Winterbanden

Nou dat klinkt niet fijn!
Zelfs gevaarlijk. Nu de temperatuur heel langzaam richting 8 graden gaat laat ik ze ook maar monteren. Hopelijk dat het geen zwabberbak wordt, mijn Octavia! Mag ook hopen dat ie dan meer grip heeft op nat/blubber dan dat ik met de zomerbanden had, anders heeft het toch geen enkele zin?

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Van_307_naar_O2</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: japiejo5</font><hr />

En bevallen de kLebers?

[/ QUOTE ]

Had bij eerdere auto's geen ervaring met winterbanden en heb dus geen vergelijk.

Voel wel verschil met zomerband:
* weinig tractie in bochten (zelfs bij droog weer).
* bij nat helemaal voorzichtig rijden; met name op snelweg 'voelt' het gevaarlijk. Hebt dan gevoel dat je veel afstand moet houden. Zou niet graag paniekstop maken...

[/ QUOTE ]

Ik heb de Dunlop SP Winter Sport 3D besteld, heb ook de Dunlop SP Sport A10 eronder liggen .. en die bevallen prima !
smile.gif

Tja, beetje laat maar nu ook winterbanden. Fulda. Kan het kloppen dat deze banden een beetje moeten inrijden?

Het was net slechts 2 graden dus zouden de banden toch redelijk optimaal grip moeten hebben, maar op een voor mij bekend bochtig stukje weg richting huis kon ik me toch niet aan de indruk ontrekken dat in de 3e versnelling toch regelmatig het gele lampje van de traction control ging knipperen ...
407.gif
.. Bovendien reed het een beetje zoals iemand al aangaf als kauwgom, op hobbeltjes in een bocht stuiter je ook zomaar een stukje opzij. Nou dat was echt niet op mijn zomerbanden...

Interessant om te melden: rechtdoor tractie is beter!

@Mavlo77: ik wil je niet direct teleurstellen, maar de Fulda winterbanden kwamen volgens mij ook niet zo heel goed uit de winterbandentest.....

ook al komen ze niet zo goed uit een test, toch bieden ze veel meer grip ² dan gewone "zomer/regen/..." banden, zeker als het gesneeuwd heeft.

Ik heb zelf een aantal weken geleden de Goodyear Ultra Grip 7 sneeuwbanden eronder laten zetten. Bij leasemaatschappij Terberg mag je zelf de band uitkiezen. Uiteindelijk komt een bepaald bedrag bovenop het maandelijkse leasebedrag voor aanschaf banden (bovenop standaard geleverde banden (Kleber...)) en voor opslag (volgens mij een eurootje of 7...)

Banden zijn absoluut stiller dan de Turanza's..ik kan de radio weer horen......
680.gif
Verder heb ik het gevoel dat deze banden prima grip hebben...nu de sneeuw nog...

LangeNeef, ik mocht ze zelf niet uitkiezen helaas. Ik heb wel de "high performance" supremo-variant en niet de wat meer budget montero zoals in de ANWB-test. Een beetje Googlen levert op dat de Fulda Supremo niet eens zo slecht zou moeten zijn.

Maar goed, na gisteren 100km te hebben gereden concludeer ik dat in absolute termen de grip op droog wegdek wel goed is. Alleen wat dus minder is, is dat de koersvastheid in bochten minder is. Het gevoel is wat moeilijk uit te leggen, maar vergelijkt zich een beetje alsof je achterband van je fiets half leeg staat en je stuurt een bocht in. Niet dat ie opeens zal uitbreken (heb ik gemerkt), maar hij zwabbert wat van achteren in bochten.
frown.gif
Misschien dat het beter wordt als het wat kouder is.

Dutch4x4

Senior Member
Wordt zeker beter bij lagere temperaturen. Het is nu (13 graden weer vandaag!) gewoon veel en veel te warm voor winterbanden. Dan worden het inderdaad kauwgomballen en is het bochtengedrag op z'n zachtst gezegd vaag, om niet te zeggen eng.

Pas onder de 4 graden wordt 't iets beter (die 7 graden is marketing van de bandensector), maar dan nog zijn veel zomerbanden veruit beter.

Dutch4x4

Senior Member
O ja, ter toelichting: die 4 graden is een soort natuurlijke grens. Dan veranderen de elastische eigenschappen van natuurlijk rubber, dat relatief veel in winterbanden is verwerkt. Daarboven wordt rubber op een gegeven moment net zo flexibel als een kaplaars.

Zomerbanden en zeker echte sportbanden zijn tegenwoordig helemaal synthetisch en worden pas bij veel hogere temperaturen zacht. Vandaar ook het baksteengevoel van veel sportbanden in de winter, de elasticiteit is er dan helemaal uit.

Volgens een bandenman hanteren ze die 7 graden uit voorzorg, want als ze 4 graden zouden communiceren, gaan mensen pas bij 1 graad wisselen, zo was hun ervaring in Duitsland.

japiejo5

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Van_307_naar_O2</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: JazzySOB</font><hr />

Welke banden er af-fabriek worden gemonteerd hangt af van de maat velgen die er onder zitten. Bij 205/55/R16 zijn dat in 99% van de gevallen Bridgestone Turanza's.

[/ QUOTE ]
Mijn in november '06 geleverde O2 stond op Dunlop Sport 01A in maat 205/55/R16 91V. Goede band overigens.

Inmiddels heeft leasemaatschappij winterbanden laten monteren, type Kleber Krisalp HP in maat 205/55/R16 91H
http://www.kleber-reifen.de/KleberDE/front/affich.jsp?&amp;codePage=KLEBER_PAG_KrisalpHP&amp;lang=DE&amp;codeRubrique=12042005140519
Band heeft in bochten totaal geen tractie, evenals bij pittig rechtuit accelereren. Dan brandt snel "slip-lampje".

Over verschil met zomerband kan ik weinig zeggen, daarvoor heb ik nl. te kort met de Dunlop gereden.

[/ QUOTE ]

Naar aanleiding van jou post ben ik ook gaan bellen,..

ING zegt: Vredestein,..anders Michelin.
Mooi dacht ik.
Afspraak gemaakt bij Euromaster.
Bellen ze me net op: Ja uw banden zijn
binnen (binnen 1dag
crazy.gif
)
Ik; Wat voor merk zijn dat dan?
Euromaster: Klebers meneer
Ik; Wat zegt u?
Euromaster; ja van michelin.
Ik: Oh ok, zal wel,...

Toch aangeven dat ik graag een A-merk wil, vredestein of michelin zoals ING aangaf.
Dat kon niet,..dit schreef ING voor,...bla bla net zo goed,..bla bla.
Ik weer bellen met ING,..nee hoor meneer,..zegt u ze maar het gewoon vredestein of michelin moeten worden,...daar zijn zij ook van op de hoogte,...

Euromaster net weer gebeld: Oh,nou ok,..u wilt dus vredestein,..goed ik zal het doorgeven.

Heb een beetje het idee dat Euromaster mij een "overjarig" setje in maag wilde splitsen.
crazy.gif

toen kon het dus wel in een keer
ahum.gif

Bovenaan Onderaan