Ik ben momenteel ook in Duitsland en vroeg me nog af of (ook bij Shell) de ‘Super Plus’ nu 95 zonder 5% ethanol is of 98 (zonder ethanol)
Omdat de keus alleen maar was: 95E10, superplus en V-Power/racing. Ik miste dus óf een 95E5 of een 98.
Dus toen voor de zekerheid maar de racing power getankt.
Ah inderdaad ik zie het:Super plus is 98,
Kortom, de Shell waar ik was had geen Super 95/E5, maar wel een SuperPlus wat dus een euro98 brandstof was.Voor auto's en motoren die niet op Super E10 kunnen rijden, adviseert de ANWB een premiumbrandstof (bijvoorbeeld Super Plus 98) te tanken als Super (Super 95/Super E5) niet aan de pomp te verkrijgen is.
Dat moet wel goed zijn! Als je zoveel pecunia spendeert aan een mengseltje van koolwaterstoffen, dan moet je daar wel een 'goed gevoel' bij hebben. Toch?Nu heb ik voor zo’n 20 cent meerprijs per liter een overkill brandstof in de tank.
Wat ik er effectief mee opschiet niet veel.Idd!
Ik stelde gewoon een oprechte en imho valide vraag:
Wat schiet je er effectief mee op, om die veel duurdere brandstof te tanken, zodat de meerprijs je iets concreets oplevert?
- Ben je eerder op je bestemming? Twijfelachtig, want met de geldende snelheidslimieten kun je eigenlijk met iedere auto even snel ergens arriveren (ongeacht of je nou 75kW of b.v. 250kW hebt)
- Haal je meer kilometers uit die duurdere brandstof zodat je uiteindelijk goedkoper uit bent? Volgens mij niet, want zelfs al zou je zuiniger rijden, dat weegt niet op tegen de forse meerprijs.
- Is het beter voor het milieu? Nou; volgens mij is die discussie al helemaal niet van toepassing.
- Gaat de auto langer mee? Heeft 'ie minder en/of goedkoper onderhoud nodig, zodat de prijs/km daalt?
Of het is toch vooral marketing en zit het tussen de oren, zoals @Peter-036 al zei?
Een leuke test zou zijn om b.v. de brandstof blind te tanken, zodat je niet weet hoe duur 'ie is, van welk merk, en/of er iets 'speciaals' ingaat. En dan een stuk rijden en vragen of iemand iets merkt...
Zo kan ik me nog herinneren dat bij autotesten op het circuit van het RDW in Lelystad, deze testrijder:
gewoon naar de goedkope Tango pomp (bij het vliegveld) reed, iedere keer als de tank weer eens leeg was. En daar heel ordinair de goedkope brandstof stond te tanken...
Maar het lijkt wel alsof, dat wanneer je een rationele vraag stelt, dat not-done is? Alsof het verboden is om verstandig te zijn...
Het is niet octaangehalte, maar octaangetal ( waarde van klopvastheid).Grootste voordeel van een 98 octaan is dat deze zeer weinig ethanol bevat die een deel vervuiling van het injectiesysteem en leidingen veroorzaakt. Ook neemt ethanol vocht op. Daarnaast hoe hoger het octaangehalte des te minder gevoelig wordt de motor voor pingelen.
Dus bij een 95 octaan gaat de motor meer de ontsteking staan bij regelen om dat pingelen te voorkomen dat gaat helaas gepaard met iets vermogens verlies en iets meer brandstof verbruik. Maar om kapitein Haak gerust te stellen: niet merkbaar hoor voor jou als bestuurder het pingelen en vermogensverlies of dat je enorm meer brandstof verbruikt.
Octaan 102 bevat zelfs geen ethanol
Gelukkig kan mijn portemonnee het lijden en kom ik regelmatig in Elten waar ik de Aral 102 tank en hier in NL gaat alleen de BP 98 er in.
Absoluut niet iets tussen de oren of marketing maar verklaarbaar wat een ander octaangehalte met de motor doet.
Ook mijn/onze Fabia is 'getuned', maar die doet het prima op 95, sterker nog, zij doet het ook prima op E10 of hoe al die met alcohol bijgemengde brandstoffen ook heten.
Ik heb ook nooit het gevoel dat ze op benzine met een "wat lager octaangetal dan 98, 100 of 102" minder presteert of meer verbruikt.........heel af en toe gaat er (in Duitsland en tijdens vakanties) wel Aral-100 in, maar ook dan merk ik er niets van.
Kennelijk zit het niet (meer?) tussen mijn oren .
Overigens heb ik ooit met een Fiat Barchetta wel verschil gemerkt wanneer ik op 98 reed: dan was die auto zoveel zuiniger dat het prijsverschil "uit kon".
Ik ben geen wetenschapper, maar heb wel 15 jaar 'n kleinhandel in brandstoffen gehad. De cowboy verhalen die ik in die tijd gehoord heb...Flink wat wetenschappers hier, top! Wat doen we met z'n alle toch een partij moeilijk zeg..
Laat hetgeen de mens doet, en zich daarbij prettig voelt, lekker z'n ding doen.
Ik zal geen premium brandstof tanken als ik mezelf dit niet kan veroorloven, en ik denk dat dit voor eenieder zo geldt.
Dit blijft toch een welles-nietes spelletje, omdat iedereen verschillende zaken belangrijk vindt (verbruik, prestatie, van A naar B, etc.)
Ik geloof best dat het waar is, hoor.Ik kan het feitelijk onderbouwen hoor. Ik heb Dragy (10hz GPS meetinstrument) tijden van de S4 met 98/100/102 in de tank. Meet dan 100-200km/h met "vliegende" start.