Welke verlichting ter vervanging van H4 pitten in Yeti ?

Canon-Eye

Forumguru
Een auto met halogeen die beter licht geeft als Xenon? Onmogelijk in mijn optiek.
Béter misschien niet.
Maar ik moet zeggen dat ik (na 134000 km Xenon-dimlicht in m'n OII) bepaald heel tevreden ben met de halogeen projectorlampen in de FII GL. Ik zie voor mezelf geen enkele reden om hieraan te gaan (of te laten) knutselen.
 

Noord26

Forumguru
Dat is te danken aan de projectoren. Die plaatsen het licht waar je het wilt hebben. De Yeti heeft geen projectoren waar de TS het over heeft en daarom zal het licht ook wel als slecht ervaren worden. Het is niet voor niets dat momenteel 99% van af-fabrieks Xenon met projectoren uitgerust is ipv reflectoren.

Vind het toch al vreemd dat het geen optie op een Fabia is. Bij de Ibiza en Polo staat het gewoon op de optie-lijst. Is het bij de Yeti ook geen optie overigens?

Wat Edk aan geeft over gele glazen is sterk aan te raden. Die werken contrast verhogend. Vele kiezen met after-market Xenon voor te hoge lichtkleuren. Dat is bij normaal helder weer top, maar als het minder wordt (regen/mist, oid) heb je nog meer aan halogeen vanwege de gele tint! Niet voor niets is af-fabriek Xenon altijd onder de 5000K.
 

Canon-Eye

Forumguru
maar als het minder wordt (regen/mist, oid) heb je nog meer aan halogeen vanwege de gele tint
...en ineens begrijp je dan waarom die "gekke" Fransen in het verleden gele gloeilampen verplicht stelden...
 
Ik vind de GP thunder vooral prettig op donkere wegen, alle borden en bermpaaltjes lichten stuk beter op. Zeker grote verkeersborden e.d. en gewoon goed licht. De standaard lampen gaven niet meer licht naar mijn idee.
 

floyd2

Forumguru
alle borden en bermpaaltjes lichten stuk beter op.

Dat kan twee redenen hebben,te grote toleranties met fabriceren van de lamp waardoor die meer strooilicht geeft of het zijn gewoon goeie lampjes.
Ik geloof dat in het geval van deze lampjes het gaat om goeie lampjes maar meestal is het oplichten van borden en zo niet zo'n goed teken.
Hier nog een test waarbij xenonvervangingslampje worden getest.
Sommige lampen ontlopen elkaar niet heel erg maar toch weten sommige lampen geen licht op de straat te schijnen.(dit is met halogeen overigens net zo)
Xenonlampen im Test - Bilder - autobild.de
 

Noord26

Forumguru
inbouw xenon ook voor h4 kost 50 euro
beter dan standaard verlichting en het is plug and play en met canbus dus geen gestoor op je BC
www.navaudio.nl

H4 achteraf inbouwen gaat helaas niet gepaard zonder extra strooilicht ivm het vast zitten aan een reflector behuizing. En is ivm extra verblinding tov overige weggebruikers sterk af te raden. Zeker de goedkopere setjes zijn een enorm voorbeeld van wat verboden zou moeten worden.

@ Steve1983: je laatste paar berichten gaan uitsluitend over verwijzingen naar een bepaalde webshop. Hoop niet dat je hiermee reclame probeert te maken, zo komt het nu wel over.
 

Chatslet

Forumguru
Kijk uit bij Xenonlamp.nl. Je ziet daar aan de chinese tekens op de doosjes dat het om nep lampen gaat. De kleur van neplampen klopt niet met het aantal K en de lichtopbrengst is aanzienlijk minder. Ook de levensduur is flink minder. De lampjes kunnen zelfs uit elkaar klappen en dan heb je bende in je koplampunits.

Wat Xenon betreft, met H4 lampjes kan dit wel goed gaan in reflectoorlampen maar er zit een "maar" aan. Bij de normale H4 Xenon lampjes zit er een Xenon lamp en een Halogeenlamp op. Deze lampen staan naast elkaar in de ruimte waar normaal een enkele Halogeenlamp zit. Het brandpunt van de Xenonlamp klopt daarom niet waardoor deze voor een deel in de grootlicht reflector blijft schijnen met strooilicht als gevolg. Met de Bi-Xenon lampen gaat het wel goed. Hier gaat het om een enkel Xenon lampje op een railsje. Normaal zit deze onder een afdekkapje waardoor de lamp alleen in de dimlichtreflector kan schijnen en strooilicht tegen gehouden wordt. Bij grootlicht wordt het lampje door een magneetje naar voren geduwd waardoor deze onder het kapje vandaan komt en dus ook in de grootlicht reflector schijnt. Deze lampjes zijn iets duurder en je moet een bi Xenon relais inbouwen. Dat zijn dus even wat meer kabeltjes en kastjes die je weg moet werken maar het is goed te doen.
Hier een filmpje van mijn oude trouwe Fiesta met Bi-Xenon in de reflectorkoplampen. Zoals je kunt zien is het lichtbeeld super strak en gaat seinen met grootlicht ook best aardig.

[video=youtube;zkOFiE0-SXQ]http://www.youtube.com/watch?v=zkOFiE0-SXQ[/video]
 

Leon54

Actief lid
Ik zie het geexpirimenteer met xenon lampen echt niet zitten. Wat ik wil is een betere H4 lamp die aanzienlijk beter presteert dan de standaard lampjes die er nu inzitten. Xenon is leuk in een projector lens, maar in een reflektor...? Het zal wel uitdraaien op Philips extreme.
 

Chatslet

Forumguru
Zoals je in het filmpje hier boven ziet, perfekt lichtbeeld in een reflector. Met een bi-xenon setje van een knap merk als Pilot/Einzelmann ga je echt geen problemen ondervinden tenzij je echt een goedkoop setje neemt of koplampen met geribt glas hebt zoals bij die oude polo's en golfjes. Kost wat, heb je ook wat zeg maar en het is beter dan Xenonlook halogeenlampen van bedenkelijke kwaliteit. Een normale halogeenlamp gaat rustig een paar jaar mee maar al die extreme vison, nightbreaker ellende en meer van dat soort meuk houd het vaak nog geen eens een jaar vol maar kosten wel 20 a 30 euro. Dat soort lampjes zijn eigenlijk alleen goed als grootlicht als aanvulling op xenon in dimlicht om zo in de zelfde kleur te kunnen seienen,
 

van_der_P

Senior Member
Ik zie de meerwaarde van andere lampen in de auto niet, zolang die niet standaard zijn. Het is misschien voor degenen die deze lampen monteerd een verbetering, maar voor de mensen die hij of zij tegen komt een verslechtering (verblinding). Is het niet een goed idee om eens naar een oogarts te gaan als je niet voldoende ziet met de standaard lampen.
De meest niet standaard lampen komen verblindend op mij over.
En het is niet te hopen dat ik ooit een aanrijding krijg met iemand die zijn lampen heeft aangepast. Want dan volgt er een opmerking op het schadeformulier over verblinding. En welke gevolgen dit heeft voor de eventuele schuldvraag, als mijn rechtbijstandverzekering zich daarover buigt, dat weet ik niet.
 

Noord26

Forumguru
Zoals je in het filmpje hier boven ziet, perfekt lichtbeeld in een reflector

nightbreaker ellende houd het vaak nog geen eens een jaar vol maar kosten wel 20 a 30 euro. Dat soort lampjes zijn eigenlijk alleen goed als grootlicht als aanvulling op xenon in dimlicht om zo in de zelfde kleur te kunnen seienen,

Perfect lichtbeeld? Wat doet die vage vlek dan bovenin het midden? Alles boven het verlichte deel moet donker zijn. Dat is het absoluut niet. Dat heb je niet bij projectoren. Aftermarket-Xenon en H4 herken je direct op straat. H7 met projectoren is niet te onderscheiden van af-fabrieks Xenon.

Nightbreaker kwam volgens de ADAC als beste uit de test qua lichtopbrengst. En ging zelfs het langste mee uit het gehele testveld. Die nightbreaker is ook vrijwel geheel normaal ongetint glas. Sterke aanrader.

Kortom, op deze beide punten (H4 + aftermarket Xenon = perfect lichtbeeld en nightbreaker ellende) trekken we totaal andere conclusies uit dezelfde beelden/feiten? ;)
 
hallo @Noord26
ik maak geen recklame maar als je het vorige bericht ook goed heb gelezen snap je het mischien
het vorige bericht ging over stadslicht led met canbus ik heb die spullen +inbouw xenon bij die site besteld en ingebouwd in mijn skoda en het werkt perfect dus het is geen reklame maar een tip!!!!!

dus volgende keer eerst goed lezen en dan pas zeuren
 

Chatslet

Forumguru
@Noord26:
Das meer reflectie van een vochtig wegdek. Lichtbeeld was altijd super strak en niet heel anders als dat van mijn Faab nu met xenon in de projectorlampen. De Fiesta kwam ook altijd gewoon door de APK, nooit geen gezeur over lichtbeeld.
 

Noord26

Forumguru
hallo @Noord26


dus volgende keer eerst goed lezen en dan pas zeuren

Lezen en dan pas zeuren? Dat heb ik juist gedaan door EERST meerdere van je vorige posts te lezen, meerdere verwijzingen naar dezelfde website; terwijl je nog geen 10 posts hebt geplaatst.. En zijn legio webshops die goede Xenon aanbieden. En daarbij bleef ik heel beleefd door simpelweg te zeggen dat ik hoopte dat je geen reclame ervoor maakte. Als dat niet zo is prima, maar dan hoef je niet zo te reageren. Het komt nu in ieder geval wel over als reclame.

Voor verdere opmerkingen graag: PM.

@ Chatslet, ok nat wegdek verklaard idd een hoop. Neemt niet weg dat wat ik tegen kom op de openbare weg met slechte Xenon allemaal aftermarket H4 inbouw zijn. Dus met reflectoren. Zal wel veel verschil zitten tussen kwaliteit van afscherming van de H4 lampen tov het groot-licht gedeelte van de H4 behuizing.
 
@Noord26
nu eerst even iets recht zetten. heb het 2 keer vernoemd naar die site in dit forum.
en ja ik vindt dit een fijne webshop.
en als mij iets goed bevalt dan deel ik dat graag met meer skoda weggebruikers. mischien hebben zij er ook wat aan. en volgens mij is dit forum daar ook voor bedoeld om je mede skoda bezitters op weg te helpen met iets goeds. en als ik een onderdeel voor mijn auto bij een andere webshop koop en dat bevalt me dan ook. dan post ik dat ook graag.
en dan niet beginnen over mijn 10posts want jij bent echt niet meer met je 1,639 posts
als jij ergens tevreden mee bent dan deel jij dat denk ik ook graag op dit forum!!

en wat mij beterft is dit mijn laatste discussie over dit onderwerp
 

floyd2

Forumguru
wat er op het filmpje van chatslet is te zien kan je weinig mee behalve dat te zien is dat er een redelijk strakke licht donker grens is.
Echter een goed lichtbeeld bestaat uit meerdere dingen zoals mooi egale lichtvlek voor de auto.
En een reflectorlamp is zo ontworpen dat er een bepaald percentage aan strooilicht is voor het aanlichten van de borden.
Met een normale merkhalogeenlamp blijf je er meestal ruim binnen de marges,met een +100%lamp wordt het al krapper en een xenonaftermarket gaat er riant overheen.
Tel daarbij op dat het oog gevoeliger is voor de wat blauwere (xenon)lampen en je lamp wordt irritant beschouwd.(ondanks dat je er mee door de keuring komt)
Ook is een foto of film nogal vertekenend,en kan je programma van je toestel er voor zorgen dat het mooier of slechter is dan dat het lijkt.
 

Chatslet

Forumguru
@Noord26: De problemen met H4 aftermarket komt veel al door niet bi-xenon lampen waar er dus zowel een halogeen lamp als een xenon lamp op het H4 voetje is geplaatst. Zie hier onder het verschil:

h4-bulbs.jpg

Zoals je bij het linker lampje ziet, zowel een xenon als halogeen lampje. Dat is dus geen bi-xenon. Bij de goedkopere setjes mist het reflectortje of is het reflectortje van bedenkelijke kwaliteit en staat het xenon lampje niet in het midden waardoor het half in de dimlicht reflector en half in de grootlicht reflector schijnt. Bij het lampje in dit plaatje zou het misschien nog wel goed kunnen gaan maar ik zou me er persoonlijk niet aan wagen.
Het rechter lampje is bi-xenon en is bijna volledig bedekt door de afscherming waardoor het alleen in de dimlicht reflector kan schijnen. Het activeren van grootlicht zorgt er voor dat de afscherming weg klapt en het lampje over een railsje naar voren wordt gedrukt. Deze geeft een perfekt lichtbeeld.

Een andere oorzaak van slecht lichtbeeld in reflectorkoplampen is geribt glas zoals in oude Polo's en Golfjes of lage kwaliteit koplamp units waar er in plaats van glas doorzichtig plastic is gebruikt. Laat daar lang genoeg een halogeenlamp in branden en het plastic wordt door de hitte helemaal dof. Hang er vervolgens een xenon lamp in en je hebt gegarandeerd een bak strooilicht. Het zelfde gaat op voor de reflectoren, als die van goedkoop plastic zijn worden ze ook dof. Vooral oude Opel Astra's en de oudere Ford Escorts hebben hier last van.
Let maar eens op als je auto's met slechte xenon ziet. Het zijn vrijwel altijd bovenstaande type's.

Met mijn Fiesta heeft het uitvinden van bovenstaande een aantal goedkope aftermarked setjes en boetes gekost omdat mensen maar bleven seinen en de politie me twee keer aan de kant heeft gezet. Toen de auto uiteindelijk niet door de APK kwam heb ik besloten op advies van de keurmeester een licht-afstel apparaat aan te schaffen en 200 euro neer te tellen voor een bi-xenon setje van Pilot. Probleem was toen ook meteen opgelost.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat de koplampen van de Fiesta wel van hele hoge kwaliteit zijn. De units zijn bijvoorbeeld van glimmend doorzichtig glas gemaakt in plaats van doorzichtig plastic en ook de reflectoren zelf zijn van glas met daar op spiegelcoating.

@floyd2: Ik heb sinds het pilot setje nooit geen seinende mensen meer gehad. Ook heb ik zelf een aantal keer gekeken door gehurkt voor de auto te zitten en de lampen waren totaal niet verblindend. Testen met het lichtafstel apparaat liet ook totaal geen strooilicht zien.
Je geeft aan dat het strooilicht is om de borden aan te lichten. Ik heb altijd begrepen dat dit gebeurde met het licht wat van het wegdek reflecteerde? En hoe werkt het dan met projectorlampen? Die zouden dan toch ook strooilicht moeten hebben? Anders zou het wel een flinke achteruitgang zijn ten opzichte van reflectorlampen.
 

floyd2

Forumguru
Die afgebeelde lampen kunnen per definitie niet goed zijn.
De linkerxenongloeipit staat hopelijk op hoogte van normaal halogeen dimlicht maar groot licht staat niet eens in de buurt van waar een gloeipunt van H4 hoort te staan.
Dan de rechter,normaal zitten dim en grootlicht boven elkaar in H4,maar in dit geval zit de gloeipunt tussen die twee gloeispiralen in???(of zit die op de plek van hoog of laag licht)
Strooilicht om borden/etc. aan te lichten is altijd direct licht,dwz.niet via de weg of zo.(je weet nooit namelijk hoeveel een weg reflecteerd)
Bij testen door diverse vakbladen moet dit onder de 1% blijven.
Dat geribte glas van oudere lampen zijn lensjes die het licht zo sturen dat het op de daarvoor bestemde plekken terecht komt en zijn eigenlijk beter dan de reflectorlampen met helder glas en glimmende binnenkant.(maar de consument wou anders)
Door de reflectie van het heldere koplampglas en de chromen binnenkant krijg je strooilicht wat niet allemaal meer de goede kant op gaat.
Projectielampen hebben daarin weer een voordeel dat de lichtuitstroomopening veel kleiner is en die dus minder last hebben van dat terugkaatsen.
Maar chatslet,die fiesta-lampen zijn zo te horen van goede kwaliteit dus ben je denk ik een positieve uitzondering.
O ja,koplampen worden niet alleen dof door de hitte,voornamelijk UV laat ze nogal sterk verouderen en laat er nu bij die goedkope chinameuk geen UV-filter aan de branders aangebracht zijn!?(dit geldt trouwens ook voor goedkope halogeen rommel)
 
Bovenaan Onderaan