Welke dempers/veren zouden jullie onder je S2 monteren?

Nieuwe dempers/veren, wat geniet jou voorkeur?

• Veren/dempers? Alleen bumpstops zijn ruim voldoende!

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    13
  • Opiniepeiling gesloten .

CDK

Forumguru
AP/Weitec/KW komt allemaal uit dezelfde fabriek, alleen KW is het luxe paardje ;) (RVS en andere demping)

Edit: Weitec gaat verder met de handelsnaam ST Suspension (misschien dat de restanten Weitec nu tegen gereduceerd tarief van eigenaar mogen wisselen????)

Noord26

Forumguru
Er blijken idd een aantal merken uit dezelfde fabriek te rollen van KW. Waarbij KW het paradepaardje moet blijven.

Daadwerkelijke verschil tussen KW, Weitec (inmiddels ST Suspension) en AP (wat ook onder de merknaam DTS in Duitsland wordt verkocht), is mij nog niet duidelijk. KW is meestal van RVS gemaakt en de andere sets van gegalvaniseerd staal. Ok, dat is duidelijk. Maar andere dempers? Hmm..

De AP-X set spreekt mij tot heden wel aan. In hoogte en hardheid verstelbaar, tussen 15 en 40mm verlaging. Is dan wel geen RVS, maar dat maakt mij persoonlijk nietzoveel uit. Een beetje zuiver houden en insprayen (laten we zeggen 2x per jaar met bandenwissel) zal je ook met een RVS draad moeten doen wil je het later nog kunnen verstellen. Dus een beetje vloeibare tectiel gebruiken?

Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Vraag het @Antera maar, die weet er veel vanaf :jaja:
hardheid van de veer en de dempers zijn anders naar ik heb begrepen, daar komt bij dat KW alleen nog maar inox gebruikt en dus duurzamer en comfortabeler is, Weitec zou mijn 2e keus zijn, AP 3e van deze 3

Noord26

Forumguru
Mark heeft al weer wat uitleg gegeven. Dempers zijn behoorlijk verschillend van AP en geven lang niet zoveel comfort als een KW wat ik zou zoeken. Toch maar die paar honderden euro's meer uitgeven..

ertromp

Forumguru
Wat zal die kleine van jullie straks als hij of zij er is lekker vervoerd worden @Noord26 ! Voldoende pk's en koppel en een wegligging om van te kraaien!

• Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
Natuurlijk, zo een wat meer deinende Superb is misschien wel ideaal voor 's nachts de kleine in slaap te krijgen als ie weer heel de nacht ligt te krijsen.. ;)
(ik spreek jammer genoeg uit ervaring...)

• Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
De auto deint nu helemaal niet. Is wat stuiterig zelfs over korte hobbeltjes. Verder niets mis mee. Inmiddels mag het duidelijk zijn dat het toch een stuk beter kan als dit. Vandaar de interesse in een (KW) kit. Wil niet zeggen dat ik zo maar 1200-1300 euri op tafel kan/wil leggen voor een betere wegligging.

Onze Alto, dat is pas een stuiter-apparaat ivm de Superb. ;)

Edit: eigenlijk zou er een groepsaankoop mogelijk moeten zijn van de KW Street Comfort? :pieker:

Laatst bewerkt:

s-line

Forumguru
Ik heb nu gewoon kw variant1 basis(gegalvaniseerd) merk totaal geen verschil met de rvs uitvoering(behalve in de portomonee ) die ik hier voor op mijn RS had,behalve dat deze set nog steeds goed gangbaar is. Ik schroef hem in de winter meestal een stuk omhoog,maar de tweede winter met de rs zat de verstelling muur vast en wat ik ook probeerde geen beweging in te krijgen en de verstelring door moeten slijpen en een nieuwe moeten bestellen.
Het lijkt erop dat het schroefdraad van de rvs iets fijner is waardoor er toch meer vuil tussen blijft zitten.
Ik persoonlijk zie er de meerwaarde niet meer van in en je ziet er op de auto toch ook niets van!:D (En met de basis niet van die rare roze dempers!:deuk:)

s-line

Forumguru
Mijn collega rijd overigens op een AP schroefset op zijn Passat 3c station en is daar ook zeer enthousiast over!
De keer dat ik mee reed was ik ook aangenaam verrast en ik denk dat ik deze set misschien ook wel op mijn volgende auto zou aanschaffen hou je ook nog leuk wat centjes in je zak voor leuke andere dingen!;)
Btw, hij rijd er nu bijna 1,5jaar op zonder problemen! En voor het huis,tuin,en keuken gebruik heb je er echt wel een prima set aan. Maar overall zal je merken dat een schroefset waarschijnlijk je auto een stuk lekkerder laat rijden, lees bijna zelfs comfortabeler als je greenline onderstel

EdK

Forumguru
Is die verstelring toevallig van normaal pisbakstaal ?
Of ook van RVS.

Indien eerste dan kun je er op wachten dat de nieuwe ring ook weer vast gaat zitten.

rVS en staal verdragen mekaar namelijk niet en vreten op elkaar in, oplossing kan dan wel eens zijn door de ring warm te stoken.
Dit probleem vaak genoeg mee gemaakt met slagbomen met RVS bouten die niet loskwamen al ging je er met verlengpijp aan hangen.
Ook omdat de plaat waar de bouten inzaten van staal waren.
Na warm stoken van plaat en bout kon je ze bij wijze van spreken met de hand weer losdraaien.

s-line

Forumguru
Zo zit ik wat plaatjes te bekijken van sets. En zag toen toch wel iets wat de nodige vragen op riep. Vergelijk tussen een AP en een KW set:
Dit is een set van een golf 2/3 die hebben rechte veren en daardoor een stuk stugger!
Voor de golf5/6 platform hebben de veren gewoon een bolle vorm net als orgineel daarmee comfortabeler.

s-line

Forumguru
Ee
Is die verstelring toevallig van normaal pisbakstaal ?
Of ook van RVS.

Indien eerste dan kun je er op wachten dat de nieuwe ring ook weer vast gaat zitten.

rVS en staal verdragen mekaar namelijk niet en vreten op elkaar in, oplossing kan dan wel eens zijn door de ring warm te stoken.
Dit probleem vaak genoeg mee gemaakt met slagbomen met RVS bouten die niet loskwamen al ging je er met verlengpijp aan hangen.
Ook omdat de plaat waar de bouten inzaten van staal waren.
Na warm stoken van plaat en bout kon je ze bij wijze van spreken met de hand weer losdraaien.
Een soort kunstof/aluminium, lichtgewicht materiaal met ijzer erin!

Noord26

Forumguru
Mijn collega rijd overigens op een AP schroefset op zijn Passat 3c station en is daar ook zeer enthousiast over!
De keer dat ik mee reed was ik ook aangenaam verrast en ik denk dat ik deze set misschien ook wel op mijn volgende auto zou aanschaffen hou je ook nog leuk wat centjes in je zak voor leuke andere dingen!;)
Btw, hij rijd er nu bijna 1,5jaar op zonder problemen! En voor het huis,tuin,en keuken gebruik heb je er echt wel een prima set aan. Maar overall zal je merken dat een schroefset waarschijnlijk je auto een stuk lekkerder laat rijden, lees bijna zelfs comfortabeler als je greenline onderstel

De AP set met verstelbare demping?

En als je de RVS schroefdraad ook niet zo nu en dan schoon maakt zal je ook niets meer kunnen verstellen. Daarnaast (ben zelf nu 11 jaar werkzaam in een 50% kantoor en 50% werkplaats functie in de metaalindustrie) is RVS ook echt niet roestvrij. De juiste term in roestVAST, niet roestVRIJ. Wil je vrijwel roestvrij, moet je RVS316 nemen. Maar dat is nog 2,5 a 3 maal zo duur als normaal 304 RVS..

Noord26

Forumguru
Dit is een set van een golf 2/3 die hebben rechte veren en daardoor een stuk stugger!
Voor de golf5/6 platform hebben de veren gewoon een bolle vorm net als orgineel daarmee comfortabeler.

Comfort wordt voornamelijk bepaald door de dempers toch? De KW street comfort, berkend vanwege het comfort, heeft ook rechte lineaire veren.

s-line

Forumguru
Nee hoor,heeft gewoon "bolle" veren! Met bolle bedoel ik dat ze boven bredere windingen hebben als beneden.
De rechte veren zijn echt wel stugger als de bolle, zet ze maar eens naast elkaar op de grond en druk ze maar eens in!

Laatst bewerkt:

s-line

Forumguru
De AP set met verstelbare demping?

En als je de RVS schroefdraad ook niet zo nu en dan schoon maakt zal je ook niets meer kunnen verstellen. Daarnaast (ben zelf nu 11 jaar werkzaam in een 50% kantoor en 50% werkplaats functie in de metaalindustrie) is RVS ook echt niet roestvrij. De juiste term in roestVAST, niet roestVRIJ. Wil je vrijwel roestvrij, moet je RVS316 nemen. Maar dat is nog 2,5 a 3 maal zo duur als normaal 304 RVS..
Yep,de verstelbare! Maar in de praktijk ga je niet elke keer de auto opkrikken om het draad schoon te maken! Elke winter doe ik dat met de wielen wissel en dan zat de rvs toch echt muur vast!

Noord26

Forumguru
Dat schoon maken 2x per jaar was ook idd mijn bedoeling.

Maar ik hoor van sommige dat AP en KW street comfort vergelijkbaar zijn en van andere weer helemaal niet. Het wordt nogal verwarrend.

Vooraf proberen, dus zonder eerst te kopen, is bij een onderstel erg moeilijk tussen verschillende sets.

:(

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan