Dit draadje maar weer eens een schop naar boven geven :-).
Op vakantie geweest naar Frankrijk, bijna 3 weken, met Enyaq, gezin plus honden, dakkoffer en vouwwagen. Over de ervaringen qua verbruik enzo zal ik in het topic over de Enyaq als reis-/trekauto wel schrijven, ging uitstekend!
Hier gaat het over ABRP al dan niet met dongel, en de ervaringen daarmee. In mijn geval dus in combinatie met Enode. Ik heb zowel de navigatie van de auto als die van ABRP door elkaar gebruikt.
Mijn constateringen:
Zowel ABRP als auto geven de beschikbaarheid van laders prima weer. Die is ook aardig accuraat, dus je weet of je ergens terecht kan;
In ABRP kan je op alle aanbieders filteren, in de auto is dat wat beperkt waardoor je bij een lader terecht kan komen waar je niet kan betalen met ANWB of creditcard (is me één keer overkomen);
ABRP was regelmatig de verbinding met de auto kwijt. Dit verloopt via Internet (Enode dus), in plaats van rechtstreeks. Als je geen bereik hebt gebeurt dat dus, waardoor ik zelf al voorbij Lille op de A1 reed maar ABRP dacht dat ik nog boven Antwerpen zat. Dan klopt de laadplanning dus van geen kanten meer maar ook de actuele batterijvulling niet en het actuele verbruik;
Zowel ABRP als de auto proberen je met alle macht naar een geplande lader te sturen terwijl je er bewust voorbij rijdt. Ik verwacht van beiden dat ze dan de volgende automatisch voorstellen maar dat gebeurt dus niet. Maar misschien heb ik in ABRP een instelling over het hoofd gezien. In de auto heb ik dat al eerder ervaren en geen oplossing of instelling kunnen vinden.
Ik had niet de indruk dat het actuele verbruik via Enode invloed had op de laadplanning in ABRP. In de auto gebeurt dat wel, wat met een aanhanger en dakkoffer noodzaak is omdat het verbruik stevig stijgt. Ik kwam uiteindelijk uit op een gemiddelde van bijna 25 KW per 100 km waardoor de range effectief zo'n 240 kilometer bedroeg. Als je dat weet kan je er op anticiperen, ABRP deed dat in mijn ogen onvoldoende, de auto deed dat dus (vanzelfsprekend haast...) prima.
Ik heb me prima kunnen redden, maar wel met ondersteuning van mijn eigen inzicht en de apps van de ANWB laadpas, Fastned, Tesla en Ionity bij de hand. Dan gaat het overigens prima, maar je moet wel zelf bij de les blijven zoals ik halverwege dus leerde, nadat ik bij een lader terecht kwam waar ik met geen enkele mogelijkheid kon betalen met mijn passen, en dus met minder dan 20% SOC nog 30 kilometer te gaan had. Dat was dom van mij, maar tegelijkertijd ook een beperking dus van zowel de auto als van ABRP, want beiden gaven aan dat ik er zou moeten kunnen laden.
Uiteindelijk spraken we als gezin af om vanaf 40% SOC al te gaan kijken naar een laadstop. Tijdens de drukke dagen moet je soms ook wachten en dan is het handig om marge te hebben, zodat je eventueel bij de volgende laadpaal wel terecht kan. Dat betekende meer pauzes en kortere dagafstanden, tot zo'n 400-500 kilometer. Maar dat wilde ik toch al en had ik van tevoren al ingecalculeerd.
Tenslotte op meerdere momenten, bij met name Tesla en Fastned snelladers, met meer dan 130 KW kunnen laden wanneer de SOC onder de 15% zat. Dus dat is mooi. Vanaf 40-50% SOC gaat het dan gestaag naar beneden en wordt met 50-60 KW geladen tot de 80%. Effectief waren de meeste laadstops dus zo'n 30-40 minuten, en meestal gingen we met 90% weer op pad voor de volgende etappe van zo'n 180-200 km.