Welke breedte spacers?

HarrieSkoda

Forumguru
@Franske als je wielspacers binnen hebt gekregen zoals op de foto een aantal posts hierboven, kun je de spacer met de meegeleverde bouten aan je naaf monteren.

Vervolgens kun je je wiel met je eigen wielbouten op de spacers monteren.

TIP; Haal je wiel er even af, leg een wielbout in de opening waarin je deze tegen je naaf monteert, en meet op wat de ruimte is dat het schroefdraad uitsteekt.

Dit mag in jou geval NOOIT meer dan 25mm zijn, anders drukt hij je wiel + spacer weer van de naaf af, omdat de bout tegen de naaf aan komt.

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk verwoord heb voor je.
 

Rofffel

Forumguru
Geen probleem @Franske .
Bij de 20mm spacers past het precies.

Welke waarde zijn jouw velgen? Hoeveel J en welke ET.
Ik heb namelijk 7.5J en ET51. Met 20mm voor val ik net binnen de wielkuip.
Mijn ET is best wel hoog en heb geen brede velg dus hoop dat je niet meer J hebt en vooral minder ET anders kom je buiten de wielkast.
 
@Franske als je wielspacers binnen hebt gekregen zoals op de foto een aantal posts hierboven, kun je de spacer met de meegeleverde bouten aan je naaf monteren.

Vervolgens kun je je wiel met je eigen wielbouten op de spacers monteren.

TIP; Haal je wiel er even af, leg een wielbout in de opening waarin je deze tegen je naaf monteert, en meet op wat de ruimte is dat het schroefdraad uitsteekt.

Dit mag in jou geval NOOIT meer dan 25mm zijn, anders drukt hij je wiel + spacer weer van de naaf af, omdat de bout tegen de naaf aan komt.

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk verwoord heb voor je.
 
Hi Harrie,...

Dank voor jouw heldere uitleg. Het is mij nu helemaal duidelijk en ik neem je wijze raad graag ter harte. Bedankt nog een mooi weekend. Groet, Franske.
 
Geen probleem @Franske .
Bij de 20mm spacers past het precies.

Welke waarde zijn jouw velgen? Hoeveel J en welke ET.
Ik heb namelijk 7.5J en ET51. Met 20mm voor val ik net binnen de wielkuip.
Mijn ET is best wel hoog en heb geen brede velg dus hoop dat je niet meer J hebt en vooral minder ET anders kom je buiten de wielkast.

Volgens mij heb ik ook 7.5 J velgen, weet het niet precies, maar in ieder geval met 225 /50 R17 banden gemonteerd, die ik, als ik de banden moet vervangen, omwissel voor 235 type banden. Ik heb rondom 20mm brede rubberen spatbordverbreders gemonteerd, dus vandaar mijn keuze om minimaal 20 mm te kiezen, maar heb uiteindelijk gekozen om 25 mm spacers te nemen. De uiterste bandenmaat valt daarna nog ca.0.5 mm binnen mijn spatbord(incl. spatbordverbreders), met 235 banden is ie exact gelijk aan de buitenzijde spatscherm. Om reden dat een Yeti 'hoog op z'n poten' staat, hoef ik geen rekening te houden of de band binnen de wielkast komt of niet. In ieder geval ook jij dank voor je feedback, groet, Franske.
 

MaxN

Donateur
Waar hebben jullie je spacers gekocht?
Zit ook wat rond te kijken, maar verschilt nogal in prijzen.
Ik zit toch wel naar de "merk" spacers te zoeken zoals H&R en Eibach.
Maar in NL kost een set meer dan €110,- per as.
Als ik via Tunershop.com kijk ben ik €186,- kwijt vanuit de UK en €166,- vanuit Duitsland voor beide assen.
Opzich al opmerkelijk dat de prijzen verschillen, beide versturen naar NL.
UK:
Spacer1.PNG

Duitsland:
Spacer2.PNG
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Franske geen probleem, daar is het forum voor!

@MaxN idd, alleen voor 'premium' merk spacers gaan, en met de montage zoals afgebeeld.

Prijzen vallen me in Nederland ook erg tegen. Ik zou ze via Duitsland bestellen. Als je even wacht tot ik m'n 20mm H&R gepast heb, bestel ik gelijk met je mee!

Gisteren even zitten meten, maar 20mm op de vooras lijkt toch erg breed te worden.

We kunnen het altijd proberen.
 
Beste MaxN & HarrieSkoda,

Ik heb de Eibach 25 mm spacers besteld en laten leveren door Autodoc (Expert in Autoparts). Voor VIER stuks van 25 mm was ik incl. BTW Euro 174,49 kwijt! Behoorlijk goedkoper dan vele Nederlandse leveranciers!

Graag geef ik de link even, kunnen jullie zelf verder zoeken naar een passend setje.
https://www.autodoc.nl/eibach/1931843

Veel succes! Groet, Franske.
 

Rofffel

Forumguru
Sluit mij helemaal aan bij @Franske .
Ik heb ze ook via Autodoc en ze hebben geregeld 23% korting op t assortiment.
Ik was nog geen 160.- kwijt voor 2x20 en 2x25 spacers van Eibach.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Wellicht een vraag die niet relevant is, maar vraag het toch even voor de zekerheid.

Dient de auto opnieuw uitgelijnd te worden na plaatsing van de spacers? Aangezien je toch een verandering aan de as aanbrengt.

Hoop deze week de 20mm H&R spacers in ontvangst te mogen nemen! Dat wordt mijn test setje :D.
 
Wellicht een vraag die niet relevant is, maar vraag het toch even voor de zekerheid.

Dient de auto opnieuw uitgelijnd te worden na plaatsing van de spacers? Aangezien je toch een verandering aan de as aanbrengt.

Hoop deze week de 20mm H&R spacers in ontvangst te mogen nemen! Dat wordt mijn test setje :D.

Ook weer typisch zo'n vraag waarbij de wenkbrauwen worden gefronst en over de kin wordt geaaid: Ik moet je het antwoord schuldig blijven. Zelf ga ik, nadat ze gemonteerd zijn (morgenmiddag) test rijden en kijken of de auto trilling vrij is. Zou normaal gesproken ook moeten om reden dat Eibach Spacers gecentreerd worden op de naaf, dus exact in het midden komen. Is de auto in onbalans, dan gaan we uitbalanceren, staat overigens los van uitlijnen want dat is niet aan de orde. Wordt vervolg dus....Groet, Franske
 

Antera

Donateur
Spacersmaat op de voorzijde vond ik 15 voor en 20 achter wel het beste om nog met belading enz alles vrij te houden. Benieuwd of 25mm geen problemen gaat opleveren. Voor kom je in het gedrang als de auto tenminste verlaagt is.
 

Rofffel

Forumguru
Ik rijd achter met 25 en dat is prima. Voor rijd ik met 20 en dat is met ET51 7.5J wel echt de max voordat alles gaat aanlopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MaxN

Donateur
Ik zit inderdaad ook een beetje met de breedte.
20/25 lijkt denk ik het mooiste en hebben in elk geval bij Eibach het mooiste systeem voor montage(systeem7).
Maar 15/20 lijkt me weer veiliger ivm verlagen en belading.
Alleen bij de 15 moeten dan wel weer langere bouten bij.
 
Voor alle duidelijkheid: ik kan makkelijk 25 mm+ spacers kwijt om reden dat ik een Yeti rij die 'hoog op de poten' staat en in die zin de banden vrijwel nooit aan kunnen lopen binnenzijde wielkast. Voor o.a. de O3 rijders neem dat wel even mee. Nog iets: hoe breder de spacer, des te groter de belasting op de wiellagers, voor hen die van een sportieve rijstijl houden...Het is maar een tip....Good luck en een mooie dag allen...
 

Rofffel

Forumguru
Dan zit je echt in het verkeerde subforum @Franske .
De O3 is een geheel andere auto. Om miscommunicatie te voorkomen adviseer ik je om eventuele vragen in het Yeti subforum te stellen.
 
Bovenaan Onderaan