winterbanden of ESP

SkodaMan

Actief lid
ESP is zomer en winter nuttig. Winterbanden daarentegen........
smirk.gif
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

ESP is zomer en winter nuttig. Winterbanden daarentegen........
smirk.gif


[/ QUOTE ]
Ik dacht vroeger altijd, ach die winterbanden, allemaal gebakken lucht.
Sinds 1 jaar rijd ik er op en ben helemaal overtuigd.
In de Franse sneeuw liet ik mijn 2 twee zwagers met beide een Volvo V70 (beide ESP overigens) op zomerbanden moeiteloos achter.
Zij moesten kettingen monteren en ik kon met mijn O1'tje op winterbanden zo de berg op.
Winterbanden kosten mij 48 euro per jaar, dat geld is het mij al waard om 1 x geen sneeuwkettingen te hoeven monteren en vervolgens demonteren bij -10oC in het donker in de sneeuw.
yeah.gif
 

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: deusjevo</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

ESP is zomer en winter nuttig. Winterbanden daarentegen........
smirk.gif


[/ QUOTE ]
Ik dacht vroeger altijd, ach die winterbanden, allemaal gebakken lucht.
Sinds 1 jaar rijd ik er op en ben helemaal overtuigd.
In de Franse sneeuw liet ik mijn 2 twee zwagers met beide een Volvo V70 (beide ESP overigens) op zomerbanden moeiteloos achter.
Zij moesten kettingen monteren en ik kon met mijn O1'tje op winterbanden zo de berg op.
Winterbanden kosten mij 48 euro per jaar, dat geld is het mij al waard om 1 x geen sneeuwkettingen te hoeven monteren en vervolgens demonteren bij -10oC in het donker in de sneeuw.
yeah.gif


[/ QUOTE ]

De vraagsteller moet kiezen. Ik niet en daarom heb ik ESP én winterbanden. Maar als ik zou moeten kiezen......

Daar komt nog bij dat mijn vorige auto (VW Bora) helemaal Total Loss ging door een uitwijkmanoeuvre op hoge snelheid. Ik prefereer dus ESP.
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />


De vraagsteller moet kiezen. Ik niet en daarom heb ik ESP én winterbanden. Maar als ik zou moeten kiezen......

Daar komt nog bij dat mijn vorige auto (VW Bora) helemaal Total Loss ging door een uitwijkmanoeuvre op hoge snelheid. Ik prefereer dus ESP.

[/ QUOTE ]

Maar ja, bij zo'n manoeuvre in de sneeuw heb je niets aan alleen ESP zoals de vraagsteller misschien neemt.
Het beste is dus even praten met de werkgever (extra veiligheid etc.) en hopen dat de werkgever of leasemaatschappij een constructie kan bedenken waarbij beide opties mogelijk zijn.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

ESP is zomer en winter nuttig. Winterbanden daarentegen........
smirk.gif


[/ QUOTE ]

Over het nut van ESP in de winter heb ik nog wel enige twijfel. Zoals gezegd, met ESP op sneeuw kom je niet ver. Dan moet je het dus uitzetten om weg te kunnen rijden.

Verder is het nut van ESP in de zomer sowieso ook marginaal. Ik hou van stevig doorrijden, maar ik heb 't tot nu toe nog maar één keer in werking gekregen. Je merkt dat je dan echt afhankelijk bent van de grip van de banden, want die moeten tijdens/na het ingrijpen op gas en remmen de auto weer in het spoor krijgen. Het is dus typisch een hulpmiddel voor overmoedige bestuurders.

Maar als het nat/glad is en je duikt dan overmoedig een bocht in, dan sla je aan het glijden. En dan kan ESP ingrijpen wat het wil, zonder grip kom je nergens.
 

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

ESP is zomer en winter nuttig. Winterbanden daarentegen........
smirk.gif


[/ QUOTE ]

Over het nut van ESP in de winter heb ik nog wel enige twijfel. Zoals gezegd, met ESP op sneeuw kom je niet ver. Dan moet je het dus uitzetten om weg te kunnen rijden.

Verder is het nut van ESP in de zomer sowieso ook marginaal. Ik hou van stevig doorrijden, maar ik heb 't tot nu toe nog maar één keer in werking gekregen. Je merkt dat je dan echt afhankelijk bent van de grip van de banden, want die moeten tijdens/na het ingrijpen op gas en remmen de auto weer in het spoor krijgen. Het is dus typisch een hulpmiddel voor overmoedige bestuurders.

Maar als het nat/glad is en je duikt dan overmoedig een bocht in, dan sla je aan het glijden. En dan kan ESP ingrijpen wat het wil, zonder grip kom je nergens.

[/ QUOTE ]

ESP is geen tooltje om sportief te rijden of een wondermiddel om uit een slip te komen. Bij mij grijpt het ESP nooit in maar ik weet dat als ik ooit in de problemen kom ik meer kans heb met ESP dan zonder.
 

sitechris

Donateur
Ik heb een paar maanden terug ergens gelezen dat ESP in Amerika 40% minder dodelijke ongelukken doet veroorzaken. Weet overigens niet meer precies de bron van dat bericht, dat even terzijde.

Het is net als met ABS. In principe heb je het niet nodig, maar er zijn momenten waarop je het misschien nodig zou hebben. En ja, het kan schelen.....heeft niet altijd ook wat met overmoedigheid te maken. Soms kun je ook door andere oorzaken in een slip raken (een uitwijkactie bijvoorbeeld)
 

Dutch4x4

Senior Member
Als je het nooit aan hebt gehad, hoe weet je dan hoe 't werkt?

Ik was er benieuwd naar, dus ik ben op een parkeerplaats gaan stunten. Dan merk je dat ESP puur bij de gratie van grip werkt. Heb je geen grip, dan werkt 't niet.

Een plotselinge uitwijkmanoeuvre lijkt natuurlijk op roekeloos weggedrag, in de manier waarop de auto in een snelle richtingverandering wordt gedwongen, dus in beide situaties zal het zeker helpen.

Maar de kans dat je op glad wegdek in een slip raakt door te weinig grip is veel hoger (minstens een paar keer per jaar) dan dat je voor een plotselinge uitwijkmanoeuvre staat waarin je écht ESP nodig zult hebben.

Die 40% - tja, waar dat percentage vandaan komt? En hoe bereken je zoiets in the first place?

Begrijp me goed, ik heb niks tegen ESP. 't Is een mooi systeem. Maar als ik mocht kiezen, dan kies ik liever voor maximale grip in alle omstandigheden dan voor elektronica die van die grip afhankelijk is.
 

___JC___

Forumguru
Ik had in mijn vorige Octy I RS toch wel aardige grip maar de ESP was me een paar keer voor bij plotseling uitbreken.
Als je niet te raar rijdt en voldoende grip hebt zal je het niet nodig hebben.
Maar als je plotseling moet remmen en uitwijken dan zal ESP voor 90% van de nederlandse weggebruikers een erg handige optie zijn om aan te vinken op de optielijst.

En in de sneeuw moet je het gewoon uitzetten, veel leuker!
grin.gif
 
Ik heb destijds stalen velgen bij de dealer "geregeld" en heb daar de winterbanden op laten zetten. Leaseplan hoor je hier niet over (nogal logisch want dit is goedkoper voor ze).
Ik zou als je moest kiezen tussen winterbanden of ESP, voor de winterbanden gaan, ESP heb je (bijna) niet nodig, alleen als het fout gaat en winterbanden heb je veel meer voordeel bij.
 

Ralph

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

ESP is zomer en winter nuttig. Winterbanden daarentegen........
smirk.gif


[/ QUOTE ]

Over het nut van ESP in de winter heb ik nog wel enige twijfel. Zoals gezegd, met ESP op sneeuw kom je niet ver. Dan moet je het dus uitzetten om weg te kunnen rijden.

Verder is het nut van ESP in de zomer sowieso ook marginaal. Ik hou van stevig doorrijden, maar ik heb 't tot nu toe nog maar één keer in werking gekregen. Je merkt dat je dan echt afhankelijk bent van de grip van de banden, want die moeten tijdens/na het ingrijpen op gas en remmen de auto weer in het spoor krijgen. Het is dus typisch een hulpmiddel voor overmoedige bestuurders.

Maar als het nat/glad is en je duikt dan overmoedig een bocht in, dan sla je aan het glijden. En dan kan ESP ingrijpen wat het wil, zonder grip kom je nergens.

[/ QUOTE ]

ESP is een waardevolle optie voor elke bestuurder. Deze optie zorgt er o.a. voor dat je niet in slip raakt tijdens aquaplanning. Of als je met één kant van de auto in een greppel komt welke modderig is. Als je een aanhanger trekt zorgt het programma ook voor meer grip bij wegrijden. In de winter kan je overigens een heel eind komen op all-weather banden met ESP ingeschakeld! Dus de combinatie winterband en ESP zijn helemaal fantastisch, dit kan ik uit ervaring vertellen!

ESP is geen optie om later te monteren, winterbanden wel!
Voor mij zou de keus heel simpel zijn!!!!

ESP 4-ever!!!
aangenaam.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Een programma kan nooit voor meer grip zorgen, banden wel. Een programma kan wel tijdelijk meer tractie geven, maar dat kan vierwielaandrijving ook. (Nog zo'n vals dilemma: AWD of ESP?)

Goede banden zorgen er óók voor dat je niet in een slip raakt en dat je een veel kortere remweg hebt. Voorbeeldje: op de testbaan van de ANWB ging ik met de Octavia (met uiterst grippy sportrubber: Bridgestone Potenza S-03) de strijd aan met de Passats van de ANWB. Die hadden dezelfde schijfremmen, maar gewone toerbanden (Brigestone Turanza B330). Het verschil in remweg en in grip op nat was gigantisch. Met, let wel, ESP uit.

Idem voor winterbanden in winterse omstandigheden. De situaties waarin je gewoon moet sturen en remmen, komen vele malen meer voor dan aquaplaning of in de greppel raken, en daarbij voorkómen goede banden dat je in die situaties terechtkomt. ESP is extra veiligheid bóven op de basisvoorwaarde van grip.

Ik kies dus liever voor optimale grip in alle seizoenen en dus een optimaal bestuurbare auto, dan voor minder grip en de hoop op een systeem waarvan je maar moet hopen dat het reageert zoals je in die situatie wilt en, niet onbelangrijk, waar je op rekent.

Want toen ik ESP eenmaal aan de praat had, merkte ik dat je het systeem moet laten begaan - en dus je instinct moet uitschakelen om tegelijk ook zelf nog aan de gang te gaan.

Vergelijk dat met ABS, waarvan mensen de eerste keer enorm schrikken omdat het rempedaal onder hun voet begint te trillen, met het gevolg dat ze het rempedaal lóslaten in plaats van het juist keihard te blijven indrukken.

Dus ABS, TC en ESP zijn mooi, maar het blijven hulpmiddelen waarmee je ook nog moet leren omgaan. (Is dat al een onderdeel van de rijopleiding? Zou wel moeten.)

Overigens wil ik me ook weer niet opwerpen als de warme pleitbezorger van winterbanden, want die zijn pas echt beter onder nul, zo is mijn ervaring, terwijl het in Nederland tegenwoordig niet eens zo vaak vriest...
 

Jpoers

Lid
Nu ben ik met bijna alles eens Mr. Dutch, behalve dat winterbanden pas bij vriespunt beter zijn.

De samenstelling is zo gemaakt dat rubber van de banden soepeler (dus meer grip) is bij een temperatuur van rond de 10 graden (of lager) en laat dat nu wel veel vaker voor komen in ons koud kikkerlandje, en dat van de buren (ook de belgen niet vergeten
grin.gif
)

Een andere vraag/opmerking

Het is toch beter voor de band om deze op een velg te laten zitten. En 4 stalen velgen (ondanks dat het niet mooi is) zijn dan een goed alternatief, of in iedergeval 3 (reservewiel heeft de octavia al).

De banden hoeven er niet elk jaar afgehaald en weer opgezet te worden, wat beter is voor de wang. Je lichtmetaal hoeft niet steeds gebalanceerd te worden. En opslag heb je toch nodig voor 4 banden of deze nu zijn voorzien van velg of niet. Dus waarom zoveel moeite om misschien 80 euro aan velgen uit te sparen?
 

Grey

Lid
Tsja...

ik heb een regeling waarbij ik alleen 16 inch winterbanden kan kiezen, terwijl ik 17 inch lm velgen heb. Dat wordt dus wat laat wisselen in het jaar en vroeg in het voorjaar (het oog wil ook wat). Ik vind het wel makkelijk om idd 2 complete sets te hebben (sneeuwkettingen op mijn verchroomde lm velgen is ook niet prettig).

Wat me wel wat bevreemdt in de vraag hier is dit:
als je veiligheid heel belangrijk vindt en je de keuze voor esp en winterbanden laat beinvloeden door je budget terwijl je zo'n beetje de duurste skoda versie kiest, dan is het volgens mij geen moeite om een andere optie te laten vervallen...

Anders altijd: eerst winterbanden, dan esp! Ik ben verleden jaar in O'rijk geweest en heb daar over vlakke besneeuwde wegen gereden zonder kettingen (ik zou de boel waarschijnlijk kapot rijden en de grip was voor de aandrijving niet nodig). Erg prettig voelt dat niet kan ik je vertellen.
 

Ralph

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Het verschil in remweg en in grip op nat was gigantisch. Met, let wel, ESP uit.

Ralph: ESP heeht helemaal geen donder te maken met remkracht!!!

Vorige winter met vrienden naar frankrijk geweest met 2 nagenoeg dezelfde auto's. De een had ESP met all-weather banden, de ander dezelfde band zonder ESP!! 3x raden wie er als enige boven kwam!!

GR.

Ralph
 

Dutch4x4

Senior Member
Ralph: wel in met grip in bochten en daar doelde ik uiteraard op. Ik haalde remkracht aan als extra argument om als eerste te kiezen voor optimale grip via de banden en dan pas te vertrouwen op ondersteunende systemen.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Jpoers</font><hr />

Nu ben ik met bijna alles eens Mr. Dutch, behalve dat winterbanden pas bij vriespunt beter zijn.

De samenstelling is zo gemaakt dat rubber van de banden soepeler (dus meer grip) is bij een temperatuur van rond de 10 graden (of lager) en laat dat nu wel veel vaker voor komen in ons koud kikkerlandje, en dat van de buren (ook de belgen niet vergeten
grin.gif
)


[/ QUOTE ]

Nou, da's toch echt een fabeltje, hoor. Mijn zomerbanden remmen en sturen tot iets boven het vriespunt beter dan mijn winterbanden, terwijl de winterbanden rond een graad of tien echt kauwgomballen zijn om op te rijden.

Zie ook deze test: http://www.autobild.de/test/reifen/artikel.php?artikel_id=12460

Met de volgende tot de verbeelding sprekende citaten:

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Allerdings: Bei nasser und trockener Fahrbahn ist der Winterreifen mit seiner weicheren Gummimischung und den unzähligen Lamellen dem Sommerpneu klar unterlegen. Weniger Seitenführung, weniger Aquaplaningreserven und ein längerer Bremsweg verschlechtern seine Leistungsbilanz auch bei niedrigen Temperaturen. Daran gibt es kein Deuteln. Auch wenn sich das Märchen von der Temperaturgrenze bei sieben Grad Celsius hartnäckig hält.

Unsere Tests zeigen auch dieses Mal eindeutig: Auf nasser Piste setzt erst der Gefrierpunkt eine physikalische Grenze, auf trockener Fahrbahn indes ist der Sommerreifen selbst einige Grade unter null noch Sieger in der Haftungsfrage.

[/ QUOTE ]

Ik kies toch voor winterbanden omdat mijn zomer(sport)banden rond het vriespunt echt bakstenen worden. Die hebben temperatuur nodig. Ik heb dan wel het nadeel dat het niet echt prettig rijdt als je in de winter eens een uitschieter hebt naar boven de 7 graden, maar daar pas ik dan mijn rijstijl op aan.

Ideaal is als je eigen opslag hebt en voortdurend tijdens de winter wilt wisselen...
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Ralph</font><hr />

Vorige winter met vrienden naar frankrijk geweest met 2 nagenoeg dezelfde auto's. De een had ESP met all-weather banden, de ander dezelfde band zonder ESP!! 3x raden wie er als enige boven kwam!!


[/ QUOTE ]

Ik trek je verhaal niet in twijfel, maar ik probeer me voor te stellen hoe ESP een rol kan hebben gespeeld in het naar boven rijden op sneeuw.

ESP is een systeem dat via de ABS-sensoren de remkracht op een slimme manier verdeelt over de vier wielen, daarbij de auto terug in het door het stuur gekozen spoor duwend, bij FWD's ook nog gebruikmakend van ASR op de voorwielen.

Als je naar boven wilt, al dan niet in de sneeuw rijdend, heb je tractie nodig, maar een wiel mét grip hoeft niet te worden afgeremd om gelijk te gaan lopen met een wiel zonder grip. Dat lijkt me zelfs contraproductief, wat ik ook in de sneeuw merk: met ESP uit rijd ik beter weg.

Is het dan niet eerder gewoon de ASR die het goede werk doet? Kortom, ervoor zorgt dat de wielen door iets te ontstuimig gas niet doorslaan en hun tractie houden?

Dat de Octavia wel naar boven kwam, heeft dan eerder met een goede traction control en mogelijk ook een goede, gripverhogende ophangingsgeometrie te maken. Of waren de andere auto's ook Octavia's/VAG-auto's?

Ben benieuwd. Beschouw 't niet als kritiek, ik probeer 't ook gewoon maar te begrijpen.

En mijn verhaal 'tegen' ESP is ook meer een algemeen verhaal tegen het geloof in systemen ten faveure van ouderwetse mechanische grip.

Wat ik me ook nog bedenk: mogelijk krijg ik in mijn Octavia ESP veel minder snel 'aan' vanwege de vielwielaandrijving. Doordat de tractie van een AWD veel beter is en het vermogen in slipsituaties wordt verdeeld over de grip van vier banden in plaats van twee, zul je veel minder snel over de gripgrens van de banden gaan. Mogelijk dat ESP in een normale voorwielaandrijver dus sneller ingrijpt.

Maar goed, des te meer reden om die gripgrens te verhogen met de best mogelijke banden...
 
Bovenaan Onderaan