Ik dus ook Elegance business line.
http://www.skodaforum.nl/forum/threads/octavia-iii-besteld.21374/
Ik vind het geweldig dat ik binnen mijn budget alle gewenste opties kan aanvinken, terwijl ik bij een Audi echt keuzes had moeten maken en bepaalde opties niet had kunnen kiezen en dan ook met minder ruimte genoegen had moeten nemen. Als ik een A3 sedan samenstel met exact identieke uitrusting dan kost dat 48.000 euro. Simpel voorbeeldje: keyless entry (bij de Octavia 'KESSY') plus de phone box zijn in een Audi opties van samen 1.400 euro en zit bij de Octavia in het businesspakket.
Ik ben per toeval bij Skoda terecht gekomen, ik was in de markt voor een Audi A3 sedan, maar de kofferbak was te klein voor kinderwagen en andere spullen. De kofferbak gaat namelijk niet ver open: zie hieronder de verschillen tussen de Octavia (bovenste rij) en de A3 sedan (rij er onder). Het meest rechtse plaatje op de 2e rij toont de kleine kofferbak ingang van de A3.
Op de terugweg na de proefrit met de A3 reed ik langs de skoda dealer en ging ik eens kijken. En liep ik per toeval tegen de Octavia aan die ik helemaal niet goed kende, en waarvan de rijke uitrusting van de Elegance businessline me mede over de streep heeft getrokken. Ik wilde sowieso een DSG, want ik had goede ervaringen met de s-tronic.
Het fijne vind ik ook dat ik me veel meer senang voel bij de Octavia. Je kunt in alle luxe rondrijden zonder dat je direct het gevoel hebt dat je je bij een verjaardag moet verantwoorden voor een 'dikke bak'. Hij is eigenlijk een beetje 'stealth' en 'understated'. Dat mag ik wel. Past ook een beetje bij mijn levensfase nu. De tijd dat ik altijd de mooiste kleren moest hebben en in de hipste tenten moest uitgaan ligt (gelukkig) alweer even achter me. Misschien is het ook een beetje de tijdsgeest. Na jaren 'crisis' die gelukkig aan mij voorbij gegaan is, zijn sommige mensen misschien ook wat meer no-nonsense geworden.
Enige wat er niet in zit is een 1.8 TSI. Had leuk geweest in combinatie met tuning. Bijvoorbeeld tuning incl. DSG tuning bij die DSG dokter waar ik op dit forum over gelezen heb. Uit die 1.4 wordt al veel vermogen gepeurd dus die wil ik niet nog verder belasten. Terwijl die 1.8 bewust begrensd is op 250Nm omdat dat ook de grens is van de DSG. Het tunen van de 1.8 EN de DSG tezamen kan denk ik tot een erg rappe auto leiden, die in de buurt komt van de 2.0 TSI in de RS. De reguliere 1.8 is al bijzonder rap (rapper dan een RS TDI)