@Noord26: De problemen met H4 aftermarket komt veel al door niet bi-xenon lampen waar er dus zowel een halogeen lamp als een xenon lamp op het H4 voetje is geplaatst. Zie hier onder het verschil:
Zoals je bij het linker lampje ziet, zowel een xenon als halogeen lampje. Dat is dus geen bi-xenon. Bij de goedkopere setjes mist het reflectortje of is het reflectortje van bedenkelijke kwaliteit en staat het xenon lampje niet in het midden waardoor het half in de dimlicht reflector en half in de grootlicht reflector schijnt. Bij het lampje in dit plaatje zou het misschien nog wel goed kunnen gaan maar ik zou me er persoonlijk niet aan wagen.
Het rechter lampje is bi-xenon en is bijna volledig bedekt door de afscherming waardoor het alleen in de dimlicht reflector kan schijnen. Het activeren van grootlicht zorgt er voor dat de afscherming weg klapt en het lampje over een railsje naar voren wordt gedrukt. Deze geeft een perfekt lichtbeeld.
Een andere oorzaak van slecht lichtbeeld in reflectorkoplampen is geribt glas zoals in oude Polo's en Golfjes of lage kwaliteit koplamp units waar er in plaats van glas doorzichtig plastic is gebruikt. Laat daar lang genoeg een halogeenlamp in branden en het plastic wordt door de hitte helemaal dof. Hang er vervolgens een xenon lamp in en je hebt gegarandeerd een bak strooilicht. Het zelfde gaat op voor de reflectoren, als die van goedkoop plastic zijn worden ze ook dof. Vooral oude Opel Astra's en de oudere Ford Escorts hebben hier last van.
Let maar eens op als je auto's met slechte xenon ziet. Het zijn vrijwel altijd bovenstaande type's.
Met mijn Fiesta heeft het uitvinden van bovenstaande een aantal goedkope aftermarked setjes en boetes gekost omdat mensen maar bleven seinen en de politie me twee keer aan de kant heeft gezet. Toen de auto uiteindelijk niet door de APK kwam heb ik besloten op advies van de keurmeester een licht-afstel apparaat aan te schaffen en 200 euro neer te tellen voor een bi-xenon setje van Pilot. Probleem was toen ook meteen opgelost.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat de koplampen van de Fiesta wel van hele hoge kwaliteit zijn. De units zijn bijvoorbeeld van glimmend doorzichtig glas gemaakt in plaats van doorzichtig plastic en ook de reflectoren zelf zijn van glas met daar op spiegelcoating.
@floyd2: Ik heb sinds het pilot setje nooit geen seinende mensen meer gehad. Ook heb ik zelf een aantal keer gekeken door gehurkt voor de auto te zitten en de lampen waren totaal niet verblindend. Testen met het lichtafstel apparaat liet ook totaal geen strooilicht zien.
Je geeft aan dat het strooilicht is om de borden aan te lichten. Ik heb altijd begrepen dat dit gebeurde met het licht wat van het wegdek reflecteerde? En hoe werkt het dan met projectorlampen? Die zouden dan toch ook strooilicht moeten hebben? Anders zou het wel een flinke achteruitgang zijn ten opzichte van reflectorlampen.