winterbanden of ESP

ESP zal denk ik niet helpen om makkelijker boven te komen, wat echter wel een verschil kan zijn is EDS wat vaak meegeinstalleerd wordt met ESP. EDS is een electronisch sperdifferentieel, heeft bij mijn vorige auto er voor gezorgd dat ik als enige van 4 nog boven kwam, de andere 3 moesten kettingen omleggen. (En die auto had geen ESP)
 

Jpoers

Lid
Dit document zegt dat bij lagere temperaturen winterbanden beter preseteren en ook bij vochtigheid. nu kan ik me vergissen maar is het behoorlijk vochtig geweest de laatste paar weken dus heeft het al voordeel.

http://www.hekla.nl/images/winterbandenmap.pdf

Nu wil ik niet steeds met url heen en weer gaan gooien, De ene ziet het zo de andere ziet het anders. Daar zal ik het bij laten. Anders blijven we bezig, oké?
 

Dutch4x4

Senior Member
Anders blijven we bezig, ja.
grin.gif


't Is een heftig bediscussieerd onderwerp, waar de meningen sterk over verdeeld zijn, maar zo'n onafhankelijke Duitse praktijktest vind ik toch wel overtuigend. De bronnen in het document dat jij aanhaalt, zijn helaas niet zo onafhankelijk...

Daniel_TDI: goeie toevoeging! Inderdaad, niet alleen ASR helpt dan, maar ook EDS! Dat zit trouwens standaard op elke Octavia en werkt dus ook los van ESP.

Kon er even niks over vinden op de Skoda-site, maar op de VW-site staat onder meer het volgende:

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Naast ABS en EBV kent Volkswagen ook de het elektronisch Sperdifferentieel (EDS). Bij glad weer kan het gebeuren dat uw wielen gaan spinnen tijdens het optrekken. EDS zorgt dat een spinnend wiel direct worden afgeremd en de kracht die op het wiel staat direct wordt overgebracht naar het wiel met de meeste grip. Met EDS houdt u altijd grip op de weg. Hoe glad of steil die weg ook is.

Standaard op iedere Sharan.


Het Elektronische Stabilisatie Programma (ESP) helpt u om uw auto in kritieke situaties onder controle te houden. ESP versterkt de aanwezige elektronische voorzieningen zoals het antiblokkeersysteem ABS en de aandrijf-slipregeling ASR.

[/ QUOTE ]
 

Tallguy

Forumguru
@vraagsteller: Kies nu ESP in je lease en koop zelf (of ook via de lease) de winterbanden. Financieel is dit volgens mij de beste optie. Je hebt dan een auto die alle dagen van het jaar ESP heeft en aangezien het in de leaseprijs zit kost het je maar een paar euro per maand.

De winterbanden zou ik zelf altijd doen, ongeacht of je ze zelf moet betalen of niet. Extra veiligheid!

Wat ik dus probeer te zeggen is dat ESP iets is dat je niet te pas en te onpas op een auto kan zetten, terwijl dat wel geldt voor winterbanden. Wil je die niet, dan is er geen man overboord, wil je ze wel, dan eronder hangen. Die optie heb je gewoon niet met ESP, dus zou ik altijd daarvoor gaan.

Zelf heb ik via Leaseplan een 2.0TDI waar ik ESP op heb laten zetten a fabriek. Dit o.a. omdat ik een sportonderstel heb en met breed rubber heb je nu eenmaal minder grip op nat wegdek. Vanuit mijn werkgever kan ik ook winterbanden meeleasen op stalen velg. Die gaan er volgende week woensdag onder. Zelf zou ik altijd, wel of geen ESP, winterbanden nemen.
 

Dutch4x4

Senior Member
Da's een heel mooie tussenweg, Kensei. Die leaseoverwegingen spelen inderdaad ook nog mee en daar ben ik minder mee bekend.
 
Overigens heeft de Octavia met ASR geen EDS aan boord! Dat zit pas op de versie met ESP.
Vaal geldt in de lease dat je je winterbanden sowieso zelf betaald, dus prive ermee rijden kan altijd nog.
 

Tallguy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Daniel_TDI</font><hr />

Vaal geldt in de lease dat je je winterbanden sowieso zelf betaald, dus prive ermee rijden kan altijd nog.

[/ QUOTE ]
Dat hangt dus weer van de leasemij af. Ik betaal een paar € p/m extra aan leasekosten, maar heb daar wel winterbanden incl velg voor. Ik heb dus geen omkijk naar het onderhoud en vervangen van banden.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Daniel_TDI</font><hr />

Overigens heeft de Octavia met ASR geen EDS aan boord! Dat zit pas op de versie met ESP.


[/ QUOTE ]

Verrek, dat klopt. Wat schraal zeg, t.o.v. VW. Tja, dan wordt 't een nogal academische kwestie. ESP helpt niet in die omstandigheden, maar EDS en ASR wel. Maar zonder ESP geen EDS...

Ook vreemd eigenlijk: EDS doet juist het tegenovergestelde. Het verplaatst de grip naar het wiel met de meeste grip, terwijl ESP het vermogen op dat wiel juist inhoudt c.q. dat wiel afremt.

Wat schakel je trouwens uit in een O2 (of andere VAG-auto's van die generatie) als je op de ESP-knop drukt? Ik las laatst dat het vanaf deze generatie niet meer volledig is uit te schakelen.
 
Het is voor mij inderdaad een keuze of ik winterbanden neem of ESP. Het betreft een leaseauto. ESP kost mij 10 euro in de maand. Mijn eigen bijdrage aan de leaseauto wordt dan dus 10 euro per maand hoger. Winterbanden (17" op de pegasus velgen) kosten mij 8 euro per maand. Ik heb geen budget meer om ze beiden te nemen. Ik zou het wel graag doen. Ergens is altijd een financiele grens en de mijne is hiermee bereikt.
Ik heb gekozen voor de winterbanden omdat ESP in mijn ogen een extra veiligheid/hulpmiddel is als je als berijder over de grens bent gegaan of een situatie niet goed hebt ingeschat. Ik heb jaren in auto's gereden met ESP en het werkt prima als je de auto de hoek om gooit. Ik rij nu in een auto die het niet heeft, en ik heb het niet gemist.
Winterbanden geven me daarentegen een veilig gevoel als er winterse omstandigheden zijn. Zowel op wintersport als tijdens het dagelijkse rijden. Daarnaast gaat ESP je niet helpen als de mechanische grip er niet is omdat de banden het contact met de weg zijn verloren.
De overige opties die ik op de auto heb gekozen vind ik belangrijker dan ESP. Ik heb dus helaas moeten kiezen en ESP laten vallen ten faveure van winterbanden.
 
Bovenaan Onderaan