winterbanden of ESP

Ik kan binnenkort een nieuwe leasauto bestellen. Het wordt een Octavia Combi elegance 2.0 TDI + wat opties. Ik twijfel nog of ik winterbanden zal nemen via de leasemaatschappij (8 euro per maand voor 225/45 R17) of de optie ESP zal kiezen. Ik wil niet de hele herst en winter op stalen velgen rondrijden. Ik rij ongeveer 55k per jaar en ga ook op wintersport (Toevallig dit jaar niet met de auto). Ik heb niet genoeg budget om beide opties te nemen. Ik heb twee auto's gereden die ESP hadden (Passat en 407). Momenteel rij ik een jaar in een mondeo en die heeft geen ESP. Ik heb het ook niet gemist.
Kortom; wat zouden jullie kiezen?

Waarom? Ik kan me voorstellen dat ESP geen zin meer heeft als je banden geen grip meer hebben. Aan de andere kant heb je van ESP het hele jaar profijt.

Dutch4x4

Senior Member
Het een is geen alternatief voor het andere. ESP moet je op sneeuw juist uitzetten...

Winterbanden heb je nodig om beter weg te komen, veiliger de bochten om te gaan en vooral om goed te kunnen remmen. Als het glad is, helpt ESP je in geen van die gevallen.

Om beter weg te komen: doet ASR al, heb je ESP niet voor nodig.
Om veiliger de bocht om te komen: ESP grijpt in zodra je het overdrijft, maar dan moeten de banden wel de grip hebben om je terug in de goede richting te sturen. Als je op een glad wegdek bent weggegleden, ben je juist al over die gripgrens heen.
Om te remmen: daar heb je hooguit ABS voor, voegt ESP niks aan toe (want dat werkt alleen in bochten).

Kortom, ESP is een prachtig hulpmiddel voor de zomer, als je iets te optimistisch een bocht induikt.

Winterbanden zijn een perfect hulpmiddel voor de winter, als je alle grip kunt gebruiken om weg te rijden, bochten te nemen en af te remmen.

Winterbanden of ESP is kortom een valse keuze.

Overigens hoef je in Nederland helemaal niet de hele herfst en winter op winterbanden rond te rijden. Drie maanden is genoeg, want pas onder nul zijn winterbanden beter. Dat verhaal van die zeven graden is echt een (marketing)fabeltje!

En waarom winterbanden in zo'n grote maat? Die zijn hartstikke duur. Of wil je ze om je eigen velgen leggen? Dan geldt dat verhaal van 'niet de hele tijd op stalen velgen rondrijden' ook niet meer...

Wallie

Lid
Wat je stalen velgen betreft: Collega van me least een Octavia 1.9TDI BE via ING Carlease, incl winterbanden, en bij hem hebben ze de winterbanden op z'n LM-velgen gezet... (dus echt de zomerband van de velg gehaald)
Merk volgende week wat ze met mijn Leaseplan-Fabia gaan doen
wink.gif

purk

Senior Member
ESP is een speeltje dat jou als bestuurder op of over de grens laat gaan als het om snelheid gaat in bochten. Winterbanden hebben gewoon (zeker in de herfst en winter) beter contact met de weg, en dat heb je continu nodig. ESP heb je alleen nodig als het te hard gaat.

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: purk</font><hr />

Winterbanden [...] heb je continu nodig. ESP heb je alleen nodig als het te hard gaat.

[/ QUOTE ]

Yep, spijker op de kop.

Bedankt voor je uitleg. Heel verhelderend. De winterbanden zijn inderdaad best duur, hoewel het verschil met een 16" winterband maar 2 euro per maand is bij de leasemaatschappij. De winterbanden komen inderdaad om de Pegasus velgen die ik af-fabriek onder de octavia bestel. Ik krijg van de leasemaatschappij overigens Vredesteijn banden via de Profile of euromasters (mag ik zelf kiezen)Weten jullie trouwens een Profile vestiging in de driehoek Amsterdam, Utrecht en Haarlem die een beetje moderne wijze van opslag heeft (nieuwe vestiging).

Ik ben erg te spreken over Profile in Heemstede (ligt tegen Haarlem aan). Gewoon een nette bandenboer (en tevens schadehersteller). Als je verder wilt gaan, zij zijn ook degene die tegenwoordig op vrijdagavond auto´s pimpen in "de grote beurt". Het pand ziet er netjes uit, maar ik weet natuurlijk niet hoe zij de banden opslaan.

Ik woon in Hoofddorp, dus Heemstede is bekend
winkie.gif

Ik vraag het aangezien ik slechte ervaringen heb met euromasters Schiphol. Mijn vorige leaseauto (peugeot 407) kreeg ik eind oktober afgeleverd. Binnen een week toen winterbanden laten monteren op de LM velgen. Er gingen dus zo goed als nieuwe Michelins in de opslag. Na de winter weer terug naar de Euromasters om de banden weer te wisselen. Wat schetst mijn verbazing. Ze waren één band kwijt, die wel weer werd gevonden. De banden zagen er zeer smerig uit en ik heb tot op de dag van vandaag mijn twijfels of ik wel mijn banden onder de auto heb gekregen en niet wat meer versleten michelins van hetzelfde type.

sitechris

Donateur
volgens mij ben je deze winter verplicbt om winterbanden te hebben als je in Duitsland rijdt. Dus als je op wintersport gaat, zul je ze nodig hebben (mits je door Dld moet rijden natuurlijk)

Ik zou voor de winterbanden gaan. Zeker als je in ogenschouw neemt dat winterbanden tegenwoordig verplicht zijn in een aantal landen.
Ik heb zel fook een leasebak en laat de banden elk jaar gewoon overzetten op mijn LM velgen. Dit doe ik al jaren en gaat gewoon goed.

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: sitechris</font><hr />

volgens mij ben je deze winter verplicht om winterbanden te hebben als je in Duitsland rijdt. Dus als je op wintersport gaat, zul je ze nodig hebben (mits je door Dld moet rijden natuurlijk)

[/ QUOTE ]

Nee, niet weer die discussie
722.gif
407.gif

TurboBooster

Forumguru
Ik zou de winterbanden nemen, maar niet 225/45 R17.
Neem als winterband 205/50 R17 en laat die jaarlijks om de lichtmetalen velgen zetten.
Rekensommetje; € 8,00 x 36 mnd. = € 288,00 , daar kun je net 2 goede winterbanden voor kopen, doch onder zo'n Octavia gaan toch echt 4 banden.
En 6 jaar in deze lease Octavia zal je waarschijnlijk niet rijden.

TB.
grin.gif

</font><blockquote><font class="small">Citaat: TurboBooster</font><hr />

Rekensommetje; € 8,00 x 36 mnd. = € 288,00 , daar kun je net 2 goede winterbanden voor kopen, doch onder zo'n Octavia gaan toch echt 4 banden.

[/ QUOTE ]

Rekensom klopt niet.
De lease maatschappij rekent alleen de opslag en het omleggen. Er worden van de geplande zomerbanden 4 als winterbanden gebruikt. Als de winterbanden na 2 jaar versleten zijn krijg je geen winterbanden meer.
Andere maat of velgen is ook niet mogelijk.

PS. Ik zit bij leaseplan.

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: duiker</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: TurboBooster</font><hr />

[/ QUOTE ]

Rekensom klopt niet.
De lease maatschappij rekent alleen de opslag en het omleggen. Er worden van de geplande zomerbanden 4 als winterbanden gebruikt. Als de winterbanden na 2 jaar versleten zijn krijg je geen winterbanden meer.
Andere maat of velgen is ook niet mogelijk.

PS. Ik zit bij leaseplan.

[/ QUOTE ]
Ik zit bij Arval lease maar dit staat nergens in mijn contract.
Kosten 4 euro per maand (de 15" banden worden overigens overgezet op mijn lichtmetalen velgen)
Als het goed is heb ik gewoon gedurende de hele leasetermijn recht op winterbanden.

De leasetermijn is 120.000 km of 4 jaar.
Van de 120.000 km zal ik ca 50 á 60.000 km (5 maanden per jaar, november tm maart, rijden op winterbanden.
Zal 1 paar (Vredestein Snowtrac 2) daarvoor genoeg zijn eigenlijk
icon_smile_question.gif

Hoe snel slijten die banden eigenlijk tov zomerbanden
icon_smile_question.gif

DJNeO

Actief lid
de lease maatschappijen vinden het te duur om stalen velgen erbij te kopen, daarom zal je dus bij de lease altijd de winterbanden netjes om je lichtmetaal heen krijgen, ik heb vorige week aterdag mijn banden gehad, gewoon over mijn licht metalen velgen! dat excuus kan je dus niet meer gebruiken
tongue.gif

Doe allebij of winterbanden!!

Bovenaan Onderaan