Een DOT 5.1-remvloeistof is gebaseerd op polyethyleen glycol, net als DOT 3- en DOT 4-remvloeistoffen. Wie bekend is met remvloeistoffen, weet dat die niet te combineren zijn met de op siliconen gebaseerde DOT 5-remvloeistoffen, die wel in klassiekers en een deel van de Harley-Davidsons gebruikt worden.
DOT 5 is anders
Het verschil: de op polyethyleen glycol gebaseerde remvloeistoffen zijn hygroscopisch, ze trekken water aan. Dat water lost op in de remvloeistof en verlaagt het kookpunt. De (paarse) op siliconen gebaseerde DOT 5-remvloeistof trekt geen water aan. Komt er toch water in zo’n systeem, bijvoorbeeld tijdens het vullen, dan lost dat water niet op. Dat zorgt dan voor corrosie in het remsysteem en vroegtijdig falen door het lage kookpunt van water. Voordeel van DOT 5 is wel dat het niet giftig is, bij knoeien de lak niet beschadigd en de viscositeit ook bij extreme temperaturen stabiel blijft.
Glycol en siliconen niet mengen!
Kortom, de Universal DOT 5.1 ESP gaat prima samen met DOT 3 en DOT 4, maar niet met DOT 5. Wie dat toch probeert, merkt dat de combinatie van polyethyleen glycol en siliconen een sludge vormt die het hydraulische systeem verstopt. Overstappen van het een op het ander kan alleen na intensief spoelen met een bijvoorbeeld een remmenreiniger die geen residu nalaat.
Hete remvloeistof
Ten derde, de kwaliteit van remvloeistof. Moeten we ons daar nu echt zo druk over maken? Als we willen dat het ESP goed werkt wel. Maar er is nog een puntje. Een deel van de warmte die de remmen opnemen, wordt via de remblokken overgedragen aan de remvloeistof. Gaat die daardoor koken, dan verliest de remvloeistof zijn functie. Als de bestuurder het rempedaal intrapt drukt hij alleen maar dampbelletjes samen. Een verse DOT 5.1 remvloeistof heeft een kookpunt van minimaal 270°C. Dat is zelfs onder extreme omstandigheden ruim voldoende en ook beduidend meer dan dat van een DOT 4 (230°C) of een DOT 3 (205°C).