Alleen de DSG-software aanpassen zonder motortuning komt bij TVS op €499, heb ik inmiddels vernomen.
Ik probeer bij elke rit goed op te letten of er iets in het gedrag van de DSG is dat me echt stoort. En tot nu toe is dat niet het geval.
Wat me opvalt (en dat is iets anders dan storen) is, dat er zowel in D als in S bij normaal rustig wegrijden binnen een wagenlengte al naar 2 wordt geschakeld. Als ik dan na die eerste stap wat meer gas geef, dan zie ik de schakelmomenten ook naar wat hogere toerentallen verschuiven en dat is precies wat ik zou verwachten. Dat alles gaat overigens zonder brommen, trillen of andere nare verschijnselen, dus kennelijk kan de motor ook dat voor mijn gevoel*) wat vroege opschakelen wel aan. Daarbij ben ik van nature geen plankgas-trapper, dus de koppelingen worden ook niet overmatig belast door er alsmaar dat koppel op los te laten...
*) Ik heb trouwens ooit een koppelkromme van de 1.0TSI motor gezien waaruit blijkt dat al vanaf 1100 of 1200 rpm een verrassend groot deel van het maximumkoppel wordt geleverd. Dus misschien moet ik mijn gevoel wel wat bijstellen. Voorlopig blijf ik er in elk geval nog maar even goed op letten voordat ik een dag, 2x 160 km én 499 Euro ga besteden aan het oplossen van een probleem dat ik niet heb.