Welke banden spanning rij jij?

dirkkroneman

Forumguru
@Kire Op je band staat wat de maximale druk mag zijn. Die moet je dus sowieso niet overschrijden.
Je geeft btw zelf al aan dat het om volle belading gaat, maar daar rijd je niet dagelijks mee neem ik aan? Veiligheid is van ondergeschikt belang?

Joske

Forumguru
3 bar lijkt me geen optie voor zo een band.. en of dat de 'zwabberigheid' zal gaan verbeteren lijkt me sterk. Probeer al eens met 2.5 en rij daar eens een volle tank mee rond. Dan kan je vergelijken. ;)

dirkkroneman

Forumguru
Houdt wel in de gaten dat hoe meer druk er in je band zit (en dan heb ik het al over 0.5 bar te veel!), je een stuk minder grip hebt en je band ongelijkmatig gaat slijten (dwz veel harder in het midden). ;)

Rosinfield

† In Memoriam
In mijn tankklepje staat 2.2 rondom (3 personen, 1 koffer) of voor 2.3 en achter 3.0 ( 5 personen en 3 koffers).
Verreweg het meest rijd ik lange stukken met 2 volwassenen, achterin 2 middelgrote honden en in het middenstuk een hoop bagage. Vredestein adviseerde idd 2.3 voor en 3.0 achter. Dus dat doe ik maar sinds die tijd en met winterbanden nog 0,2 er bij. Bevalt op zich prima.

CDK

Forumguru
ik rij rondom op 2.8 bar, Michelin Pilot Supersport, met mijn ballon banden is dat nog steeds lekker comfortabel :D de bandenmaat is 225/35/20 by the way ;)

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik ga altijd uit van volle belading, hoewel dat zelden het geval is, en wil ze toch iets aan de harde kant hebben.
Vandaar voor 2,6 en achter 2,8 bij koude band.

(alsmede voor/achter 4,3 bar voor de 28" banden van m'n Batavus Cayenne Cayuca ;) )

Laatst bewerkt:

hpolie

Senior Member
Ik ga altijd uit van volle belading, hoewel dat zelden het geval is, en wil ze toch iets aan de harde kant hebben.
Vandaar voor 2,6 en achter 2,8 bij koude band.

Dat is bij mij ook sinds 13-01-2014 en dat bevalt mij uitstekend. :D
Dunlop banden 185/60 R15

Laatst bewerkt:

gbbosma

Forumguru
Zomerbanden. Vredestein Ultrac Cento. 225/45 ZR17. 91Y. Voor 2,4 en achter 2,8. Op een octavia 2.0 110kw.

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
2.8 bar met een lege kofferbak? Dat lijkt me aardig hoog. Krijg je dan geen vreemde slijtage (veel meer slijtage in het midden dan aan de rand)? Of rij je altijd met volle belading (zoals sommige vertegenwoordigers, dierenartsen, wegenwacht)?

gbbosma

Forumguru
Andrehj, nee geen vreemde slijtage. Heb met vredestein gebeld over de beste bandenspanning en men adviseerde zelfs 3 bar (achter). Voor 2,4. Ook stuitert de auto niet. En nee, rij niet met een volle beladen wagen.

andrehj

Forumguru
En ik maar denken dat ik met mijn 2.6 bar rondom aan de hoge kant zat. Mijn slijtage (meet ik elk jaar na) is overigens heel gelijkmatig.

Bovenaan Onderaan