Wie er gebruikt nu echt de S-stand of manuele stand bij DSG?

prosier

Forumguru
@prosier Na de DSG tuning zal 'ie in de cruise ook in een zo hoog mogelijke versnelling gaan (die van mij wel).
Ik heb een 1.2 en heb die meteen mee laten doen, en ben daar heel tevreden mee.
En wat iedereen meldt: zowel de D als de S worden gebruiksvriendelijker.

Helder, wat of welk programma of pakket het je bij tvs gepakt? Of is er niet veel te kiezen haha
 

Okki

Donateur
Met aan prima schakelende aangepaste DSG rij ik altijd in D. Alleen bij een langzaam kruipende file zet ik hem soms in manueel omdat de bak anders net iets te lang in de 2 blijft staan bij uitrollen. Zet je hem dan in manueel dan gaat hij wel naar 1.

Raar dingetje daarbij..soms als je dan iets optrekt en gas gelijk weer los laat, gaat het toerental een eigen leven lijden en zwiept het toerental (dus met gas los) tussen de 1000 en 2000 toeren heen en weer.
 

prosier

Forumguru
Is er nog een verschil in resultaat tussen DSG7 tunen/optimaliseren(dus motor en bak stage1+ drivability+life extender) bij TVS of VAGtechniek?
In prijs zit er wel verschil in dacht ik, incl. motor is bij TVS 999 euro. BIj VAG weet ik zo 123 niet...
 

BuB

Lid
Is er nog een verschil in resultaat tussen DSG7 tunen/optimaliseren(dus motor en bak stage1+ drivability+life extender) bij TVS of VAGtechniek?
In prijs zit er wel verschil in dacht ik, incl. motor is bij TVS 999 euro. BIj VAG weet ik zo 123 niet...
Volgens mij is de driveability update in combinatie met life extender pas bij stage 2+. Stage 1 is alleen koppelgrens verhogen bij TVS.

Stage 2+ heeft de driveability update, koppelgrensverhoger en het getunede blok naar xxx pk (afhankelijk van wat je rijdt)

Octavia II 2011 2.0 TDI 140pk DSG L&K
 

Canon-Eye

Forumguru
Alleen de DSG-software aanpassen zonder motortuning komt bij TVS op €499, heb ik inmiddels vernomen.

Ik probeer bij elke rit goed op te letten of er iets in het gedrag van de DSG is dat me echt stoort. En tot nu toe is dat niet het geval.
Wat me opvalt (en dat is iets anders dan storen) is, dat er zowel in D als in S bij normaal rustig wegrijden binnen een wagenlengte al naar 2 wordt geschakeld. Als ik dan na die eerste stap wat meer gas geef, dan zie ik de schakelmomenten ook naar wat hogere toerentallen verschuiven en dat is precies wat ik zou verwachten. Dat alles gaat overigens zonder brommen, trillen of andere nare verschijnselen, dus kennelijk kan de motor ook dat voor mijn gevoel*) wat vroege opschakelen wel aan. Daarbij ben ik van nature geen plankgas-trapper, dus de koppelingen worden ook niet overmatig belast door er alsmaar dat koppel op los te laten...

*) Ik heb trouwens ooit een koppelkromme van de 1.0TSI motor gezien waaruit blijkt dat al vanaf 1100 of 1200 rpm een verrassend groot deel van het maximumkoppel wordt geleverd. Dus misschien moet ik mijn gevoel wel wat bijstellen. Voorlopig blijf ik er in elk geval nog maar even goed op letten voordat ik een dag, 2x 160 km én 499 Euro ga besteden aan het oplossen van een probleem dat ik niet heb.
 

prosier

Forumguru
Alleen de DSG-software aanpassen zonder motortuning komt bij TVS op €499, heb ik inmiddels vernomen.

Ik probeer bij elke rit goed op te letten of er iets in het gedrag van de DSG is dat me echt stoort. En tot nu toe is dat niet het geval.
Wat me opvalt (en dat is iets anders dan storen) is, dat er zowel in D als in S bij normaal rustig wegrijden binnen een wagenlengte al naar 2 wordt geschakeld. Als ik dan na die eerste stap wat meer gas geef, dan zie ik de schakelmomenten ook naar wat hogere toerentallen verschuiven en dat is precies wat ik zou verwachten. Dat alles gaat overigens zonder brommen, trillen of andere nare verschijnselen, dus kennelijk kan de motor ook dat voor mijn gevoel*) wat vroege opschakelen wel aan. Daarbij ben ik van nature geen plankgas-trapper, dus de koppelingen worden ook niet overmatig belast door er alsmaar dat koppel op los te laten...

*) Ik heb trouwens ooit een koppelkromme van de 1.0TSI motor gezien waaruit blijkt dat al vanaf 1100 of 1200 rpm een verrassend groot deel van het maximumkoppel wordt geleverd. Dus misschien moet ik mijn gevoel wel wat bijstellen. Voorlopig blijf ik er in elk geval nog maar even goed op letten voordat ik een dag, 2x 160 km én 499 Euro ga besteden aan het oplossen van een probleem dat ik niet heb.

Eensch.
Mij stoort ook nog niets zo dramatisch. Ja, soms als ik van een rotonde kom of een bocht uit, en dan blijft ie onnodig in een hoge versnelling zitten bij 1100 of 1200 tpm. Dan komt het wat langzaam op gang. Maar dat is het dan ook. Incidenteel een schokje, of dat ie even schiet in de 2e. Maar om hier nu 500-900 euro aan uit te geven (incl. motor tunen dan wel), gaat mij wellicht ook wat ver.

Deel gaat me ook om de life extention. Zou het echt zo zijn dat de levensduur langer zal worden. Nooit goed te meten natuurlijk. Mogelijk dat bij miljoenen het goed gaat met een dsg tot 3 ton. En bij een paar gaat het kapot, en dan is het verhaal, tja had je maar dsg tuning moeten doen. Altijd achteraf. Verhalen van een dsg die getuned(geoptimaliseerd) is die kapot ging ken ik niet. Maar die dsg ging mogelijk ook niet kapot zonder die tuning...

Lastig. Veel gaat voor mij ook om het "goed gevoel". Voor al dat geld zal het wat vloeiender rijden, trekken, schakelen. Eenvoudige keuze is het niet. En ook niet om te kiezen voor VAGtechniek of TVS. Doe ze alle twee precies hetzelfde bij de dsg? De motor tuning is verschillend als ik goed geïnformeerd ben.
 

Canon-Eye

Forumguru
Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben, is of de koppeling tijdens stilstand met ingetrapte rem nou een beetje blijft slippen (met kruipneiging als resultaat), of dat hij helemaal vrijkomt en pas weer slippend aangrijpt (gaat kruipen) nadat de rem is losgelaten of, bij gebruik van de autohold, wat gas wordt gegeven.

Gevoelsmatig (daar heb je 't gevoel weer...) heb ik de neiging om 'm bij langer dan enkele seconden wachten voor een verkeerslicht of zo even naar de N te drukken. Maar dat is misschien helemaal niet nodig...
Wie heeft hierop het definitieve (dus niet op vermoedens of gevoel, maar op kennis gebaseerde) antwoord?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat doe ik ook als ik langer moet stilstaan: in N zetten. Hoef je niet je voet op de rem te houden. Dat doe ik bij het stoplicht echter wel
 

BuB

Lid
Idem hier, al gebruik ik bewust P en niet N omdat N een vrijloop is en je dan dus eigenlijk toch je voet op de rem zou moeten houden

Octavia II 2011 2.0 TDI 140pk DSG L&K
 

Canon-Eye

Forumguru
Voet op de rem vind ik niet zo'n probleem eigenlijk. Ik moet 'm toch érgens laten... :pardon:

En vanuit N is de hendel met 1 miniduwtje weer in D/S gedrukt zonder verdere handelingen. Vanuit P is de schakelweg 3x zo lang, bovendien moet de voet alsnog naar de rem verplaatst worden en moet het knopje worden ingedrukt. Doe ik normaal gesproken dus allemaal niet, tenzij bij een wat langere stop (overweg, brug e.d.) vooral als die lang genoeg is om ook de motor uit te schakelen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
In D of S met de voet (volledig doorgedrukt) op de rem zal de koppeling niet slippen.
Echter... Als je je voet iets of wat optilt, zie je de toeren van +/- 800, naar +/- 1000 gaan. Op dat moment is je koppeling wel aan het slippen. De auto wil dan als het ware naar voren kruipen, maar de rem is op dat moment nog minimaal aangegrepen. Nooit opgemerkt?

Telkens in N zetten bij het stoppen voor een verkeerslicht blijkt slecht te zijn. Geen idee waarom, nog geen research naar gedaan.
 

Phoenix2149

Senior Member
@HarrieSkoda

Denk dat je verward met de P stand.

P stand kan met een (lang) draaiende motor of het vaak schakelen ervan (file/stoplicht) kan tot schade en motor problemen leveren.

Neutraal is eigenlijk ontwikkeld om te kunnen slepen.

Beide D en N geven slijtage gelooof ik waar D iets meer dan N (versnellingsbak Olie verplaatsing is meer bij D). Voordeel van N tov D is dat je handrem kunt gebruiken en je voorkomt dat je per ongeluk vooruit schiet als je rem los laat. Bijvoorbeeld als je even om draaid om iets van achterbank te pakken.

Ook dit is meer van hear say. Heb zo geen bron.

Bij mijn Auris zette ik hem nooit in N. Rem indrukken is kleine moeite eigenlijk.
 

0ri0n88

Forumguru
Als dat "blijkt", dan moet dat toch ook "ergens uit" blijken? Kan me daar voorlopig niks bij voorstellen.
Je oliekoeler draait dan niet mee en dus je bak wordt niet gekoeld.
Buiten dat staat er ook in the rtfm dat je gewoon de D ingeschakeld moet laten en de rem ingedrukt houden bij kort stilstaan(althans in het boekje van mijn oude o2 met dsg7). De N zit er in principe om vrij te schakelen voor als je naar de R moet of andersom en om te slepen evt. Langere tijd stil staan zal je in "principe" de motor uit moeten zetten.
Belangrijkste in D is dat je de rem voldoende indrukt, dus voorkomen dat je gaat rollen en de bak dus "weet" dat je stilstaat.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Je oliekoeler draait dan niet mee en dus je bak wordt niet gekoeld.
Buiten dat staat er ook in the rtfm dat je gewoon de D ingeschakeld moet laten en de rem ingedrukt houden bij kort stilstaan(althans in het boekje van mijn oude o2 met dsg7). De N zit er in principe om vrij te schakelen voor als je naar de R moet of andersom en om te slepen evt. Langere tijd stil staan zal je in "principe" de motor uit moeten zetten.
Belangrijkste in D is dat je de rem voldoende indrukt, dus voorkomen dat je gaat rollen en de bak dus "weet" dat je stilstaat.


Thankyou ;).
 

widojo

Actief lid
Je oliekoeler draait dan niet mee en dus je bak wordt niet gekoeld.
Buiten dat staat er ook in the rtfm dat je gewoon de D ingeschakeld moet laten en de rem ingedrukt houden bij kort stilstaan(althans in het boekje van mijn oude o2 met dsg7). De N zit er in principe om vrij te schakelen voor als je naar de R moet of andersom en om te slepen evt. Langere tijd stil staan zal je in "principe" de motor uit moeten zetten.
Belangrijkste in D is dat je de rem voldoende indrukt, dus voorkomen dat je gaat rollen en de bak dus "weet" dat je stilstaat.

Helemaal mee eens.
En, zelf ken ik maar 1 goede functie voor de N stand en dat is in de wasstraat. (hoop dat slepen nooit nodig zal zijn)

Terug naar het onderwerp, S stand of manuele stand gebruik ik in NL nauwelijks. Zie ook niet de reden maar dat komt mogelijk ook door het karakter van de 1.2 105pk.
 

prosier

Forumguru
Offertes in NL bij diverse tuners komen op 950-1000 euro.
Eentje in Belgie (toevallig goed aangeschreven APEC), komt op 550 euro ongeveer.

Motor + DSG7 optimaliseren en tunen incl dyno etc.

Wel apart die prijzen... Iemand ervaring met APEC Belgie?
 
Bovenaan Onderaan