Welke middelen gebruik je bij het detailen/poetsen?

Cordoba

Forumguru
Ik vind maar één verdeler van Poor boy's.. namelijk wax-it.be... jij nog links?

Ik ga naar deze zaak, weliswaar in Nederland, maar de webshop levert ook in Belgie en heeft ook behoorlijk wat Belgische klanten. (voor mij maar 20 minuutjes rijden, dus dan vind ik langs gaan makkelijker). Ze hebben ook een bijbehorend detailing forum, waar ook veel instructie filmpjes zijn te vinden.

Edit: ik zie nu dat de link al eerder in dit topic gegeven is.

@Corné de Kluijver ik heb met nanotechnology middel voor op de ruiten slechte ervaring: minder zicht, door beslaan, en 'plakken' van regendruppels e.d. dan daarvoor en het meest vervelende dat de laag er ook niet af te krijgen was (zag na anderhalf jaar nog steeds effect). Dit was overigens vóór ik op de hoogte was van de onbekende risico's van nano-producten.
(tegenwoordig is de term 'nano' voor mij reden om met een grote boog om een product heen te lopen).
 
Laatst bewerkt:

van_der_P

Senior Member
Ik ga naar deze zaak, weliswaar in Nederland, maar de webshop levert ook in Belgie en heeft ook behoorlijk wat Belgische klanten. .
Ik koop de spullen bijna allemaal online. Wat mij opvalt is dat bij ze allemaal ongeveer het gangbare assortiment verkrijgbaar is. Dus hangt het veelal af van de prijs, of de verzendkosten die wel of niet betaald hoeven te worden.
 

Cordoba

Forumguru
dit vraagt om meer info @Cordoba, waarom loop jij met een grote boog om 'nano' heen? Wat zijn de risico's?

Dat is nu precies het probleem Corné: nanodeeltjes zijn deeltjes in de ordegrootte van 1/1000e van een micron, dat is ongeveer net zo groot als 3 gemiddelde moleculen bij elkaar. Deze superkleine deeltjes hebben totaal andere eigenschappen dan hetzelfde materiaal in deeltjes van normale grootte, en dat is ook de reden dat ze gebruikt worden voor speciale toepassingen. Tot zover klinkt alles positief, en lijkt er niets aan de hand, het gevaar zit echter in de afwijkende materiaaleigenschappen van die kleine deeltjes, waar eigenlijk nauwelijks onderzoek naar is gedaan wat de gezondheidsrisico's betreft. Diverse wetenschappers wereldwijd zijn bang dat nanodeeltjes straks de nieuwe vorm van asbest is, ook omdat partijen die de nanostoffen op de markt brengen, wel onderzoek doen naar de positieve eigenschappen, maar niet naar de risico's omdat dat commercieel niet interessant is.

Je kunt het risico misschien beter begrijpen met het volgende voorbeeld:
- zand en steenkool zijn als normaal materiaal niet gevaarlijk
- als zand of steenkool zo fijn wordt dat het in de lucht gaan zweven (fijnstof), dan is het wel gevaarlijk voor je luchtwegen, zeker als je dit met grote regelmaat inademt. Het was ook niet voor niets dat vroeger ondergrondse (steenkool) mijnwerkers, vaak na een jaar of 20 ondergronds werken al met pensioen gingen: hun resterende levensverwachting bij pensionering was vergelijkbaar met een bovengrondse arbeider die met 65 met pensioen ging.

Ik hoop dat ik zo één en ander heb duidelijk gemaakt: niemand kent de exacte risico's, maar op basis van de afwijkende eigenschappen zijn ze ook niet behoorlijk in te schatten, dus hanteer ik de regel 'liever safe dan sorry'.
 
Laatst bewerkt:

smutzkanone

Forumguru
ik gebruik als foam die van bilthammer
shampoo : super slicks en suds of super slicks en wax van PBW
klei van PBW
SSR 2,5 en SSR1 van PBW als polish
white diamont of black hole van PBW als glaze
EX-P van PBW als sealant
natty's paste wax van PBW of Meguiars cold glass als wax
dodojuice red myst of smartwax ( die blauwe) als detailerspray
Om gewoon te sprayen voor het kleien enzo heb ik spray en gloss van PPB.
velgenreiniger van kruitvat
trim restorer van PBW
naturel look dressing van PBW voor het kunstof van het interieur
rimwax van ik dacht smartwax
mothers tire shine
glass scrub voor de ramen
 

Cordoba

Forumguru
@smutzkanone : omdat je zowel White Diamond als Black Hole als glaze hebt staan, dat betekent dat je meerdere auto's doet, dus niet alleen je eigen auto?
Waarom gebruik je spray & gloss als lube bij het kleien, en niet de spray & wipe?
 

smutzkanone

Forumguru
@ cordoba . Ik gebruik de spray en gloss omdat ik het sonde vind om de red mist of smartwax spray als lubricant te gebruiken.Maar als het nodig is kan ik de spray en gloss wel als finisch spray gebruiken voor wat extra glans.zal wel tussen mn oren zitten.
ik detail regelmatig autos van familie of kennissen, daarnaast heb ik een zilvere impreza ( white diamond) en een zwarte fabia ( black hole). vandaar
 

lugolux78

Donateur
Na twee dagen zwoegen zomervelgen redelijk schoon. Ergens is er iets overheen gegaan tijdens winteropslag bij dealer. Olie? Nu eerst met chromepasta schoon gemaakt daarna met groene zeep en ten slotte met detailer. Ben niet tevreden maar kan er mee door. Vind het ook slecht dat dealer velgen niet ff schoon maakt Voordat hij ze er op zet... Is er nog een soort schuim voor velgen? Ik dacht dat zoiets bestond maar ken me hierin niet zo goed uit...
 

Cordoba

Forumguru
@lugolux78 Yep, er zijn zelfs speciale middelen die ook ingevreten ijzerdeeltjes (vliegroest)bijvoorbeeld afkomstig van de remmen verwijderen. Tot voor kort was Iron-X van Carpro het beste product daarvoor, ondertussen zijn er middelen die net zo goed of zelfs iets beter zijn, zoals bijvoorbeel Monello non-ferro. Het beste bij het goed cleanen van een velg: wiel van de auto (en bijv. even reservewiel eronder), eerst met gewone velgenreiniger en velgenborstel reinigen, en dan afhankelijk van wat voor vuil er op zit speciale middelen zoals Monello non-ferro, teerverwijderaar enz. Als de velgen netjes zijn, kun je ze het beste direct in de velgenwax zetten, dan heb je er in het vervolg veel minder werk aan.

@smutzkanone : als die extra glans tussen je oren zit: betekent dat dat je kaal bent, of dat je haar zo vet is? ;) Serieus: ik dacht al zoiets, maar vind de keus voor spray&gloss als lube nog steeds eigenaardig.

@franklouwers een goede uitgebreide detailbeurt kost minimaal een dag, en een auto die jarenlang verwaarloost is, red je het daar eigenlijk niet mee. Polijsten doe je alleen als er krassen/swirls in de lak zitten, of voor extreem fanatieke detailers om lak met een sinaasappelhuid gladder te krijgen. Kleien doe je alleen bij hardnekkige vervuiling en/of als je beschermlagen gaat aanbrengen of gaat polijsten. Het is niet zo dat je bij een simpele wasbeurt, direct alles uit de kast trekt. De laatste foto van mijn auto die nu in mijn topic staat (zie handtekening), is bijvoorbeeld gemaakt zo'n 3 maanden na de laatste detailbeurt, en de auto heeft daags vantevoren alleen een wasbeurt met shampoo met toegevoegde carnaubawax gehad (om de waxlaag langer in stand te houden, of te boosten zoals het ook wel genoemd wordt).

Auto heeft is de laatste detailbeurt: gekleid, voorzien van een glaze (PBW black hole), een sealant (PBW-exp), en na een nachtje curen van de sealant nog een waxlaagje (Collinite 845 insulator wax).
 

Jee13

Forumguru
PBW-exp met 845 is een supercombi, gebruik ik ook regelmatig!

Over zonde gesproken mbt lubricant voor de klei, dat kan veel simpeler, warm water met scheutje meg. Wash en wax, glijdt prima en kost geen 14 euro per liter
 

Kim_n

Actief lid
Deze hier eens vanonder het stof halen, ik heb ook eens een fotootje genomen van mijn collectie detail- en poetsproducten. Het is eigenlijk meer een uit de hand gelopen hobby/verzameling van enkele jaren. Er ontbreken enkel nog al mijn microvezel doeken en velgborstels.
10845967_10205491892722548_5366959278387054155_n.jpg

10906530_10205491893042556_5346873236792639025_n.jpg


grtz Kim
 
Bovenaan Onderaan