Weer terug met een Octavia Combi IV 1.5 TSI

madpilot

Senior Member
Na 15 jaar lease moest er weer een eigen auto komen, vanwege nieuwe baan zonder leaseauto. Om wat te sparen halfjaartje in een Corolla uit 2004 gereden, an sich niet eens zo verkeerd voor een auto van 20 jaar oud. Vorige week maar eens een zoekopdracht in gaspedaal aangemaakt want was die Corolla ook wel weer zat ;) In de eerste resultaten stond ook een Octavia Combi First Edition uit 2020. Eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op de Octavia III omdat ik niet verwachtte dat de IV al binnen m'n budget paste. Lang verhaal kort een paar uur later de auto al gekocht. Het is een 1.5 TSI met 150 pk en een handbak, dat wilde ik allebei sowieso (geen driecilinder en geen DSG want duur als stuk). Oja en een trekhaak ;) Verder blijft er bij zo'n First Edition weinig te wensen over, zelfs t.o.v. mijn laatste lease Octavia III (EBL dus lekker vol). Wat me opvalt is de mooiere afwerking van het interieur en minder geluiden van buiten. Motor is ook prima bij de les en lekker op de achtergrond. Las ook wel hoopgevende berichten dat die 1.5TSI een goede doorontwikkeling is en betrouwbaar(der) zou moeten zijn dan de 1.4. Ik heb nog niet teveel durven googelen om te kijken of dat echt zo is, haha.

Klein dingetje, waarom nou niet óók in de achterportieren zo'n LED stripje, Skoda. En geen olietemperatuurmeter? Goed, kleinigheidjes natuurlijk. Voelt verder echt als een upgrade en ik vond de III al zo fijn. Vraagje: heeft ie nu dynamische dempers want die kan je in het menu wel op Sport zetten? Moet de dealer die em geleverd heeft maar eens vragen naar de optielijst.

Ik hoop er veel probleemloze kilometers mee te kunnen rijden :-)

Bijlagen

• 20240227_214256.jpg
    20240227_214256.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 60
  • 20240227_214320.jpg
    20240227_214320.jpg
    943,7 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Veel plezier ermee. Welke kleur?

In mijn O3 kan ik ook sport, comfort, eco enz. kiezen, maar dat doet niets met de dempers

madpilot

Senior Member
Quartz Grey inderdaad :-). Wilde wat foto's uploaden maar ze zijn wat te groot. Straks even fixen.

Net trouwens voor het eerst met Adaptive grootlicht door het buitengebied gereden. Wow, dat Matrix LED is echt waanzinnig! Alsof het dag is zo ver en breed straalt dat. En idd niemand gaf grootlicht terug, het werkt gewoon echt... Misschien wel de grootste verrassing aan de auto (had me er nooit zo in verdiept, iets voor te dure Audi's, nu gewoon in een Skoda Octavia haha).

madpilot

Senior Member
Veel plezier ermee. Welke kleur?

In mijn O3 kan ik ook sport, comfort, eco enz. kiezen, maar dat doet niets met de dempers
In die van mij kan je expliciet de dempers selecteren (onder individuele instelling). Had op mn vorige O3 DCC maar lijkt me stug dat dat erop zit want best een dure optie.

Rallye

Forumguru
Als je de dempers kunt selecteren heb je toch DCC? Merk je verschil?

Olietemperatuur moet je toch in je dashboard kunnen krijgen? Bij mijn Golf heb ik dat standaard aan staan.

madpilot

Senior Member
Olietemperatuur is niet mogelijk is mijn conclusie na wat googelen (is best een dingetje, ben niet de enige die dat irrirant vindt). Sommige versies lijken het wel te hebben. Misschien kan het erin gecodeerd worden.

Ook wel jammer, geen sigarettenaansteker meer in de middenconsole. Was handig voor opladen van alle devices van de kinderen tijdens een lange rit. Nu moet ik het uit de bagageruimte halen. Usb-c aansluitingen maken (heb een beschrijving gevonden) moet ik maar een keer over nadenken.

Of ik echt verschil merk met die dempers op Sport weet ik niet. Moet ik een keer twee keer zelfde drempeltje pakken. Maar ga de dealer die em destijfds geleverd heeft sowieso even mailen.

Rallye

Forumguru
Het ontbreken van een stroom punt/aansteker lijkt, als ik zo wat plaatjes opzoek, typisch voor de Octavia. Mijn Golf heeft wel een stroompunt.

Antera

Donateur
Gefeliciteerd en welkom terug.

Als je DCC hebt dat merk je maar al te goed. Indien je dit ook hebt heb je driving modus individueel en dan de instellingen daarin de optie DCC staan. Staat die er niet heb je geen DCC

jesse_s93

Forumguru
Gefeliciteerd met de Octavia en veel plezier ervan.

Ten aanzien van DCC: Als je op de Mode knop drukt in de middenconsole en er komen vier opties tevoorschijn: geen DCC. Komen er dan vijf opties dan heb je DCC :)

madpilot

Senior Member
Ok, dan heb ik geen DCC, heb ook de opties van de dealer gekregen daar staat ook "Rijprofielselectie en conv. schokdempers". Ik vind het prima, DCC lijkt me ook een dure jongen als defect/versleten en de standaard demping is niet te hard niet te zacht.

Klopt het verder dat ik niet meer zelf de kaart kan updaten? Heb de handleiding van MIB3 gevolgd maar ik zie niet hoe je de update initieert; bij m'n vorige Columbus was dat duidelijk(er). Kaart kon ik op basis van VIN wel downloaden. Google bracht niet meteen uitkomst, mss zoek ik op het verkeerde systeem?

Rallye

Forumguru
Ik denk dat “conv. schokdempers” conventionele schokdempers zijn, in tegenstelling tot de adaptieve dempers van de DCC? Voor de updates van de navigatie zijn hier veel topics te vinden….. Je hebt geen e-Sim in de auto?

madpilot

Senior Member
Ja conv. staat voor conventioneel.

Ik heb e-Sim maar geen Connect abo. Ik heb gister alle topics van de IV hier gelezen maar het niet gevonden. Als ik met m'n neus gekeken heb hoor ik het graag ;)

jesse_s93

Forumguru
Updates van de kaarten kunnen via een USB-stick worden uitgevoerd, via de USB-c aansluiting voorin. Bij software versies van het infotainment die al wat ouder zijn schijnt het wel een beetje hit en miss te zijn. Met software versie 1941 lijkt het prima te gaan.

Je download de kaarten en zet het op de USB-stick (exFAT geformatteerd). Vervolgens stop je de usb-stick in de auto als je gaat rijden en laat hem net zolang zitten totdat de kaartversie is bijgewerkt. Helaas is het niet mogelijk om de voortgang te zien.

madpilot

Senior Member
Oh, ik heb vandaag dik een uur gereden met die stick erin, gister mee aan het klooien geweest en em er maar in laten zitten. Ga meteen ff checken :-)

madpilot

Senior Member
Hmm, 23.6, is dat de laatste versie? In ieder geval niet zo oud (jaartal 23, maand 6, correct).

Ik probeer ook Connect te activeren (zit netjes klaar met twee sleutels) maar bij primair user worden blijft ie hangen op "Please wait...'. Ik vrees dat mijn unit nooit een update gekregen heeft, lees hier en daar dat alleen de dealer dit kan oplossen?

Bijlagen

• 20240228_180905.jpg
    20240228_180905.jpg
    977,3 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Inderdaad 1810 lijkt jouw versie te zijn. Is net niet zo oud als het klinkt, maar scheelt niet veel……..

Bovenaan Onderaan