Winterbanden

</font><blockquote><font class="small">Citaat: JazzySOB</font><hr />

Ben wel verbaasd dat een leasemaatschappij B-merk banden laat monteren!

[/ QUOTE ]

Volstrekt waar, alhoewel men mij heeft verzekerd dat Kleber (het b-merk van Michelin) het relatief goed zou doen. Ik heb nog geklaagd dat ik een gerenomeerd merk wilde maar dat mocht niet baten. Voor profiel van de Kleber, zie
http://www.skodaforum.nl/forum/photo/showphoto.php?photo=1219&amp;size=big&amp;sort=1&amp;cat=last7

Merkte trouwens dat ING hier volstrekt willekeurig mee omgaat. Een collega kreeg bijv. Vredestein, ander continental.
 
Tja, voor een paar Euro verschil moet jij op mindere banden rijden! Als mijn leasemaatschappij dit zou doen dan zou ik zelf wel die paar Euro bijschieten en door de bandenboer banden van mijn keuze laten monteren.

Bij mijn leasemij (LeasePlan) heb ik trouwens de keuze tussen Continental (eerste keuze van leasemij), Dunlop (tweede keuze) en als er niks ander voorradig is Michelin (derde keuze).
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: JazzySOB</font><hr />

Tja, voor een paar Euro verschil moet jij op mindere banden rijden! Als mijn leasemaatschappij dit zou doen dan zou ik zelf wel die paar Euro bijschieten en door de bandenboer banden van mijn keuze laten monteren.

[/ QUOTE ]

Uitgesloten bij ING. Winterbanden MOETEN via Profile of Euromaster. Zelf bijbetalen kan/mag niet. ING beslist en is daarmee zo flexibel als de kluisdeur van De Nederlandse Bank.
 

higgy

Forumguru
Heren, Kleber is imho een prima merk. Gewoon een tweede merk uit dezelfde fabriek. Kopen jullie allemaal Omo of ook weleens AH-huismerk wasmiddel?
 
op mijn fabia lagen af fabriek continental sportcontact2 banden (maat 205/45/16), echt topbandje.

Nu het winter is het ik er Pirelli winterbanden laten opleggen, en qua geluid is het ongeveer hetzelfde.
 

Dangerclose

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Van_307_naar_O2</font><hr />

Band heeft in bochten totaal geen tractie, evenals bij pittig rechtuit accelereren. Dan brandt snel "slip-lampje".


[/ QUOTE ]

Ik rij de 2.0 TDI en heb met de Vredestein Snowtrac hetzelfde probleem. Wel een wereld van verschil vwb het geluid.

Ps. Idd ook ING leaserijder hier. Kon bij de Profile alleen de Vredestein, en bij de Euromaster de Michelin eronder laten leggen.
 
Wat voor wereld van verschil met geluid? Is dit in positieve of negatieve zin m.b.t. de Vredestein Snowtrac?

Bij LeasePlan mag ik ook alleen bij Profile, Euromaster of Kwikfit de banden laten vervangen. Ze zullen op bepaalde merken wel hoge kortingen bedingen. Ook schijnt het uit te maken of je wel of niet van de winterbandenregeling gebruik maakt.
 

Wullum

Actief lid
Imho is er nix mis met Vredestein.
5 winters Wintrac onder mijn Golf IV gehad, zeer tevreden mee. Tractie zat, duurzaam ook, stilled dan de Conti EcoContacts die er 's zomers onder zaten (maar da's niet moeilijk). 145000 km met 2 stel banden.....

Nu Wintrac Extreme XL op de Pegasus wielen, deze gekozen vanwege goede ervaringen in voorgaande 5 jaren. ING legde mij geen keuze op, heb het ze ook niet gevraagd
cool.gif

Ook deze Wintracs zijn een stuk stiller dan de Dunlop's, waarvan er trouwens 2 na 21000 km al opgegumd waren
2133.gif
 
Bedankt allemaal voor jullie ervaringen, zo te zien leeft de Turanza bandenproblematiek behoorlijk onder de O2 rijders.

Het is trouwens niet zo dat de Conti WinterContacts op alle fronten beter zijn dan de Turanza's. Het viel me vandaag op een slecht stuk snelweg op dat de WinterContacts wel veel gevoeliger zijn voor spoorvorming dan de Turanza's.

Voor wat betreft de bandenkeuze heb ik aan de Profile vestiging gevraagd om bij Leaseplan de Conti WinterContact TS810 aan te vragen op het aanvraagformulier dat zij moeten invullen en opsturen naar Leaseplan. Dit werd gewoon goedgekeurd door Leaseplan, dus ik vermoed dat je wel degelijk enige inspraak hebt op de bandenkeuze. Zolang je natuurlijk een band kiest die in dezelfde prijsklasse valt als gebruikelijk onder een O2.

Nu maar hopen dat we deze winter nog een keer kunnen ervaren hoe geweldig winterbanden zijn in de sneeuw......
 

Timothee

Actief lid
Het is inderdaad zo dat je bij LeasePlan mag kiezen, althans als je maandelijks betaald voor de winterbandenregeling. Dat doe ik, dus ik mocht aangeven welke banden ik wilde. Hoewel ik het idee heb dat het flauwekul was dat de TS810's uitverkocht waren bij Profile en ze me daarom de TS790's erop hebben gelegd, maar ik ben er toch tevreden mee (al leek het de eerste paar meter of het sturen wel veel lichter ging wat leek op minder grip).

Betaal je bij ING dan ook maandelijks extra? Als dat zo is, zou ik toch eisen zelf te mogen kiezen voor andere banden in dezelfde prijscategorie...als je betaalt moet je ook keuze hebben. ING is sowieso duur...mijn O2 is uiteindelijk bij LeasePlan 50 euro per maand goedkoper dan bij ING, ALD, MasterLease.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Timothee</font><hr />

Betaal je bij ING dan ook maandelijks extra? [...] ING is sowieso duur...mijn O2 is uiteindelijk bij LeasePlan 50 euro per maand goedkoper dan bij ING, ALD, MasterLease.

[/ QUOTE ]

Heb zelf geen vergelijk. Mijn werkgever heeft collectief contract met ING. Kunt leaseprijs incl. opties en accessoires via Fleetagent berekenen. Vergelijking met anderen is zinloos. Alles MOET via ING.

In calculatie kun je aangeven of je winterbanden als optie wilt. Leasebedrag gaat dan inderdaad omhoog maar bandenkeuze heb je ZEKER niet, ondanks feit dat je zelf bijbetaalt voor de banden.

Toen ik hoorde van Kleber heb ik gebeld met ING om bezwaar te maken en ook bij Euromaster heb ik nog een verzoek ingediend om écht merk te krijgen. Mocht allemaal niet baten. 2 weken later lagen de Klebers klaar om op de velg gemonteerd te worden.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: japiejo5</font><hr />

En bevallen de kLebers?

[/ QUOTE ]

Had bij eerdere auto's geen ervaring met winterbanden en heb dus geen vergelijk.

Voel wel verschil met zomerband:
* weinig tractie in bochten (zelfs bij droog weer).
* bij nat helemaal voorzichtig rijden; met name op snelweg 'voelt' het gevaarlijk. Hebt dan gevoel dat je veel afstand moet houden. Zou niet graag paniekstop maken...
 

Dutch4x4

Senior Member
Dat klinkt niet erg vertrouwenwekkend...

Juist bij nat weer (als het wegdek nog redelijk koel is) zou een winterband beter moeten werken dan een droog wegdek bij deze hoge temperaturen.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Juist bij nat weer zou een winterband beter moeten werken dan een droog wegdek bij deze hoge temperaturen.

[/ QUOTE ]

Weet niet of je daarin wel gelijk hebt! Volgens mij heeft een 'zomerband' door zijn langsgelegen groeven juist meer waterafvoercapaciteit dan winterband met dwarsgelegen lamellen!?
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Van_307_naar_O2</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Juist bij nat weer zou een winterband beter moeten werken dan een droog wegdek bij deze hoge temperaturen.

[/ QUOTE ]

Weet niet of je daarin wel gelijk hebt! Volgens mij heeft een 'zomerband' door zijn langsgelegen groeven juist meer waterafvoercapaciteit dan winterband met dwarsgelegen lamellen!?

[/ QUOTE ]

Sorry, dan ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Ik bedoelde dat een winterband het op nat beter moet doen dan dezelfde winterband op droog.
 
Een band kan het op nat wegdek nooit beter doen dan op een droog wegdek, tenzij het een speciale regenband is. Aangezien dat bij een winterband niet het geval is gaat die vlieger dus niet op. Bovendien kan ik ook uit ervaring spreken, beter droog wegdek dan nat... ook met winterbanden. Overigens is de water afvoer van een winterband wel veel beter dan van een zomerband, simpelweg door het veel diepere en grovere profiel. Die dunne dwars lamellen zijn voornamelijk voor de sneeuw bedoelt, hiermee hapt de band zich als het ware vast.
 

Dutch4x4

Senior Member
Dan zal ik nóg duidelijker moeten worden: bij deze temperaturen.

Zoals vorige week: de zon schijnt, het wegdek droogt op én warmt op. Winterbanden rijden als kauwgomballen.

Dan gaat het regenen, het wordt koeler, wegdek koelt af. Winterbanden voelen een stuk strakker.

Oók uit eigen ervaring.
grin.gif
 
LOL, is inderdaad veeeeeeeel duidelijker nu!!
winkie.gif

En toch, als het regent vlieg jij eerder rechtdoor de bocht uit als het nat is, zelfs bij deze temperaturen!!

Maar dat ze een beetje wekig aan gaan voelen ben ik met je eens. Overigens heb ik ze pas vanochtend laten monteren vanwege diezelfde temperaturen.... Ach, het schijnt dat het volgende week kouder wordt, lees graadje of 6....
 
Bovenaan Onderaan