Wie heeft ervaring met de app ABRP i.c.m. OBD BLE dongel in de Enyaq?

richardo128

Nieuw lid
Ah, goed dat je het zegt. Heb een IPhone, dus dat ging prima (maar had dus geen idee dat het er niet voor Android is). Overigens wel bijzonder dat een dergelijke app er alleen voor iOS is.
 

ikbenmabo

Nieuw lid
Ter info: vandaag OBDLink CX ontvangen (direct bij OBD Solutions, vanuit VS, was ook na verzendkosten goedkoper dan wat ik in NL vond).
Binnen enkele dagen bezorgd. Zojuist geïnstalleerd en met ABRP verbonden, dat verliep heel eenvoudig en data komt direct door.
Ik ga het pas gebruiken tijdens vakantie, zal desgewenst daarna een review plaatsen. IMG_3182.jpeg IMG_3184.jpeg IMG_3185.jpeg IMG_3189.jpeg
 
Iedereen fijn en bedankt voor de ervaringen.

Bijna een jaar nadat ik in mijn voorstelrondje de vraag stelde heb ik inmiddels >85k met de Enyaq60 gereden. Regelmatig in het buitenland, vorig jaar zomer >6000km gereden door Duitsland, Zwitserland, Italië, Frankrijk, Spanje en België.

Geen gebruik gemaakt van een dongle of betaald abonnement en eigenlijk alleen tussen Maastricht en Luxemburg een uitdaging gehad doordat er enkel halverwege een Fastned station is (waar de hele wereld aan de lader wilt). Ik heb ervaren dat een grove planning uitstippelen via ABRP voordat je op weg gaat prima werkt. Er zijn over het algemeen laadpalen genoeg te vinden, zelfs in Italië. Spanje is onder Barcelona nog een klein beetje een uitdaging, maar daar hebben we het Tesla netwerk voor dat tegenwoordig bijna overal is te gebruiken door niet Tesla rijders.
 

Smeeuwis

Donateur
Afgelopen weken me hier eens verder in verdiept, ter voorbereiding op onze vakantie naar Zuid-Frankrijk en Spanje (Pyreneeën). Ik heb een Premium abo van ABRP genomen en daarbij is een nieuwe feature dat je via Enode kan koppelen met de auto, zonder dongel. Gewoon via het MySkoda account. Dat zojuist toegevoegd aan mijn account en de auto is in 2 tellen al zichtbaar in de App en de ABRP website, inclusief SoC. Volgens ABRP en Enode wordt de actuele SoC om de zoveel minuten naar de app gestuurd, die vervolgens gaat reageren door je laadplanning eventueel aan te passen.

Ik ga dit proberen, scheelt me een dongel kopen en in en uit de OBD stekker te halen vanwege het alarm. Ik heb genoeg vertrouwen in mijn eigen capaciteiten en de voorraad laadpalen in Frankrijk en Noord-Spanje, mocht het onverhoopt minder werken dan verwacht. En dan zijn er ook nog Chargemap, ViaMichelin, Testla en de auto navi als backup. Zal de ervaringen later hier wel delen, misschien kom ik er wel toe een vergelijkend warenonderzoekje te doen.
 

JJ te G

Donateur
Kijk, dat is een mooie ontwikkeling! Tot voor kort moest je voor zo’n koppeling nog een abonnementje afsluiten. Hoop dat het goed werkt!
 

Smeeuwis

Donateur
Voor de goede orde, die koppeling is alleen beschikbaar als je ABRP Premium hebt. Maar geen dongel of ander abo nodig.
 

Smeeuwis

Donateur
Tweede aanvulling: niet alleen de SoC maar ook het actuele verbruik wordt opgehaald via de koppeling. Ben dus benieuwd hoe het straks gaat als de klapkar er achter hangt en de koffer op het dak, of dat ook gaat meewegen in de berekeningen.
 

Hypodermic

Donateur
In de filmpjes van die man uit Oostenrijk, Spreichert als ik het goed typ, zit dit toch in de navigatie van de Enyaq? Zoals ik het hem hoorde vertellen werkt dit best goed. Hij laat zien met hoeveel % je bij een oplaadpunt aankomt en tot hoeveel je dan moet laden om naar het volgende punt te komen. En dat blijkt wel goed te kloppen volgens hem.
Of is dit alleen met nieuwere software versie?
 

Hypodermic

Donateur
Dan snap ik het heel goed dat je het op deze manier oplost. Ook makkelijk dat het werkt met Android auto, weliswaar betaald, maar ideaal op zo'n groot scherm lijkt mij.
 

hemi24

Forumguru
In ME3.2 werkt dit niet bij mij en worden onnodige laadstops met langzame laders voorgesteld.
Grappig: afgelopen week heen en terug naar Oostenrijk, werkte het juist prima bij de ID.3 (eveneens met 3.2).
Heb wel aanstaan dat ‘ie enkel laders >50KW weergeef; misschien maakt dat het verschil.

Voor de nieuwsgierigen: 1.200 km afgelegd in 14,5 uur…
 

Smeeuwis

Donateur
Dit draadje maar weer eens een schop naar boven geven :-).

Op vakantie geweest naar Frankrijk, bijna 3 weken, met Enyaq, gezin plus honden, dakkoffer en vouwwagen. Over de ervaringen qua verbruik enzo zal ik in het topic over de Enyaq als reis-/trekauto wel schrijven, ging uitstekend!

Hier gaat het over ABRP al dan niet met dongel, en de ervaringen daarmee. In mijn geval dus in combinatie met Enode. Ik heb zowel de navigatie van de auto als die van ABRP door elkaar gebruikt.

Mijn constateringen:

Zowel ABRP als auto geven de beschikbaarheid van laders prima weer. Die is ook aardig accuraat, dus je weet of je ergens terecht kan;
In ABRP kan je op alle aanbieders filteren, in de auto is dat wat beperkt waardoor je bij een lader terecht kan komen waar je niet kan betalen met ANWB of creditcard (is me één keer overkomen);
ABRP was regelmatig de verbinding met de auto kwijt. Dit verloopt via Internet (Enode dus), in plaats van rechtstreeks. Als je geen bereik hebt gebeurt dat dus, waardoor ik zelf al voorbij Lille op de A1 reed maar ABRP dacht dat ik nog boven Antwerpen zat. Dan klopt de laadplanning dus van geen kanten meer maar ook de actuele batterijvulling niet en het actuele verbruik;
Zowel ABRP als de auto proberen je met alle macht naar een geplande lader te sturen terwijl je er bewust voorbij rijdt. Ik verwacht van beiden dat ze dan de volgende automatisch voorstellen maar dat gebeurt dus niet. Maar misschien heb ik in ABRP een instelling over het hoofd gezien. In de auto heb ik dat al eerder ervaren en geen oplossing of instelling kunnen vinden.
Ik had niet de indruk dat het actuele verbruik via Enode invloed had op de laadplanning in ABRP. In de auto gebeurt dat wel, wat met een aanhanger en dakkoffer noodzaak is omdat het verbruik stevig stijgt. Ik kwam uiteindelijk uit op een gemiddelde van bijna 25 KW per 100 km waardoor de range effectief zo'n 240 kilometer bedroeg. Als je dat weet kan je er op anticiperen, ABRP deed dat in mijn ogen onvoldoende, de auto deed dat dus (vanzelfsprekend haast...) prima.

Ik heb me prima kunnen redden, maar wel met ondersteuning van mijn eigen inzicht en de apps van de ANWB laadpas, Fastned, Tesla en Ionity bij de hand. Dan gaat het overigens prima, maar je moet wel zelf bij de les blijven zoals ik halverwege dus leerde, nadat ik bij een lader terecht kwam waar ik met geen enkele mogelijkheid kon betalen met mijn passen, en dus met minder dan 20% SOC nog 30 kilometer te gaan had. Dat was dom van mij, maar tegelijkertijd ook een beperking dus van zowel de auto als van ABRP, want beiden gaven aan dat ik er zou moeten kunnen laden.

Uiteindelijk spraken we als gezin af om vanaf 40% SOC al te gaan kijken naar een laadstop. Tijdens de drukke dagen moet je soms ook wachten en dan is het handig om marge te hebben, zodat je eventueel bij de volgende laadpaal wel terecht kan. Dat betekende meer pauzes en kortere dagafstanden, tot zo'n 400-500 kilometer. Maar dat wilde ik toch al en had ik van tevoren al ingecalculeerd.

Tenslotte op meerdere momenten, bij met name Tesla en Fastned snelladers, met meer dan 130 KW kunnen laden wanneer de SOC onder de 15% zat. Dus dat is mooi. Vanaf 40-50% SOC gaat het dan gestaag naar beneden en wordt met 50-60 KW geladen tot de 80%. Effectief waren de meeste laadstops dus zo'n 30-40 minuten, en meestal gingen we met 90% weer op pad voor de volgende etappe van zo'n 180-200 km.
 
Bovenaan Onderaan