Welke banden spanning rij jij?

laagvlieger

Forumguru
Een band kan heel wat hebben, vaak is het ventiel en de velg het zwakke punt. Ik weet dat er zuinigheidsfreaks zijn (www.drieliterforum.nl) die hun banden op 3,5 bar zetten en dat is zowat het maximale wat nog veilig is. Ik rij met 2,8 bar rondom = mooie mix tussen verbruik, slijtage en comfort. Na 40.000 km zijn de zomerbanden overal mooi gelijkmatig met nog 5.5 mm profiel. Uit ervaring weet ik dat het boven 3 bar echt 'bar' wordt.

sliderke

Senior Member
ik doe 2,5 rondom en 2,8 achteraan als ik de zware aanhanger moet trekken.
Banden centrale zegt dat wat ik het tankklepje staat te weinig is. Dat je dan je wangen snel verslijt van de banden.

laagvlieger

Forumguru
Eerlijk is eerlijk, in NL kun je 2.8 bar en meer zonder teveel problemen. Doe dat in België en binnen de kortste keren zijn de wiellagers en schokdempers stuk en trilt het hele dashboard uit de auto. Vreselijk die betonplaten ... Ik heb ze ook liever wat minder hard hier.

henriz

Forumguru
Gewoon wat er in de deur staat, al weet ik niet uit mijn hoofd wat dat is. Wel heb ik achter iets (0,1 of 0,2 Bar) meer gedaan voor het geval ik van alles mee sleep, wat overigens zelden zo is.

dirkkroneman

Forumguru
Iets van 2,6/2,7 rondom. Check het eigenlijk nooit, de reden waarom is omdat ik het ook redelijk snel zie (danwel er alert op gemaakt wordt door de auto) met de 19" ers. Dat is ook de reden waarom ik ze zo hard heb, anders komt de velg te snel aan de grond bij drempels e.d.

Bovenaan Onderaan