Michel
Forumguru
Even als aanvulling op de discussie over all season banden. Onder mijn Superb zaten Vredestein Quatrac 3 banden. Qua slijtage vielen ze alleszins mee. Ik heb er uiteraard zomer en winter mee door gereden en heb ze bij ongeveer 90.000 km vervangen, zowel voor als achter. Ik heb alleen wel de fout gemaakt om ze te lang op een as te laten zitten, waardoor de banden op de achteras gecupt waren. Ik heb ze toen naar de vooras laten verplaatsen en dat was geen goed idee. Uiteindelijk heb ik ze bij ong 60.000 km laten trimmen, maar dit kost uiteraard wel profiel.
Momenteel rijd ik met Goodyear Vector 4 seasons banden en die bevallen mij beter. Ze maken minder lawaai. Qua grip merk ik geen verschil t.o.v. de Vredesteins. Alleen is het afwachten hoe lang ze meegaan. Ik laat deze banden nu wel iedere 15.000 km van positie veranderen om cuppen te voorkomen.
Ten aanzien van grip kan ik melden dat ik in ieder geval geen verschil bespeur t.o.v. zomerbanden, ook niet bij buitentemperaturen van 35 graden en hoger. Bij nat wegdek zijn ze zelfs in het voordeel. Toen ik eens meedeed bij een rijvaardigheidstraining en een uitwijkproef op nat wegdek mocht doen werd mij geadviseerd om maar 10 km/u harder dan de rest, die met zomerbanden reden, te rijden, omdat mijn banden voorkwamen dat ik in een slip zou komen. En dan leer je er natuurlijk weer niet veel van
Momenteel rijd ik met Goodyear Vector 4 seasons banden en die bevallen mij beter. Ze maken minder lawaai. Qua grip merk ik geen verschil t.o.v. de Vredesteins. Alleen is het afwachten hoe lang ze meegaan. Ik laat deze banden nu wel iedere 15.000 km van positie veranderen om cuppen te voorkomen.
Ten aanzien van grip kan ik melden dat ik in ieder geval geen verschil bespeur t.o.v. zomerbanden, ook niet bij buitentemperaturen van 35 graden en hoger. Bij nat wegdek zijn ze zelfs in het voordeel. Toen ik eens meedeed bij een rijvaardigheidstraining en een uitwijkproef op nat wegdek mocht doen werd mij geadviseerd om maar 10 km/u harder dan de rest, die met zomerbanden reden, te rijden, omdat mijn banden voorkwamen dat ik in een slip zou komen. En dan leer je er natuurlijk weer niet veel van
Laatst bewerkt: