Welk type remschijven en blokken? Verversen remvoeistof incl. koppelingscylinder

Cordoba

Forumguru
@ertromp Je hebt gelijk Erik, niet aan de remolie gedacht. Nee, nooit zelf gedaan: ten eerste vanwege het punt veiligheid (lees te vaak dat mensen er zelf aan begonnen zijn, en het dan toch niet goed hebben gedaan, en er ineens een gevaarlijke situatie ontstaat doordat er lucht in de remmen zit), en het feit dat ik óf buiten moet werken, of iets van 40-50 km enkele reis moet rijden naar een DHZ-garage, om binnen te kunnen werken.
 

ertromp

Forumguru
Dat zijn nl. mooie momenten om naar de remblokken en schijven te kijken de winterbandenwissel en de remolie verversing.
Met het juiste gereedschap zie mijn uitrusting: http://www.skodaforum.nl/forum/i/remvloeistof-vervangen.24172/#post-445588
kom je een heel eind zonder lucht in het systeem. En inderdaad als je e.e.a. buiten moet doen wordt je niet echt vrolijk van.
En je moet donders goed opletten voor de juiste type blokken en bevestigingspennetjes etc.
Onlangs de Fiat 500 van mijn dochter voorzien van nieuwe blokken en schijven voor maar op de Fiat 500 bj. 2009 is bijvoorbeeld het remsysteem van Bosch of van Bendix gebruikt met allebei net weer afwijkende maten in blokken en geleide pennen terwijl de schijf voor beide systemen dezelfde maten heeft
 

turboturbo

Forumguru
Irritant is dat.

De Octavia I heeft dus ook verschillende afmetingen remschijven + verschillende afmetingen blokken (want verschillende types remklauwen - FSIII en FN3)
 

Cordoba

Forumguru
Verschillende maten remschijven (en dus ook andere blokken) zijn vrij gewoon binnen de Vaggroep: de snellere uitvoeringen (RS, Cupra, GTI enz.)hebben wat zwaardere remmen nodig dan de instapmotoren. Die grotere remschijven passen echter vaak niet binnen kleinste maat velgen die bij het instapmodel horen. Zo had ik mijn oude stalen velgen (van de Fabia) verkocht aan een Leon-rijder, hij had gecheckt en gezien dat 15" voor de instapuitvoering was gebruikt van de Leon(1M). Toen ie echter de stalen velgen voor zijn winterbanden op de Leon wilde passen, bleken ze niet over de remmen te passen.:banghead:
 

turboturbo

Forumguru
Vaak maakt dat al een groot verschil..

Ook even de koppelingscilinder meenemen als je een vacuüm ontluchter hebt..
Vooral bij oude auto wil daar zeer vuile vloeistof zitten omdat deze vaak niet ververst wordt...
Vandaag is de auto APK gekeurd bij de dealer.

Meteen gevraagd om de remvloeistof te verversen (ondanks dat ik dat afgelopen voorjaar zelf heb gedaan) omdat ik het niet helemaal vertrouwde. Het rempedaal voelde nl. een stuk zachter aan sindsdien. Ik was bang dat er toch lucht in de leidingen was gekomen. En de monteur die me bij het verversen hielp kwam een beetje over als een prutser; hij zei telkens: 'nee joh, het zit zo wel goed. Dat verversen is trouwens ook helemaal niet nodig als je niet met een caravan in de bergen gaat rijden' :facepalm: En tijdens de klus zei hij dat hij de vloeistof niet zag bewegen of nauwelijks wat had op kunnen vangen.

Het rempedaal voelt nog precies hetzelfde; ik denk dus dat er geen lucht in de leidingen zat. Kennelijk voelt het rempedaal gewoon een stuk zachter nadat je nieuwe remblokken en remschijven hebt gemonteerd?

Ook gevraagd om de koppelingscilinder mee te verversen. Men keek me aan alsof ik russisch sprak. Dat deden ze nooit en zou ook helemaal niet nodig zijn, omdat de koppelingscilinder van kunststof zou zijn. De vloeistof zou daardoor helemaal niet vervuilen. Ik vroeg hoe het dan zat met verouderen, hygroscopisch etc. Toen kreeg ik te horen dat de koppelingscilinder automatisch mee ververst wordt met de remvloeistof verversen. Nou, oké prima dan - ik heb er verder ook de ballen verstand van.

Toen ik de auto op kwam halen, bleek het verhaal toch iets anders; het verversen van de koppelingscilinder staat apart op de factuur met een lieve 42,50 ex btw. Duurder zelfs dan de remvloeistof vervangen (38,73) Natuurlijk helemaal prima, ik heb er tenslotte zelf om gevraagd. Maar ik begrijp niet wat dan eerder het grote mysterie was.
Gevraagd hoe dat nu zit; ja meneer het is toch een aparte handeling. Verder kreeg ik ook niet duidelijk hoe het verhaal nu precies technisch zit.

Ik ga er vanuit dat ik niet beduveld ben, maar wat ik vreemd vind is dat als ik erom vraag men niet lijkt te begrijpen wat ik wil en waarom ik dat wil (het zou volstrekt onnodig zijn; en het gebeurt automatisch bij het remvloeistof verwisselen?)

De koppelingspedaal voelt wel iets anders aan nu, hij lijkt een fractie minder zwaar te bedienen. Zou dat kunnen, of zou dat tussen m'n oren zitten?
 
Moet eerdaags ook mijn achter remmerij gaan aanpakken. Heb inmiddels het materiaal al even in huis, namelijk brembo schrijven en idem blokken. Nu wil ik dit zelf gaan doen. Is dit een klus wat makkelijk gedaan kan worden? Nu ben ik wel handig en technisch aangelegd, maar op sleutel gebied aan een voertuig redelijk onervaren.
 

Highway

Forumguru
Deze week de remmen van mij S2 vervangen.

Speciaal gereedschap:
- om de remzuigers terug te draaien.
- momentsleutel om de bouten op moment vast te draaien
- nieuwe boutjes (of locktite) die op de gelijdepennen zitten
- veeltand bit om de remzadel los te halen, indien dit nodig zou zijn. In mijn geval wel, gezien ik ook de schijven heb vervangen en deze niet verwijderd kunnen worden zonder ook de remzadel te verwijderen.

Vetten gebruikt:
- Keramisch vet op de remblokken waar deze in de remtang zitten
- ATE plastilube achterop de remblokken (tegen piepen)
- Siliconenvet op de gelijdepennen
- ATE bremszylinder-paste voor in de remcylinder (voorste remmen heben revisie gehad wegens kapotte hoes).

Remvloeistof tevens vervangen (VAG origineel DOT4 remvloeistof), hulpkoppeling cilinder moet nog.

Schijven en blokken besteld op PR nummer (nummer op de reeds genoemde sticker).

Hoe de auto nu remt: kan ik nog niet zeggen nog niet mee gereden.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb het vorig jaar zelf gedaan tijdens de sleutelcursus @Mike (Skoda 1.8T)

Het viel mij enorm mee. Voor een Octavia I heb je een inbus nr 7 nodig om de remklauw los te maken.
Een remzuiger terugstel set is idd ook nodig voor de achter remmen. Die kan je vinden op Ebay of misschien huren in een DHZ garage. Dit heeft ermee te maken dat de zuigers draaien moeten tijdens het tetugpersen. Vóór heb ik met een lijmklem gedaan en een stukje hout ertussen (ter bescherming van de klauw) die zuigers draaien niet tijdens het impersen.

Volgens mij moet je tijdens het terugdraaien ook de ontluchtingsnippels openen, zodat de vuile en oude remvloeistof eruit kan lopen (opvangen!) tijdens het terugdraaien van de zuigers. Op de cursus werd me dat niet verteld maar dat heb ik later ergens gezien of gelezen.
Wel had ik de dop van reservoir open geschroefd tijdens het tetugpersen van de zuigers, zodat dat makkelijker zou gaan (?) en tussentijds controleren of het reservoir niet overstroomt (je creëert nl minder ruimte voor de remvloeistof in het systeem, als ik het goed begreep en dat moét ergens heen kunnen)

In mijn geval heeft het denk ik achteraf niet echt kwaad gekund dat ik dat 'bleeden' tijdens het tetugpersen niet gedaan had, omdat ik naderhand meteen de remvloeistof in z'n geheel heb vervangen (uiteindelijk 2x, de eerste keer had ik er geen vertrouwen in dat ik het zelf goed had gedaan, dus paar weken later nog een keer mee laten vervangen tijdens de APK door de dealer)

Tot slot heb je veel remmenreiniger nodig en neem staalborstels mee en ook zachte smalle borstel zodat je je ABS ringen en - sensor meteen mooi goed kunt schoonmaken! En alle vetten / smeermiddelen die hier al genoemd zijn :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
@turboturbo nippels bij een zuiger terug draaien hoeft niet.
je bedoelt nippels open draaien tijdens de zuigers terug draaien, neem ik aan?
Het zou te maken hebben met dat vuile remvloeistof terugvloeien en de ABS. Weet niet meer precies hoe of waar ik het vandaan had.

Adviseer je dan wel om de remvloeistof te verversen na terugpersen van de zuigers? In mijn geval kwam er de eerste paar milliliter donker gekleurde vloeistof uit met ik dacht ook wat vuil partikels gezien te hebben. Volgens de monteur kwam dat uit de zuiger/klauw.
 

Spierings

Forumguru
Remvloeistof dient gewoon om de twee jaar ververst te worden, als er echt donkere vloeistof uit komt is dit waarschijnlijk niet het geval geweest...

Remvloeistof hoeft echt niet ververst te worden na het vervangen van de blokken ..
 

turboturbo

Forumguru
Heb het al gevonden; het zou te maken hebben met de ABS pomp.

Denk er aan: remvloeistof nippel los draaien anders kan er vuil in de abs pomp komen!!!!!
http://www.problemcar.nl/nl/particulier/audi/66919-gereedschap-om-remci.html#p301574

Ook in dit topic wordt er op het belang van de nippel openen tijdens het terugdraaien voor behoud van de ABS pomp gewezen: http://www.problemcar.nl/nl/particulier/opel/100271-rem-cilinder-terug-d.html
Moet wel met een doorzichtig slangetje natuurlijk in een flesje met remvloeistof erin zodat er geen lucht terug aangezogen kan worden (ik meen dat ChrisFix dit ook zo voordoet in zijn filmpjes)

Het donkere, vuile remvloeistof wat ik uit de nippel zag komen bij de klauwen van mijn auto was echt alleen maar de eerste milliliters; daarna werd het mooi licht helder geel. Dus ik dacht dat er wel iets in kon zitten dat het beetje vloeistof wat het dichtst bij / in (?) de zuiger zit doorgaans vuiler is dan de rest.... Het was iig te weinig om te zeggen dat alle remvloeistof verouderd was... De monteur zei zelfs dat hij dacht dat de remvloeistof nog recent vervangen was omdat het zo schoon was (volgens hem)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan