Welke verlichting ter vervanging van H4 pitten in Yeti ?

Chatslet

Forumguru
Dat de linker lamp niet goed is ben ik direct met je eens. Wat de rechter lamp betreft, het xenonlampje zit daar op een railsje waar hij overheen kan glijden en wordt middels electromagneetjes in de juiste positie gebracht afhankelijk van in welke reflector die moet schijnen. Daarom heb je bij bi-xenon naast de 2 ballasten nog een extra kastje nodig die aan de hand van de stroom op het grootlicht pennetje een aantal relais schakeld om zo de positie van de xenonlamp aan te sturen. Seinen met grootlicht makte ook een mechanisch klikkend geluid :)
 

floyd2

Forumguru
O ja,ik zie het aan de afbeelding.
Dat zorgt er in ieder geval voor dat het brandpunt in de buurt van de plek komt waar die hoort te komen.
Weer een ander model want er is ook nog een type wat het plaatje van het dimlicht alleen maar wegklapt.(en die klik-klakt dus ook,alleen blijft het brandpunt bij die op dezelfde(verkeerde)plek)
 

Chatslet

Forumguru
En dat is dus het verschil tussen goedkope setjes en de wat duurdere setjes. Helaas is er een boel bagger op de markt en als er een ding is wat ik daar van geleerd heb dan is het liever wat meer uitgeven zodat het in een keer goed is.
 

Leon54

Actief lid
Vandaag Philips extreme power aangeschaft. Vooralsnog leek me dit de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing, alhoewel 40 eurie voor 2 pitjes.... Ik moet zeggen dat het verwisselen van de pitten me nog niet meeviel. M.n. aan de bestuurderszijde is er niet veel ruimte om de pit te wisselen, dit omdat daar een zekeringsdoos geplaatst is. Zeker een klusje om overdag te doen en niet op een avond met stromende regen als plots de pit kapot blijkt te zijn...
Ik ga deze lampen een tijdje uitproberen, mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren, dan misschien toch maar aan de xenon... Zodra ik ervaringen heb met deze pitten zal ik het hier vermelden.
 

EdK

Forumguru
Ik moet zeggen dat het verwisselen van de pitten me nog niet meeviel. M.n. aan de bestuurderszijde is er niet veel ruimte om de pit te wisselen,

Wacht maar totdat je dagrij lampen eens stuk zijn en je ze moet vervangen
Kan je in iedergeval één tip geven, leg meteen een rol met pleisters naast je op de accu want die zijn nog erger te verwisselen dan wat je nu hebt vervangen
 

Chatslet

Forumguru
Je snapt toch niet waarom het zo moet he. Lampje vervangen hele dag werk, halve auto uit elkaar. Hoe ze dat hebben kunnen bedenken....
 

EdK

Forumguru
Je snapt toch niet waarom het zo moet he. Lampje vervangen hele dag werk, halve auto uit elkaar. Hoe ze dat hebben kunnen bedenken....

hehe tis geen Fabia waar we over praten hoor !
Daar moeten ze aan verdienen
Tis wel de Skoda YETI hoor !!! :yeah:
 

Chatslet

Forumguru
Blijkbaar maakt dat dus geen verschil. Ik zie het trouwens bij veel meer nieuwere auto's, niet alleen van Skoda maar ook andere merken. Daar waar vroeger de koplamp units er met een paar schroefjes of klemmetjes makkelijk uit konden om een lampje te vervangen zit alles nu helemaal weggewerkt waar door de gemiddelde bestuurder naar de dealer kan om een lampje te vervangen. Je zal eens aangehouden worden met een kapot lampje, ter plaatse vervangen is er dan niet meer bij.
 

Canon-Eye

Forumguru
Was het vroeger geen eis voor de typegoedkeuring dat bepaalde lampjes (minstens de hoofdverlichting voor en achter) op eenvoudige wijze zonder speciaal gereedschap vervangen moeten kunnen worden?

Blijkbaar geldt dit dan niet meer - je hebt in sommige gevallen papierdunne vingers met twee extra gewrichten nodig... :(
Ook al heb je braaf een setje reservelampjes aan boord: wat kan je daar nog mee?
 

Chatslet

Forumguru
Je door de ANWB naar de dichts bij zijnde dealert laten af slepen en daar 60 cent per lampje uit sparen omdat je ze toevallig bij je hebt? :)
 

Leon54

Actief lid
De door mij gemonteerde Philips extreme power bevallen goed. Veel witter en helderder licht en een betere lichtbundel. De lichtopbrengst benadert die van mijn Seat Leon. Achteraf had ik toch graag standaard xenon besteld tegen een meerprijs van 1000 euro. Ik vind de "look" van xenon ook mooier op de Yeti dan de standaard reflectoren.
 

Leon54

Actief lid
Los van het feit of het wettelijk is toegestaan, wie weet of je de dagrijverlichting tegelijk geschakeld kan krijgen met het dimlicht en of dit positief resultaat sorteert in het donker ? Je hebt dan 4 lichtpunten aan de voorzijde branden in het donker. M.a.w. voegen de dagrijlampen qua zicht nog iets toe aan de dimlichten ?
 

Rallye

Forumguru
In andere threads is daar veel over gesproken. Voor mij is het sterk de vraag of het qua zicht iets op zou leveren. Ik denk het niet. de DRL schijnt volgens mij niet ver vooruit en bovendien niet naar beneden op de rijbaan.

Bovendien is het inderdaad verboden, tenzij de DRL (zoals de LED's op mijn RS) gedimd worden bij het aanzetten van het dimlicht. Dan heb je er qua zicht ook niets meer aan. Mogelijk is de wetgever bang voor verblinding (bijvoorbeeld bij regen), omdat de DRL's niet zijn afgeschermd naar boven, zoals dimlichten.
 

Canon-Eye

Forumguru
M.a.w. voegen de dagrijlampen qua zicht nog iets toe aan de dimlichten?
Nee.
DRL is gericht op het door anderen op redelijk grote afstand waargenomen worden. Stralen dus vooral parallel aan het wegdek.

Lampen die iets aan jouw zichtbare beeld van de omgeving toevoegen, zijn gericht op het verlichten (dus aanstralen) van het wegdek zelf en van objecten die zich daarop bevinden - en dat dan zonder de tegenliggers te verblinden. Dimlicht en goed (d.w.z. niet al te laag) geplaatste breedstralers voldoen hieraan; DRL voegt bij duisternis echter niets toe.
 

EdK

Forumguru
met een paar draadjes en diode's is alles mogelijk.
In vcds is het niet mogelijk
 

Cordoba

Forumguru
Los van het feit of het wettelijk is toegestaan, wie weet of je de dagrijverlichting tegelijk geschakeld kan krijgen met het dimlicht en of dit positief resultaat sorteert in het donker ? Je hebt dan 4 lichtpunten aan de voorzijde branden in het donker. M.a.w. voegen de dagrijlampen qua zicht nog iets toe aan de dimlichten ?

Ja hoor, helpt prima: met een beetje geluk krijg de de koplampen van een tegenligger als binnenverlichting omdat de tegenligger niets meer ziet door jouw DRL (dit geldt niet voor gedimde DRL, die overigens ook legaal is). Het voordeel van gedimde DRL erbij, is vooral dat bij kapot dimlicht, je toch beter herkenbaar bent als auto, doordat gedimd DRL beter zichtbaar is dan de meeste stadslichten.
 

floyd2

Forumguru
Gedimd DRL licht mag alleen als vervanging van stadslicht.
Bijvoorbeeld een audi heeft geen stadslicht maar in plek daarvan de gedimde dagrijlichten.
 

turboturbo

Forumguru
(LED) DRL heeft qua verlichting op het wegdek of voor jezelf, eigenlijk hetzelfde effect als die lampjes voor op je fiets.

106931.jpg


Je ziet er zelf geen haar beter van, maar je zichtbaarheid voor andere weggebruikers (en dus je eigen veiligheid) wordt er enorm door vergroot, vinnik.
 

YETI_USER

Nieuw lid
Weet iemand of de standaard dagrijverlichting op een Yeti door LED lampjes kan worden vervangen? En welk merk en type dat dan is ?
Skoda Yeti 1.2TSI TOUR bouwjaar 2012
 
Bovenaan Onderaan