeren.

Anderzijds, het gaat maar over "achterlichten", hoe moeilijk kan dat zijn deze in te schakelen overdag...
 

newwolf84

Forumguru
Geldt idd alleen voor nieuwe auto's, anders zou ik ook weer een facelift van de O2 krijgen.. theoretisch zou dat dan in houden, je hebt een pre pre facelift, pre facelift en de O3..:D
 

newwolf84

Forumguru
zou dat er mee te maken hebben dat toen je de auto in bestelling had staan, dus voor 1 januari dit nog niet gold ?
Dat is de enige reden die ik zo kan bedenken.
 

YUe59GMU-OA6

Actief lid
Ik meen dat er geen wettelijke wijziging is voor DRL. Berichten hierover zijn zover ik kan terugvinden gebaseerd op slechts één bericht van de ANWB in 2013, waarin werd gesteld dat dit in 2015 zou ingaan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wie er even over nadenkt, zou ook zonder wettelijk kader eigenlijk moeten willen dat de achterlichten ook met de DRL meedoen.
Ik wil in elk geval niet over straat zonder...
 
Ik heb mijn auto in onderhoud bij Holdinga in Almere en de auto is in oktober vorig jaar geleverd door Auto Noordhoek in Tilburg. Noordhoek heeft niets met de achterlichten gedaan bij aflevering (alleen leds voor gingen aan). Ik kom voor een bandenwissel bij Holdinga in Almere en die waren zelfs verbaasd dat de achterlichten niet mee aan gingen bij inschakelen dagrijverlichting. Zij hebben dit direct ingeregeld voor me :D. Schijnt bij Holdinga standaard gedaan te worden bij de O3.
 

DVDguy

Forumguru
Blijf het verschrikkelijk vinden dat bij slecht weer mensen of helemaal zonder licht rijden, of alleen aan de voorzijde hun DRL aan hebben.

Ik heb zsm de achterlichten aan laten bij DRL; hoef handmatig niets meer te doen, hooguit de mistlamp aanzetten, maar ondanks dat in 50.000+ km/jaar rijd, is daar wettelijk gezien niet vaak aanleiding toe (zicht < 50 meter).
 

auriga

Forumguru
In Scandinavië schijnt dat al langer verplicht te zijn (DRL voor & achter). VCDS instelling voor zover ik weet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij slecht weer gaan bij mij de DRL's automatisch uit en het gewone licht + de achterlichten aan!!
't Is maar net wat jouw sensor als zodanig 'slecht weer' beschouwt, hè. Daar zou ik het niet van af willen laten hangen...
Ook op een heldere dag kom ik nogal eens op een weg terecht waar de lichtomstandigheden relatief slecht zijn, bv. door schaduw van overhangend geboomte, waardoor de auto een stuk slechter zichtbaar is - vooral als er afwisselend wel en geen bomen staan. Voor mensen die zelf nog in de volle zon rijden lijkt het dan soms net of een nietverlichte auto telkens even 'verdwijnt'.
(In absolute zin is het dan niet donker genoeg om de autoswitch te laten reageren. Maar als de achterlichten standaard aan staan, maakt dat ook niets uit...)

Om precies deze redenen rij ik al sinds de jaren '70 ook overdag altijd met lichten aan. Tot en met de O2C (2007-2011) was dat standaard dimlicht, met de huidige Fabia deed voor mij de DRL zijn intrede. Maar dan wel vanaf dag Nul inclusief achterlichten - en helaas ook stads- en kentekenverlichting, maar dat kan bij deze auto kennelijk niet anders. Bijkomend voordeel is overigens ook nog, dat er bij het overschakelen van DRL naar dimlicht aan de achterkant geen zichtbare veranderingen optreden. Een achterligger hoeft dan ook niet te schrikken omdat je lijkt te gaan remmen of zo.
 

newwolf84

Forumguru
Dit wil ik idd ook nog vrij laten schakelen, maar dit zal even door eem mede forummer ( ertromp ) gedaan moeten worden aangezien het met VCDS niet kan. Althans niet bij mijn auto.
 

rouwehand

Senior Member
Iedere dealer zou dit achteraf moeten kunnen instellen.
Anders via de VCDS er zijn genoeg leden die dit kunnen, werkt prima!
 

Canon-Eye

Forumguru
Dealer heeft er via zijn VAS-kast ook niet meer dan een minuut of zo voor nodig.
(Als hij weet waar hij moet zijn natuurlijk... :D )
 

Rob1.8TSI

Forumguru
't Is maar net wat jouw sensor als zodanig 'slecht weer' beschouwt, hè. Daar zou ik het niet van af willen laten hangen...
Ook op een heldere dag kom ik nogal eens op een weg terecht waar de lichtomstandigheden relatief slecht zijn, bv. door schaduw van overhangend geboomte, waardoor de auto een stuk slechter zichtbaar is - vooral als er afwisselend wel en geen bomen staan. Voor mensen die zelf nog in de volle zon rijden lijkt het dan soms net of een nietverlichte auto telkens even 'verdwijnt'.
(In absolute zin is het dan niet donker genoeg om de autoswitch te laten reageren. Maar als de achterlichten standaard aan staan, maakt dat ook niets uit...)

Om precies deze redenen rij ik al sinds de jaren '70 ook overdag altijd met lichten aan. Tot en met de O2C (2007-2011) was dat standaard dimlicht, met de huidige Fabia deed voor mij de DRL zijn intrede. Maar dan wel vanaf dag Nul inclusief achterlichten - en helaas ook stads- en kentekenverlichting, maar dat kan bij deze auto kennelijk niet anders. Bijkomend voordeel is overigens ook nog, dat er bij het overschakelen van DRL naar dimlicht aan de achterkant geen zichtbare veranderingen optreden. Een achterligger hoeft dan ook niet te schrikken omdat je lijkt te gaan remmen of zo.

Kijk en daarom heb ik led in mijn DRL's gezet, ben altijd goed zichtbaar, bij goed en bij slecht weer. ;)

uploadfromtaptalk1426945256452-jpg.36038
 

Canon-Eye

Forumguru
Prima op zich :jaja: - hoewel ik geen fan ben van ingrijpen in bestaande armaturen - maar het gaat hier toch vooral ook over het meedoen van de achterlichten met de DRL.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik heb mijn auto besteld met 2015 DRL = inclusief achterlichten, ik kreeg de indruk van de verkoper dat ze dat gewoon al zo instellen als standaard.
 
Bovenaan Onderaan