Welk bandenmerk ligt op jullie fabia?

Gewoon uit nieuwsgierigheid. Mijn fabia combi werd geleverd met Pirelli P6000.

Naar mijn ervaring heeft deze band goede grip op droog wegdek. Op nat wegdek heb ik de indruk dat abs nogal "snel" moet bijspringen.

Wat zijn jullie ervaringen?

Gieliovd

Forumguru

Naar mijn ervaring heeft deze band goede grip op droog wegdek. Op nat wegdek heb ik de indruk dat abs nogal "snel" moet bijspringen.

Ik heb er Michelin Energy onder, maar daar heb je ook weer XX types van.

Ik merk nog wel eens dat de ASR moet helpen als ik was enthousiast uit de bocht accellereer.

Voor de rest verwacht ik geen Ferrari prestaties!

Ze maken niet zoveel herrie, dat scheelt.

neoproject

Actief lid
Ik heb er af-fabriek Dunlop bandjes onder gekregen. SP blabla type. Ik ben er zeer tevreden van. Nooit heb ik het gevoel gehad dat ik grip verloor. Ik heb wel gehoord dat ze sneller slijten dan vele andere merken.

cvegreen

Forumguru
Ik heb ook de standaard Dunlop bandjes eronder liggen . Vind het profiel ook wel mooi van die bandjes. Heb er nog maar 250 km mee gereden , dus kan ik nog niet veel vertellen over die banden . heb wel niet veel rijgeluiden in mijn wagen , muisstil . Zalig genieten . Oh ja de maat op mijn fabia is 165/70 R14 81T . Wat er nog allemaal op die banden staat weet ik niet zo en ga niet gaan zien , het giet hier met bakken te gelijk .

Fabia

† In Memoriam

Mijn Fabia werd ook afgeleverd op Pirelli P6000. Wat wel grappig was want die had ik zelf al laten monteren onder mijn vorige Fabia. Ben zelf erg tevreden over de banden en heb niet het idee dat ABS of ASR snel moet bijspringen. Hangt volgens mij ook erg af van hoe je rijstijl is.

joergarms

Senior Member
Heb er momenteel GoodYear UltraGrip7 onder liggen in de maat 185/65/14.
Na de winter gaan de originele Dunlops in de maat 195/50?/15 er weer op.
Prima bandje, niet teveel lawaai en genoeg grip.
Ga trouwens binnenkort wel even m'n auto uit laten lijnen.

Ik stond erop dat de standaard CONTINENTAL banden (onder bijbetaling van €100...) werden vervangen door banden van het merk MICHELIN Primacy.
Ik ben nog steeds bijzonder tevreden over die beslissing. Immers, met 3 Volkswagens op die akelige "zingende" Conti's had ik er schoon genoeg van...

Overigens, de Conti's schijnen op (veel) grotere auto's beter te voldoen. daarentegen, in de 195/65/15 Fabia-maat is het huilen met de pet op.

Erik_NL

Forumguru
banden bij aflevering

zodra de Continental banden waarop onze Fabia nieuw was afgeleverd, waren versleten zijn ze vervangen door Michelin Energy ... even goed maar veel stiller
gebruik Good Year UltraGrip7 winterbanden

hetzelfde gedaan op mijn Passat

Ik heb er Dunlops op liggen. Ze cuppen en maken herrie. Ik was van plan om er Conti's op te leggen, goeie ervaring op mijn VW Transporter, maar ik zie hier dat Pombal12 en Erik_12 er niet vrolijk van werden. (Waarom?) Dus misschien Michelins als mijn Dunlops op zijn...

zijn Dunlops over het algemeen gemeen genomen niet geweldig duur? Een goede band is natuurlijk erg belangrijk. Maar het moet ook economisch gezien een goede band zijn he.

neoproject

Actief lid
Ik dacht dat ze iets meer kosten en sneller slijten vandaar dat de totale prijs vrij duur is. Welke banden je standaard meekrijgt weet je nooit, het zijn de banden die de fabriek van Skoda op een bepaald ogenblik het goedkoopst kan krijgen.

Ik vind dit wel een interessante discussie omdat ik graag banden heb van duurzame kwaliteit, goede grip en weinig rolgeluiden.

PNP

Nieuw lid
ik heb Interstate om mijn 17 inch velgen

Bij Profile tyre center het advies gekregen om Interstate's er om te doen.
Ik heb echter vrij brede en grote 17 inch lichtmetalen AEZ Icon6 velgen.
Ik weet duis niet of ze er ook voor standaard velgen zijn.
Ben zeer tevreden over de banden, erg goede grip ook in de regen. Je kunt er goed sportief mee rijden. Zien er ook erg mooi uit vind ik.

PNP

Nieuw lid
Klopt (merk Profile), maar ik ben er echt heel erg tevreden over. Vond de Fabia presoonlijk best dijnen in de bochten op de standaard banden. Ik hou van wat stugger en directer/sportiever. Overwoog er sportvering onder te doen maar is nu niet meer nodig. Rijdt super. Ik maak niet graag reclame, maar de prijs kwaliteit verhouding is erg goed met Interstate bandjes.

Uiteindelijk wil iedereen wel een band van goede kwaliteit denk ik. Ikzelf heb weinig ervaring omdat mijn fabia combi mijn eerste wagen is.
En als je een beetje rondkijkt op internet kom je zoveel merken en types tegen dat kiezen al helemaal moeilijk wordt. GoodYear, Continental, Bridgestone, Pirelli, Michelin, Dunlop, Uniroyal,... en iedereen die ik nog vergeet.
Pirelli wordt precies vaak gebruikt op moto's

Jochus

Actief lid
Ik heb er nu een setje Falken onder liggen. Vierde bandenmerk dat ik uitprobeer, en ben er echt wel tevreden over. Het is dan ook n dochterbedrijf van Toyo of Dunlop (is onlangs overgekocht dacht ik, weet niet meer zeker wat het nu was).

Het type is Ziex ZE 512, en het volgende paar dat ik probeer wordt wsl ook Falken, maar dan de FK-452, die zouden wat beter zijn.

Dit omdat m'n auto toch wel beduidend sneller vuil wordt met deze banden! Maar dat kan ook aan de maat liggen, heb immers nog nooit eerder met 17" gereden dus ik weet niet of het wel daar aan ligt.

joergarms

Senior Member
Denk niet dat het merk band bepalend is voor het vuil worden, zal er wel iets mee te maken hebben ivm watergordijn, maar zal geen wereld van verschil maken.

Ik heb ooit Flamingo banden onder mijn Mazda MX5 gehad, levensgevaarlijk, met een klein beetje gas in de bocht stond ik al gedraaid, geen succes

Gieliovd

Forumguru
Denk niet dat het merk band bepalend is voor het vuil worden, zal er wel iets mee te maken hebben ivm watergordijn, maar zal geen wereld van verschil maken.

Ik heb ooit Flamingo banden onder mijn Mazda MX5 gehad, levensgevaarlijk, met een klein beetje gas in de bocht stond ik al gedraaid, geen succes
Ik heb net mijn setje Flamingo Alaska winterbanden verkocht. Vond het geen slechte banden, al reed mijn Micra wel als een dweil op de autobahn naar Polen.

Zomerbanden heb ik geen idee van. Ik weet dat die winterbanden ook onder bepaalde typen Mercedes en de Smart worden geleverd.

Heb een mailtje gestuurd naar de plaatselijke bandencentrale. Als vervanging voor mijn Pirelli P6000 zouden ze Bridgestone adviseren.

Meerbepaald: de Turanza ER300.

Iemand ervaring met Bridgestone of dit type?

Ken bridgestone alleen uit de motorwereld en daar staan ze bekend om de goede prijs/kwaliteit verhouding. Heb zelf verschillende setjes versleten en voldoen op de motor prima.

Bovenaan Onderaan