Een programma kan nooit voor meer grip zorgen, banden wel. Een programma kan wel tijdelijk meer tractie geven, maar dat kan vierwielaandrijving ook. (Nog zo'n vals dilemma: AWD of ESP?)
Goede banden zorgen er óók voor dat je niet in een slip raakt en dat je een veel kortere remweg hebt. Voorbeeldje: op de testbaan van de ANWB ging ik met de Octavia (met uiterst grippy sportrubber: Bridgestone Potenza S-03) de strijd aan met de Passats van de ANWB. Die hadden dezelfde schijfremmen, maar gewone toerbanden (Brigestone Turanza B330). Het verschil in remweg en in grip op nat was gigantisch. Met, let wel, ESP uit.
Idem voor winterbanden in winterse omstandigheden. De situaties waarin je gewoon moet sturen en remmen, komen vele malen meer voor dan aquaplaning of in de greppel raken, en daarbij voorkómen goede banden dat je in die situaties terechtkomt. ESP is extra veiligheid bóven op de basisvoorwaarde van grip.
Ik kies dus liever voor optimale grip in alle seizoenen en dus een optimaal bestuurbare auto, dan voor minder grip en de hoop op een systeem waarvan je maar moet hopen dat het reageert zoals je in die situatie wilt en, niet onbelangrijk, waar je op rekent.
Want toen ik ESP eenmaal aan de praat had, merkte ik dat je het systeem moet laten begaan - en dus je instinct moet uitschakelen om tegelijk ook zelf nog aan de gang te gaan.
Vergelijk dat met ABS, waarvan mensen de eerste keer enorm schrikken omdat het rempedaal onder hun voet begint te trillen, met het gevolg dat ze het rempedaal lóslaten in plaats van het juist keihard te blijven indrukken.
Dus ABS, TC en ESP zijn mooi, maar het blijven hulpmiddelen waarmee je ook nog moet leren omgaan. (Is dat al een onderdeel van de rijopleiding? Zou wel moeten.)
Overigens wil ik me ook weer niet opwerpen als de warme pleitbezorger van winterbanden, want die zijn pas echt beter onder nul, zo is mijn ervaring, terwijl het in Nederland tegenwoordig niet eens zo vaak vriest...