Vaak maakt dat al een groot verschil..
Ook even de koppelingscilinder meenemen als je een vacuüm ontluchter hebt..
Vooral bij oude auto wil daar zeer vuile vloeistof zitten omdat deze vaak niet ververst wordt...
Vandaag is de auto APK gekeurd bij de dealer.
Meteen gevraagd om de remvloeistof te verversen (ondanks dat ik dat afgelopen voorjaar zelf heb gedaan) omdat ik het niet helemaal vertrouwde. Het rempedaal voelde nl. een stuk zachter aan sindsdien. Ik was bang dat er toch lucht in de leidingen was gekomen. En de monteur die me bij het verversen hielp kwam een beetje over als een prutser; hij zei telkens: 'nee joh, het zit zo wel goed. Dat verversen is trouwens ook helemaal niet nodig als je niet met een caravan in de bergen gaat rijden'
En tijdens de klus zei hij dat hij de vloeistof niet zag bewegen of nauwelijks wat had op kunnen vangen.
Het rempedaal voelt nog precies hetzelfde; ik denk dus dat er geen lucht in de leidingen zat. Kennelijk voelt het rempedaal gewoon een stuk zachter nadat je nieuwe remblokken en remschijven hebt gemonteerd?
Ook gevraagd om de koppelingscilinder mee te verversen. Men keek me aan alsof ik russisch sprak. Dat deden ze nooit en zou ook helemaal niet nodig zijn, omdat de koppelingscilinder van kunststof zou zijn. De vloeistof zou daardoor helemaal niet vervuilen. Ik vroeg hoe het dan zat met verouderen, hygroscopisch etc. Toen kreeg ik te horen dat de koppelingscilinder automatisch mee ververst wordt met de remvloeistof verversen. Nou, oké prima dan - ik heb er verder ook de ballen verstand van.
Toen ik de auto op kwam halen, bleek het verhaal toch iets anders; het verversen van de koppelingscilinder staat apart op de factuur met een lieve 42,50 ex btw. Duurder zelfs dan de remvloeistof vervangen (38,73) Natuurlijk helemaal prima, ik heb er tenslotte zelf om gevraagd. Maar ik begrijp niet wat dan eerder het grote mysterie was.
Gevraagd hoe dat nu zit; ja meneer het is toch een aparte handeling. Verder kreeg ik ook niet duidelijk hoe het verhaal nu precies technisch zit.
Ik ga er vanuit dat ik niet beduveld ben, maar wat ik vreemd vind is dat als ik erom vraag men niet lijkt te begrijpen wat ik wil en waarom ik dat wil (het zou volstrekt onnodig zijn; en het gebeurt automatisch bij het remvloeistof verwisselen?)
De koppelingspedaal voelt wel iets anders aan nu, hij lijkt een fractie minder zwaar te bedienen. Zou dat kunnen, of zou dat tussen m'n oren zitten?