Wie heeft ervaring met de app ABRP i.c.m. OBD BLE dongel in de Enyaq?

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Sorry, waarom ik dit topic naar 'Car audio...etc.' verplaatst heb, weet ik niet meer, (misschien niet goed gelezen, of alleen op 'OBD Dongel' gereageerd) maar het is nu terug bij Enyaq.
 
Ik had niet de indruk dat het actuele verbruik via Enode invloed had op de laadplanning in ABRP. In de auto gebeurt dat wel, wat met een aanhanger en dakkoffer noodzaak is omdat het verbruik stevig stijgt. Ik kwam uiteindelijk uit op een gemiddelde van bijna 25 KW per 100 km waardoor de range effectief zo'n 240 kilometer bedroeg. Als je dat weet kan je er op anticiperen, ABRP deed dat in mijn ogen onvoldoende, de auto deed dat dus (vanzelfsprekend haast...) prima.
Als je in ABRP een auto selecteert dan haalt hij uit de ABRP database het referentieverbruik van de "gemiddelde" Enyaq. Dat is iets van 180 Wh/km (18 kWh/100km) bij 110 km/h. Als je daarna een aanhanger en dakkoffer toevoegt gaat dat natuurlijk mis.

In ABRP kan je profielen aanmaken, zoals "dakkoffer+aanhanger". Binnen zo'n profiel kan je dan handmatig of zelf-lerend een ander (hoger) verbruik opgeven, zoals jouw 25 kWh/100km. Daarmee voorkom je vervuiling van het 'normale' profiel.

Als je live data hebt (in ieder geval met een BT dongle, maar mogelijk ook met Enode/Tronity) dan wordt het gekozen profiel automatisch aangepast aan het actuele verbruik. En elke volgende berekening/planning zou dan dat nieuwe verbruik moeten gebruiken.

Maar... Zelfs na dik 8500 km op en neer naar de Noordkaap, zonder dakkoffer en aanhanger, dus altijd in het normale profiel, en met een BT dongle, viel het me op dat ABRP pessimistisch is over het verwachte verbruik. Waar in het verleden ABRP een nauwkeurigheid had van een procent ofzo, is het nu zo dat ik na een lange rit vaak 5% meer SOC heb dan wat ABRP voorspelde. En dat niet één keer, maar keer op keer zonder dat er bv. van bestuurder gewisseld was, om invloeden van verschillende rijstijlen uit te sluiten. Kennelijk heeft ABRP dus, ondanks het zelf-leren van het actuele verbruik, een ingebouwde veiligheidsmarge gekregen.

Als je dat weet, en het vertrouwen in de beschikbaarheid/bruikbaarheid van snelladers hebt, dan kan je dus een laadplan maken wat een paar procent optimistischer is dan ABRP aangeeft. En dat betekent soms inderdaad dat je minder laadstops nodig hebt.

Van de andere kant - uiteindelijk moet er voor een rit van x km een y hoeveelheid kWh in de auto geladen worden. Je kan dat verdelen over meerdere korte stops, of over een kleiner aantal langere stops, maar laden moet je toch. Mijn ervaring met beide tactieken is dat de auto meestal eerder klaar is met laden dan dat ik zelf naar het toilet ben geweest en de koffie op heb. Wij laten de laadstops daarom ook een beetje afhangen van onze eigen blaastoestand.

Wat bij dat laatste helpt is een bijrijder die het spelletje ook een beetje kent, en gaandeweg de rit het plan kan aanpassen. Daarvoor moet de bijrijder een beetje handig zijn met de diverse apps die de locaties/beschikbaarheid van snellaadpalen weergeven, plus een navigatieprogramma om daar te komen. Mijn vrouw redde het op onze trip prima met de Tesla app om de Supercharger locaties te zien, Google Maps om de afstand naar een Supercharger te berekenen, en het display op het dashboard wat aangaf hoeveel km de auto nog dacht te kunnen rijden. Zij heeft ABRP niet aangeraakt.

Ter aanvulling: volgend jaar ga ik waarschijnlijk in plaats van Enode toch zo'n Bluetooth dongel gebruiken, dan ben ik niet afhankelijk van een internetverbinding voor het actuele verbruik.

Zeker doen. Hoe eerder hoe beter. Kost eenmalig ~100 euro, heb je heel veel lol van. Ik neem wel aan dat je ABRP Premium hebt?
 

JJ te G

Donateur
Ik merkte op dat het aantal instellingen van ABRP misschien wel te veel is geworden. Zo stond mijn accu-degradatie standaard op 5%. Dit zou net als de gewenste SoC bij aankomst van invloed kunnen zijn.
 
Zo stond mijn accu-degradatie standaard op 5%.

Als je een OBD dongle hebt is dit een berekende waarde volgens mij. ABRP weet namelijk wat de nominale (nieuw) capaciteit van je accu is, en via het OBD protocol krijgt hij ook de daadwerkelijke capaciteit door zoals gemeten door het BMS. Effe aftrekken & delen en je hebt de accu-degradatie.

Het zou een leuke toevoeging zijn als ABRP die degradatie ook over tijd kan bijhouden en er een mooi grafiekje van kan maken. Ik heb ooit ergens gelezen dat het typische patroon van een Tesla Model 3 is dat er in het begin vrij vlot een degradatie optreedt van ca. 5%. Dan blijft de degradatie lange tijd hetzelfde, en tegen het eind van de levensduur van de accu schiet de degradatie ineens omhoog. Weet natuurlijk niet of dat ook voor VAG auto's geldt maar het kan nuttig zijn dit bij te houden.

Bij mij is het, na 2,5 jaar en 90.000 km, 7,6%.
 

JJ te G

Donateur
Oeps, ik hoop het natuurlijk niet maar het kan best 5% degradatie zijn. Zal de Car Scanner Pro app eens uitlezen, die geeft de actuele status van de accu weer
 

Smeeuwis

Donateur
Als je in ABRP een auto selecteert dan haalt hij uit de ABRP database het referentieverbruik van de "gemiddelde" Enyaq. Dat is iets van 180 Wh/km (18 kWh/100km) bij 110 km/h. Als je daarna een aanhanger en dakkoffer toevoegt gaat dat natuurlijk mis.
Dit is mij bekend, ik had echter een connectie met Enode aangevinkt waarbij ARBP het werkelijke verbruik zou moeten gaan pakken. Dat deed het in mijn beleving niet. Zou aan de verbinding kunnen liggen, met een Bluetooth dongel heb je geen inernetconnectie nodig, met Enode wel.

Ik heb ook zelf het referentieverbruik in de app handmatig aangepast (dat kan ook) en dat leek wat beter te gaan. Ook de profielen heb ik gebruikt maar daar kan ik de combinatie aanhanger én dakkoffer weer niet maken. Het is of het één, of het ander. Niet beide.

Als je live data hebt (in ieder geval met een BT dongle, maar mogelijk ook met Enode/Tronity) dan wordt het gekozen profiel automatisch aangepast aan het actuele verbruik. En elke volgende berekening/planning zou dan dat nieuwe verbruik moeten gebruiken.
Ik heb dit dus niet zo ervaren waardoor ik de toegevoegde waarde van ARBP t.o.v. de auto navigatie en mijn eigen verstand niet zo zag. En zeker niet om ervoor te betalen. Dongel wil ik wel gaan proberen volgend jaar, maar niet voor 100 euro.

Als de navi van Skoda beter / makkelijker om zou gaan met automatische aanpassing van de laadstops, zou het voor mij een ruime voldoende zijn. Nu probeerde hij me met alle geweld terug te sturen naar Antwerpen terwijl ik zelf inmiddels allang wist dat ik de Fastned bij Hazeldonk gewoon zou halen. Dat vind ik dan echt een tekortkoming, maar ABRP deed dat dus ook.

Mijn conclusie is dan ook dat ik uit ga van 220 - 240 km range met dakkoffer en aanhanger en van tevoren, tijdens een laadstop, de volgende alweer plande via de ANWB app. Die voerde ik in in de Skoda navi en voila.
 

Frank

Forumguru
Voor degenen die een model 4 van de infotainment hebben, hoe betrouwbaar is de eerste interne planner VS ABRP?

Ik heb voor alle duidelijkheid ABRP op mijn huidige niet-VAG EV maar wil niet elke keer dongle uitpluggen
 
@Smeeuwis ben het helemaal eens met je laatste zin. Met mijn "60" ga ik ook uit van een dergelijk bereik (zonder dakkoffer) en het werkt prima om dan tijdens de koffie een volgende stop en 1 alternatief te plannen en in te voeren. Zo ben ik al meerdere malen naar Italië, Frankrijk en Spanje gereden (ook in 1 vakantie).
 
Bovenaan Onderaan